Grecja zamawia Rafale wraz z uzbrojeniem

18 stycznia 2021, 13:00
Zrzut ekranu 2021-01-18 o 12.52.11
Fot. Robert Sullivan, Public Domain

Zgodnie z przewidywaniami grecki parlament przegłosował zakup francuskich samolotów wielozadaniowych Rafale. Poza 18 samolotami, w tym sześcioma nowymi, transakcja obejmie także pociski dalekiego zasięgu.

Jak powiedział rzecznik greckiego rządu Kristos Tarantilis, zaaprobowany właśnie zakup to część większego planu, który ma w sposób szybki i zdecydowany ma doprowadzić do zwiększenia zdolności sił zbrojnych. W tym celu zmodernizowane mają zostać wszystkie trzy rodzaje sił zbrojnych, w tym właśnie kluczowe w ewentualnej walce nad Morzem Egejskim i Śródziemnym lotnictwo. Obecnie jego główną siłę stanowi 153 F-16C/D, których uzupełnienie stanowi 42 Mirage 2000 będących elementem odpowiedzialnym za kryzysowe ścieranie się z lotnictwem tureckim i do tego zadania wyspecjalizowanym. Do tego dochodzą 33 „schodzące” F-4E Phantom II.

Obecne inwestycje w greckie lotnictwo wojskowe obejmą modernizację większości 84 F-16C/D o pakiet F-16V, rozważany jest także zakup około 20 F-35A. Oprócz tego tworzona jest też szkoła lotnicza wspólnie z Izraelem. Grecy kupią na jej potrzeby 10 M-346 Master. W tym kontekście zakup Rafale należy traktować prawdopodobnie nie jako element wypierający z rynku Amerykanów, ale dodatkową eskadrę, która być może będzie wstępem do przyszłej wymiany Mirage 2000. Jeżeli nastąpiłoby zastąpienie starych platform, to raczej będzie chodziło tu o F-4E.

Reklama
Reklama

Greckie programy raptownego podnoszenia zdolności mają zostać w pełni wprowadzone do 2027 roku i kosztować równowartość 14 mld USD. Tymczasem zakup Rafale ma z tego kosztować 3,4 mld USD, a ich dostawy  rozpoczną się w połowie tego roku i zakończyć się do połowy roku 2023. W cenie zakupu znajdą się też pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor. Szybie nabycie pocisków tej akurat klasy po raz kolejny sugeruje zaangażowanie tych samolotów w walkę o dominację w powietrzu a nie np. misje uderzeniowe. Wydaje się, że tak uzbrojone francuskie myśliwce będą ważnym czynnikiem odstraszania wobec lotnictwa tureckiego, które jak na razie na nowego typu samoloty bojowe nie mogą liczyć, chyba że zdecydowałyby się na konstrukcje rosyjskie albo... chińskie.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 69
Reklama
dim
poniedziałek, 25 stycznia 2021, 16:02

Grecki MON już 6 listopada zwrócił się do USA z oficjalnym zapytaniem, chęcią zakupu F-35, prosząc także o 6 sztuk używanych, aby szybciej, "w celach szkoleniowych". To Amerykanie nie spieszą się z odpowiedzią, zapewne z uwagi na swe kontakty z Turcją. Jedyną na razie znaną odpowiedzią jest wypowiedź ambasadora USA w Atenach, że "obawia się, że szybkie spełnienie greckich życzeń nie będzie możliwe". - jakoś tak to ujął.

Gracz
wtorek, 19 stycznia 2021, 13:45

Teraz Turcja przychylnej popatrzy na su 57. Nie mówię że go kupi ale papiery przeczyta jeszcze raz.

Davien
czwartek, 21 stycznia 2021, 20:06

Indie juz popatrzyły i wolały Rafale:)

wieszcz
wtorek, 19 stycznia 2021, 12:33

Oby Francuzi w godzinie w byli pomocni, nie jak nam w 45.

easyrider
wtorek, 19 stycznia 2021, 10:37

Państwo NATO buduje lotnictwo ukierunkowane na odstraszanie lotnictwa innego państwa NATO. To farsa dowodząca, że obecna formuła Sojuszu nijak ma się do rzeczywistości. Turcja mogła być sojusznikiem kiedy wspólnym, spodziewanym agresorem mieli być Sowieci. Teraz kiedy Turcja kolaboruje z Moskwą powinna być bezwzględnie wykluczona z NATO. To już nie sojusznik tylko koń trojański.

Prawda
poniedziałek, 25 stycznia 2021, 22:24

Jedna ważna uwaga. Turcja to jak Rosja mocarstwa regionalne. Wątpie by Turcja chciałaby na dłuższy czas współpracy tak naprawdę ze swoim wrogiem. Turcja to kraj który jak wygląda próbuje wykorzystywać szanse by rosnąć w siłę. A Grecje ? Nigdy nie byli przyjaciółmi i byli oda zawsze rywalami. Co prawda Turcja mogła by zdmuchnąć Grecje ale tu Pojawia się Francja która raczej na to nie pozwoli bo zmusiłoby to do wycofania Francuzów z Afryki Północnej i utratę sporych wpływów w basenie Morza Śródziemnego

autor
wtorek, 19 stycznia 2021, 09:08

nie rozumiem gdy grecja zadłużona na 200% pkb kupuje dużo sprzętu a Polska która ma stosunkowo niski dług 60% nie robi tego, służba zdrowia powinna dostać więcej pkb ale gdy wojna wybuchnie to służba zdrowia nic nie zrobi proponuje 3% pkb na wojsko a nie 2,5 do 2030

loyola
środa, 20 stycznia 2021, 11:36

My nie mamy sasiada otwarcie deklarującego roszczenia terytorialne i naruszajacego regularnie nasze strefy. Grecja niestety ma Turcję na wschodzie.

Emilia
wtorek, 19 stycznia 2021, 05:51

Mała Grecja ma około 200 niezłych samolotów bojowych!!! no szacun.

Gnom
czwartek, 21 stycznia 2021, 20:42

A jakiej granicy musi przede wszystkim bronić - ciągłej na lądzie, czy szeregu wysp i stref na morzu? Czołgami i BWP tego nie obronisz.

dim
poniedziałek, 25 stycznia 2021, 16:03

Ale nowoczesnych czołgów też mają więcej, niż Polska.

lelumpolelum
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 16:56

Bardzo dobrze. Trzeba wzmiacniać Grecję. Turcja niby w NATO a robi co chcę... odbudowa imperium osmańskiego rozpoczeła się już jakiś czas temu jak w książce George Friedmana ze Statoru

Zdzichu Dyrman
wtorek, 19 stycznia 2021, 10:53

A kiedy rozpocznie się odbudowa Rzeczypospolitej albo "Bloku Polskiego", o którym Friedman równierz pisał w tej samej książce?

dim
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 16:33

.... gdyż właśnie pociski uderzeniowe, zasięgu >500 Grecy już mieli. Gdy na forach wytykano brak najbardziej nowoczesnych pocisków powietrze-powietrze.

wtorek, 19 stycznia 2021, 11:08

Dim , jaka jak jest aktualnie siła greckiej armii, ile żołnierzy (zawodowych , z poboru) , ile dywizji i brygad . Jak duże byłe redukcje po kryzysie zadłużeniowym?

dim
środa, 20 stycznia 2021, 03:25

Redukcje, to było wcześniej, znacznie przed kryzysem. W Evros miejscowi mówili mi, że w obsadzie jednostek liniowych 1000-osobowych faktycznie służyło po 130-150 osób. Sporo przygranicznych jednostek wojskowych było i jest dalej zamkniętych/opuszczonych. To samo obok mnie, w Atenach. ZSW z 9 miesięcy, wydłużono właśnie do 12 m-cy. Wydaje się, że w połowie zeszłego roku czynnych żołnierzy było poniżej 100 tysięcy żołnierzy, ale jesienią ub.r. ogłoszono pilne zatrudnienie dalszych 15 tysięcy zawodowych. Prócz tego, na pograniczu, bardzo aktywny jest grecki rodzaj WOT i sporo osób cywilnych, ale z bronią służbową. W Evros wiem, że z każdej sztuki broni służbowej (także tej w cywilu) obowiązywały tej jesieni zajęcia na strzelnicy. Generalnie to mieszkańcy sami napraszają się do pomocy wojsku i policji, a na granicy często chcieliby działać samorzutnie i oczywiście zawsze proszą o broń. W odpowiedzi... państwo zabiera im broń. Gdyż o ile formalnie, liczba broni prywatnej to około 20 tysięcy, nieformalnie mówi się o 400 tysiącach broni, typu wojskowego. Trafiało to do Greków, gdy rozsypywał się komunizm w Albanii. Ale i pamiętam, gdy odwiedzałem rodzinę w Grecji w latach 70-tych, w każdej wiosce, w Evros, część cywili miało broń wojskową, służbową, jakąś z demobilu. Np. sąsiad miał pistolet maszynowy "Sten". Powierzano ją chyba wszystkim co bardziej energicznym, takim bystrym, do rzeczy i szanowanym w otoczeniu mężczyznom. Teraz ani mowy. Generalnie, tutaj powołanie syna do wojska to powód do dumy i składania przez sąsiadów gratulacji. Ostatnio gratulowano tak premierowi, gdy jego syna powołano (w trakcie studiów) do służby, też w Evros... Ciekawostka, że jego mama wciąż nosi nazwisko Grabowski i historycznie jest to już trzeci raz Polka, w rodzinach greckich premierów.

Davien
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 18:01

Dim a jakie niby pociski o zasięgu 500km ma Grecja? Bo zasięg skuteczny Meteora to 100km:)

dim
wtorek, 19 stycznia 2021, 09:21

Jakkolwiek... Na kanwie kryzysu o wysepki Imia (tur. Kardak), w 1999, Grecy mówili o ataku swymi SCALP'ami na tureckie bazy lotnicze. Dowódca sił zbrojnych informował wtedy premiera i prezydenta, że zapewne to ta strona wygra starcie, która jako uderzy jako pierwsza. Palce były na spustach, a cele wprowadzone. Amerykanie zarządzili wtedy rozwiązanie niekorzystne dla Grecji - wycofanie się obu stron o 100 km wstecz. Tyle, że lądem tych 100 km pokonuje się ciężkim wojskiem maksymalnie w 2 godziny. A morzem w 24 godziny. Toteż Grecy następnie remilitaryzowali oczywiście wyspy, ugoda jest faktycznie niebyła.

dim
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 20:32

Uderzeniowe, czyli według artykułu, do celów lądowych. Nie przewagi powietrznej. Ma europejskie.

Davien
wtorek, 19 stycznia 2021, 10:50

Właśnie pytam jakie bo KEPD-350 nie macie, JSM nie macie, macie Storm Shadow ale to nieco inna klasa pocisków o zasięgu ponad 1000km

dim
środa, 20 stycznia 2021, 10:15

Info do wszystkich zainteresowanych F-16V, m.in. dla Ciebie panie Davien. Tajwan także był rozczarowany współpracą zmodernizowanych F-16(V) z radarem. Grecy opóźnili montaże, gdyż uparli się przegryźć ten temat i zrobili to. W efekcie modernizacja kosztuje znacznie drożej niż opiewał to kontrakt, trzeba było zamówić z USA więcej podzespołów, ale z wyniku Grecy są zadowoleni. Szczegóły o źródle podałem w akutalnym przeglądzie tygodnia (opinie czytelników) i mam nadzieję ukażą się tam.

Davien
czwartek, 21 stycznia 2021, 20:08

A to ciekawe bo jakos Tajwan problemów nei zgłaszał.

dim
poniedziałek, 25 stycznia 2021, 03:40

Problemów może i nie, nie wiem tego, niemniej chodziło o duże niezadowolenie z osiąganego efektu. Co w greckich zakładach rozwiązano dopiero przez kolejne wydatki, na kolejne podzespoły "starego" F-16, do wymiany, na nowe wersje. W czego efekcie nastąpił wzrost kosztu i opóźnienie rozpoczęcia programu. Czyli w skrócie: Amerykanie oferowali z początku fajną cenę za pakiet do upgrade, ale i z góry wiedzieli, że ta cena potem znacznie wzrośnie.

dim
wtorek, 19 stycznia 2021, 14:37

SCALP, ale jawnie nikt nie zna szczegółów, ani ilości. Kupiono je dla Mirage.

Davien
środa, 20 stycznia 2021, 09:29

Dim, SCALP-EG czy Storm Shadow to jedno i to samo, rózne nazwy w zależnosci skąd pochodzi. A Storm Shadow ma ponad 1000km zasiegu, dlatego pytałem co macie koło 500km jak pisałeś.

dim
środa, 20 stycznia 2021, 12:00

Wersje i ilości chyba nie były ogłaszane. Ostatnio mówiono tylko o zamiarze przeglądu, wydłużeniu resursów (czyli może chodziłoby o jakieś starsze wersje), ewentualnej modernizacji/aktualizacji czegoś tam.

D-day18
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 16:13

128 myśliwców w pięknej Grecji. A w państwie frontowym nad Wisłą podobno 48 plus złom. O co chodzi?

rydwan
wtorek, 19 stycznia 2021, 09:41

my sie predzej z ruskimi jakoś ułożymy niż Turcy z Grekami !!!

Cabat
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 20:25

Zapomniałeś o Turcji

Greg
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 20:25

Pomnóż to razy dwa, co najmniej. Natomiast co do Polski, chyba jesteś zbyt wielkim optymistą...

Marcin
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 15:32

Szkoda że wycofali Mirage F1, to była potęga i mogli je gruntownie zmodernizowac jak np. Maroko gdzie znacznie starsze z połowy lat 70 samoloty latają do dziś.

dim
środa, 20 stycznia 2021, 12:01

Utrzymanie starego sprzętu nie kosztuje taniej, niż nowego. A budżet mówi "albo - albo".

Poważnie?
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 17:20

Co to za fetyszyzowanie starego złomu? Maroko jest poziomem odniesienia? To że latają nie znaczy, że przedstawiają jakąś wartość bojową. W Serbii latają Migi-21. Opanuj się!

Marcin
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 20:51

Nie latają, niedawno rozbił się ostatni serbski MiG-21. Mirage F1 w najnowszej wersji marokańskiej to m in supernowoczesny radar RDY3 z anteną PESA. polskie lotnictwo do dziś nie posiada ani jednego samolotu z takim radarem i anteną. Trochę pokory wobec marokańskiego lotnictwa.

Jabadabadu
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 20:46

Nie obraził bym się, gdyby Polska prezentowała taki poziom jak Maroko. O mocarstwie pt. Grecja nawet nie marzę.

Greg
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 20:26

Tak, bo Maroko ma lub wkrótce będzie miało więcej nowoczesnego sprzętu niż ileś tam razy bardziej od niego bogata Polska.

Marcin
wtorek, 19 stycznia 2021, 11:36

Starczy porównac lotnictwo - owszem są F-5 i Mirage F1 ale całkowicie zmodernizowane, nawet F-16 będą modernizowac o czym u nas nikt nie myśli nawet. Abramsy i to dużo, fregata FREMM. ba mają nawet własnego satelitę zwiadu optycznego. Polska ?

Davien
środa, 20 stycznia 2021, 09:32

Miirage i F-5 są znacznie gorsze od naszych F-16 Advanced. Maroko tez ma ta odmianę F-16 ale tak połowę tego co Polska.

ppp
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 15:00

Niech Grecja odda pierw pieniądze pomocowe.

dim
środa, 20 stycznia 2021, 12:04

@ppp. Grecy nie zalegają z żadnymi płatnościami, a 80% długów do MFW spłacili znacznie przedterminowo. Gdyż te były najdroższe.

Capt Obvious
wtorek, 19 stycznia 2021, 12:27

Pomocy udzieliła strefa Euro, więc nam nic do tego. Ponadto, już ty się nie martw o to jak Niemcy je odbiorą. Niektórzy mówią że już odebrali (przed i po kryzysie) na różne sposoby.

Extern
wtorek, 19 stycznia 2021, 10:41

Nic nie musi oddawać, bo już za tą pomoc Niemcy zajęli Grecką infrastrukturą włączając ją do funduszu który ma Grecję powoli z tego co jej UE wybudowała wyprzedawać. Obyśmy tak samo nie skończyli ciesząc, się z tego nie dochodowego betonu który lejemy i lejemy, a który za parę lat trzeba będzie remontować już wyłącznie za własne fundusze.

Greg
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 20:27

Spokojnie, Niemcy i Francuzi pilnują własnych interesów.

Lol
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 19:10

Nie ma takiej pptrzeby.

Herr Wolf
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 19:03

Komu?

co jest grane.
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 14:59

Tak zadłużone państwo stać na takie wydatki.?

Pokos
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 19:12

A dlaczego nie? Wystarczy by w miarę się budżet spinał. By coś tam spłacać. Firmy dają kredyty niskoprocentowe. Trzeba dbać o obronę Państwa.

Herr Wolf
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 19:03

A jaki mają dług?

Greg
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 20:32

Potworne. Ale co ciekawe stać ich na potężne inwestycje w armię. Nas nie stać na kupno okrętów, rakiet, dronów, wielu myśliwców, bomb, śmigłowców, satelitów, radarów itd.

Marcin
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 20:52

Nie ma u nich wydatków na nierentowne kopalnie czy 500+. mają współczesne uzbrojenie bez fregat Perry czy op Kobben

Herr Wolf
wtorek, 19 stycznia 2021, 10:17

Mówisz nierentowne kopalnie? To może coś więcej w tym temacie? Podobno z 500+?

Grzes
wtorek, 19 stycznia 2021, 08:12

O takim socjalu jaki mają grecy możemy tylko pomażyć

dim
środa, 20 stycznia 2021, 12:12

@Grześ - Pan jest następny opowiadający zupełne bajki. W Grecji nie ma, ani nigdy nie było większego socjalu niż jest w Polsce. A "dodatki za...", wymyślane w greckiej budżetówce, była po prostu bajka dla uniknięcia wysokiego podatku od wynagrodzeń.

ds
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 14:55

To już nawet Grecja będzie miała silniejsze lotnictwo myśliwskie od Rosji, bo klony Su-27 z ich wielkimi RCS i radarami PESA są znacznie gorsze od Rafale i zmodernizowanych F-16@AESA.

Greg
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 20:38

Nie, Rosja ma co najmniej 10 razy więcej myśliwców niż Grecja.

myslenie nie równa się amnezji
środa, 20 stycznia 2021, 22:13

Przesada. Może lata do 600 maszyn,a wielka część z nich to niemodernizowane MiG-29 i Su-27. Maszyn zdolnych do walki z F-16 Block 52 plus, Mirage 2000, a tym bardziej Rafale będzie max 300.

viper
wtorek, 19 stycznia 2021, 11:35

Ile z nich lata?

Tani
środa, 20 stycznia 2021, 19:19

Tyle ile potrzebuja. Sami sobie robia remonty bo maja baze techniczna. Grecy i my nie mamy wiec piszemy ile wyremontujemy. Ruscy nie pisza tylko remontuja. To jest taka roznica

Davien
wtorek, 19 stycznia 2021, 11:00

No jak policzysz te Jak-1/3 na złomowiskach....

Jasio
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 14:19

To Grecja ma aż tyle samolotów i kupuje dalej.... Tak się zastanawiam ile czasu greckiej armii zajęłoby rozgromienie Wojska Polskiego....

Yy
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 19:13

Wyeliminowanie naszej armii przy ich sprzęcie do miesiąca.

Jacek
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 17:43

Godzinkę

okm
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 14:12

Ja czegoś nie rozumiem, Grecja kryzys, upadek, wstrzymane emerytury przy kryzysie.... socjal rozdmuchany... a lotnictwo 3 x wyzszy poziom niz u nas.... u nas same f16 te które są sprawne latają, migi i su się nadają do muzeum.... no dobra migi jak f4 w Grecji jako uzupelnienie.... ale oni maja prawie 150 sztuk samolotów!!!!! a u nas f35 za kilka lat, na bieżąco sie nie dało uzupelnic ani do wariantu V f nie mozna zmodernizowac nie mowiac zeby te su i migi uzupelnic chociaz o te 2-3 eskadry nawet uzywanych f16 zeby bylo wszystko w miare kompatybilne... bieda straszna u nas....

Greg
poniedziałek, 18 stycznia 2021, 20:39

Bo u nas nie ma żadnej "modernizacji". Kilkanaście mld wypłynęło do USA. I co? No i ....

dim
środa, 20 stycznia 2021, 12:13

@Greg. A u Greków żadnego rozdmuchanego socjalu. Nie ma i nie było. Mieszkam tu ponad 20 lat...

rydwan
wtorek, 19 stycznia 2021, 09:48

no i poczekaj na IBCS to zupełnie inny świat przez który grecy nawet z 1000 samolotów sie nie przebiją ,ta inwestycja jest strategiczna .

dim
środa, 20 stycznia 2021, 19:06

Myślę, że IBCS jest rozmyślnie nieco przereklamowany. Każde zagrożone państwo, jeśli ma duże możliwości informatyczne (a Grecy mają je naprawdę bardzo duże), składa jakiś tam własny system. Polska też mogłaby. Natomiast faktycznie bardzo zależy nam na ściągnięciu tu Amerykanów, wprzęgnięciu ich w naszą obronę i to dlatego instalujemy - jak sądzę - amerykański system IBCS. A nie np. jakaś rozwojowa wersja obecnych systemów polskich.

Davien
czwartek, 21 stycznia 2021, 20:13

Dim , jakby IBCS był przereklamowany to USA nie kupowałoby go i nie integrowało wokól niego całych swoich sił ladowych. Jak na razie nie ma na swiecie podobnego systemu, najbliżej jest NIF-CA ale to system morski i niemiecki TLVS ale to tylko OPL. Nie myl systemów jak Jasmin, Rega Topaz czy AFATDS z IBCS to zupełnie inne systemy.

dim
poniedziałek, 25 stycznia 2021, 03:47

Właśnie miałem na myśli lotnictwo i OPL. W którą zresztą Grecy włączyć chcą i kolejne fregaty. Gdy "Integracja" greckich sił lądowych byłaby czysto papierowa. Z przyczyny geografii. A propos fregat: ostatnio, w artykule wstępnym podkreślono, że wojsko "nie zgłaszało zainteresowania" fregatami z USA. Domyślnie: tę sprawę usiłowali politycy.

Tweets Defence24