Ministerstwo Obrony Narodowej przewiduje zaangażowanie potencjału aeroklubów do działań proobronnych, w tym do współpracy z Wojskami Obrony Terytorialnej. O planach poinformował podsekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki w odpowiedzi na poselską interpelację.
W grudniu 2016 roku poseł Marcin Horała (PiS) w interpelacji do MON podniósł kwestię dalszego zaangażowania aeroklubów w ramach projektu Obrony Terytorialnej, o której po raz pierwszy wspomniał Antoni Macierewicz w czasie spotkania Zarządu Aeroklubu Polskiego z przedstawicielami MON, mającego miejsce w dniu 26 października 2016 r.
W odpowiedzi sekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki poinformował, że Ministerstwo Obrony Narodowej przewiduje zaangażowanie potencjału aeroklubów do działań proobronnych, w tym do współpracy z Wojskami Obrony Terytorialnej. Do tego celu ma zostać powołany specjalny zespół powołany przy Dowództwie WOT, w składzie którego znajdą się przedstawiciele wojska oraz instytucji cywilnych.
Kierunki ewentualnej współpracy będzie wytyczać Zespół ds. Opracowania Koncepcji Współpracy, który zostanie powołany po osiągnieciu gotowości do działania przez Dowództwo Wojsk Obrony Terytorialnej. W skład tego zespołu wejdą przedstawiciele Aeroklubu Polskiego, Dowództwa Wojsk Obrony Terytorialnej, Biura ds. Utworzenia Obrony Terytorialnej oraz Sił Powietrznych. Celowym będzie również zaproszenie do współpracy Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz innych podmiotów, których uczestnictwo w projekcie jest uzasadnione.
Zgodnie z zapowiedziami gen. Wiesława Kukuły Dowództwo WOT powinno osiągnąć gotowość operacyjną do końca marca br. W momencie jego uzyskania przejmie dowodzenie nad sformowanymi już trzema brygadami WOT oraz nad kolejnymi etapami formowania kolejnych jednostek.
Czytaj także: Etapy budowy WOT
Wojska Obrony Terytorialnej (WOT), czyli faktycznie piąty rodzaj sił zbrojnych obok wojsk lądowych, sił powietrznych, wojsk specjalnych i marynarki wojennej, stanowią uzupełnienie i jednocześnie są komplementarną częścią potencjału obronnego Polski. MON chce, by w 2019 r. w nowej formacji służyło ponad 50 tys. żołnierzy. WOT mają współdziałać z wojskami operacyjnymi oraz być zdolne do prowadzenia działań antykryzysowych i antyterrorystycznych.
Ustawa wymienia również udział w zwalczaniu klęsk żywiołowych i likwidacji ich skutków, ochronie mienia, akcjach poszukiwawczych oraz ratowaniu lub ochronie zdrowia i życia ludzkiego, udział w realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, a także współdziałanie z innymi organami i podmiotami w sprawach związanych z obronnością państwa.
Czytaj także: "Zawsze gotowi, zawsze blisko". Gen. Kukuła dla Defence24.pl o zadaniach i szkoleniu Wojsk Obrony Terytorialnej
Szyszek
Kierunek słuszny,ale OT w obecnych czasach wojny się nie wygra. Fajnie gdyby: 1 nie upolityczniać OT 2 zagospodarować w ramach OT weteranów etc bo ich wiedza jest bezcenna. 3 zadbać o sprzęt dla OT, pamiętając,że priorytetem powinien być sprzęt dla wojsk liniowych. Powodzenia
etmónt
Jeśli dobrze poszukasz, to wśród ludzi z organizacji proobronnych, które wejdą w skład OT są nawet weterani z Karbali a wielu innych poświęcało tym organizacjom swój prywatny czas i pieniądze. Jednostka na wzór obrony terytorialnej była w planach niektórych polskich patriotów jeszcze przed ich politycznym wątkiem. Chwała Wam Panowie!
skipper
ad Szyszek Mądrze piszesz .Tylko tyle ,że jest to Macierewicza ,który uwali wszystko by on powstał
kiki
ostrzegam przed współpracą z Aeroklubam; podbudowują swoją opinię historiami sprzed lat, a obecnie jest to grupa cwaniaków, która za państwowe pieniądze dobrze się urządza. dominują starzy i nowi zawodowi żołnierze, którzy w nosie mają szkolenie młodzieży. garną wszystko pod siebie. przypadek z Poznania - klasy lotnicze w liceum nr 14 Rataje; aeroklub wydrenował kuratorium, ministerstwo... i nie wyszkolił nikogo; syn licencję pilota zrobił za kasę poza Poznaniem; wyjątkowe postacie - szef (ówczesny), emeryci z Krzesin... chcieli nawet sprzedać lotnisko aeroklubowe deweloperom... powstrzymać takie hieny
marpas
ha ha ha aeroklub jako jednostka napadu i rozpoznania powietrznego na an2 i cessnach ehehehehehe
oko
W Białymstoku brygada OT powstaje w miejsce 18 pułku rozpoznawczego! O co tu chodzi?
Roman
Przynajmniej ostatnie znane użycie sportowych awionetek (czeskie samoloty Zlin) jako samolotów bojowych miało miejsce w końcowej fazie wojny w 2008-9 r. prowadzonej na Sri Lance (d. Cejlon) przez ugrupowanie LTTE (Liberation Tigers of Tamil Eelam) przeciwko rządowej armii Sri Lanki. Samoloty Zlin pilotowane przez lotników LTTE kilkakrotnie atakowały różne cele, a w tym m.in. międzynarodowe lotnisko w Kolombo i zniszczyły kilka samolotów na ziemi. Dotarły tam całkowicie niezauważone przez systemy radarowe lecąc bardzo nisko nad ziemią. Tak więc piloci aeroklubów mogą wykorzystać możliwości swoich maszyn w ewentualnych działaniach zbrojnych czy to prowadząc misje rozpoznawcze czy nawet uderzeniowe. Innym typem samolotu śmigłowego o napędzie silnikiem tłokowym i dobrze znanego wśród pilotów aeroklubowych jest poczciwy An 2 (NATO codename Colt), który może być wykorzystywany jako lekki samolot transportowy o właściwościach STOL mogący startować i lądować praktycznie w przygodnym terenie.
rozczochrany
Zapisałem sie do OT a tak sie składa, że jestem członkiem aeroklubu. Jestem spadochroniarzem a poza tym mam własną motolotnię, którą garażuję na aeroklubowym lotnisku z którego korzystam. Mógłbym w ramach OT wykonywac zadania w czasie np. klęsk zywiołowych, tylko chcę by państwo płaciło mi za paliwo do motolotni w czasie wykonywania tych zadań np. poszukiwawczych czy ratowniczych. Czas swój chętnie poświecę, ale motolotnia na wodę nie lata.
Ja
Mam pytanie co WOT będą robić w aeroklubach myć awionetki czy biegać po pasie startowym
HP
Skakać na spadochronie i latać szybowcem. Ludzie, którzy to przeszli to naturalne zaplecze dla lotnictwa.
Max Mad
To co usłyszałem od członków aeroklubu kiedy im zaproponowano "zasady" współpracy nie da się publicznie powtórzyć. Zaproponowano im udział w działaniach OT ale bez żadnych uposażeń ani ekwiwalentów na paliwo czy zużycie maszyny. Czyli wszystko mają wyłożyć z swojej kieszeni, po takiej propozycji nic dziwnego że doszło do nerwowej sytuacji którą wysłannik MON próbował zbić argumentem że to przecież "zaszczyt i powinność patriotyczna"... jeden z członków klubu mu odbił piłeczkę i się zapytał czy on dostaje pensje w MON czy też w czynie patriotycznym tam pracuje bez wynagrodzenia. Szpila była celna bo gościu tylko zabulgotał się i sobie poszedł. Jeżeli takie podejście nadal obowiązuje to ja temu pomysłowi nie wróże sukcesu. Niech aeroklub przynajmniej dostanie zwrot kosztów za paliwo bo na ślinę te maszyny nie latają.
Bucefal
Przyjdą ruskie to latanie się skończy,,,
WZA
Jak wygląda finansowanie Aeroklubów? Ze składek członkowskich? Ktoś może wie?
ppp
A czy Pan Kownacki dokonał już analiz potrzebnych do przeprowadzenia analizy, nad celowościa wprowadzenia kolejnych nowych, czy tez używanych F-16? A może nadal analizuje, jak zabrać się do analizy?
Max Mad
Trwają nad tym zagadnieniem które nadmieniłeś dogłębne analizy.
Drzewica
Uważam że celowym byłoby rozważenie podporządkowania służb wartowniczych w obiektach wojskowych obronie terytorialnej ponieważ dalsze pilnowanie obiektów wojskowych przez prywatne spółki wg. prawa handlowego budzi uzasadnione protesty. Albo jednostki same się dopilnują, albo też taki dozór podlegałby obronie terytorialnej, nawet gdy jednostka wychodzi w pole to w koszarach pozostaje wiele dobra podlegającego ochronie.
Max Mad
Moment, moment... członkowie OT mają "służbę" tylko dwa dni w miesiącu i to w weekend tak by nie kolidowało to z ich pracą. A przez resztę dni w miesiącu to obiekty mają stać niechronione?
.
Grupy kamikadze na szybowcach ,pod nazwa "wschodni wiatr"