Przemysł Zbrojeniowy

Nowy silnik dla rosyjskiego PAK FA

Fot. uacrussia.ru
Fot. uacrussia.ru

Główny projektant Komsomolskiego Zjednoczenia Przemysłu Lotniczego poinformował, że pierwsze próby nowego silnika przeznaczonego dla samolotu T-50 (PAK FA) zakończą się najprawdopodobniej do 2018 r.

Siergiej Korotkow, główny projektant Komsomolskiego Zjednoczenia Przemysłu Lotniczego, gdzie powstał samolot Suchoj T-50, poinformował w czasie konferencji prasowej, że do 2018 r. zakończą się, najprawdopodobniej, pierwsze próby nowego silnika do tego samolotu.

Przekazał, że zakończono fazę projektową silnika i wkrótce mają rozpocząć się próby jednostki napędowej zamontowanej na maszynie PAK FA, przewidziane na czwarty kwartał roku bieżącego. Obecnie samolot ten wykorzystuje silniki 117S (AL-41F1), określany jako "jednostka napędowa pierwszego etapu". Nowy silnik określany jest jako "silnik drugiego etapu".

Czytaj też: Zapowiedziano testy samolotu PAK FA z nowym silnikiem.

Seryjna produkcja samolotu Suchoj T-50 ma się rozpocząć w roku 2017, dziewiczy lot maszyny miał miejsce w 2010 r.

Komentarze (22)

  1. fryz5

    Określanie tej maszyny mianem V generacji jest chyba nadużyciem. Samoloty V gen. powinien mieć odpowiednio niskie sygnatury radarowa i cieplną, czego ten samolot nie spełnia. Powinien osiągać prędkość ponaddzwiekowa bez użycia dopalaczy, tu nie wiemy jak będzie. Pilot powinien mieć możliwie największą świadomość sytuacyjna, czyli proste zobrazowanie danych z radaru pokładowego oraz innych czujników samolotu uzupełniane danymi z zewnątrz, możliwość wymiany danych z innymi samolotami oraz centrami dowodzenia, radarami naziemnymi, czyli sieciocentrycznosc - tu raczej znając rosyjski poziom w tym temacie będzie odstawać od F-22 i to znacznie, a do F-35 się nawet nie zbliży. Podsumowując będzie to jakiś kolejny SU-50, ale nie maszyna zaliczana do V generacji. Na dziś faktycznie tylko USA mają możliwości zbudowania samolotu V generacji i zdaje się ta przewaga nie będzie już do nadrobienia przez jakiekolwiek państwo, co będziemy obserwować w postaci zakupów F-35 przez kolejne kraje.

    1. fryz6

      @fryz5 otóż chodzi o to, że PAK ma nieznacznie większe sygnatury które sa związane z wielkością maszyny, jest to myśliwiec który przebija swoimi charakterystykami pod względem aerodynamiki oraz silników (super cruiz juz teraz możliwy na długie odległości a nie jak w F22 czy F35 tylko 200 km) myśliwce V kat zachodu. Sprawa jest smutna ponieważ Rosjanie zrobili samolot który od 2017 roku (bo w tym roku rusza produkcja seryjna) zachód będzie długo musiał ścigać technicznie. Odnajdź artykuły w National Interest w tej dziedzinie to może troche szerzej spojrzysz na te sprawę a nie przytaczasz oklepane wiadomości.

    2. Modelarz lotniczy

      Jeżeli analizę zaczyna się od \"chyba\" i dalej \"nie wiemy jak będzie\" to całą resztę można wsadzić... Mnie \"zdaje się\", że lepiej czytać i analizować dostępne informacje ze zrozumieniem i \"tu raczej znając...\" lepiej nie chwalić się swoją wyobraźnią dot. tematu.

  2. BUBA

    No cóż Rosjanie będą dominowali nad Polską jeszcze długo dzięki "naszemu" nowoczesnemu uzbrojeniu - F-16 i Patriotom. Świetnie im w tym pomagamy.

  3. Marco

    PAK FA, czyli farsa z V generacji, z którego oszałamiających zdolności, zrezygnowali nawet Hindusi, bo w swoich założeniach(raczej nieosiągalnych) ustępuje Rafale...ale, jak zawsze, będzie uznany przez Rosjan i samego Putina za najlepszy "stealth jet in the world".Ruskie już niestety tak mają.

    1. gościu

      Drogi kolego, na zasadzie ruskie to nie na da każdy potrafi, gdybyś choćby odrobinę zagłębił się w temat a nie powtarzał za takimi "wiarygodnymi" źródłami ja "national interest" czy wreszcie czyste plotki "sieciowe" wiedziałbyś że motorem decyzji Indii nie były niedostatki sprzętu jakiekolwiek, tylko problemy z transferem technologi. Samo w sobi sugeruje to że jeden z największych nabywców broni na świecie jest baaaardzo tą technologią zainteresowany. Co więcej - proces zamówień militarnych w Indiach jest wręcz legendarnie zawiły a wypowiedzi przedstawicieli legendarnie wręcz "buńczuczne" co jest elementem gry cenowej.

  4. Nojatotamnwm

    Prace nad PAK-FA od oblotu w 2010 do produkcji w 2017 (jeśli nastąpi), trwają prawie tyle samo, jak F-22 (1997 oblot- produkcja 2005.) Różnica w przypadku Su-50 wynosi 7 lat, a F-22 8. Czyli jak widać Rosjanie mieszczą się w standardzie.

    1. Whiro

      Tak. Z tym że Raptor powstał 20 lat temu i był od razu produkowany w wersji docelowej. Rosjanie będą pak fa produkować w wersji upośledzonej aby dopiero wprowadzać inny silnik i systemy. A to oznacza problemy i być może to że pak fa będzie tylko ładnie obudowanym bublem a nie myiwcem 5 generacji. 20 lat po raptorow , którego w powietrzu jest 180 sztuk.

    2. FUN USA

      Tylko że Amerykanie pracowali nad F-22 przez wiele długich lat, a rosjanie chcieli by osiągnąć ten sam efekt w ciągu kilku lat, a tak się nie da, zwłaszcza w Rosji, czyli kraju który ma olbrzymie problemy z elektroniką i ogólnie technologią, co widać gołym okiem.

  5. dropik

    skoro tak prosty sprzet jak kurganiec ma wejsc do produkcji ok 2023 to pak pewnie za 10-15 lat . hahaha oczywiscie jest smieszne rowniez to że borsuk ma wejść do produkcji po 2022 a nawet nie ma prototypu. Oczywiscie po 2022 moze oznaczac i 2026 no i nasz to bedzie raczej skladak a ich ma wszystko nowe

  6. pga

    Podobno PAK FA to rosyjski myśliwiec V generacji, odpowiednik F-22. Tylko co to jest ta V generacja? O ile się nie mylę, główną jej składową jest tzw. sieciocentryczność. Czy ktoś kiedyś słyszał coś konkretnego na temat sieciocentryczności PAK FA? Artykuły na temat tego samolotu przewijają się od kilku lat, ale ja niczego sobie nie przypominam. Zresztą jeden element to trochę za mało, żeby stworzyć sieć. Za to od tych kilku lat piszą, że już za chwilę będzie miał docelowy silnik. Nie inaczej jest tym razem. No cóż, F-22 lata z "docelowym silnikiem" co najmniej od kilkunastu lat. Mam wrażenie, że cały ten PAK FA to wydmuszka, która robi "PR" głównie wyglądem zbliżonym do F-22, i to jest główna składowa rosyjskiej "V generacji". Podobnie jak irański "myśliwiec stealth", nazwy już nie pamiętam, którego kolejne makiety są co jakiś czas pokazywane. OK, PAK FA lata, plus dla Rosjan. I to niedługo z "docelowymi silnikami", podobno. Jeszcze się tak zastanawiam, ile elektroniki Rosjanie robią u siebie, bo nie wydaje mi się, żeby byli tu jakąś technologiczną potęgą. To już nie te czasy, kiedy można było jakąś technologię wykraść i skopiować. Rosjanie po prostu nie mają żadnego potencjału, żeby produkować układy ultrawielkiej skali integracji i miniaturyzacji. Nie twierdzę, że Rosjan należy lekceważyć. Jak na swój aktualny potencjał wyciskają z niego maksimum. Szkoda, że Polska nawet nie zbliża się do tej efektywności jeśli chodzi o wykorzystanie środków na wojsko i rozwój wojskowych technologii. Ale mam wrażenie, że ich nowe konstrukcje i w ogóle całe to "prężenie muskułów" to jest łabędzi śpiew.

    1. Gall Anonim

      "To już nie te czasy, kiedy można było jakąś technologię wykraść i skopiować." Powiedz to Chińczykom, bo najwyraźniej o tym nie wiedzą.

    2. Albin

      Sieciocentryczność Sowieci mieli przed USA. Początki to np. system Lazur na MiG-21 a A-50 miał cyfrowe datalinki i komputerowe dowodzenie myśliwcami na długo przed AWACS. To damo dotyczy wojsk lądowych.

  7. AWU

    Niezle .. biorąc pod uwagę iż zarówno GE/RR i PW mają gotowe prototypy silników zmienno przepływowych dla samolotów VI-tej generacji ! Amerykanie odrobili lekcję po opóznieniach programu F-14 i pracują nad silnikami przed rozpoczęciem produkcji płatowca czego najlepszym przykładem F-22.

    1. Albin

      Tak a w Areat 51 USA ma już gotowy krążownik galaktyczny.

  8. Silniki?

    Myśliwiec piątej generacji tzw. Stealth a silniki niezabudowane "porażają" sygnaturą cieplną na "100 km" zupełnie jak u Su-27 z początku lat 80tych...

    1. Albin

      Na razie największą sygnaturę cieplną ze wszystkich myśliwców na świecie ma F-35... I to z każdego profilu, również od przodu. W dodatku ma problem z bilansem cieplnym, co powoduje wyłączenia elektroniki w czasie lotu lub niemożność startu...

  9. Doc Nihilist

    Prawdopodobnie największą zaletą tej maszyny jest świetny wygląd.

    1. Marco

      Nie przesadzałbym nawet z tym. Z bliska , widać dużo mankamentów tej maszyny i na prawdę, kiepskiego dopracowania, choćby w porównaniu z F-22 czy nawet F-35.Dużo ładniejsze (swego czasu) były Su-27 i MiG -29...,ale wygląd, to co najwyżej na pokazach się liczy.

  10. Whiro

    Brawo. USA nie produkuje raptora już 10 lat a Rosjanie dopiero teraz zaczynają tworzyć coś co mu dorówna. Może w końcu zamiast bomb jądrowych zaczniecie myśleć o ludziach i życiu z sąsiadami w normalnych stosunkach.....

    1. glop

      Przecież nie można się wyrzec swojej tożsamości..

    2. Marco

      Dorówna F-22? Bez żartów proszę, ten cudak, zwany przerośniętym Su -27 odstaje nawet od Rafale czy Typhoon'a.

  11. say69mat

    @def24.pl: Nowy silnik dla rosyjskiego PAK FA say69mat: Wygląda na to, że nasi sąsiedzi i - mieć nadzieję - przyjaciele, mają wyjątkowo ciężką rękę do akronimów.

  12. morgul

    skończy się tak że pomalują posklejają jakiś ślinik. Na pokazach zrobią 3 beczki i lot na kobrę ogłoszą że to jest myśliwiec zdolny pokonać nawet kosmitów i naród spokojny sowiecki, że teraz to USA całe w strachu. Niedawno ogłaszali kopułę swoich systemów anty dostępowych nad Syrią - żaden samolot dron i rakieta miała się nad Syrią nie przebić ... a tymczasem lotnictwo Zachodnie i Izraelskie lata pod nosem super systemów a USA napierd...la w co chce tomahawkami :) ... koniec propagandy :) !

  13. muminek

    Kluczowe są dwa słowa : najprawdopodobniej i silnik drugiego etapu - czyli kiedy i który etap będzie tym końcowym ??

  14. zxxc

    Ok, szanowni krytycy. Z perspektywy świata, PAK FA może nie być imponujący. Zobaczymy co wymyśli Korea, Japonia, Szwecja, itd. Jednak z perspektywy Polski nie powinniśmy się śmiać z niepowodzeń T-14 czy PAK FA. Chodzi o to , że oni cholera coś robią, ida do przodu. My stoimy w miejscu.

  15. pako

    predzej czy pozniej zaczna wdrazac pak fa, do tego momentu powinnismy miec f35.

    1. inż.

      A nie lepiej latać PAK-Fa mi:) Po co mamy się bić ze sobą. Chyba tylko wrogom Słowiańszczyzny na tym zależny,

  16. Alien

    Ale uzbrojenie przenosi w sposób klasyczny, na zamkach podskrzydłowych.

    1. Polanski

      Piękna maszyna ale nic ponad to. Wartość użytkowa pewnie taka jak wszystkiego co ruskie.

    2. Gall Anonim

      Jesteś pewien? Bo o ile mi wiadomo T-50 ma wewnętrzne komory na uzbrojenie.

  17. na chłodno

    Tzn że silnika nadal nie ma, i diabli wiedzą kiedy bedzie. Alternatywą jest PAK FA... bez silnika, skoro wcześniej rozpoczną seryjną produkcją - plan to plan. Wot, Rassija, mirowaja technika!:)))))))

    1. na chlodno II

      czytałeś artykuł ??? jest silnik pierwszego etapu teraz będzie wdrażany silnik drugiego etapu ..... to nie jest trudne przeczytać co autor pisze .... silnik pierwszego etapu i tak jest lepszy od silników F35

  18. Cichy

    A mi się coś bardzo mocno zdaje że te silniki za 10 lat trafią do SU-35 :P

  19. Dualram

    O ile dobrze pamiętam nowy silnik miał być pod koniec 2017. Ruski rok:)

    1. Spoko

      A u nas Irydę skasowali po to aby kupować na kredyt z amerykańskiego banku rosyjskiego Jaka produkowanego we Włoszech :)

  20. Smuteczek

    "do 2018 r. zakończą się, najprawdopodobniej, pierwsze próby" Nastepnie nastapia drogie proby, po nich trzecie a pozniej trzeba bedzie przekrojektowac silnik w wyniku wykrycia nieprzewidzianych usterek i zaczac proby od nowa

    1. Wawiak

      dodajmy, że jednostki napędowej drugiego etapu. Pytanie ile etapów przewidziano? 5 czy 10? 8-]

  21. yaro

    A dachem ostatnio pisał, że nowy silnik będzie dopiero w 2025 roku. Ot bajarz jeden znów gdzieś nie doczytał.

    1. mux

      Gdzieś ty się yaro uchował, że wierzysz w rosyjską propagandę. Przecież historia pokazuje że jak obiecują 2018, to trzeba doliczyć z 5 lat poślizgu. Biorąc pod uwagę jak bardzo zachodnie sankcje pogrążyły finansowo Rosję, dodaj jeszcze ze 20% do tych 5 lat.

    2. sylwester

      pierwsze próby zakończą się w 2018 , później kolejne próby 2 lata 2021 testy kwalifikacyjne i wdrożenie do produkcji seryjnej około 2025 , coś się nie zgadza ?

    3. cremaster

      Dwa słowa "pierwsze próby"

  22. zobaczymy w 2019 roku

    Produkcja seryjna PAK-FA z sinikiem AL-41F1 jest bez sensu, dlatego Rosjanie czekają na docelowy silnik do swojego myśliwca. Docelowy radar dla PAK-FA pojawi się dopiero w 2018 roku i wtedy, czyli od 2019 będą mogli rozpocząć produkcję seryjna PAK-FA. Tylko głupia propaganda Rosji wskazywała na ewentualną gotowość do produkcji seryjnej T-50, przed rokiem 2019. Swoją drogą to ciekawe jaki poziom technologiczny będzie prezentował T-50 z docelowymi silnikami i docelowym radarem i docelową awioniką?

    1. Brat Pete

      Poziom technologiczny myśliwca 5 generacji naturalnie. Porównywanie do raptora jest ciekawe, bo mają nieco inne założenia konstrukcyjne. Raptor stawia cechy stealth ponad manewrowość, a PAK-FA odwrotnie. Jeśli chodzi o F-35, to moim zdaniem, jest niżej od T-50, który jest bardziej odpowiednikiem Raptora.

    2. mux

      Pewnie będzie jak z T-14. Nie ma pieniędzy na wdrożenie i produkcję, więc będą klepać ulepszone T-72M3. Tu tak samo, nie dokończą PAK-FA i dalej będą produkować Su-35.

    3. docent

      A jaki poziom technologiczny prezentują Rosjanie jeśli chodzi o produkcję elektroniki?