Nowe pojazdy terenowe dla Sił Obronnych Izraela

23 kwietnia 2021, 08:10
ZMAG1
Fot. IAI
Reklama

Izraelskie ministerstwo obrony podpisało umowę z koncernem Israel Aerospace Industries. Dotyczy ona produkcji nowych pojazdów terenowych dla izraelskiej armii. Ponadto przewidziane są dostawy dla klientów zagranicznych.

Uściślając jest mowa o zamówieniu dotyczącym produkcji na potrzeby wojska izraelskiego nowego pojazdu wysokiej mobilności (All-Terrian Vehicle) Z-MAG, zdolnego i przystosowanego do pracy w każdych warunkach terenowych. Kontrakt został podpisany w czwartek 22 kwietnia pomiędzy spółką IAI a Biurem Produkcji i Zamówień Ministerstwa Obrony Izraela.

Wyprodukowanych ma zostać dziewięć pojazdów Z-MAG. Co należy podkreślić, w kontrakcie znajduje się również prawo opcji, pozwalające na zakup na potrzeby IDF dodatkowych 21 "terenówek". Jest to o tyle ważne, że pierwsza partia zamówionych pojazdów (9 sztuk z zamówienia podstawowego) będzie podlegała ocenie przez Siły Obronne. Po zakończonym procesie ewaluacji ma zostać podjęta decyzja ws. dalszych zakupów.

Jak dodał koncern, obecnie trwa budowa linii montażowej pojazdów terenowych „Z”, która ma zwiększyć wydajność produkcyjną tychże samochodów. Znajdzie się ona w już istniejącej infrastrukturze, należącej do spółki ELTA (zależnej od IAI), która zajmuje się produkcją zaawansowanej elektroniki, systemów radarowych i komunikacyjnych. To wszystko zostanie ulokowane w mieście Beer Szewa, znajdującym się Dystrykcie Południowym, w dużym ośrodku miejskim, który od strony południowej graniczy z Zachodnim Brzegiem Jordanu.

Israel Aerospace Industries zainwestuje w nową linię montażową ok. 100 milionów nowych izraelskich szekli, w przeliczeniu na złotówki daje to nieco ponad 116 mln. złotych.

Reklama
Reklama

Firma IAI jest dumna z dostarczania najbardziej zaawansowanych na świecie pojazdów terenowych, opracowanych w Izraelu, dla izraelskiej armii. Spółka ELTA opracowuje i produkuje szeroką gamę produktów do celów lądowych, w tym: autonomiczną robotykę, teledetekcję, technologie inwigilacyjne i komunikacyjne, Poprzez integrację tych udogodnień w rodzinie pojazdów „Z”, nasze produkty wnoszą wartość dodaną do możliwości operacyjnych sił zbrojnych, czy to w zakresie obrony, ataku czy gromadzenia danych wywiadowczych na temat bezpieczeństwa wewnętrznego.

Yoav Turgeman, wiceprezes IAI, prezes ELTA

Na podstawie powyższych słów wiceprezesa IAI, a zarazem CEO Elty nasuwają się wnioski, że nowe pojazdy będą posiadały szereg systemów elektronicznych. Wozy rodziny „Z” będą mogły być wyposażone w zaawansowane systemy radarowe, wywiadowcze, komunikacyjne, jak i system Drone Guard, który jest zdolny do wykrywania i neutralizowania dronów. Równie istotną kwestię z punktu widzenia przyszłego użytkownika jest wysoka mobilność tych pojazdów, czyli zdolność do poruszania się na każdej nawierzchni, niezależnie od warunków terenowych, topograficznych i pogodowych, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich prędkości oraz dynamiki. 

Jak podkreśla koncern IAI, terenówki Z-MAG to w całości rodzima, izraelska konstrukcja, opracowana przez Ido Cohena. W ubiegłym roku doszło do przejęcia praw do ich produkcyj przez IAI. W serii pojazdów „Z” znajdują się jeszcze "terenówki" ZD oraz Z-IBAR. Pierwsza partia trafi do jednostek manewrowych, wchodzących w skład wojsk lądowych Sił Obronnych Izraela.

Przy projektowaniu rodziny pojazdów „Z” Ido Cohen wykorzystał dostępne, komercyjne podzespoły (off-the shelf) w tym silnik General Motors V8 o mocy 430 KM (320 kW), automatyczną przekładnię GM 4L80E, skrzynię rozdzielczą Atlas II oraz osie GM Dynatrac 60.

Kacper Bakuła

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 6
Reklama
Aleksander
piątek, 23 kwietnia 2021, 21:21

No i dobrze że inwestują w swoją obronę. A my jak zawsze narzekamy, coś się nie podoba... Żyd sobie złego nigdy nie życzy więc terenówka jest w porządku, nowoczesna technologia, może być zaawansowane wyposażona no i w kraju w stanie wojny się przyda.

ile biorą pod stołem ?
piątek, 23 kwietnia 2021, 13:01

A nam się "nie opłaca" bo nie pływa, bo nie perspektywiczne, bo bez dialogów, sympozjów i darmowych wycieczek do krajów producenta ...

Chesz błysnąć a tylko się kompromitujesz.
piątek, 23 kwietnia 2021, 13:43

Krajowa "Żmija" pływa? Nie pływa. Krajowy AERO pływa? Znów nie pływa. Zamówione oba? Otóż tak.

Piotr
piątek, 23 kwietnia 2021, 15:04

Piszesz o programie "Żmija" opóźnionym o pół roku?? :)

ryko
piątek, 23 kwietnia 2021, 13:30

No dokładnie!!! I jeszcze jest nieopancerzony! Naprawdę nie wiem dlaczego nie odświerza się BWP (nowy silnik i układ przeniesienia napędu, nowa komunikacja, prosty karabin na górę) jako 2-liniowego środka transportu - są od tego o niebo lepsze! Przecież nie dla wszystkich wystarczy nowych Borsuków!

swb
piątek, 23 kwietnia 2021, 12:02

autosan należący do HSW mógłby coś takiego (przy pomocy Jelcza) zaprojektować, wyprodukować prototypy, a partia seryjna jużw rew. 1 po uwagach wojska, potem homologacja, naprawdę złożyć klocki jest tak trudno? trzeba w takich pojazdach wykorzystywać "wojskowe" podzespoły? Panowie - więcej odwagi, naród patrzy.

Tweets Defence24