Podczas MSPO 2021 Huta Stalowa Wola zaprezentowała moździerz Rak na nowym podwoziu z zawieszeniem hydropneumatycznym. W rozmowie z Defence24 TV dr inż. Mirosław Surowaniec, Dyrektor ds. Rozwoju Huty Stalowa Wola S.A. podkreśla, że nowe podwozie zapewnia większą stabilność i – w przeciwieństwie do starszych podwozi LPG, w których wykorzystywano elementy haubic 2S1 Goździk – jest w pełni wykonywane w HSW, w systemie spawania robotami spawalniczymi. – Myślimy, że na tym podwoziu będzie mógł powstać Artyleryjski Wóz Rozpoznania, WEM – ambulans oraz wóz dowodzenia – zaznacza. Innym możliwym zastosowaniem dla nowego podwozia jest program niszczyciela czołgów Ottokar-Brzoza.
abra kadabra
Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Po lewej stronie obok głowy prezentera sprzętu jakaś prostokątna blacha/zasłona przykręcana śrubkami. (jak to wygląda?) Lina na zewnątrz, piła na zewnątrz (trzeba je schować wewnątrz pojazdu) jakieś odstające od kadłuba uchwyty, (trzeba je "wtopić" w kadłub.) Na wierzy to samo. Skrzynka, uchwyty... Trzeba jeszcze popracować nad drobiazgami, a pojazd zyska na wyglądzie.
Jerd
Lina musi być na zewnątrz po to y bez kontaktu z załogą istniała szansa odholowania. Podwozie LPG, powinno nie być pomysłem a gotowymi propozycjami dla wojska, które można zakontraktować i w przyszłym roku odbierać pierwsze dostawy. Pierwsze M120G, drugie ambulans, trzecie Artyleryjski wóz rozpoznania, czwarte, wóz dowodzenia, piąte niszczyciel czołgów, szóste podwozie pod program Sona dla bliskiej osłony przeciwlotniczej.
abra kadabra
... no i jeszcze koła przypominające sprzęt proweniencji Rosyjskiej. Trzeba by pomyśleć o zmianie (Przypuszczam, że takie były dostępne w magazynie części zamiennych). Pojazd również zyska na wyglądzie.
Chriss
Ogarnia smutek, gdy się widzi, że polska "zbrojeniówka" w drugiej dekadzie XXI wieku ma do zaoferowania następną przebudowę sowieckiego MTLB z wieżą z Goździka. I to wszystko na co nas stać. Przypomnę, że pojazd opracowano gdy świat był dwubiegunowy, a politykami którzy grali pierwsze skrzypce byli Kennedy i Chruszczow. Nie jesteśmy w stanie dosłownie nic zaproponować, ani własnym "siłom zbrojnym", ani nikomu na rynkach międzynarodowych. Wstyd, dno i całkowity upadek.
Pucin :0
Upadek jest, aż nadto widoczny.
mc.
Ani to podwozie "od MTLB", ani to wieża od Goździka.
ewa z drzewa
Ładny kanciak
Wiem co piszę
Prawda. Polacy muszą uczyć się dizajnu choćby od Turków. (patrz Kaplan 20)
Piotr ze Szwecji
Z tego co zrozumiałem, to te nowe podwozie jest dalszą ewolucją podwozia Borsuka, które nie jest aż tak wysokie, więc bardziej stabilne jako podstawa dla lekkich systemów artyleryjskich. Razem z podwoziem Borsuka opiera się na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych koreańskiego podwozia K9. Jedyna różnica, że nasze polskie podwozia są lżejsze i unoszą od K9 mniejszą wagę. Borsuk pływa przecież. Oferta uzbrojenia w HSW właśnie poszerzyła się. MSPO 2022 pokaże pewnie kilka tego przykładów.
Dropik
elou. Stare podwozie lpg było tanie jak barszcz (2mln ?). to zmodyfikowane nie powinno być droższe niż 5mln zł . podwozie Borsuka zapewne ok 10-15 mln, podobnie z Krabem. Podwozie borsuka nie zawiera nic z K9 poza ewentualnie zawieszeniem. Inna konstrukcja dna i opancerzenia , inne użyte materiały.
wert
ale dowcipas. 14.5 mln w pierwszej i 11.6 mln PLN w drugiej transzy to tylko opłaty dla Koreańczyków, OD KAŻDEJ SZTUKI podwozia Kraba! 8 mln to miała kosztować Kalina z Bumaru. Ale to ówczesnym sprzedawczykom przeszkadzało. Może najpierw łyk wiedzy zamiast POpisu ignorancji i chciejstwa? Borsuk w wersji podstawowej to koszt ok 25 mln, blisko połowa to system wieżowy, reszta podwozie.
vis
Niech cię prowadzi wiara w zamach smoleński. Amen.
WSK74
pojawia się pytanie, dlaczego w Rosji nie modernizują podwozia z Goździka/MTLB ? Wzór kół zdradza pochodzenie, ciężko to będzie sprzedać jako nową konstrukcję. Kolejne pytania, jaki jest plan wobec Goździków, mamy ok 200-300 pojazdów wraz z technologią ................. ? Może lepiej inwestować w nie niż w BWP1 ? Pomostowy transporter Goździk z ZSSW30 ?
asf
Tylko po co się bawić w dodatkowe podwozie, jak można wszystkie te wozy specjalistyczne (Rak, AWR i cała reszta) na podwoziu Borsuka... Wtedy unifikacja będzie jeszcze lepsza. Moce produkcyjne do produkcji pojazdów specjalistycznych na LPG i Borsuka i tak będą takie same, więc przyspieszenia i tak się nie zyskuje.
Szyderca
Po co robić tyłowe wozy specjalistyczne na podwoziu za kilkanaście-dzieścia baniek, przystosowanym do bycia pod ogniem, gdy można to obskoczyć 4x tańszą maszyną, która spełnia wszystkie wymagania?
Chyżwar
Jest jeszcze coś takiego, jak cena podwozia.
Yaro
Do sklepu po bułki też jeździsz ciągnikiem siodłowym pomimo tego, że lepiej do tego nadaje się mniejsza, lżejsza i wielokrotnie tańsza osobówka?
Tytus
To jeszcze czekamy na podwozie półgąsienicowe to będzie komplet moździerzy na różnych podwoziach.
jeszcze mogą być na płozach
Atomek
Uzasadnij Tytus
Gnom
Rozumiem, że pokażesz kto używa dziś powszechnie takich współcześnie produkowanych podwozi.
szwejk
Żeby gąsienicowy RAK pojawił się w 2025 w armii, to musiałyby się już zaczynać przynajmniej badania i testy zakładowe, bo MON-owskie testy i badania kwalifikacyjne potrwają przynajmniej 2-3 lata. A z tego co mówi pan dr inż. to jeszcze nie jest kompletne podwozie więc słabo widzę ten termin.
tut
Wymiana kół na docelowe nie powinna długo zająć. Co jeszcze?
Gnom
Może testy zakładowe jednak się zaczęły - tego nie możesz być pewien. W końcu mają wiele etapów i nie musza byc upubliczniane.
Juri
Nie wiem po co znowu dwa podwozia to od -Borsuka- i ww... Chyba żeby nabić kieszeń firmom zbrojeniowym.
Box123
Według hsw to nowe jest niższe ( a wieża raka i tak jest wysoka) i ma niższy poziom ochrony (więc jest tańsze) i może być użyte w wozach, które nie są na pierwszej linii walki - po prostu jest udoskonaloną wersja podwozia LPG
kmdr
To się może tak wydawać, ale jest różnica w cenie i wymogach. Podwozie Borsuka jest droższe. Nawet bym się nie zdziwił jak było dwa razy droższe od LPG.
KPPL
Właśnie po to by wreszcie oszczędzić i zacząć kupować. LPG jest podwoziem tańszym w produkcji od podwozia Borsuk a będzie wypełniać zadania. Szkoda tylko, że także i w tym programie brakuje decyzji, które mogły by pchnąć program ku pierwszym zamówieniom testowej kompanii.
sorbi
Ciekaw jestem jakby się sprawdziło pod wieżami ze starych ,modernizowanych Szyłek, czy Białych. Pewnie byłoby (jest) dużo stabilniejsze, bardziej ekonomiczne i mobilniejsze, a i zniknąłby problem części zamiennych.
Krzys
Czy ktoś może mi wyjaśnić dlaczego plamy nanoszone na sprzęt (w większości obserwowanych przypadków) są tak niechlujnie "pomalowane"? Jakieś mazy jakby to dziecko robiło. Czy to przejaw wyższej technologii czy też niedbalstwo?
mc.
Nie, to jest specyfika maskowania. "Plamy" nie mogą mieć wyraźnych kształtów.
JÓZEK naucza
te plamy to koncepcja tzw dadaizmu ...który powoduje że cyfrowe czujniki systemy zobrazowania sytuacji tracą percepcję określenia wielkości i odległości obserwowanego obiektu
Grzyb
Proszę mnie nie linczować ale żądam to pytanie, bo mnie ciekawi: czy pływa? Goździk pływał, Borsuk pływa. A LPG? To była by ważna cecha.
tut
Nie, niema takiego wymagania.
kmdr
Nie pływa. A czy musi? BWP powinien, 2S1 tak miał, konstrukcja radziecka. Ale Krab już nie pływa. Pływalność była by ważną cechą, ale koszt-efekt. To podniosło by cenę jednostkową i chyba niepotrzebnie przy zasięgu strzału 8-10 km.
Robert
Gąsienicowy RAK mógłby być niszczycielem czołgów, brakuje mu paru rakiet oraz amunicji HEAT 120 mm, gdyż może strzelać na wprost,
mc.
"amunicji HEAT 120 mm" - to amunicja czołgowa. Teoretycznie można zamontować armatę 120mm na takim podwoziu. Ale tylko teoretycznie. Amunicja moździerzowa, a amunicja czołgowa to zupełnie inne siły działające na wieżę i sam pojazd. Ale gdyby się udało mielibyśmy WWB, czyli coś o czym 10 lat temu mówili "politycy" i wojskowi.
123
A także zestawem przeciwlotniczym bo w górę też może strzelać i też brakuje mu paru rakiet eeeeh parodia
Box123
Ale to w tedy chyba akurat to podwozie się średnio nadaje, bo ma niższy poziom ochrony od podwozia borsuka i w założeniu powinno być używane tak jak podwozie LPG na tyłach, a nie w pierwszej linii
π
Sebastian Chwałek mówił, że gąsienicowy Rak jest "gotowym rozwiązaniem", jest to projekt skończony, "jesteśmy gotowi do dostaw do sił zbrojnych". Wiadomo, czy był poddany testom zakładowym oraz kwalifikacyjnym? Produkcja kołowego Raka do 2024 r. (120 szt.), przy czym gąsienicowych miało być coś168 sztuk. Swoją drogą, cisza wokół Moskita.
Viktor
No nic nie mają Ale 320 mln pln poszło
Nie inż.
To tak jak u Was