Nowe podwozie nie tylko dla Raka [Defence24 TV]

16 września 2021, 14:12

Podczas MSPO 2021 Huta Stalowa Wola zaprezentowała moździerz Rak na nowym podwoziu z zawieszeniem hydropneumatycznym. W rozmowie z Defence24 TV dr inż. Mirosław Surowaniec, Dyrektor ds. Rozwoju Huty Stalowa Wola S.A. podkreśla, że nowe podwozie zapewnia większą stabilność i – w przeciwieństwie do starszych podwozi LPG, w których wykorzystywano elementy haubic 2S1 Goździk – jest w pełni wykonywane w HSW, w systemie spawania robotami spawalniczymi. –  Myślimy, że na tym podwoziu będzie mógł powstać Artyleryjski Wóz Rozpoznania, WEM – ambulans oraz wóz dowodzenia – zaznacza. Innym możliwym zastosowaniem dla nowego podwozia jest program niszczyciela czołgów Ottokar-Brzoza.

Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 64
abra kadabra
niedziela, 19 września 2021, 00:16

Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Po lewej stronie obok głowy prezentera sprzętu jakaś prostokątna blacha/zasłona przykręcana śrubkami. (jak to wygląda?) Lina na zewnątrz, piła na zewnątrz (trzeba je schować wewnątrz pojazdu) jakieś odstające od kadłuba uchwyty, (trzeba je "wtopić" w kadłub.) Na wierzy to samo. Skrzynka, uchwyty... Trzeba jeszcze popracować nad drobiazgami, a pojazd zyska na wyglądzie.

abra kadabra
niedziela, 19 września 2021, 14:49

... no i jeszcze koła przypominające sprzęt proweniencji Rosyjskiej. Trzeba by pomyśleć o zmianie (Przypuszczam, że takie były dostępne w magazynie części zamiennych). Pojazd również zyska na wyglądzie.

Jerd
niedziela, 19 września 2021, 14:47

Lina musi być na zewnątrz po to y bez kontaktu z załogą istniała szansa odholowania. Podwozie LPG, powinno nie być pomysłem a gotowymi propozycjami dla wojska, które można zakontraktować i w przyszłym roku odbierać pierwsze dostawy. Pierwsze M120G, drugie ambulans, trzecie Artyleryjski wóz rozpoznania, czwarte, wóz dowodzenia, piąte niszczyciel czołgów, szóste podwozie pod program Sona dla bliskiej osłony przeciwlotniczej.

Chriss
sobota, 18 września 2021, 15:27

Ogarnia smutek, gdy się widzi, że polska "zbrojeniówka" w drugiej dekadzie XXI wieku ma do zaoferowania następną przebudowę sowieckiego MTLB z wieżą z Goździka. I to wszystko na co nas stać. Przypomnę, że pojazd opracowano gdy świat był dwubiegunowy, a politykami którzy grali pierwsze skrzypce byli Kennedy i Chruszczow. Nie jesteśmy w stanie dosłownie nic zaproponować, ani własnym "siłom zbrojnym", ani nikomu na rynkach międzynarodowych. Wstyd, dno i całkowity upadek.

mc.
niedziela, 19 września 2021, 14:10

Ani to podwozie "od MTLB", ani to wieża od Goździka.

Pucin :0
niedziela, 19 września 2021, 09:05

Upadek jest, aż nadto widoczny.

ewa z drzewa
piątek, 17 września 2021, 15:36

Ładny kanciak

Wiem co piszę
sobota, 18 września 2021, 20:23

Prawda. Polacy muszą uczyć się dizajnu choćby od Turków. (patrz Kaplan 20)

WSK74
piątek, 17 września 2021, 13:04

pojawia się pytanie, dlaczego w Rosji nie modernizują podwozia z Goździka/MTLB ? Wzór kół zdradza pochodzenie, ciężko to będzie sprzedać jako nową konstrukcję. Kolejne pytania, jaki jest plan wobec Goździków, mamy ok 200-300 pojazdów wraz z technologią ................. ? Może lepiej inwestować w nie niż w BWP1 ? Pomostowy transporter Goździk z ZSSW30 ?

Piotr ze Szwecji
piątek, 17 września 2021, 09:39

Z tego co zrozumiałem, to te nowe podwozie jest dalszą ewolucją podwozia Borsuka, które nie jest aż tak wysokie, więc bardziej stabilne jako podstawa dla lekkich systemów artyleryjskich. Razem z podwoziem Borsuka opiera się na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych koreańskiego podwozia K9. Jedyna różnica, że nasze polskie podwozia są lżejsze i unoszą od K9 mniejszą wagę. Borsuk pływa przecież. Oferta uzbrojenia w HSW właśnie poszerzyła się. MSPO 2022 pokaże pewnie kilka tego przykładów.

Dropik
piątek, 17 września 2021, 15:24

elou. Stare podwozie lpg było tanie jak barszcz (2mln ?). to zmodyfikowane nie powinno być droższe niż 5mln zł . podwozie Borsuka zapewne ok 10-15 mln, podobnie z Krabem. Podwozie borsuka nie zawiera nic z K9 poza ewentualnie zawieszeniem. Inna konstrukcja dna i opancerzenia , inne użyte materiały.

wert
piątek, 17 września 2021, 17:38

ale dowcipas. 14.5 mln w pierwszej i 11.6 mln PLN w drugiej transzy to tylko opłaty dla Koreańczyków, OD KAŻDEJ SZTUKI podwozia Kraba! 8 mln to miała kosztować Kalina z Bumaru. Ale to ówczesnym sprzedawczykom przeszkadzało. Może najpierw łyk wiedzy zamiast POpisu ignorancji i chciejstwa? Borsuk w wersji podstawowej to koszt ok 25 mln, blisko połowa to system wieżowy, reszta podwozie.

dropik
sobota, 18 września 2021, 17:57

Kontrakt to było 320 mln A w tej kwocie były 24 gotowce. Z tych kwot co podałeś to wychodzi jakieś 360-380. Wg odpowiedzi na interpelacje poselska cena wzrosla o ok 6 mln zl co pewnie można różnie interpretować . Jakosc podwozia nieporownywalna co przeklada sie na nizsze koszty eksploatacji i większa sprawność. No i można budować kolejne tansze bo przecież na 5 dywizjonach się nie skończy. Sieroty po kabinie niech sobie płaczą. Cena Borsuka nie jest znana. 25 mln to wymyślisz dziennikarzy lub wstępne szacunki Mon. Lynx dla Węgrów ok 50 mln to borsuk pewnie 30-40 mln

wert
niedziela, 19 września 2021, 15:42

jednostkowa cena koreańskich 24 gotowych podwozi Kraba, z polskimi elementami wymaganymi przez MON, dla pierwszego dywizjonu w pierwszej transzy dostaw wyniosła ok. 14,5 mln zł. Wartość kontraktu to 83,2 mld KRW, czyli równowartość ok. 350 mln zł. Resort obrony zamówił kolejne cztery moduły dywizjonowe, za 4,649 mld zł. Hanwha Techwin opublikował informację o polskim zamówieniu, informując o zabezpieczeniu kontraktu o wartości 280 mld KRW (263 mln USD). Oznacza to, że do Korei trafi niemal czwarta część wartości umowy (ładny POdatek?). Umowa ma zostać zrealizowana w latach 2017 - 2023. Zakres polonizacji nie został ujawniony. Wiadomo jedynie, że proces ma być realizowany stopniowo i nie będzie dotyczył części podzespołów, w tym m.in. silników. "niższe koszty eksploatacji i większa sprawność". Warto było? Zamknąć sobie eksport sprzeciwem albo Koreańczyków albo niemców? Oczywiście takiemu Wolskiemu mówiącemu o paru kontraktach które JUŻ NAM "uciekły", politruki nie uwierzą bo i po co? Świat by się im wywrócił do góry nogami. Oczywiście że jakąś kolejną transzę stworzą dla WP, nikt nie pójdzie w likwidację linii produkcyjnej dopiero co stworzonej. Ciekawa jest ta hipokryzja: z jednej strony krzyk że Abrams "bez przemysłu polskiego" który ma w tym temacie co najmniej mikre kompetencje z drugiej uwalona, CAŁKOWICIE POLSKA Kalina, przepłacony i na hamulcu produkcyjnym Krab - to jest OK. Cena Borsuka nie jest znana ale od tej podanej odbiegać nie będzie, system wieżowy Tarnów wycenił na ok 12 mln

Dropik
poniedziałek, 20 września 2021, 07:47

haha. To więcej niż śmieszne. Po pierwsze wyszło , że nie było żadnych dopłat w wysokości 14,5 mln do każdej sztuki, bo to była cena za sztukę pierwszej partii. Kwota 11,5 dopłaty do sztuki jest również fałszywa. Nie jest to też cena pozostałych. Drugi kontrakt zawierał przecież dostawę kolejnych 12 gotowych podwozi i o ile dobrze pamiętam wszystkich elementów do montażu kolejnych 12 sztuk na miejscu. Zawiera też dostawy innych elementów do pozostałych podwozi. Zapewne są w tym również dostawy układu napędowego i przeniesienia. Ustalenie ceny jednostkowej nie jest możliwe poprzez podzielenie wartość kontraktu przez 96. Większość tego kontraktu to były dostawy towarów. Teraz co do tego exportu, bo to jest najśmieszniejsze. Nie wiadomo ograniczeniach exportowych ze strony Samsunga, choć oczywiście są one możliwe . Natomiast z pewnością są ograniczenia exportu po stornie polskie. Mon zwyczajnie na to nie pozwala. Rak nie był na żadnej wystawie handlowej, krab również .Te potencjalne kontrakty exportowe to tylko plotki . Ja o nich nie słyszałem. Tylko o kliencie na Kryla było słychać, ale nie można hahaha. Ale załóżmy , że faktycznie byli chętni na kraba , ale na jeśli już to na kraba z k9, a nie z kaliną. No, ale nawet niech ci będzie , że sprzedaliby te 50 sztuk i zarobili odrobinę ... To czym są niezrealizowane "potencjalne , oparte na plotkach " zyski w porównaniu do wyprowadzenia 24 mld , a potencjalnie 30-40 mld na czołgi. Tam zyski rzędu 30 mln zł, tu wytransferowanie mld złotych. Tej logiki sie nie da pojąć Rzekomo potrzeba chwili, bo wróg tuż, tuż. A przy kupnie podwozi z Korei nie było tez pilnej potrzeby? O ile pamiętam był początek ruskiej szopki i pewnie nie spałeś i po nocach z obawy przed "inwazją";) Wyprowadzenie kilkudziesięciu mld zł bez żadnych korzyści dla przemysłu jest cacy, wydanie 1 mld na wyroby i licencje dla przemysłu jest be - logika godna partyjnego politruka, jak to sam napisałeś. A kalina miała swoje za uszami i choć możliwe w końcu daliby radę (albo i nie), to minister miał podstawy do jej skreślenia i dobrze , że to zrobił.

wert
poniedziałek, 20 września 2021, 15:45

czysta żywa hiPOkryzja. Nie ma się do czego odnieść

Dropik
wtorek, 21 września 2021, 07:24

I poczułem się jak czerwonoarmista na gruzach berlina. Lepiej zacznij szykować narrację na obronę zmiany abramsa na k2. Ps caps lock się się zaciął xD

wert
wtorek, 21 września 2021, 19:26

właściwa mentalność, właściwego człowieka we właściwym miejscu.

vis
sobota, 18 września 2021, 06:42

Niech cię prowadzi wiara w zamach smoleński. Amen.

sorbi
czwartek, 16 września 2021, 22:19

Ciekaw jestem jakby się sprawdziło pod wieżami ze starych ,modernizowanych Szyłek, czy Białych. Pewnie byłoby (jest) dużo stabilniejsze, bardziej ekonomiczne i mobilniejsze, a i zniknąłby problem części zamiennych.

Juri
czwartek, 16 września 2021, 21:18

Nie wiem po co znowu dwa podwozia to od -Borsuka- i ww... Chyba żeby nabić kieszeń firmom zbrojeniowym.

mick8791
piątek, 17 września 2021, 10:09

Bo to chłopcze dwa zupełnie inne podwozia, o innych gabarytach, odporności balistycznej, masie i o różnym przeznaczeniu.

BigV
piątek, 17 września 2021, 09:42

nie, właśnie po to aby było taniej.

Dropik
piątek, 17 września 2021, 09:28

skoro podwozie raka będzie 2-3 razy tańsze od borsukowego to gdzie tu nabijanie kasy ?

Dron Vasyl
piątek, 17 września 2021, 09:22

to są podobno bardzo zbliżone podwozia - LPG jest jakby zubożonym Borsukiem

podbipięta
piątek, 17 września 2021, 07:15

Jest znacznie tańsze...

Wojciech
sobota, 18 września 2021, 18:15

Jest. Ale jest znacznie droższe od proponowanego wczesniej podwozia LPG. Pytanie czy warto.

comet
piątek, 17 września 2021, 06:55

Przecież prezes o tym opowiadał. Ze standardowym podwoziem Borsuka całość byłaby zbyt wysoka. Środek ciężkości byłby za wysoko.

KPPL
piątek, 17 września 2021, 05:31

Właśnie po to by wreszcie oszczędzić i zacząć kupować. LPG jest podwoziem tańszym w produkcji od podwozia Borsuk a będzie wypełniać zadania. Szkoda tylko, że także i w tym programie brakuje decyzji, które mogły by pchnąć program ku pierwszym zamówieniom testowej kompanii.

kmdr
czwartek, 16 września 2021, 23:11

To się może tak wydawać, ale jest różnica w cenie i wymogach. Podwozie Borsuka jest droższe. Nawet bym się nie zdziwił jak było dwa razy droższe od LPG.

Box123
czwartek, 16 września 2021, 22:48

Według hsw to nowe jest niższe ( a wieża raka i tak jest wysoka) i ma niższy poziom ochrony (więc jest tańsze) i może być użyte w wozach, które nie są na pierwszej linii walki - po prostu jest udoskonaloną wersja podwozia LPG

Robert
czwartek, 16 września 2021, 21:12

Gąsienicowy RAK mógłby być niszczycielem czołgów, brakuje mu paru rakiet oraz amunicji HEAT 120 mm, gdyż może strzelać na wprost,

Dropik
piątek, 17 września 2021, 12:28

ale ta amunicja heat 120 to w magazynie czy i armate ma mieć zainstalowaną. xD .

Greedo
piątek, 17 września 2021, 05:34

Nie potrzeba. Granaty 120mm wystarczą do neutralizacji. To jest atak z góry. Lepiej niech już ruszy wybór rakiet dla niszczycieli czołgów. Pluton takich maszyny powinien dołączyć do każdej kompanii wsparcia.

123
czwartek, 16 września 2021, 22:05

A także zestawem przeciwlotniczym bo w górę też może strzelać i też brakuje mu paru rakiet eeeeh parodia

mc.
czwartek, 16 września 2021, 21:47

"amunicji HEAT 120 mm" - to amunicja czołgowa. Teoretycznie można zamontować armatę 120mm na takim podwoziu. Ale tylko teoretycznie. Amunicja moździerzowa, a amunicja czołgowa to zupełnie inne siły działające na wieżę i sam pojazd. Ale gdyby się udało mielibyśmy WWB, czyli coś o czym 10 lat temu mówili "politycy" i wojskowi.

Gnom
piątek, 17 września 2021, 08:09

Może zamiast robić z niego lekki czołg wystarczy odpalanie ppk z lufy, kwestia jakie zadania mu się przypisze i jakie będzie mógł skutecznie wykonać. No ale stawianie zadań i modelowanie przyszłej walki u polskich decydentów (w tym tych w mundurach) to w końcu "strata czasu i pieniędzy". Szkoda, ze nie uczą się od swych jankeskich idoli.

Box123
czwartek, 16 września 2021, 22:47

Ale to w tedy chyba akurat to podwozie się średnio nadaje, bo ma niższy poziom ochrony od podwozia borsuka i w założeniu powinno być używane tak jak podwozie LPG na tyłach, a nie w pierwszej linii

mc.
piątek, 17 września 2021, 10:42

Ta wersja na WWB się nie nadaje, ale dodajesz dodatkową parę kół (ta wersja jest skrócona) , mocniejszy silnik i lepsze opancerzenie i jest OK. Pisze po prostu o tym że HSW ma już "moduły i technologie" którą może wykorzystać A przy tworzeniu WWB naprawdę brakuje wieży. Armata 120mm to 3,3 tony. System obrotu, stabilizacji itd to są prawdziwe problemy. Przy strzale 120mm z tak lekkiego pojazdu ma problem z siłami które niszczą korpus. Ten "mój" WWB na takim podwoziu był żartem. Jeżeli pojazd miałby być dobrym pojazdem musiałby ważyć 35-40 ton, a wtedy.... po co n taki. Wystarczy zmodernizowac T-72.

Qwe
piątek, 17 września 2021, 19:01

Ta wersja nie jest skrócona. Ma mniej kół nośnych ale rzadziej rozstawionych. Długość styku gąsienic z podloźem jest ta sama co zwykłe LPG. Wydłuźanie tego jest nie realne . Objawi się to szybszym zużyciem gąsienic i kiepską zwrotnością

Krzys
czwartek, 16 września 2021, 19:24

Czy ktoś może mi wyjaśnić dlaczego plamy nanoszone na sprzęt (w większości obserwowanych przypadków) są tak niechlujnie "pomalowane"? Jakieś mazy jakby to dziecko robiło. Czy to przejaw wyższej technologii czy też niedbalstwo?

JÓZEK naucza
czwartek, 16 września 2021, 23:40

te plamy to koncepcja tzw dadaizmu ...który powoduje że cyfrowe czujniki systemy zobrazowania sytuacji tracą percepcję określenia wielkości i odległości obserwowanego obiektu

mc.
czwartek, 16 września 2021, 21:42

Nie, to jest specyfika maskowania. "Plamy" nie mogą mieć wyraźnych kształtów.

Grzyb
czwartek, 16 września 2021, 18:44

Proszę mnie nie linczować ale żądam to pytanie, bo mnie ciekawi: czy pływa? Goździk pływał, Borsuk pływa. A LPG? To była by ważna cecha.

kmdr
czwartek, 16 września 2021, 23:30

Nie pływa. A czy musi? BWP powinien, 2S1 tak miał, konstrukcja radziecka. Ale Krab już nie pływa. Pływalność była by ważną cechą, ale koszt-efekt. To podniosło by cenę jednostkową i chyba niepotrzebnie przy zasięgu strzału 8-10 km.

tut
czwartek, 16 września 2021, 22:47

Nie, niema takiego wymagania.

asf
czwartek, 16 września 2021, 18:12

Tylko po co się bawić w dodatkowe podwozie, jak można wszystkie te wozy specjalistyczne (Rak, AWR i cała reszta) na podwoziu Borsuka... Wtedy unifikacja będzie jeszcze lepsza. Moce produkcyjne do produkcji pojazdów specjalistycznych na LPG i Borsuka i tak będą takie same, więc przyspieszenia i tak się nie zyskuje.

Dropik
piątek, 17 września 2021, 15:29

zgadzam się ,że Rak, AWR powinny być na podwoziu borsuka, ewentualnie na jakieś jego uproszczonej wersji. nie na lpg ktore ma słabiutki pancerz

Yaro
piątek, 17 września 2021, 10:13

Do sklepu po bułki też jeździsz ciągnikiem siodłowym pomimo tego, że lepiej do tego nadaje się mniejsza, lżejsza i wielokrotnie tańsza osobówka?

asf
sobota, 18 września 2021, 10:03

Do sklepu po bułki chodzę piechotą...

Chyżwar
piątek, 17 września 2021, 08:37

Jest jeszcze coś takiego, jak cena podwozia.

asf
sobota, 18 września 2021, 10:00

No i jaka będzie różnica w cenie?

Szyderca
czwartek, 16 września 2021, 21:12

Po co robić tyłowe wozy specjalistyczne na podwoziu za kilkanaście-dzieścia baniek, przystosowanym do bycia pod ogniem, gdy można to obskoczyć 4x tańszą maszyną, która spełnia wszystkie wymagania?

asf
sobota, 18 września 2021, 09:59

Skąd wiesz, że 4 razy tańszą?

π
czwartek, 16 września 2021, 17:41

Sebastian Chwałek mówił, że gąsienicowy Rak jest "gotowym rozwiązaniem", jest to projekt skończony, "jesteśmy gotowi do dostaw do sił zbrojnych". Wiadomo, czy był poddany testom zakładowym oraz kwalifikacyjnym? Produkcja kołowego Raka do 2024 r. (120 szt.), przy czym gąsienicowych miało być coś168 sztuk. Swoją drogą, cisza wokół Moskita.

Tytus
czwartek, 16 września 2021, 16:48

To jeszcze czekamy na podwozie półgąsienicowe to będzie komplet moździerzy na różnych podwoziach.

Gnom
piątek, 17 września 2021, 08:05

Rozumiem, że pokażesz kto używa dziś powszechnie takich współcześnie produkowanych podwozi.

Atomek
czwartek, 16 września 2021, 21:33

Uzasadnij Tytus

czwartek, 16 września 2021, 21:03

jeszcze mogą być na płozach

Viktor
czwartek, 16 września 2021, 16:31

No nic nie mają Ale 320 mln pln poszło

Nie inż.
czwartek, 16 września 2021, 16:44

To tak jak u Was

szwejk
czwartek, 16 września 2021, 16:27

Żeby gąsienicowy RAK pojawił się w 2025 w armii, to musiałyby się już zaczynać przynajmniej badania i testy zakładowe, bo MON-owskie testy i badania kwalifikacyjne potrwają przynajmniej 2-3 lata. A z tego co mówi pan dr inż. to jeszcze nie jest kompletne podwozie więc słabo widzę ten termin.

Gnom
piątek, 17 września 2021, 08:04

Może testy zakładowe jednak się zaczęły - tego nie możesz być pewien. W końcu mają wiele etapów i nie musza byc upubliczniane.

tut
czwartek, 16 września 2021, 17:36

Wymiana kół na docelowe nie powinna długo zająć. Co jeszcze?

Tweets Defence24