Reklama

Wojna na Ukrainie

Hiszpania dostarczyła opancerzone pojazdy 4x4 Ukrainie

Opancerzony wóz VAMTAC na wyposażeniu armii hiszpańskiej
Opancerzony wóz VAMTAC na wyposażeniu armii hiszpańskiej
Autor. Wikipedia, Multinational Corps Northeast

Hiszpania dostarczyła na Ukrainę 20 pojazdów opancerzonych URO VAMTAC. Są to wozy sprawdzone m.in. w Afganistanie i Syrii.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

URO VAMTAC (Vehículo de Alta Movilidad Táctico - taktyczny pojazd wysokiej mobilności) to hiszpański pojazd wojskowy z napędem na cztery koła produkowany przez firmę UROVESA. Zewnętrznie jest podobny do amerykańskich HMMWV zwanych popularnie "Humvee", co wynika m.in. z podobnych założeń, jakie przyświecały powstaniu hiszpańskiej konstrukcji. Został opracowany przez firmę URO Vehiculos Especiales S.A., aby spełniał wymagania hiszpańskiego wojska na wielozadaniowy, pojazd taktyczny o wysokiej mobilności i dużym zapasie ładowności.

Czytaj też

URO VAMTAC jest wyposażony w napęd 4x4 oraz niezależne zawieszenie wszystkich kół i jest dostępny w trzech modelach: I3, S3 i ST5, w kilku konfiguracjach. Może jest wykorzystywany m.in. jako nośnik różnych systemów uzbrojenia, jak: karabiny maszynowe, granatniki, przeciwpancerne pociski kierowane, moździerze 81 mm i pociski przeciwlotnicze bardzo krótkiego zasięgu.

Reklama

Pojazd ma długość 4,845 metra, szerokość 2,175 metra i wysokość 1,9 metra. Masa własna pojazdu waha się od 3000 kg do 3500 kg, a ładowność waha się od 1500 kg do 2000 kg. Obie te specyfikacje różnią się w zależności od wersji. URO VAMTAC ma zasięg ponad 600 kilometrów. Jest napędzany silnikiem Steyr Motors M16 - „Monoblock" (6-cylindrowy, rzędowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny) sprzężony z pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Moc silnika w zależności od wersji wynosi 166 lub 188 koni mechanicznych.

Czytaj też

Obecnie siły zbrojne Hiszpanii posiadają około 2900 wozów tego typu, w różnych wersjach. Pojady te są również wykorzystwane przez hiszpańskie służby: policję oraz Guardia Civil. Największym użytkownikiem zagranicznym jest Maroko z 1200 hiszpańskimi wozami w siłach zbrojnych.

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Darek S.

    By się wstydzili marketing w takiej sytuacji robić. Mniej niż 100 sztuk nie powinni w ogóle wysyłać.