Kiedy umowa na modernizację WZT dla Leopardów?

28 stycznia 2020, 16:13
550_800_crop__p4fiem_1a6f01a82cbbee04b1a3986d03028ca6
Bergepanzer 2 Fot. MON

Trwają negocjacje z konsorcjum, które ma dokonać modernizacji wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 (BPz-2). Jego liderem jest Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., a w jego skład wchodzą także ZM Bumar Łabędy S.A. oraz Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. Prace mają zostać przeprowadzone na minimum ośmiu wozach – poinformował Defence24.pl rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia mjr. Krzysztof Płatek.

„Aktualnie przewiduje się przeprowadzenie modernizacji 28 egz. Bpz-2, w tym 8 ciągników w ramach zamówienia gwarantowanego” – poinformował mjr. Płatek. Dodał też, że dokładny harmonogram dostaw zostanie określony w dotyczącej tej inwestycji umowie. W Wojsku Polskim eksploatowanych jest dokładnie 28 Bergepanzer 2.

Rzecznik Inspektoratu nie udzielił informacji na temat tego kiedy zostanie ona podpisana. Jest to uzależnione „od przebiegu negocjacji z Wykonawcą.” Biorąc jednak pod uwagę, że przeznaczenie środków finansowych na modernizację BPz 2 zostało - zgodnie z informacją przekazaną niedawno Sejmowej Komisji Obrony Narodowej - przewidziane w planie budżetu obronnego na 2020 rok oznacza, że podpisanie umowy wstępnie założono na rok bieżący. Sygnowanie kontraktu jest niezbędne, aby móc rozpocząć jej finansowanie.

Wozy zabezpieczenie technicznego Bergepanzer 2 powstały w oparciu o zmodyfikowane podwozie czołgu Leopard 1 i trafiły do Sił Zbrojnych RP wraz z czołgami Leopard 2. Postępowanie na ich modernizację do standardu Bergepanzer 2PL rozpoczęto we wrześniu 2017 roku, wniosek o udział w procedurze zgłosiło wyłącznie wspomniane konsorcjum.

Założeniem modernizacji do standardu Bergepanzer 2PL jest umożliwienie przez te pojazdy wsparcia czołgów Leopard 2A5 oraz 2PL. Wspomniane konsorcjum demonstrowało w trakcie ubiegłorocznych targów MSPO 2019 w Kielcach propozycję modernizacji wozu Bergepanzer 2. Wywodzi się ona z wozu Wisent-1 opracowanego przez partnera zagranicznego konsorcjum, firmę Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG) na potrzeby armii duńskiej, po tym jak ta wprowadziła czołgi Leopard 2A5. Krajowa propozycja modernizacji zakłada natomiast wykorzystanie jak największej liczby komponentów i systemów oferowanych przez polski przemysł, na bazie rozwiązań Wisenta. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 39
Reklama
Monter
czwartek, 30 stycznia 2020, 12:11

Wracając do kraba to HSW wszystko zrobiło żeby odebrać ten kontrakt Bumarowi a na dzień dzisiejszy ani jednego Kraba sama nie zrobiła wszystkie narazie są z Korei

Prawdziwy Monter
piątek, 31 stycznia 2020, 01:13

Wanny się już spawają na nawym zrobotyzowanym stanowisku..wię po co kłamiesz ?

mick8791
czwartek, 30 stycznia 2020, 17:44

Bzdura! Jak byś miał odrobinę wiedzy historycznej to byś wiedział, że to Bumar zrobił wszystko co się dało żeby ten kontrakt stracić! Przy czym nie był to kontrakt na Kraba, a na podwozia do Kraba. Taka subtelna roznica... A temat polonizacji podwozia K9 idzie akurat zgodnie z planem. I dla Twojej informacji - od początku było założenie, że pierwsze podwozia będą wyprodukowane w Korei, kolejne złożone w Polsce z koreańskich części, a w trzecim etapie HSW przejmnie całość produkcji (to był czas potrzebny na szkolenia, przejęcie technologii i stworzenie dokumentacji produkcyjnej zgodnej z polskimi normami).

obserwator
czwartek, 30 stycznia 2020, 10:03

Z pewnością się mylę ale mam takie subiektywne wrażenie, że czego ostatnio się nie dotknie Bumar, to idzie zdecydowanie żle. Z Krabami też było jakoś tak, powili i pod górkę, rozłożone na lata, a na końcu - bubel odrzucony przez armię. Projekt uratowała HSW z Strata czasu na wprowadzenie do jednostek oraz pieniędzy podatnika, czyli daiałanie na szkodę Państwa. Płatnikiem tego zamieszanie jesteśmy MY.

LMed
czwartek, 30 stycznia 2020, 14:12

Ale HSW to na razie sprzedaje państwu biednemu sprzęt za horrendalne (nasze) pieniądze. Konkurencyjność rynkowa tegoż to temat tabu raczej.

Covax
piątek, 31 stycznia 2020, 05:37

A na podstawie jakiego kontraktu kolega tak ocenił ?

LMed
piątek, 31 stycznia 2020, 13:57

Taki Rak to dobry przykład. Tanio nie jest. Krab podobnie. Rzucających się na to klientów z zagranicy w kolejki ustawiać raczej nie nie ma potrzeby.

to widać od dawna
środa, 29 stycznia 2020, 21:22

Przyśpieszyć rozmowy z Koreańczykami. Niemcy sabotują

dropik
czwartek, 30 stycznia 2020, 08:31

No fakt. Przecież są właścicielami : PGZ, ZM Bumar Łabędy S.A. oraz WZM S.A.

Covax
czwartek, 30 stycznia 2020, 10:01

Jak już szukasz sabotażu to tutaj "Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej"

PRS
środa, 29 stycznia 2020, 16:16

A o WZT-4 cisza...

LMed
czwartek, 30 stycznia 2020, 14:18

Za dobry? Za tani?

Covax
piątek, 31 stycznia 2020, 06:14

W Wojsku Polskim niepodzielnie króluje WZT-2 czyli pojazd zbudowany na podwoziu T55 z silnikiem 550 km. WZT-3 to podwozie T72 z oryginalnym silnikiem, WZT-3m ma już silnik S12U 850 km z Twardego ( choć lepszy jest S736 z WZM 5 ), WZT-4 do de facto WZT-3 z silnikiem 1000 km skrzynia renka. Wzt-2 nie jest w stanie ewakuować ( holować ) pojazdów z rodziny PT91/leo2a4/5/pl czy krab. Bergepanzer 2 bez modernizacji nie jest w stanie zabezpieczyć leo2a5/PL czy Kraba, aktualnie na stanie mamy około 30 WZT-3m dla zabezpieczenia 105( chyba dane z pamięci ) Leo2a5 i 48 ( docelowo 128 krabów ), wojsko na gwałt potrzebuje około 100 WZT-3m/4 lub następców ( w przypadku Abramsa dla najważniejszego sojusznika) dla zabezpieczenia całej menażerii pojazdów o.masie powyżej 40 ton do tego MID i mosty szturmowe. Ogólnie potrzeba od groma inwentarza inzynieryjno-technicznego. Po inwentaryzacji T72 mamy około 100 podwozi nie nadających się do remontu czołgów T72 resztę dopisz sobie sam...

LMed
piątek, 31 stycznia 2020, 13:52

WZT-4 to istotnie większy żuraw tez, co istotne. Można by tłuc , modyfikować, .. Rozwiązanie rodzime , więc może nieatrakcyjne z jakichś powodów???

Nemo
środa, 29 stycznia 2020, 14:24

Zamiast podjąć decyzję o modernizacji Leopardów do najnowszego wariantu to MON zlecił bieda modernizację i mamy bieda modernizację.Wszystko szlag trafił haha

Bumarowiec
środa, 29 stycznia 2020, 14:05

Dawać ten kontrakt Położymy go jak leopardy Hahahaha Za 2 mld pln

Aaa
środa, 29 stycznia 2020, 11:46

To nie Bumar wybrał partnera tylko MON a umowa przy zakupie była tak podpisana że bumar sam nic nie może robić przy czołgach

Aaa
środa, 29 stycznia 2020, 10:04

Akurat pracuje a media piszą pierdoły Niemcy nie oddali jeszcze ani jednego leoparda bo się psują

obserwator
środa, 29 stycznia 2020, 09:59

To wszystko wygląda fajnie na MSPO. Po podpisaniu kontraktów zaczynają się SCHODY. O co kaman? Kto za to odpowiada? Tak personalnie?

John Rolf
środa, 29 stycznia 2020, 20:23

Odpowiadasz za to personalnie, Ty, Obywatelu. Godzinami swojej pracy/życia aż do tzw. Dnia Wolności Podatkowej (o ile nie jesteś zaetatowany w "budżetówce"). No bo przecież w naszym kraju za swoje nonsensowne akcje władcy nie odpowiadają - jeśli tę kwestię miałeś na myśli

Dzidziuś
środa, 29 stycznia 2020, 09:12

Te wzt ma zabezpieczać wozy stojące w Bumarze czy w Niemczech? Ludzie przestańcie gadać ze to nie bumar dał ciała tylko Niemcy... Kto im kazał mieć takiego partnera? Mogli robić to sami albo zwrócić się do producenta. A teraz płacz że nie jest tak pięknie jak obiecywali. Oczywiście winnych brak a czolgow jak nie było tak nie ma i pytanie jak długo nie będzie.

ali
środa, 29 stycznia 2020, 20:56

To mon narzucił partnera. Bumar nikogo nie wybieral

Monter
środa, 29 stycznia 2020, 07:00

Na tych WZT tak samo popłynie jak na leopardach

Aaa
wtorek, 28 stycznia 2020, 20:44

To nie Bumar się wyłożył tylko Niemcy nie mogą dostarczyć części a 4 wozy które miały być modernizowane w Niemczech jeszcze nie przyjechały do Polski

Pinokio
środa, 29 stycznia 2020, 10:16

Te wozy już od jakiegoś czasu są w Polsce i macie swoją bieda modernizację którą chcieliście o nazwie Leopard 2PL :)

Taki Tam
środa, 29 stycznia 2020, 08:46

A skąd masz takie informacje. Jesteś pracownikiem RLS-u czy BUMARU bo z mojej wiedzy jak posiadam z czytani artykułów związanych z wojskiem to czołgi już są w Gliwicach ???? I co Ty na to

haz
środa, 29 stycznia 2020, 20:57

Od roku już sa

Hunter
środa, 29 stycznia 2020, 08:40

Sami Niemcy swoim zachowaniem pchaja nas w łapy Koreańczyków i na dłuższą metę chyba nam to na dobre wyjdzie

KrzysiekS
wtorek, 28 stycznia 2020, 18:37

Może najpierw niech zmodernizują LEO.

Larry G.
wtorek, 28 stycznia 2020, 18:28

Tylko po co ta modernizacja skoro Bumar wylozyl sie na modernizacji Leopard 2PL i nie wiadomo kiedy wogole zaczna te czolgi modernizowac.

LMed
wtorek, 28 stycznia 2020, 19:04

Mówisz, że to Bumar się wyłożył?

KrzysiekS
wtorek, 28 stycznia 2020, 22:31

To raczej nie BUMAR. Reszta jest milczeniem.

ryba
środa, 29 stycznia 2020, 08:24

ciężko uwierzyć że to niemcy dali ciała skoro opracowali już wersje takie jak np Revolution czy a7 ,bardziej prawdopodobne jest że oczekiwania strony polskiego MON są nie do ogarnięcia .

wza
środa, 29 stycznia 2020, 10:03

:))) Skąd ta wiara w Niemców? Np. taka sprawnie przeprowadzona inwestycja jak lotnisko Berlin-Brandenburg (BER).

Aha
środa, 29 stycznia 2020, 12:33

Lotnisko Berlin-Brandenburg byloby w kazdym kraju, a napewno w Polsce, dawno odebrane! To niemiecka biurokracja, pierdolowosc i widzimisie tysiecy urzedasow i setek odpowiedzialnych urzedow sie ciagle pierdol czepia, bo ich racja jest najracniejsza. Temat to jednak czolg a nie lotnisko i tutaj rzeczywiscie jest problem, ktorego raczej szukac w Polsce niz u doswiadczonych firm z branzy, jakimi sa no. Rheinmetall. RM ma gotowe projekty modernizacji a Polska postanowila dac im swoj projekt, ktory maja "po taniosci" zrealizowac. Moze sie najzwyczajniej nie da i jest problem a w kosztach trzeba sie zmiescic i zrobic jak polska strona chce i zaprojektowala. Moze dac wiecej swobody Niemcom i niech sami cos zrobia, nie koniecznie Revolution(chociaz to najlepszy wybor bylby), ale cos swojego, drozszego od Leo2PL o jakas kwote, ale nie o niewiadomo ile. Tak, zeby mozna jeszcze zaakceptowac a dostac porzadny czolg a nie pseudo-modernizacje, bo warunki i cene polska strona ustalila i tyle ma byc i ani kroku/centa wiecej!

BUBA
wtorek, 28 stycznia 2020, 19:01

Trzeba wydac kase.A potem niema pieniedzy na nowki tylko starczy na zlom ze Szwecji. Dyplomatycznie - rozwiazanie pomostowe.

Tomek pl
wtorek, 28 stycznia 2020, 18:12

Przecież f35 kupujemy to trzeba zapłacić zaliczkę może 5 mld PLN i na Wisłę jeszcze że 2 mld i nie będzie pieniędzy na inne programy

Logistyk
wtorek, 28 stycznia 2020, 23:30

Jeżeli 5 mld PLN i 2 mld to nie problem. Gdyby to było 5 i 2 mld dolarów, to byłby problem.

MOM
środa, 29 stycznia 2020, 17:19

Jak widać to wielki problem bo uwalono drugi etap programu Wisła

Tweets Defence24