Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Jelcze z zabudową WZU dla Wisły

Fot. PGZ
Fot. PGZ

W komunikacie z 23 września br. Polska Grupa Zbrojeniowa poinformowała o zawarciu przez Jelcz sp. z o.o. i Wojskowe Zakłady Uzbrojenia umowy na dostawy pojazdów przeznaczonych do przewozu rakiet, które znajdą się na wyposażeniu baterii systemu Wisła.

Umowa obejmuje realizację przez Wojskowe Zakłady Uzbrojenia zadania zabudowy ośmiu transporterów specjalnych - samochodów transportowo-załadowczych na podwoziach Jelcza, które wejdą na wyposażenie baterii systemu Wisła. Pojazdy zostaną doposażone również w środki łączności i systemy informatyczne. Dostawy będą realizowane w latach 2021-2022

Ciągniki siodłowe 8x8, których dotyczy umowa, wraz z pojazdami 4x4 przechodzą obecnie intensywny, wielomiesięczny proces badań weryfikacyjnych w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku. Wysoka Mobilność systemu Wisła zostanie zapewniona dzięki szerokiej gamie pojazdów 8x8 i 4x4, które Jelcz dostarcza do wielu spółek z konsorcjum PGZ-Wisła

Sławomir Kaleta, Prezes Zarządu Jelcz sp. z o.o.

Przypomnijmy, że na mocy umowy podpisanej z Inspektoratem Uzbrojenia MON 17 maja 2019 r. w ramach I fazy programu Wisła, Jelcz Sp. z o.o. ma dostarczyć 73 samochody ciężarowe w sześciu wersjach specjalnych, w układach napędowych 4x4 (12 szt.) i 8x8 (61 szt.) wraz z pakietem logistycznym, który zapewni wieloletnie wsparcie eksploatacji pojazdów oraz pakietem szkoleniowym obejmującym szkolenie kierowców i mechaników. Wartość umowy wynosi 170,9 mln złotych brutto, a dostawy planowane są na lata 2021-2023.

Ciężarówki Jelcza zastąpią standardowo stosowane w systemie Patriot samochody ciężarowe Oshkosh HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck), jak M977, czy M983.

W przypadku ciężarówek dwuosiowych dla systemu Wisła bazę będzie stanowił Jelcz 442.32 z długą, 4-drzwiową kabiną załogową w wersji pod specjalistyczne zabudowy kontenerowe – P04 MP.

image
Fot. PGZ

Najciekawsze są oczywiście nowe wersje Jelczy 8x8, w tym testowany w Sulejówku ciągnik siodłowy CSS, który wyróżnia się przede wszystkim nową kabiną, różniącą się nieznacznie od tej stosowanej w opancerzonych Jelczach 442.32 S22.

Zawieszona na standardowej wysokości długa, 2-drzwiowa kabina mieszcząca w środku do sześciu ludzi, jest opancerzona, zapewne do poziomu 2 według STANAG 4569A/B. Zgodnie z wojskowymi wymogami jej kształt zoptymalizowano, m.in. poprzez zastosowanie płaskich powierzchni, co ma na celu np. ułatwienie odkażania.

W nowym Jelczu zastosowano jednostkę napędową MTU 6R1500. Jest to 6-cylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, o pojemności 15,6 l. Można przypuszczać, że w ciągniku CSS wykorzystano odmianę osiągającą moc 460kW/617 KM i maksymalnym momencie obrotowym 3000 Nm. Byłby to zatem najmocniejszy silnik, jaki do tej pory zastosowany został w ciężarówce Jelcza.

Jednostka ta współpracuje z automatyczną skrzynią przekładniową ZF, a napęd na osie przekazywany jest za pośrednictwem zapewne skrzyni rozdzielczej tego samego producenta. Niespodzianki nie będzie też w przypadku kompletnych mostów napędowych z zawieszeniem, w tym przypadku wykorzystane zostaną produkty z oferty AxelTecha.

Dostarczone Polsce baterie w I fazie programu Wisła będą wyposażone w wyrzutnie, które powstają w krajowym przemyśle obronnym, w Hucie Stalowa Wola S.A., przy istotnym udziale w produkcji ich komponentów innych spółek z Grupy, takich jak Jelcz czy WZU. 

image
Fot. PGZ

Przypomnijmy, że w ramach I fazy Wisły zakupione będą dwie baterie obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Patriot PAC-3+ zintegrowane z systemem IBCS i uzbrojone w pociski PAC-3 MSE.

Konsorcjum PGZ-Wisła odpowiadające za realizację programu Wisła składa się z czternastu podmiotów: PGZ S.A. (lider konsorcjum), Huty Stalowa Wola S.A., Mesko S.A., PIT-Radwar S.A., Wojskowych Zakładów Elektronicznych S.A., Jelcz sp. z o.o., Autosan sp. z o.o., Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej S.A., Wojskowych Zakładów Uzbrojenia S.A., Zakładów Mechanicznych Tarnów S.A., Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1 S.A., Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 S.A., PCO S.A. oraz Wojskowych Zakładów Łączności nr 1 S.A. Ponadto kilka innych spółek z Grupy PGZ weźmie udział w programie Wisła jako poddostawcy.

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze

    Reklama