Jak Finowie edukują poborowych [WIDEO]

16 stycznia 2020, 09:39

Ministerstwo Obrony Repubiki Finlandii na swoim kanale YouTube zaprezentowało trailer swojego najnowszego filmu edukacyjnego "Taistelukenttä 2020" ("Pole Bitwy 2020"), który ma za zadanie realistyczne przekazać podstawowe informacje niezbędne dla poborowych i ochotników do fińskich sił zbrojnych.

Według opisu film ma przedstawić widzom realistyczny obraz elementów składowych potencjalnych zagrożeń i środowiska operacyjnego Finlandii oraz sposobów przygotowania i prowadzenia działań kryzysowych i bojowych przez Puolustusvoimat. Film ten ma zastąpić dotychczas wykorzystywany film z 1998 roku.

Produkcja powstała ze względu na drastyczną zmianę sytuacji w zakresie bezpieczeństwa narodowego i pojawienia się nowych zagrożeń. Film pokazuje np. uderzenia agresora na infrastrukturę, działania lotnictwa, a także przerwę w dostawie energii dla dużej aglomeracji.

Podmiotem zamawiającym produkcję był Departament Szkolenia Sztabu Generalnego Sił Zbrojnych Republiki Finlandii, a ona sama została przygotowana przez Centrum Obsługi Sił Obronnych z wykorzystaniem muzyki Audio Network.

KomentarzeLiczba komentarzy: 50
Zenon
sobota, 25 stycznia 2020, 14:27

Bóg dał wolność a Samuel Colt sprawiedliwość

Coddybancks20
czwartek, 23 stycznia 2020, 18:55

Rozdanie Polakom broni rozwiązałoby na pewno wiele spraw nie rozwiązanych do tej pory, a służby więzienne miały by dużo roboty ! Ja też, może rozwiązał bym swoje problemy szybciej niż sąd !!! No ale coś za coś ! W końcu sytuacja, by się ustabilizowała i było by bezpiecznie! Ale do walki z okupantem potrzebna jest broń długa i automatyczna , a nie jakieś pukawki !!

CdM
wtorek, 28 stycznia 2020, 22:07

Statystyki USA pokazują jak to się "stabilizuje" i jak jest "bezpiecznie". Dziękuję uprzejmie.

iras
sobota, 25 stycznia 2020, 00:17

Broń do rozwiązywania sąsiedzkich problemów można kupić już dziś bez pozwolenia na dowód osobisty. Ale głupiego kbks, którym można tanio podnosić swoje umiejętności przydatne w obronie ojczyzny, a którym można zrobić mniejsze szkody niż rewolwerem czarnoprochowym, już kupić nie można.

pomz
poniedziałek, 27 stycznia 2020, 10:20

" glupiego kbks"? Z takiego wlasnie "glupiego kbks" w Krakowie, w 1991, pewien Francuz zastrzelil polskiego piosenkarza Andrzeja Zauche... Poszlo o kobiete. Jego baba byla kochanka Zauchy. Ona tez dostała postrzal... W ostatniej masakrze w Finlandii tez szczeniak strzelal z broni na naboj bocznego zaplonu; jeden z seryjnych mordercow w Polsce, zabil kilka osob z pistoletu sportowego Margolin...

iras
poniedziałek, 27 stycznia 2020, 21:48

A ilu ludzi zostało zadźganych nożami kuchennymi, przypuszczam że więcej niż zastrzelonych bronią sportową. Dlatego powtórzę "głupi kbks" To kbks zabił, czy morderca? Codziennie kierowcy w Polsce zabijają kilku pieszych. Chyba nie postuluje Pan odebrania prawka wszystkim.

pomz
wtorek, 28 stycznia 2020, 10:13

Nie, tylko napisalem jak glupi kbks jest skuteczny. Jednak zly czlowiek majac wszstie te narzedzia pod reka (noze kuchenne i samochody) wybiera zawsze bron palna...

iras
wtorek, 28 stycznia 2020, 19:20

No właśnie nie zawsze. Prezydent Gdańska zginął od noża, mimo że rewolwer czarnoprochowy można kupić już od niecałych dwóch tysięcy. Czarnoprochowy saguaro sharps z którego w mojej okolicy koleś wygrywa wszystkie zawody na 100 metrów, nawet te na czas (nabój prawie scalony) to koszt co prawda już kilka razy większy, ale też bez żadnych pozwoleń. Koleś z pewnego kanału podłączył kolimator pod czarnoprochowy rewolwer - wyniki porównywalne z nowoczesnym. Tylko że to jest broń do ataku, bo trzeba się przygotować do strzelania, a do codziennej obrony zwykły człowiek musi pozostać przy maczudze.

niewolnik
poniedziałek, 20 stycznia 2020, 19:11

To że ponad 30% Finów posiada broń nie muszą wspominać. To naturalne

Ginawa
środa, 22 stycznia 2020, 09:27

I to podnosi ich zdolnosci obronne ? Doswiadczenia z polska OT pokazuja ze nawet mundurowi z poza armii musza byc szkoleni od podstaw. A opieranie sie na grupie ktora "pomylila z dzikiem" moglo by byc niebezpieczne dla naszej obrony.

iras
czwartek, 23 stycznia 2020, 15:25

Tak, podnosi. Bo broń daje wolność, a wolny człowiek ma determinację, aby tej wolności bronić. Nawet jak bronić miałby się nie swoją bronią, a czołgami, samolotami i artylerią.

A.
czwartek, 23 stycznia 2020, 22:07

To nie broń daje wolność tylko Bóg.

iras
sobota, 25 stycznia 2020, 00:11

Na tamtym świecie może daje. Na tym trzeba o tą wolność walczyć, a wywalczoną nieustannie strzec. Tak jak dziś robią to obywatele USA na manifestacjach przeciwko próbom ich rozbrojenia.

pomz
poniedziałek, 27 stycznia 2020, 10:42

Warszawa 1944 pokazala ile jest wart karabin kontra czolg, artyleria i lotnictwo. Majac karabin mozemy sie tylko obronic przed wewnetrznym wrogiem. Pamietaj tez ze bron mozna zarekwirowac. Tsk bylo przed 1939 i stanem wojennym...

iras
poniedziałek, 27 stycznia 2020, 21:48

Dlatego jestem przeciwnikiem rejestracji broni.

pomz
wtorek, 28 stycznia 2020, 10:14

ja tez :) ale to utopia...

GG
piątek, 17 stycznia 2020, 10:31

Można gdzieś będzie obejrzeć pełną wersję filmu ??

Mariusz
piątek, 17 stycznia 2020, 00:38

Finowie też walczyli z ZSRR i Rosjanie ponieśli w Finlandii duże straty .... teraz jest gorzej bo Rosja ma broń atomową.

Marek T
czwartek, 23 stycznia 2020, 11:30

Sowieci stracili w wojnie Zimowej 39/40 około 250 tys. ludzi....

Danisz
środa, 22 stycznia 2020, 15:55

wtedy też mieli broń masowego rażenia - i co im to dało? i nie Rosjanie tylko Sowieci - w Armii Czerwonej służyło wiele narodów, a Rosjanie to zdecydowana mniejszość ofiar

Arcisz
wtorek, 28 stycznia 2020, 07:24

Broń masowego rażenia ? Sowieci w 1940? Nie mieli

On
czwartek, 16 stycznia 2020, 17:06

U nas na canal + jest taki serial dokumentalny Rekruci :) tragedia, dramat polskiej rzeczywistości i uzbrojenie, oporządzenie z lat 60 tych :) zrobiłem sobie pozwolenie na 12 szt broni

ONO
wtorek, 21 stycznia 2020, 11:53

NIE chwal sie ---ppssy--ZABIORA JAKBY CO

Janek
piątek, 17 stycznia 2020, 23:23

Brawo. Ja na 20 szt..już mam 15.

maniek
czwartek, 16 stycznia 2020, 14:58

A gdzie zagrożenia bronią autonomiczną?

iras
czwartek, 16 stycznia 2020, 14:07

Jak to kiedyś powiedziała pewna pani minister z partii rządzącej - że Polacy nie potrzebują dostępu do broni, bo nie sąsiadują z Rosją :(

werte
czwartek, 16 stycznia 2020, 15:17

Pewien minister był jeszcze bardziej szczery. Stwierdził że Polacy nie dorośli do posiadania broni.

Ginawa
środa, 22 stycznia 2020, 10:25

I to akurat prawda. Nie ma zwiazku zdolnosci obronnych panstwa z posadaniem broni przez obywateli. Obywatele uzywaja jej w odmienny sposob, w innym celu. Bez organizacji taktycznej.

iras
sobota, 25 stycznia 2020, 00:21

A jaką organizację taktyczną potrzebujesz, gdy pijany żołnierz wrogiej armii chce dobrać się do samotnej kobiety, której mąż gdzieś daleko na froncie? Tu nie trzeba organizacji taktycznej, tylko załadowanej pompki pod ręką.

al2
czwartek, 23 stycznia 2020, 22:20

To w Izraelu zapewne ich pogieło.Tam w praktycznie każdym mieszkaniu/domu jest jakaś broń,czasami kilka sztuk,a w co drugim karabinek albo pospolite uzi.I to nie USA-nikt nie ogranicza możliwości strzelania ogniem seryjnym.Do tego moga to nosić na ulicach. Dziarski 70-latek z flinta na plecach nikogo nie dziwi

iras
czwartek, 16 stycznia 2020, 17:11

Zapomniałem dodać, że ta wypowiedź dotyczyła porównania właśnie do Finów. Najwyraźniej historia nie dla wszystkich jest dobrą nauczycielką.

ed
czwartek, 16 stycznia 2020, 23:14

I geografia.

iras
piątek, 17 stycznia 2020, 00:51

A co ma geografia np. do powstania warszawskiego, kiedy problem braku broni był chyba dość sporym problemem. No chyba, że do geografii zaliczyć zakaz lądowania zachodnich samolotów na wschód od Wisły. A żeby nie było tylko o klęskach, to czy np. w powstaniu wielkopolskim znaczenie miała geografia, czy broń w rękach powstańców. Czy każde zagrożenie musimy utożsamiać tylko i wyłącznie z nawałą ze wschodu i pełnym zaangażowaniem ze strony silniejszego przeciwnika ?

Strażnik Teksasu
wtorek, 21 stycznia 2020, 15:04

Masz rację. Warszawiacy powinni masowo składać do władz okupacyjnych wnioski o pozwolenie na broń.

Adam
piątek, 17 stycznia 2020, 23:25

Znaczenie miało to że wiedzieli pod jakim murem.stawiac zdrajców.. aż za teraz się ich nagradza i daje stanowiska. Polska jest już sprzedana są za ten teatrzyk że zmiana władzy sejmowej To na zamówienie dla Polskich goji

Wawiak
wtorek, 21 stycznia 2020, 12:04

Człowieku, po jakiemu ty piszesz?

Borsq
czwartek, 16 stycznia 2020, 13:21

Powinno się to pokazywać wszystkim kandydatom na żołnierzy WOT. Tylko im z pomocą nie przylecą myśliwce startujące z DOL, nie przewiozą ich śmigłowce, nie będą mieli środków obserwacji nocnej, granatników Carl Gustav ani wyrzutni MANPADS. A jak widać Finowie przewidują, że przeciwnik postawi poprzeczkę wysoko. Lokacja sceny strzelaniny na lotnisku, jako żywo przypomina mi Port Lotniczy Szczecin-Goleniów...

małoważny
czwartek, 30 stycznia 2020, 16:06

Brygady OT maja na wyposażeniu noktowizory mu-3m (jeden zlepszych na swiecie,jak nienajlepszy) oraz urzadzenie do celowania i obserwacji termowizyjnej stc RUBIN.

bc
wtorek, 21 stycznia 2020, 16:15

To się powinno pokazywać żołnierzom jako poprzeczkę do osiągnięcia(po dopasowaniu do PL geografii) i nie tylko WOT: Maavoimien uudistettu taistelutapa (są napisy)

W3-pl
poniedziałek, 20 stycznia 2020, 20:28

...przypomina desant Kara Cala ? Czy raczej nh90. Bo zdaniem Dropika Kara to taniej, czyli lepiej. Z filmu , innego , o sas w Sierra Leone. Przed desantem z Heli...w krzaczorach czaili, jedli zimne kluchy, odganiali robactwo zanim zobaczyli jak desant defiluje

Artur 007
czwartek, 16 stycznia 2020, 11:18

Cóż, Finowie są zdolni w robieniu filmów, natomiast brakuje im analizy strategii koncepcyjnej oraz zarządzania wspólnym modelem oceny ryzyka w ramach dialogu badawczo rozwojowego w ramach Nowego Urządzenia Fińskiego 2090 opracowanego metoda delficką.

pomz
poniedziałek, 27 stycznia 2020, 10:46

O! Słowo klucz: dialogi! W tym jesteśmy lepsi od Finow.

Dropik
czwartek, 16 stycznia 2020, 11:16

pora przywrócić pobór. i żołnierzy kontraktowych czyli na kilka lat ze stacjonowaniem w koszarach a nie w domu po 16. Bez tego system rezerw nie będzie działać

Artur
piątek, 17 stycznia 2020, 23:27

Strata pieniędzy. 3 do 6ciu miesięcy szkolenia profesjonalnego dla mlodych. Kto chce zostac na stale to do roku i dalej zostaje w wojsku i się szkoli w specjalności . Szkokenie praktyczne jam w unnych cywilizowanych krajach aaaa nie ladnie i pieknie na papierze aaaaa w praktyce zaklamanie i nawyki pokomunistyczne.

Stefan
piątek, 17 stycznia 2020, 10:20

Armia z poboru, to spęd niewolników. Może chcesz jeszcze zorganizować drugą linię by pilnowala pierwszej i doraźne sądy polowe z natychmiastowym wykonaniem wyroku?

m p
piątek, 17 stycznia 2020, 13:14

Prawda. Jeżeli obywatel służąc własnemu krajowi czuje się jak niewolnik, to nie zasługuje na życie w wolnym kraju, i prędzej, czy później stanie się niewolnikiem. "nie chcesz służyć w własnej armii, będziesz służyć w cudzej"

Leon
wtorek, 21 stycznia 2020, 15:53

Państwo które pozbawia obywateli prawa do powszechnego posiadania broni traktując ich jak przestępców albo niewolników nie zasługuje na to żeby istnieć. "nie chcesz służyć w własnej armii, będziesz służyć w cudzej" - to już jest cudza armia na posyłki.

m p
czwartek, 23 stycznia 2020, 15:30

Z tym pierwszym oczywiście się zgodzę, i jestem jak najbardziej za powszechnym dostępem do nowoczesnej broni dla każdego obywatela, któremu sąd takiego prawa nie zabrał. Z tym drugim zgodzę się połowicznie.

John Rolf
piątek, 17 stycznia 2020, 20:14

pięknie piszesz piękne słowa. Ale idealizujesz w oderwaniu od historii, gdzie aroganci, tchórze, psychopaci prawem np, pseudo demokracji czy choćby z tzw. urodzenia zajmowali pozycje, z których bez skrupułów szafowali życiem młodych rodaków w imię własnych "pomysłów" czy ambicji. Zresztą w czasach pokoju też robione jest dużo, byśmy kraju nie uważali za nasz w pełnym, uczciwym rozumienia słowa. To złożone problemy, które skutkują.

Var
czwartek, 16 stycznia 2020, 11:02

No nie, oni wystrzelili tyle amunicji i spalili paliwa do tej produkcji że u nas byłoby to nie do pomyślenia :)). Smuteczek

Tweets Defence24