- Wiadomości
Indie: rozbił się myśliwiec pokładowy MiG-29K
W Indiach rozbił się myśliwiec pokładowy MiG-29K, pilot użył fotela wyrzucanego i nie odniósł większych obrażeń. Jest to pierwszy utracony samolot tego typu przez indyjską marynarkę wojenną.

Do wypadku doszło podczas startu z bazy INS Hansa na Goa, wedle indyjskich mediów pilot go przerwał ale podczas próby wyhamowania maszyny samolot wyleciał poza pas startowy. Lotnik, dopiero przeszkalający się na ten typ maszyny użył fotela wyrzucanego i nie odniósł większych obrażeń. MiG-29K rozbił się pozostając w osi pasa startowego oraz zapalił się. Został szybko ugaszony przez służby lotniskowe i nie uległ całkowitemu zniszczeniu. Nie wiadomo jednak czy zostanie wyremontowany.
Zdarzenie miało miejsce w okolicach bazy indyjskiej marynarki wojennej Hansa, obok lotniska cywilnego Dabolim w stanie Goa (zachodnie wybrzeże Półwyspu Indyjskiego, nad Morzem Arabskim). Wedle doniesień samolot miał odnieść awarię, co doprowadziło do przerwania startu. Indyjscy wojskowi otwarcie wypowiadali się o problemach z niezawodnością silników MiG-29K.problemy z tym typem maszyny mieli też Rosjanie. W listopadzie 2016 roku MiG-29KUB rozbił się podczas podejścia do lądowania na lotniskowcu Admirał Kuzniecow, który operował wtedy u wybrzeży Syrii.
Czytaj też: Rosyjski MiG-29 z Kuzniecowa rozbił się na Morzu Śródziemnym
Linie samolotów: lądowego MiG-29M, pokładowego MiG-29K oraz będącego w opracowaniu MiG-35 opiera się na w znacznym stopniu przekonstruowanym projekcie MiGa-29. Maszyna jest wyposażona m.in. w większe, nie wymienne z wcześniejszymi wersjami samolotu silniki RD-33MK czy przeprojektowany i na nowo "policzony" płatowiec.
Marynarka wojenna Indii kupiła od RSK MIG łącznie 45 samolotów MiG-29K i MiG-29KUB (dwumiejscowych) za równowartość ok 2,2 mld USD. Pierwotnie zamówienie obejmowało jedynie 16 maszyn (12 jednomiejscowych i 4 dwumiejscowe) oraz lotniskowiec floty INS Vikramaditya. W ramach kontraktu okręt miał być przebudowany z radzieckiego krążownika lotniczego Admirał Groszkow przenoszącego jedynie pionowzloty oraz szeroki wachlarz uzbrojenia rakietowego.
Samolot zebrał mieszane oceny użytkowników, pojawiły się problemy z niezawodnością silników oraz z odpornością na twarde lądowania na pokładzie lotniskowca. Mimo to podjęto decyzję o zakupie kolejnych maszyn, MiG-29K ma się stać się podstawą skrzyła lotniczego również na nowym indyjskim lotniskowcu INS Vikrant, który powstaje w lokalnej stoczni Cochin Shipyard (CSL) i ma wejść do służby na początku następnej dekady. Kolejny lotniskowiec INS Vishal ma trafić do indyjskiej marynarki wojennej w latach 30. XXI wieku. Dla tej jednostki Indie planują pozyskanie nowych samolotów niesprecyzowanego jeszcze typu lub typów.
Czytaj również: Indie: Negatywna ocena MiG-29K
Dostawy samolotów MiG-29K w konfiguracji dla Indii miały również pewne problemy ze względu na elementy wyposażenia produkcji ukraińskiej. Po zajęciu Krymu przez Rosję w 2014 roku Kijów zablokowała współpracę z rosyjskim przemysłem zbrojeniowym, w związku z tym wyposażenie samolotu było montowane na samolotach dopiero w Indiach.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]