Siły zbrojne
Indie: rozbił się myśliwiec pokładowy MiG-29K
W Indiach rozbił się myśliwiec pokładowy MiG-29K, pilot użył fotela wyrzucanego i nie odniósł większych obrażeń. Jest to pierwszy utracony samolot tego typu przez indyjską marynarkę wojenną.
Do wypadku doszło podczas startu z bazy INS Hansa na Goa, wedle indyjskich mediów pilot go przerwał ale podczas próby wyhamowania maszyny samolot wyleciał poza pas startowy. Lotnik, dopiero przeszkalający się na ten typ maszyny użył fotela wyrzucanego i nie odniósł większych obrażeń. MiG-29K rozbił się pozostając w osi pasa startowego oraz zapalił się. Został szybko ugaszony przez służby lotniskowe i nie uległ całkowitemu zniszczeniu. Nie wiadomo jednak czy zostanie wyremontowany.
Zdarzenie miało miejsce w okolicach bazy indyjskiej marynarki wojennej Hansa, obok lotniska cywilnego Dabolim w stanie Goa (zachodnie wybrzeże Półwyspu Indyjskiego, nad Morzem Arabskim). Wedle doniesień samolot miał odnieść awarię, co doprowadziło do przerwania startu. Indyjscy wojskowi otwarcie wypowiadali się o problemach z niezawodnością silników MiG-29K.problemy z tym typem maszyny mieli też Rosjanie. W listopadzie 2016 roku MiG-29KUB rozbił się podczas podejścia do lądowania na lotniskowcu Admirał Kuzniecow, który operował wtedy u wybrzeży Syrii.
Czytaj też: Rosyjski MiG-29 z Kuzniecowa rozbił się na Morzu Śródziemnym
Linie samolotów: lądowego MiG-29M, pokładowego MiG-29K oraz będącego w opracowaniu MiG-35 opiera się na w znacznym stopniu przekonstruowanym projekcie MiGa-29. Maszyna jest wyposażona m.in. w większe, nie wymienne z wcześniejszymi wersjami samolotu silniki RD-33MK czy przeprojektowany i na nowo "policzony" płatowiec.
Marynarka wojenna Indii kupiła od RSK MIG łącznie 45 samolotów MiG-29K i MiG-29KUB (dwumiejscowych) za równowartość ok 2,2 mld USD. Pierwotnie zamówienie obejmowało jedynie 16 maszyn (12 jednomiejscowych i 4 dwumiejscowe) oraz lotniskowiec floty INS Vikramaditya. W ramach kontraktu okręt miał być przebudowany z radzieckiego krążownika lotniczego Admirał Groszkow przenoszącego jedynie pionowzloty oraz szeroki wachlarz uzbrojenia rakietowego.
Samolot zebrał mieszane oceny użytkowników, pojawiły się problemy z niezawodnością silników oraz z odpornością na twarde lądowania na pokładzie lotniskowca. Mimo to podjęto decyzję o zakupie kolejnych maszyn, MiG-29K ma się stać się podstawą skrzyła lotniczego również na nowym indyjskim lotniskowcu INS Vikrant, który powstaje w lokalnej stoczni Cochin Shipyard (CSL) i ma wejść do służby na początku następnej dekady. Kolejny lotniskowiec INS Vishal ma trafić do indyjskiej marynarki wojennej w latach 30. XXI wieku. Dla tej jednostki Indie planują pozyskanie nowych samolotów niesprecyzowanego jeszcze typu lub typów.
Czytaj również: Indie: Negatywna ocena MiG-29K
Dostawy samolotów MiG-29K w konfiguracji dla Indii miały również pewne problemy ze względu na elementy wyposażenia produkcji ukraińskiej. Po zajęciu Krymu przez Rosję w 2014 roku Kijów zablokowała współpracę z rosyjskim przemysłem zbrojeniowym, w związku z tym wyposażenie samolotu było montowane na samolotach dopiero w Indiach.
Cynik
W porównaniu z naszymi 29 to indyjskie są dużo, dużo lepsze. Silniki, awionika, uzbrojenie. U nas jak zwykle brakuje pieniędzy na uzbrojenie lub głęboką modernizacje. Która zawsze dla MON i „ekspertów” jest nie opłacalna...
Davien
Indyjskie MiG-i to druga generacja Fulcruma tak mająca się do naszych jak F-16A do Jastrzebi.
Stirlitz
Podobno MiG 29K pokazał w Syrii swoją siłę. No fakt, żaden współczesny samolot pokładowy nie spadł tak szybko na dno. Co prawda zaraz po nim spadł Su-33K, ale pierwsze miejsce należy się MiG-owi. Ponieważ piloci MiG-ów boją się od tamtej pory lądować na Kuzniecowie w Rosji wybudowane im atrapy pokładu lotniczego na lądzie, żeby mogli sobie polatać.
tak tylko.... uzupełniam
@Stirlitz Makieta pokładu "Kuzniecowa" znajdowała/znajduje się na Krymie i tam od "zawsze" trenują Rosyjscy (i nie tylko) piloci morscy. Mig-29K, podczas działań w Syrii piloci trenowali działa przeciwko celom naziemnym, ale też (na sucho) obronę Syrii od strony morza. (nie)Rozumiem potrzebę hejtu, ale zakup przez Indie mig-29k wyraźnie wskazuje iż tak źle jak piszesz z nimi nie jest :)
BUBA
Samodzielne loty szkoleniowe są obarczone dużym ryzykiem wypadku...wielokrotnie większym niż lot doświadczonego i dobrze wyszkolonego pilota. Niestety inaczej nie da się szkolić pilotów. Symulator nie zastąpi emocji związanych z prawdziwym lotem.
yaro
Mimo to podjęto decyzję o zakupie kolejnych maszyn, MiG-29K ma się stać się podstawą skrzyła lotniczego również na nowym indyjskim lotniskowcu INS Vikrant, który powstaje w lokalnej stoczni Cochin Shipyard (CSL) --------------- No właśnie a tak tu było wiele krzyku, że Indie zmienia dostawcę samolotów a nic dalej jest to rosja. Ostatnio (jakos sie o tym nie pisze) Indie zerwały (juz podpisany) kontrakt z Izraelem na dostawę bomb lotniczych wartości 500 mln $ by w Rosji zakupić podobne bomby ale za kwotę 200 mln $.
Marek L.
Mieliby dobre, wysokiej jakości bomby, na 100% warte swojej ceny ---- a zamiast tego otrzymają oni teraz od Rosji tanie śmieci.
M
Zdaje się ostatnia w miarę udana konwersja samolotu skonstruowanego jako bazowania lądowego na samolot pokładowy to Seafire. Ciekawi mnie czy te rosyjskie próby to tylko megalomania dowódców czy też brak doświadczenia biur konstrukcyjnych?
Zet
Seafire to nie była udana konwersja. Tragiczne podwozie i zbyt krucha konstrukcja.
CB
Nigdy nie mieli lotniskowców z prawdziwego zdarzenia, zawsze mieli różnorakie problemy ze swoimi "krążownikami lotniczymi", więc i nie dziwi brak doświadczenia z samolotami pokładowymi.
ZZ
Nie przesadzajmy. Sea Venom nie był zły.
Autor komentarza
Co to jest ta przeprojektowana "struktura lotnicza"??