Siły zbrojne
Hiszpańska piechota morska kupi czołgi na kołach
Hiszpański resort obrony rozważa wyposażenie pododdziałów piechoty morskiej w nowe kołowe wozy wsparcia ogniowego/czołgi lekkie. Pojazdy te mają być uzbrojone w system wieżowy z armatą kal. 105 lub 120 mm - pisze Info Defensa.
Jak dotąd hiszpańscy Marines, którzy są podporządkowani marynarce wojennej, eksploatowali 17 egzemplarzy (jedna kompania) czołgów podstawowych M60A3 TTS Patton, które jednak w ostatnim czasie zostały wycofane ze służby liniowej. Wspomniany wóz miałby uzupełnić tę powstałą lukę i zapewnić kompleksowe wsparcie ogniowe dla 39 egzemplarzy (trzy kompanie) kołowych wozów bojowych Piranha IIIC i 19 egzemplarzy (jedna kompania) amfibijnych gąsienicowych transporterów opancerzonych AAV-7A1.
Pomimo wczesnego etapu tego programu oraz oczekiwania na potencjalne przyznanie jego finansowanie, swoją ofertę w tej kwestii przedstawiła już lokalna spółka włoskiego koncernu Leonardo - Leonardo Hispania. Oferuje ona swój najnowszy system wieżowy Oto Melara HITFACT II, który został zamontowany na zakupionych przez włoską armię na początku br. wozach wsparcia ogniowego/kołowych niszczycieli czołgów/czołgach kołowych Centauro II. Obecnie na uzbrojeniu hiszpańskich wojsk lądowych znajduje się 84 egzemplarze wozów Centauro z wieżami HITFACT, czyli wcześniejszej wersji oferowanego obecnie rozwiązania. Nowa włoska wieża może zostać potencjalnie osadzona i zintegrowana z najnowszym hiszpańskim kołowym wozem bojowym VCR 8 × 8 Dragon.
HITFACT II (Highly Integrated TechnologyFireAgainst Combat Tank II) to czołgowy system wieżowy zaprojektowany i produkowany przez włoski koncern Leonardo. Załoga składa się z trzech żołnierzy (dowódcy, celowniczego i ładowniczego). Jego uzbrojenie główne stanowi armata gładkolufowa kal. 120 mm o długości 45 kalibrów lub armata gwintowana kal. 105 mm o długości 52 kalibrów, a także sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7,62 mm. Zakres kątów naprowadzania armaty w azymucie wynosi pełne 3600 a w elewacji od -7 do +160. Dodatkowo na stropie wieży może być zainstalowany zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (ZSMU) z wybranym uzbrojeniem oraz dwie poczwórne wyrzutnie granatów dymnych Galix 13.
Wieża chroniona pancerzem spawanym z blach aluminiowych wzmocnionych kompozytowymi osłonami balistycznymi jest wyposażona w szereg nowoczesnych systemów. Wśród nich wymienić można m.in. cyfrowy system kierowania ogniem z autotrackerem i własnym systemem zobrazowania sytuacji taktycznej oraz system dowodzenia, kontroli i pozycjonowania SICCONA (SIstema di Comando, COntrollio e Navigazione). Dodatkowo wymienić można także stabilizowany celownik optoelektroniczny Attila II i system strzelca Lothar SD oraz system ostrzegania o opromieniowaniu wiązką laserową. Ponadto istnieje możliwość zamontowania dodatkowo na wieży systemu zakłócania RC-IED czy aktywnego systemu ochrony pojazdu (ASOP).
W sierpniu br. hiszpański resort obrony zawarł kontrakt z konsorcjum Tess-Defense SA na dostawy 348 egzemplarzy kołowych wozów bojowych z rodziny VCR 8 × 8 Dragon za kwotę ok. 2,08 mld euro do 2022 roku. Obecnie kluczową kwestią w przypadku jednej z podstawowych wersji Dragona — kołowego bojowego wozu piechoty pozostaje wybór systemu wieżowego. Obok oferowanej przez włoskiego koncernu Leonardo oferujący wspomnianą wieżę załogową Hitfist-30 o ten lukratywny kontrakt rywalizują także dwa izraelskie koncerny — Elbit Systems i Rafael Advanced Defense Systems. Oferują one dwie różne wieże bezzałogowe — Elbit UT-30 i Rafael Samson Mk II. Jak dotąd producent Dragona prezentował prototypy wyposażone we wszystkie wspomniane trzy systemy wieżowe.
Czytaj też: Jaka wieża dla hiszpańskiego Dragona?
Wstępne plany hiszpańskiej armii zakładają docelowe pozyskanie blisko 1000 takich wozów, na które Hiszpanie wydadzą ok. 3,8 mld euro (348 wozów w pierwszej transzy, 365 wozów w drugiej i 287 w trzeciej). Nowo pozyskane Dragony pozwolą na rozpoczęcie stopniowego wycofania i zastąpienia w służbie liniowej obecnie eksploatowanych kołowych transporterów opancerzonych Pegaso BMR-M1 (648 egzemplarzy) i kołowych bojowych wozów rozpoznawczych Pegaso VEC-M1 (135 egzemplarzy). Wozy te mogą potencjalnie trafić też na uzbrojenie hiszpańskiej piechoty morskiej. Konstrukcja Dragona bazuje na rodzinie kołowych wozów bojowych Piranha V produkowanych przez koncern GDELS.