Polski rząd podjął decyzję o budowie nowych portów morskich w latach 2020-2030. To odpowiedź na wzrost przeładunku w polskich portach — przekonywał na konferencji w Brukseli wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.
Minister wziął udział w konferencji poświęconej bezpieczeństwu na morzach i oceanach oraz gospodarce morskiej, którą w Parlamencie Europejskim w Brukseli zorganizowała europosłanka Anna Fotyga (PiS).
W 2018 r. trzy polskie porty przeładowały ponad 100 mln ton towarów. W 2019 r. mamy już 110 mln ton. Ten wzrost jest zauważalny
Jak mówił wiceminister, w Polsce nadchodzi czas dużych inwestycji portowych.
Czytaj też: PGZ gotowa do modernizacji ORP „Orzeł”
Polska była, jest i będzie krajem morskim. Chcemy wykorzystywać nasz potencjał, chcemy uczestniczyć w wymianie towarowej i handlowej z całym światem. Nasz przemysł stoczniowy, który na początku lat 90. ubiegłego wieku uległ pewnym przeobrażeniom, jest coraz bardziej konkurencyjny, wyspecjalizowany. Polskie porty się rozwijają
Witkowski podkreślił, że aby utrzymać tę tendencję i nie wypaść z rynku, polski rząd podjął decyzję o budowie w Trójmieście dwóch nowych, dużych portów. "To będzie całkowicie nowa jakość" - powiedział, dodając, że chodzi o duże porty na lądowym obszarze w Zatoce Gdańskiej. Powstanie też terminal przeładunkowy w Świnoujściu. Wskazał, że nowe obiekty będą powstawały w latach 2020-2030. Zaznaczył, że w Polsce rośnie też przeładunek gazu skroplonego LNG w gazoporcie w Świnoujściu.
ktos
Czekamy na decyzje UE ze polskie porty moga byc monopolistami i ze w zwiazku z tym konieczne jest max 1km nabrzeza. Poza tym jest to subsydiowanie handlu co jest nielegalne. Po czym swoje porty rozbuduja Niemcy... podpowiem... prosze porownac co sie dzialo ze stoczniami.
stella maris
A tak na sam koniec, jest to nie potrzebne.
db+
A co się działo ze stoczniami? Wielkie państwowe molochy gdzie marnowano miliardy złotych zniknęły. I dobrze. Remontowa ma się świetnie. Wybierz się do Remontowej i do Gdańskiej. Popatrz, pomyśl. Zrozumiesz o co chodzi. ja za pierwszym razem nie mogłem uwierzyć. W Gdańskiej nawet farba na ścianach nie zmieniła się od czasów Gierka. Podobnie jak mentalność ludzi. A w gablocie przy wejściu cytaty z I Sekretarza zastąpiono cytatami z Antoniego M. Żeby uwierzyć trzeba zobaczy na własne oczy... Zrobiłem zdjęcia, bo kumple na słowo by nie uwierzyli.
Podatnik
Czyli stocznia mw w Radomiu jest widzę realna. Jak widać kontynuują pomysły Antoniego M
Henryk44
A spójrzy tak wstecz w PRL-u porty były cały czas rozbudowywane przeładunki rosły i prof.Balcerowicz ich nie rozgrabił bo to był za duży diel. Gospodarka się rozwija, to może i potencjał portów trzeba zwiększyć.Z tych komentarzy wynika,że marzy się niektórym obsługa naszych ładunków przez Murmańsk i Hamburg.
db+
Zmartwię Cię. Z własnego doświadczenia mogę Ci powiedzieć, że kontenery z Chin docierają do portów nad Morzem Północnym (w Belgii, Holandii lib Niemczech) i tam są przeładowywane na mniejsze statki. Czasami trwa to jeden dzień czasami tydzień. Dopiero na feederach idą do portów bałtyckich. W drugą stronę jest tak samo. Zależnie od kierunku wiatru, fal i takich tam kontenery z Chin via Kanał Sueski płynęły 45 - 51 dni.
Jan Kowalski
Państwo stać na porty, f35, socjale, defilady oraz cele reprezentacyjne. Jak dobrze, że mamy takie bogate państwo. To mi daje poczucie bezpieczeństwa.
Niuniu
Będziemy budować nowe porty. To znaczy kto? Jest chętny jakiś prywatny kapitał? Czy to kolejna inwestycja tzw. "państwowych" spółek? A może starym zwyczajem gospodarki planowej wybuduje je z Naszych podatków Pan Minister? W kraju który jest wzorcem dla Naszej elity i na wzór którego chcemy Sami wyglądać czyli w kolebce światowej gospodarki rynkowej czyli w skrócie Kapitalizmu - USA Państwo nie jest właścicielem niczego. Ani jedno Przedsiębiorstwo Amerykańskie nie jest własnością USA, kraj ten też nie ma "złotych akcji" i innych takich pomysłów. Porty USA to też prywatne firmy i prywatni inwestorzy. A u nas "komuno wróć....".
Maciek
Może nie porownój nas z największą gospodarka wolnego świata, tylko z kimś z Europy. I w RFN i we Francji państwo jest wielkim właścicielem. U nas powinno być tym większym, bo wielki kapitał prywatny, gdzie indziej gromadzony przez stulecia, u nas w zasadzie nie istnieje. Dlatego to państwo powinno być inicjatorem. Tak było w Korei płd. i popatrz - udało im się.
fafd
Dobrze mówisz!
John Rolf
Jasne. No bo nie jest tak, że to za co się bierze tzw. państwo (czyli urzędnicy) jest w naszym wydaniu droższe, gorsze, mniej wydajne, zdezorganizowane, skorumpowane i obsadzone od góry ludźmi wybranymi wg reguł nepotyzmu a nie oceny ich profesjonalizmu. Nie, nie, wcale tak nie jest. Więc dobrze mówisz.
Namiestnik Nowosilcow
Zeby pociag z Chin przyjechal z pierdolami, to nie trzeba budowac nowych portow... no chyba ze Suweren zza wielkeij wody kazal..
oskarm
@Namiestnik Nowosilcow - 1 pociąg to 80-120 kontenerów. Jeden statek to 12 000 - 16 000 kontenerów. I Rosja nie zablokuje...
Zawisza_Zielony
Porty będą trzy w Łodzi, Radomiu i Zakopanym
ACAN
Słyszałem coś na temat rozbudowy portu w Ustce . Ale to chyba w kontekście bazy rakietowej w Redzikowie . Przy okazji ma powstać tam terminal kontenerowy. Może ktoś ma więcej informacji na ten temat?
bender
Po tym jak opowiadali o zakupie tysięcy dronów, przekopie mierzei, zbudowaniu ogromnego lotniska, to teraz nadszedł czas budowy nowych portów. Tak czy siak przyjaciele królika dostaną miłe posadki na lata a pieniądze z budżetu wyparują metodą na kasjerkę CBA. Prawdziwy socjalizm w rozkwicie.
eVa
1000 dronów warmate zostało zakupione, przekop mierzei jest realizowany zgodnie z planem, projekt centralnego portu lotniczego jest realizowany .... hmm chyba twoje informacje są nieaktualne.
Pamiętliwy
Przekop mierzei trwa, drony kupione ale rozumiem że wam tam tego nie powiedzieli.... no cóż
marynarz
mierzeja dla kogo? średnie zanurzenie kontenerowców to 16 metrów - nasz "rów" będzie miał 4 metry - więc dla kogo? kutrów rybackich (ryb w Bałtyku już nie ma) pozostają zatem stateczki wycieczkowe i pontony z uchodźcami lub tylko znaczenie propagandowe!
say69mat
To znaczy, pojawia się łycha dziegciu w festiwalu dobrych intencji. Ponieważ w linii prostej porty Trójmiasta dzieli od bazy w Bałtijsku circa 89 km w linii prostej. Ponieważ na Mierzei Wiślanej, po rosyjskiej stronie, dyslokowany jest pułk opl/opr S300. Mam takie pytanie, ile to baterii przeciwlotniczych vs przeciwrakietowych oraz dedykowanych jednostek floty MW. Broni mieszkańców oraz infrastruktury - w tym portów - aglomeracji trójmiejskiej przed potencjałem artylerii rakietowej, pocisków manewrujących oraz balistycznych dyslokowanych w Okręgu??? Aglomeracji, której to populacja szacowana jest na circa 1,3 - 1,5 M mieszkańców.
Cezar
Rozbudowa portów Trójmiasta czy Świnoujścia ma jak najbardziej sens, o ile jest zapotrzebowanie na większe moce przerobowe. Natomiast zupełnie nie rozumiem przekopywania Mierzei po to by połączyć Bałtyk z nieistniejącym portem w Elblągu. Przecież problemem Elbląga nie jest brak przekopu. Problemem Elbląga jest jego położenie. Zalew Wiślany to sadzawka. Mogą po niej pływać jachty, barki z węglem. Ale nie statki pełnomorskie, nawet jeśli zrobimy ten przekop o oszałamiającej głębokości 5 metrów. Nikt nie będzie się fatygował do Elbląga skoro rozbudujemy porty Trójmiasta. Więc, jaki sens ma ten przekop?
Marek T
Aby dotrzeć na Zalew Wiślany Staż Graniczna RP (morski oddział) musi prosić stronę rosyjską o pozwolenie na przejście przez cieśninę Pilawska....
hermanaryk
1. Porty Trójmiasta tyle przeładowują, że przekierowanie drobnicy do Elbląga ułatwi im pracę. 2. W Elblągu są co najmniej dwa duże zakłady przemysłu ciężkiego produkujące wielkogabarytowe urządzenia, których nie przewieziesz pociągiem, a platformami drogowymi z dużym trudem. 3. Miasta nad Zalewem Wiślanym cienko przędą, a turystyka morska mogłaby je ożywić (byłeś kiedyś we Fromborku?). 4. Aspekt militarny na tym forum wstyd tłumaczyć. Powinieneś to wiedzieć.
zyg
rozumiem że Rosjanom się przekop nie podoba ale port Truso i Elbląg funkcjonował i kwitł w sąsiedztwie Gdańska od tysiąca lat. .. w okresie świetności tuż przed 2 w.ś. przeładowywał ok 18% tonażu Gdańska, a stocznia Schichau produkowała U-booty, torpedowce i małe niszczyciele klasy Elbing (po zajęciu miasta przez Rosjan stocznie w całości zrabowane i wywiezione do Rosji jak również kadłuby nie dokończonych jednostek). Elbląg obsługuje Warmię dla której odbudowany port będzie ekonomicznym boostem.
Po trzecie sankcje
Od dłuższego czasu władza buduje drogi pod potrzeby naszych portów. To jest ogromny biznes bo 1/4 cła zostaje w kraju gdzie towar przekroczył granicę. Do tego miejsca pracy i pieniądze za usługi portowe i inne logistyczne, a także możliwość kooperacji i podwykonastwa. Te drogi i koleje budują na kierunku pn-pd i na Ukrainę S12, S17. Zapewne myślą już nad nowymi połączeniami dróg ekspresowych na południe od Wrocławia do Kłodzka i być może przedłużenie S7. Do tego są plany głębokowodnych terminali: Świnoujście 2sztuki, Gdynia 2, oraz dobudowa trzeciego w Gdańsku.
rmarcin555
Koniecznie. Proponuje następujące lokalizacje: Radom, Włoszczowa i Zakopane. A tak poważnie, to może by najpierw sprawdzić jak się ma sytuacja finansowa obecnie istniejących portów?
Box123
A skąd taki pomysł? Czyzby nawiązanie do zatrzymywania się pociagow we wloszczowej? Tak się składa że wbrew wysmiewaniu tej decyzji przez lewackie media, prawie 15 lat temu, i jak widać nadal przez zmanipulowanych, ich przekazem odbiorcow, decyzja ta okazała się strzałem w dziesiatke i zaczęła przynosić korzyści finansowe pkp, co zresztą jest logiczne, bo jeśli jakis pociąg jedzie 250km z jednego miasta do drogiego i po drodze mija np jeszcze trzy czy cztery spore miejscowość, to bardziej opłacalne jest żeby się w nich zatrzymał nawet jeśli przez to będzie jechał np 2 godziny 10min, a nie 2 godziny, bo stosunkowo dużo osób zyskuje szybki transport do największych miast, gdzie w innym wypadku musieli by np czekać na normalne pociągi i jechali by 2x dłużej, zatrzymując się w każdej wiosce, a co prawdopodobnie spowodowało by ze w ogóle by rezygnowali z przejazdów (np jeśli chodziło by o znalezienie pracy w dużym mieście i codzienny dojazd) , a opóźnienie dla podrozujacych pomiędzy głównymi miastami, jest niezauwalane. I to samo w drugiej kwestii. Zastanawiam się jak jest cel takiego pytania. Przecież można to łatwo sprawdzić. Wszystkie największe porty odnotowują milionowe zyski, podobnie jak skarb państwa. Tylko od 2015 do 2018 przychody do budżetu z tego tytułu wzrosły o ponad 20mld złotych, czyli więcej niż półtora budżetu MON na modernizację w tym roku. Dlatego planowana jest rozbudowa portów w Gdańsku, Gdyni, Świnoujściu, pogłębianie toru wodnego i przekop mierzei Wislanej. A trwa rozbudowa połączeń kolejowych do tych portów. W podobnej kategorii można też rozpatrywać budowę CPK. Co ciekawe największe z tych projektów są nieustannie atakowane i wyśmiewane przez całą totalna opozycję i sprzyjające jej media. Te same które 15 lat temu naśmiewały się z pociagow we wloszczowej
ciemny lud
Bajki że przystanek we Włoszczowej postawił na nogi PKP, możecie opowiadać prezesowi. On i tak nie będzie w stanie sprawdzić. Dowodzą tego wszystkie wizje, które już padły lub padną za moment, o promach, samochodach elektrycznych, przekopach kanałów dla barek i Batorego do Elbląga albo nawet do Radomia, o jedwabnym szlaku i CPK. Gadki o budowie kolejnych portów powinny poprzedzać dane dotyczące przeciążenia już istniejących. Nie stać nas na rozpoczynanie kolejnych źle lub wcale nie przemyślanych działań.
Karkses
Normalnie można byłoby to poczytywać za dobry komunikat ale niestety trzeba przeanalizować to przez pryzmat polskich realiów. Czy budowa nowych portów w Trójmieście to faktycznie budowa nowych portów czy raczej rozbudowa potencjału morskiego tam? Po drugie w tak długiej perspektywie można planować naprawdę wszystko. Po trzecie czy to jest napewno poprzedzone rzetelną analizą finansową czy jest to zagrywka polityczna? Po czwarte jaki będzie koszt tych inwestycji i kiedy się zwrócą? Dopiero jak Minister przedstawi tak szczegółowe informacje możemy oceniać te pomysły, aktualnie to są takie gadki-szmatki.
adamer
Nareszcie ktoś myśli. To jest biznes , stawki mamy mniejsze to nam rośnie. Plus tani transport. Tyle lat zmarnowane przez Tuska , szok !
Ala
To może jeszcze w Kołobrzegu dla równowagi?
Xorer
Nie buduje się portów na otwartym morzu.
Ciemny Lud
Należy rozbudować Kołobrzeg ale jako port wojenny. Oksywie czy Gdańsk są za blisko Kaliningradu. Pozostaje jeden (!) port pełnomorski- Świnoujście. Niemcy w przeszłości planowali też awanporty dla małych portów środkowego wybrzeża, które czyniłyby z nich porty bezpieczniejsze, zdolne do przyjmowania większych statków. Obecnie dla długości pow. 80 m są tylko Gdynia, Gdańsk, Świnoujście.
martin
z ktorych beda wywozone skradzio0ne przez USA i Izrael zasoby naturalne. Tak sobie mysle
przekop
Tak, węgiel i ziemniaki.
oszołomiony
A oceaniczny port w Elblągu, to kiedy powstanie ? Z artykułu wynika, że po 2030 r.
Wyborcze baju baju
Tak , jak promy , mosty i obwodnice duzych miast.........
miki
Jak tam stocznia w Szczecinie nadal bankrutuje? Jak tam stocznie w Gdańsku? Minister ma dziś dobry humor.
CdM
No i Elbląg, nie zapominajmy o Elblągu. Kosztem zaledwie miliarda-dwóch powstanie port mający potencjał rzędu 1% reszty portów w kraju. Sukces, z którym może konkurować tylko mieszkanie+.
Union Jack
Akurat tego UE im nie sfinansuje