Eurosatory 2014: Bezzałogowa wieża artyleryjska na transporterze Boxer

22 czerwca 2014, 13:10
Fot. J.Graf/D24
Fot. J.Graf/D24

Podczas targów Eurosatory 2014 w Paryżu, niemiecki koncern Krauss-Maffei Wegmann (KMW) zaprezentował  po raz pierwszy bezzałogowy system artyleryjski AGM (Artillery Gun Module) kalibru 155 mm, zbazowany na transporterze kołowym Boxer. Jeszcze przed końcem roku ta konfiguracja ma przejść próbne strzelania i testy poligonowe. 

Reklama

Artillery Gun Module to projekt modułowego, łatwo wymiennego pomiędzy nośnikami, zintegrowanego systemu artyleryjskiego. Jest on w pełni zautomatyzowany i zapewnia duże bezpieczeństwo załodze, która może obsługiwać system bez opuszczania pojazdu. AGM posiada zdaniem producenta dużą zdolność do integracji na różnego typu nośnikach kołowych i gąsienicowych. 

KMW finansuje ten program z własnych środków. Dotąd zbudowano trzy prototypu, uzbrojone w haubice 155 mm z lufą 52 kalibrów identyczne jak zastosowane w działach samobieżnych PzH 2000. Producent zdecydował się na zbazowanie systemu na transporterze kołowym Boxer po udanych testach AGM na podwoziu gąsienicowym artyleryjskiego systemu rakietowego MLRS.

Ciężki transporter kołowy Boxer w układzie 8x8 powstał na zamówienie niemiecko-holenderskie i te kraje mogą być pierwszymi odbiorcami pojazdu w wariancie artyleryjskim. W bieżącym roku maja zostać przeprowadzone testy na niemieckim poligonie Meppen. Ciężkie podwozie kołowe Boxera, o masie ponad 30 ton, jest zdaniem specjalistów z Krauss-Maffei Wegmann na tyle stabilne, że umożliwi strzelanie w zakresie 360 stopni bez dodatkowych wsporników. Zapewni to możliwość szybkiego zajęcia stanowiska i opuszczenia go po oddaniu serii strzałów. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 7
Reklama
asd
poniedziałek, 23 czerwca 2014, 08:58

Niemcom nie wyszło. Taka wielka wieża a mogli zamontować włoską z pojazdu Centauro 155 mm ale oczywiście Niemiecka duma i wielkopańskość nie pozwalają im na korzystanie z rozwiązań Południowych i Wschodnich które są o wiele lepsze. Niemieckie całe musi być Niemieckie bo my Niemcy potrafimy = wszystko spartolić. Ta Niemiecka wieża to jakaś pokraka artyleryjska, wielka i z daleka widoczna niepasująca kompletnie do obrysu pojazdu.

Lol
środa, 25 czerwca 2014, 11:16

To nie ma pasowaći ładnie wyglądać, a być skuteczne... skąd takie barany się biorą? ... -.-

Wojtekus
niedziela, 22 czerwca 2014, 19:40

Fajnie, Niemcom jak zwykle wszystko sie udaje i to jeszcze szybko. Napewno bedzie w produkcji o wiele wczesniej niz nasz Kryl. No i moze do tego czasu wkoncu WP zakupi amunicje o zasiegu 40 KM dla Kraba. Szkoda patrzec jak na Eurosatory przybylo konkurencji dla polskiej artyleri. Lekcja dla MON i Ministerstwa Gospodarki, nie czekajcie az wszystke procedury wdrozeniowe sa zakonczone z cala biurokracja, tylko juz dwa lata wczesniej oglaszajcie przetarg aby odrazu mozna kupowac nasz sprzet zanim sie zestarzeje. Tak na marginesie bardzo dobry pomysl bezzalogowej wiezy z automatem na platformie KTO. Ogranicza to zaloge a w tym koszta. Szkoda ze nie zobaczymy czegos takiego na Rosomaku bo nie bedzie "plywal"!

Zulu
niedziela, 22 czerwca 2014, 14:52

Czy nie lepszym i tańszym rozwiązaniem jest umieszczenie takiej wieży na opancerzonej ciężarówce, niż drogim transporterze?? Zasięg haubicy nie zmusza takiego pojazdu do wjeżdżania w teren daleko od drogi, a i miejsca w ciężarówce może być więcej.

podbipięta
poniedziałek, 23 czerwca 2014, 08:52

zgadzam się.Kto kupi to monstrum?

Wojtekus
poniedziałek, 23 czerwca 2014, 06:09

Sadze iz transporter oferuje lepsza ochrone zalogi. Podwozie ciezarowki takze zwieksza rozmiary takiego pojazdu. Jesli chodzi o lepsza ochrone i mniejszy rozmiar, to KTO wygrywa. Ciezarowka byla by o wiele tansza ale czy lepsza?

kapral
poniedziałek, 23 czerwca 2014, 10:58

A co to za pokraka :/

Tweets Defence24