Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie
Czwarty patrolowiec Damena dla Nigerii
Holenderska grupa stoczniowa Damen przekazała dla Nigerii czwarty okręt patrolowy typu Damen 3307 o nazwie „Guardian 4”. Jednostka ta ma zwiększyć bezpieczeństwo szlaków morskich w rejonie Zatoki Gwinejskiej.
Nowy patrolowiec typu Damen 3307 przekazano nie nigeryjskiej marynarce wojennej, ale działającej w Nigerii spółce zajmującej się ochroną strefy przybrzeżnej HIOSL Homeland (Homeland Integrated Offshore Services Limited), której siedziba mieści się w Lagos. Założono ją w 2006 r., w celu wspierania międzynarodowych firm naftowych działających na morskich polach naftowych i gazowych w Nigerii, spółka świadczy szeroki zakres usług zarówno na morzu, jak i na lądzie.
W celu realizacji zadań spółki powstała, między innymi, flota jednostek pływających, wśród których znajdują się obecnie m.in.: szybkie statki dostawcze, statki wsparcia platform wiertniczych i wydobywczych, statki zabezpieczenia, patrolowce i holowniki.
Wprowadzenie okrętu „Guardian 4” oznacza zakończenie przez Damena procesu dostaw okrętów patrolowych, z których pierwszy przekazano na początku 2014 r. Każda z tych jednostek otrzymała nazwę Guardian z kolejnymi numerami od 1 do 4.
Czytaj też: Damen przekazuje Nigerii cztery patrolowce przybrzeżne
Wszystkie nigeryjskie patrolowce Damen 3307 mają świadczyć usługi ochrony dla głównych firm naftowych działających na wodach terytorialnych Nigerii, wraz z dodatkowymi usługami wsparcia - w tym transfer załóg oraz dostawy sprzętu. Jednak firma Homeland jest również jedną z niewielu prywatnych firm zatwierdzonych przez nigeryjskich rząd i zajmujących się ochroną morską.
W tym obszarze prowadzonych usług firma współdziała bardzo silnie z marynarką wojenną Nigerii w celu odstraszania i interweniowania w odpowiedzi na ataki pirackie. Ma to zwiększyć bezpieczeństwo w całej strefie przybrzeżnej, co z korzyścią wpływa na rozwój transportu i działalność gospodarczą w tym regionie.
Okręty typu Damen 3307 będą w tym przypadku znaczącym wzmocnieniem możliwości działania firmy. Są to jednostki opracowane na bazie najlepiej sprzedającej się szybkiej jednostki transportowej FCS 3307 (Fast Crew Supplier) o długości 34,2 m i zadaniowym pokładzie rufowym o powierzchni 75 m2. Wykorzystując zalety bazowego modelu, w wersji patrolowej zwiększono prędkość do 30 węzłów (o pięć więcej niż zakładały to nigeryjskie wymagania), zapewniono większe przyśpieszenie, dużą dzielność morską (m.in. poprzez zastosowanie charakterystycznego dziobu „Sea Axe”), a także szereg specjalnych udoskonaleń, w tym opancerzoną sterówkę i kabinę, zdolną do wygodnego transportu do szesnastu specjalistów wojskowych wraz z osobistym wyposażeniem.
W sumie patrolowce „Guardian” mają na pokładzie miejsce i zapasy pozwalające przebywanie osiemnastu osób przez ponad cztery tygodnie. Przygotowano dodatkowo piętnaście siedzisk dla pasażerów oraz miejsce na pokładzie dla szybkiej łodzi motorowej klasy FRC (Fast Rescue Craft), przygotowanej do działań ratowniczych oraz inspekcyjno-abordażowych. Jest to szczególnie przydatne podczas operacji antypirackich, gdy trzeba sprawdzić podejrzane jednostki pływające lub odbić zajęte przez piratów statki.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie