Reklama

Siły zbrojne

Ćwiczenia przerzutu Leopardów

  • Gen. Jarosław Mika Fot. DG RSZ

Żołnierze 34 Brygady Kawalerii Pancernej przeszli kolejne szkolenie z zakresu załadunku pojazdów gąsienicowych na transport kolejowy.

Jak podaje ppor. Magdalena Czekatowska, cykliczne szkolenie przeprowadzono w formie praktycznego pokazu. Grupę załadowczą wydzielono z 4 kompanii czołgów 1 Brabanckiego batalionu czołgów a załadunek odbywał się na rampie kolejowej na terenie Brygady. 

Leo kolej
Fot. ppor. Magdalena Czekatowska.

Ćwiczenia poszczególnych elementów procesu przerzutu pododdziałów pancernych mają szczególne znaczenie w kontekście przygotowania ich do efektywnego użycia w wypadku operacji obronnej. Podobne szkolenia prowadzone są również w innych jednostkach, w tym w 10. Brygadzie Kawalerii Pancernej.

bwp kolej
Fot. ppor. Magdalena Czekatowska.

W trakcie omawianego ćwiczenia żołnierze doskonalili wiedzę nie tylko na temat załadunku pojazdów gąsienicowych na platformy kolejowe, przećwiczono też m.in. zasady mocowania sprzętu. W szkoleniu udział wzięli żołnierze 34BKPanc oraz przebywający aktualnie w Brygadzie na praktykach podchorążowie z Wyższej Szkoły Wojsk Lądowych z Wrocławia. Objęło ono nie tylko prace związane z czołgami Leopard 2A5, ale też z wozami BWP-1.

- Podstawą podczas wykonywania manewrów na rampie i podczas załadunku jest bardzo dobra znajomość znaków rozpoznawczych i zachowanie odpowiedniej odległości oraz procedur przy wprowadzaniu pojazdu na platformę. Wszystko musi być co do milimetra i pod linijkę, i to dosłownie, bo po wprowadzeniu sprzętu na wagony transportowe dowódca grupy załadowczej, sprawdza miarką skrajne odległości. Musi być zachowana idealna symetria. – mówi główny wprowadzający st. szer. Paweł Magiera. 

Reklama

Komentarze (4)

  1. Mart

    Cały czas zastanawia mnie po co nasze wojska pancerne stacjonują przy niemieckiej granicy?Od 1989 roku minęło prawie 30 lat a oni ciągle tam się dekują. Oddać te koszary Amerykanom a sami do Wesołej i na Mazury!

    1. Jk

      tak jest! w zasieg salwy ruskich rakiet! jeszcze jakies pomysly jak rozwalic WP w 4 godziny od W?

    2. CB

      Akurat rok 1989 nie ma tu nic do rzeczy. Przecież tam wcześniej za granicą było NRD, więc z tymi "złymi" Niemcami nawet nie graniczyliśmy. A w NRD kilka razy więcej wojsk radzieckich, niż u nas (ze szczególną koncentracją na granicy NRD/RFN).

  2. Jassm-158

    No proszę zamiast szkolić w zakresie zwalczania ciężkich zagonów pancernych z Rosji, nasze wojsko ćwiczy jak załadować sprzęt na transport kolejowy no chyba tylko w jednym celu żeby uciec:) gratuluję wysokiego morale

    1. He

      nawet nie wiem co napisać. Przecież efektywny przerzut wojska to 50% sukcesu. Wy to z forum CounterStrike trafiliście?

  3. Raptorek

    A co potem? Po rozładowaniu nie ma jak przejechać, wiadukty za niskie, mosty za słabe, a polem też nie bo co chwilę jakieś zabudowania (efekt dzikiej zabudowy, każdy stawią gdzie chce) albo cieki wodne czy też dolinki.

  4. Jassm-158

    Jaki Mądry szkoli żołnierzy w załadunku transportem kolejowym? 1. W czasie wojny transport kolejowy jest narażony na dywersje zniszczenie 2. Czołg to nie limuzyna wszędzie przejedzie a w razie braku możliwości na stanie każdego poddział pancernego zmechnizowanego są specjaliści od logistyki i budowy przepraw, proponuję inne szkolenie w zakresie transportu kolejowego na którym wyślemy nasze lotnictwo cel taki sam czysta głupota upał na mózg komuś działa i już powinna być reakcja przełożonych na znalezieniu takiego delikwenta i zaaplikowaniu kilkudniowe pobytu w sanatorium w pokoju z różowymi króliczkami oraz zielonymi świnki żeby przez ten okres pobytu żołnierza pomysłodawce całego wydarzenia zbadać czy owe zwierzątka odróżnia.

    1. Marek1

      1. W razie pełnoskalowej wojny KAŻDY rodzaj transportu będzie narażony na ataki, a transport kolejowy/drogowy służy do przywiezienia MBT do strefy przyfrontowej z miejsc normalnego stacjonowania /fabryk. 2. Każdy kto uważa, że MBT powinien na własnych gąsienicach pokonywać setki/tys. km, by dojechać na front jest kompletnym laikiem/ignorantem. Wożenie ich na platformach kolejowych/samochodowych jest wielokrotnie tańsze, szybsze i nie generuje uszkodzeń zdarzających się w trakcie długich przemarszów jedn. pancernych. Współczesne MBT to wbrew pozorem delikatne konstrukcje ... 3. Różowych świnek, czy króliczków nie ma potrzeby komentować.

Reklama