Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

C-295W demonstruje tankowanie Caracala [WIDEO]

Airbus C295W demonstruje tankowanie śmigłowca. Fot Airbus
Airbus C295W demonstruje tankowanie śmigłowca. Fot Airbus

Airbus Defence and Space zademonstrował tankowanie śmigłowca H225M Caracal, przy którym wykorzystano samolot C-295W.

Po niedawnej demonstracji tankowania w powietrzu pomiędzy dwoma samolotami transportowymi C-295W, Airbus Defence and Space zademonstrował tankowanie śmigłowca H225M Caracal.

Podczas grudniowej próby przeprowadzonej wspólnie z Airbus Helicopters w Marignane we Francji maszyny kilkukrotnie połączyły się w locie z prędkością 105-115 węzłów (195-213 km/h). System tankowania jest obecnie oferowany istniejącym i potencjalnym operatorom C-295. Jego możliwe zastosowania to operacje specjalne czy wsparcie działań poszukiwawczo-ratunkowych.

System jest przeznaczony do tankowania samolotów turbośmigłowych, helikopterów, a w dalszej perspektywie również bezzałogowych statków powietrznych. 

Cechą rozwiązania ma być możliwość zamontowania całej potrzebnej aparatury na standardowych paletach przy minimalnych modyfikacjach struktury samolotu. Zestaw ma znaleźć zastosowanie także do tankowania pojazdów np. w wysuniętych bazach wojskowych pozbawionych dostępu do paliwa. Pierwsze przetoczenia paliwa z wykorzystaniem nowego urządzenia mają być możliwe jeszcze w 2017 roku.

System do tankowania śmigłowców z pokładu C-295 może zostać zaofeorwany Siłom Powietrznym RP biorąc pod uwagę, że nasz kraj dysponuje 16 samolotami C-295M.

Reklama

Komentarze (3)

  1. ADHD

    jaki sens "poderwania" C 295 lub innej potężnej cysterny żeby zatankować śmigłowiec który może wylądować na byle "CPN ie" i zatankować do pełna bez skomplikowanych i ryzykownych i kosztownych manewrów ...

    1. King

      Na pewno w poszukiwaniach nad morzem.

    2. Qba

      A teraz wyobraź sobie co się stanie gdy wyląduje na terytorium wroga.

    3. Jaksar

      wyobraź sobie, że śmigłowiec bierze udział w akcji ratunkowej zaginionej załogi jakiegoś zatopionego statku. Jest potrzeba "przeczesywania "sektorowego akwenu oddalając się od wybrzeża. Kied koćczy się paliwo, trzeba wracać do bazy, traci się czas i możliwość szybkiego dotarcia do rozbitków. Zatankowanie w powietrzu poszerza strefę operacyjną śmigłowców i daje zysk czasu na realizację zadania !

  2. Cześć

    Wazne ze teraz nasi robotnicy maja pracę...

    1. Franky

      Ale nasi czy ukraińscy?

    2. Qba

      Ta, szczególnie ci co pracują w lotnictwie

  3. ciekawy

    A który z naszych śmiglaków ma możliwość tankowania w locie?

    1. Pim

      Żaden i jakoś nie mam wiary, że wkrótce będzie ich wiele....

Reklama