Brytyjczycy pożyczają pojazdy estońskim specjalsom

14 lipca 2020, 10:50
796600hd795t27
Pojazd Supacat Jackal 2 MWMIK (Mobility Weapon-Mounted Installation Kit). Fot. UK MoD/Crown copyright

Jak podało brytyjskie ministerstwo obrony, estońskie siły specjalne (Erioperatsioonide väejuhatus; ESTSOF) otrzymają cztery pojazdy Jackal 2 w ramach wzmocnienia kontyngentu w Mali. Jest to kolejny przykład brytyjsko-estońskiej współpracy militarnej.

W wraz z pojazdami Estończycy „otrzymali” również trzytygodniowy pakiet szkoleniowy, obejmujący szkolenie kierowców. Pożyczone Jackale 2 zostaną wysłane wraz z estońskimi specjalsami do Mali, gdzie w ramach Takuba Task Force (utworzonego w marcu 2020 r.) będą prowadzić walkę z islamskimi terrorystami działającymi w regionie Sahelu. Estończycy mają głównie współpracować z francuskimi specjalsami. Poza wymienionymi krajami obecnie Takuba Task Force tworzą żołnierze z: Belgii, Danii, Niderlandów, Portugalii oraz Szwecji.

Brytyjskie pojazdy będą wypożyczone do marca 2021 roku, lub zostaną zwrócone wcześniej o ile zostaną zrealizowane dostawy opancerzonych pojazdów rozpoznawczych Coyote (bazujących na Supacat HMT 600).

Przypomnijmy, że brytyjsko-estońska współpraca wojskowa trwa od 2017 roku, kiedy to Brytyjczycy zaczęli pełnić służbę w ramach NATO Enhanced Forward Presence w Estonii. W kraju tym znalazło się około 800 brytyjskich żołnierzy, obecnie głównie z Królewskiego Pułku Fizylierów (Royal Regiment of Fusiliers). Także w ramach NATO Air Policing w 2016 i 2019 brytyjskie Typhoony strzegły estońskiego nieba dokonując 21 przechwyceń 56 rosyjskich samolotów.

Pojazdy Jackal 2 (HMT 400) produkowane są przez firmę Supacat Ltd. (obecnie część S.C. Group) z Honiton w Devon, która zatrudnia 130 pracowników. W 2008 roku brytyjski MON podpisał kontrakt na zakup pierwszej partii Jackali, które najpierw uzupełniły a później zastąpiły Land Rovery Wolf WMIK oraz Land Rovery Snatch. Poza Jackal 2 brytyjskie siły zbrojne użytkują również pojazdy Coyote TSV (Tactical Support Vehicle) będące trzyosiową wersją Supacat HMT (fabryczne oznaczenie – HMT 600).

Pojazdy te znalazły się również na terenie Polski wraz z brytyjskimi żołnierzami wchodzącymi w skład Batalionowej Grupy Bojowej NATO i były prezentowane m.in. podczas defilady z okazji Święta Wojska Polskiego w 2018 roku.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 5
Reklama
Orthodox
wtorek, 14 lipca 2020, 16:48

Dobry przyczółek do sprzedaży nawet kilku/ kilkunastu sztuk.

Śliwka Estonka
wtorek, 14 lipca 2020, 13:59

To juz druga wyprawa estonska do mali Pierwszu testowala pojazd milrem Druga rosomaka? DLACZEGO PGZ nie dalo pakietu szkoleniowego?

Orthodox
wtorek, 14 lipca 2020, 16:44

Możliwości eksportu polskiej wersji Rosomaka to fikcja.

Leopardzik
wtorek, 14 lipca 2020, 20:22

PGZ NAWET NIE chciała wejść do Estonii w fitmie promocyjnej Na. Kompanię rosomakow

Orthodox
środa, 15 lipca 2020, 14:01

Właśnie ze względu na ograniczenia polskiej wersji w stosunku do wymagań.

Tweets Defence24