Reklama

Siły zbrojne

Akumulatory litowo-jonowe LIBRT dla okrętów podwodnych z Francji

Fot. M.Dura
Fot. M.Dura

W czasie targów Euronaval 2018 w Paryżu koncern Naval Group ujawnił, że udało mu się opracować bardzo wydajny i bezpieczny system akumulatorów litowo-jonowych LIBRT, przeznaczony dla nowej generacji okrętów podwodnych. Francja jest więc trzecim krajem, obok Japonii i Niemiec, który zamierza pozbyć się ze swoich okrętów podwodnych standardowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych.

Zobacz też:  Raport specjalny Defence24.pl z targów Euronaval 2018

Naval Group informując o planach wprowadzenia na wytwarzanych przez siebie okrętach podwodnych akumulatorów litowo-jonowych (Li-ion) niewątpliwie odpowiedział na taką samą deklarację, jaką wcześniej złożył jego konkurent w tej dziedzinie - niemiecki koncern stoczniowy TKMS. Co ciekawe obie te firmy opierają swoją propozycję na tym samym rozwiązaniu, opracowanym przez francuską firmę Saft z zakładami w Poitiers we Francji. Różnice polegają jednak na sposobie zabudowy tego systemu zasilania już na jednostkach pływających oraz sposobie jego zabezpieczenia tak, by spełniał on wymagania stawiane okrętom podwodnych.

Przyczyną takiego działania nie jest jednak wyłącznie rywalizacja pomiędzy Naval Group i TKMS, ale rzeczywiste właściwości nowego rozwiązania w porównaniu do powszechnie wykorzystywanych akumulatorów kwasowo-ołowiowych: mniejsza waga, prostsza obsługa i konserwacja, szybsze ładowanie (co ogranicza czas spędzany na głębokości peryskopowej pod „chrapami”), zdolność do przechowywania znacznie większej (co najmniej dwukrotnie) ilości energii elektrycznej (co zwiększa czas przebywania pod wodą) oraz niezależność parametrów wyjściowych od wyczerpania ładunku akumulatorów (bez względu na stopień ich naładowania okręt może poruszać się z maksymalną prędkością).

Specjaliści Naval Group wskazują dodatkowo, że wszystkie te zalety są wprowadzone z zapewnieniem środków ostrożności dających pełne bezpieczeństwo. Wykorzystano przy tym sprawdzone już w działaniu: metodologię i wymogi bezpieczeństwa dotyczące projektowania atomowych okrętów podwodnych dla francuskiej marynarki wojennej.

Całe rozwiązanie jest opracowywane wspólnie przez konsorcjum złożone z czterech firm: Saft, CEA Tech, EDF R&D i Naval Group. Jest reklamowane jako przykład „francuskiego ducha innowacji i kreatywności”. Przy czym Naval Group ma być dostawcą systemu i jego integratorem, Saft jest oczywiście odpowiedzialny za projektowanie i produkcję akumulatorów litowo-jonowych, wkładem firmy CEA Tech są prace badawcze w dziedzinie chemii i elektroniki natomiast EDF R&D zapewnia bazę testową do sprawdzania wysokiego poziomu bezpieczeństwa i niezawodności.

W budowę systemu LIBRT były zaangażowane również siły zbrojne Francji poprzez dyrekcję generalną do spraw uzbrojenia DGA, która w całym programie szczególnie monitoruje zachowanie odpowiednio wysokiego poziomu ochrony i bezpieczeństwa.

„Udany rozwój systemu LIBRT z akumulatorami litowo-jonowymi to ogromny, technologiczny krok naprzód dla nowej generacji okrętów podwodnych rozwijanych przez Naval Group. Zapewnia on najwyższą gwarancję bezpieczeństwa, a także przewagę operacyjną i technologiczną wszystkim naszym klientom na całym świecie”.

Alain Guillou, wiceprezes koncernu Naval Group

Zobacz też:  Raport specjalny Defence24.pl z targów Euronaval 2018 

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (11)

  1. Davien

    Panie Boczek, wg TKMS do okretów typu 212 wybrano moduły Li-ion opracowane razem z firmą Saft. Wystarczy? Zródło TKMS na Euronaval 2018:)

    1. Boczek

      "Całe rozwiązanie jest opracowywane wspólnie przez konsorcjum..." - nic nie istnieje, zatem nic nie zostało wybrane. To byłaby jedna z 3 rozważanych w Niemczech I NORWEGII opcji.

  2. Davien

    Panie Boczek, Lithium Energy i Power jest spółką joint venture niezalezna od firm które ją stworzyły jezeli chodzi o produkcję. Ogniwa opracowała GS Yuasa a nie Lithium. co do sprawdzonych informacji to w artykule o bateriach dla Oryu masz podana nazwę spółki wiec daruj sobie kolejna manipulację i sam udowodnij to co wypisujesz.

    1. Boczek

      A zatem konkretnie, to które wybrano dla 212CD?

  3. Davien

    No cóz panie Boczek, aumulatory Li-ion dla Oryu zostały opracowane przez firmę GS Yuasa z Kioto , natomiast Lithim Enegry i Power nie brało w tym udziału, jest to joint venture Bosha, Yuasy i Mitsubishi. Natomiast ja widac Niemcy poszli po rozwiazania nie do własnej firmy ale do Safta, ciekawe.

    1. Boczek

      "...natomiast Lithim Enegry i Power nie brało w tym udziału..." - Nie? Masz sprawdzone informacje? To co robili od 2014 do 2018? Zapadły już jakieś konkretne decyzje? Nie. Jedyne co wiemy, to to, że Niemcy jadą dwutorowo i że pierwszym zrealizowanym projektem LiIo dla OP są ogniwa GS Yuasa. Czy Siemens wsiądzie w "LiIo SINAVY" pokaże przyszłość.

  4. gru

    Czy to oznacza że ogniwa paliwowe na U-212 są ślepą uliczką?

    1. Boczek

      To oznacza jedynie większą elastyczność w ładowaniu i że w przypadku pracy wyłącznie na akumulatorach, z 2-3 dni można będzie wydłużyć pobyt pod wodą do 4-5 dni, a nie 20-30 dni jak w przypadku AIP. Nie należy zapominać, że zwiększona pojemność baterii oznacza wydłużony czas ładowania - czyli wydłużenie czasu największego zagrożenia dla OP (chrapy albo wynurzenie) i możliwość tzw. szybkiego ładowania jest ograniczona mocą zainstalowanych diesli. Bez wchodzenia w szczegóły - 2 razy większa pojemność, to 2 razy dłuższy czas ładowania, lub dwa razy większa moc diesli - przy zachowaniu czasu ładowania ze starym typem akumulatorów. Wiele wskazuje na to, że ślepą uliczką jest Stirling, skoro w aktualnym Soryu z nich zrezygnowano, zadowalając się 5 (teoretycznie 6) dniowym zanurzeniem, godząc się jednocześnie na min. 12 godzinne chodzenie pod chrapami. Stirling jest dosyć duży w porównania ze stojącą do dyspozycji mocą. To jedynie 75 kW i rozmiary zbliżone do ogniwa SINAVY o mocy 300 kW. Dlatego Szwedzi stosują 2 moduły, a Japończycy prawdopodobnie 4 przy ~2 w. niższej prędkości niż 212. ### Ponadto, nie ma U 212. U 212 został zatopiony 21.07.1944 w kanale La Manche. Jest Typ 212A i tu U31-U36.

  5. Davien

    A to ciekawe panei don Pedro, bo w artykule z targów Euronaval pisze wyraznie że akumulatory dla TKMS zostały opracowane razem z francuska firma Saft. Może jakies informacje na temat tych róznic bo akurat Saft jest tu projektantem.

    1. Boczek

      Tak, ale - https://www.defence24.pl/japonia-zwodowala-pierwszy-hybrydowy-okret-podwodny i sprawdź kto jest dostawcą Li-Io na Soryu i co się kryje za konsorcjum Lithium Energy and Power (np. meldunek prasowy z 28.02.2018.

  6. dk.

    (uzupełniam info) - śledczym chodzi oczywiście o okoliczności w związku z nabyciem przez Grecję okrętów podwodnych. Otóż nie wszystkie pozyskane info o kontach i operacjach pozyskano w oczywistej zgodności z prawem bankowym danego kraju. Niemniej... zostały przekazane. Bywa, że na pamięciach USB - dość wiele osób nie cierpi złodziei. Taka info nie może być wtedy wykorzystana na rozprawie, za to pomaga w głębszym śledzeniu przepływów finansowych. A zarzut dotyczyć będzie "prania brudnych pieniędzy", nie "korupcji". I jeśli środki te pojawiły się po raz pierwszy przy okazji budowy op, wyroki zapadną w wysokości stosownej do faktycznych okoliczności. Co wiemy z poprzednich procesów dot. MON (z wyrokami 8-19 lat, w tym dla członków rodzin). I teraz ludzie ci na pewno zadają sobie pytanie: I po co mi to było ? Ależ nigdy bym nie przypuszczał !

  7. dim

    Re: korupcja przy zakupach okrętów podwodnych. Oto Grecka prokuratura powiadomiła (w b.m.), że na ukończeniu jest śledztwo i zostaną postawione zarzuty 30 osobom, z wojska, polityki i przemysłu. Otóż znaleziony został sposób także na skuteczne ukaranie osób, których przestępstwa korupcyjne uległy już przedawnieniu. Czego przykładem procesy dwóch ministrów obrony i osób z ich zespołu i także członków ich rodzin. Oto śledztwo koncentruje się teraz nie na dowodzeniu wzięcia łapówki (co jest oczywiście bardzo trudne) - wystarczy samo wysokie prawdopodobieństwo - a na okoliczności, czy aby podejrzany nie korzysta do dziś dnia ze znacznych, nieuzasadnionych zeznaniami podatkowymi sum pieniędzy. Ewentualnie - jeśli są to zadeklarowane dochody z działalności gospodarczej - wyspecjalizowany zespół śledczy bada wszystkie przepływy pieniężne danych firm plus także wcześniejszą drogę pieniądza, przez dziesiątki innych firm, także za granicą. Łącznie z operacjami w bankach szwajcarskich - co dziś jest już możliwe. Szwajcarzy sami nawet przysyłają już ciekawe dane. Przy tym śledztwo obejmuje i samych podejrzewnych o przyjęcie łapówki i także członków ich rodzin. W efekcie, praktycznie za każdym razem okazuje się, że zachodziło przestępstwo tzw. prania brudnych pieniędzy. A, że podejrzani korzystają z nich dalej, a jeśli nie z nich, to z dóbr za nie nabytych - nie ma wtedy już mowy o przedawnieniu. I zapadają wysokie wyroki więzienia. Także na członków rodzin - oni też korzystali z owych pranych pieniędzy.

  8. Tajemniczy don Pedro

    Autor mija się z prawdą podając, iż LIB tkMS i Naval Group oparte są na tym samym rozwiązaniu firmy SAFT. Oba rozwiązania są inne w każdym kawałku od chemii ogniwa poczynając. Jedyna wspólną rzeczą jest firma które ma je produkować.

  9. Buba

    No to chyba pora na odpowiedź ze wschodu. Chyba ,że już mają taką technologię. Fun funów wiesz coś podziel się informacją.

    1. Boczek

      https://www.defence24.pl/japonia-zwodowala-pierwszy-hybrydowy-okret-podwodny

  10. Lbn

    Około roku 2070 złożymy ofertę zakupu która rozpatrzymy około 2080 a w 2100 roku nasze stocznie ukończy budowę.

  11. Davien

    Buba, Rosja dawno zarzuciła rozwój AIP bo dla państwa budujacego SSN-y sa one zbedne. Obecnie opracowują cos dla nowych Ład ale ogniwa Li-ion na OP obecnie ma jedynie Japonia

Reklama