• Wiadomości

A26: Modułowa Orka ze Szwecji [Defence24.pl TV]

W zasadzie budowa A26 jest oparta na dwóch platformach. Mogą one być zbudowane gdziekolwiek na świecie i już obecnie rozmawiamy ze spółkami PGZ w zakresie współpracy związanej z budową elementów okrętów A26, przeznaczonych dla Szwecji – podkreślał w rozmowie z Defence24.pl Robert Edlund, Senior Sales Executive Saab Kockums. 

Jak zaznaczył Robert Edlund, produkcja A26 oparta jest na produkcji rozproszonej, połączonej „z założeniem budowy okrętu podwodnego z modułów” powstających poza jednostką, a następnie łączonych. Ma to ograniczyć koszty oraz pozwolić na udział w projektach firm, które nie specjalizują się w budowie okrętów podwodnych.

Istnieją inne części okrętu podwodnego, które oczywiście wymagają inwestycji, takie jak nasze części stalowe, przykładowo elementy naszego kadłuba ciśnieniowego. To element technologii, z którego jesteśmy bardzo dumni. Przekazanie go partnerowi zajmie jednak pewien czas.

Robert Edlund, Senior Sales Executive Saab Kockums

Jak podkreśla przedstawiciel Saab Kockums, koncern przygotował „progresywną ścieżkę” przekazania potrzebnej technologii dla polskiego przemysłu. Wybrane firmy rozpoczęłyby ją od wzięcia udziału w budowie okrętów dla Szwecji, podczas której zdobyłyby odpowiednie doświadczenie.

Jeżeli w Polsce zostaną zidentyfikowane lub stworzone zdolności budowy systemów i komponentów, to ich producenci „staną się automatycznie częścią łańcucha dostaw całej grupy Saab”. W tej sprawie trwać mają rozmowy między Szwedami, a przedstawicielami Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Natychmiast po otwarciu programu Orka proponujemy rozpoczęcie produkcji wewnętrznej na rzecz tych okrętów podwodnych, ale też poszukiwania komponentów, które mogą powstawać w Polsce. (…) Dlatego Grupa Saab i Grupa PGZ prowadzą rozmowy w zakresie współpracy, nie tylko w obszarze systemów dla marynarki wojennej.

Robert Edlund, Senior Sales Executive Saab Kockums

Robert Edlund zaznaczył również, że Saab jest gotów współpracować z Polską w osiągnięciu zdolności pomostowych. Szwedzi oferują w tym zakresie okręt typu A17. Polski przemysł miałby się zająć jego modernizacją, którą kontrolowaliby Szwedzi - kontrakt zakładałby bowiem leasing okrętu. Według planu Saab na A17 szkolić mogliby się również polscy marynarze. Jak podkreśla bowiem Robert Edlund, „A26 to w praktyce trzecia, rozwinięta wersja okrętu A17”. 

Bierzemy odpowiedzialność za to, że okręt będzie zdolny do działań. Ale chciałem zwrócić uwagę, że to by pozwoliło Polsce na uzyskanie wyposażenia, systemu i komponentów na okręcie A17, które są identyczne lub bardzo podobne do systemów, które będą na okręcie A26. (…) A17, A19 i A26 reprezentują trzy generacje rozwoju okrętów podwodnych, budowanych w oparciu o te same zasady.

Robert Edlund, Senior Sales Executive Saab Kockums

Wideo przygotowane podczas Forum "Przyszłość okrętów podwodnych w Polsce" organizowanego przez Defence24.pl

Reklama