Reklama
  • Analiza
  • Wiadomości

AS 2017: Premiera ukraińskiego kołowego BWP [ANALIZA]

Koncern Ukroboronprom intensywnie promował podczas wystawy Arms and Security 2017 w Kijowie najnowszy wariant transportera opancerzonego oznaczony BTR-4MW1. Pojazd został przekonstruowany i dostosowany do instalacji dodatkowego opancerzenia zapewniającego ochronę do poziomu STANAG 5. W praktyce może więc pełnić rolę bojowego wozu piechoty.

  • BTR-4MW1 podczas wystawy Arms and Security 2017 w Kijowie - fot. J. Sabak
    BTR-4MW1 podczas wystawy Arms and Security 2017 w Kijowie - fot. J. Sabak
  • Moduł uzbrojenia  Parus BM-7 na prototypie BTR-4MW1 - fot. J. Sabak
    Moduł uzbrojenia Parus BM-7 na prototypie BTR-4MW1 - fot. J. Sabak
  • Tylna rampa prototypu BTR-4MW1 - fot. J. Sabak
    Tylna rampa prototypu BTR-4MW1 - fot. J. Sabak

Prezentowany na ekspozycji państwowego koncernu Ukroboronprom pojazd bazuje na starszych modelach BTR-4, ale został gruntownie przekonstruowany aby zwiększyć poziom ochrony, poprawić osiągi i dostosować do standardu NATO. Prototyp który ujawniono 9 października, dzień przed rozpoczęciem wystawy Arms and Security 2017 nosi oznaczenie BTR-4MW1 co sugeruje iż jest to dopiero pierwszy wariant.

Jest to wersja dedykowana do roli kołowego bojowego wozu piechoty. Jego masa całkowita z dodatkowym opancerzeniem zapewniającym ochronę na poziomie STANAG 5 w przedniej części pojazdu i najbardziej newralgicznych jego elementach sięga 25 ton. Warto przypomnieć, że podstawowy wariant BTR-4 waży „zaledwie” 17 ton.

Czytaj też: Ukraińcy przyśpieszają produkcję transporterów BTR-4

Prace koncepcyjne nad BTR-4MW trwały od 2014 roku i zaprezentowany obecnie prototyp zdaje się być pojazdem dość dobrze przemyślanym i dopracowanym. Pierwsza rzucająca się w oczy zmiana, to brak dużych przednich i bocznych okien przedniej kabiny, które zastąpił bardziej klasyczny układ dwóch włazów z peryskopami, podobny do stosownego w KTO Rosomak czy ukraińskim Atamanie.

BTR-4MW
Tylna rampa prototypu BTR-4MW1 - fot. J. Sabak

Pozwoliło to znacznie podnieść poziom ochrony przedniej części pancerza ze STANAG 3 do poziomu 5 (pociski podkalibrowe 25 mm) wg STANAG 4569. Można zastosować modułowy pancerz kompozytowy, ceramiczny a nawet reaktywny. Wzmocniono również podwozie i dno pojazdu aby podnieść odporność na detonacje min i ładunków improwizowanych a desant i załoga mogą korzystać z foteli absorbujących energię.

Warto odnotować zastąpienie dwudzielnych drzwi opuszczaną rampą desantową wyposażona w pojedyncze drzwi w środku. Znacznie ułatwia to nie tylko opuszczanie pojazdu ale również załadunek sprzętu czy dużych gabarytowo obiektów.

Ze względu na znaczny wzrost masy pojazdu wzmocnieniu uległo podwozie i układ napędowy. Dzięki zastosowaniu silnika Deutz BF6M1015CP o mocy ponad 450 KM i przekładni amerykańskiej firmy Allison prędkość maksymalna pojazdu w wersji BTR-4MW1 wynosi 110 km/h.

BTR-4MW
Moduł uzbrojenia Parus BM-7 na prototypie BTR-4MW1 - fot. J. Sabak

Uzbrojenie stanowi chroniony osłonami prętowymi najnowszym ukraiński bezzałogowy system wieżowy Parus BM-7, z armatą ZTN-1 kal. 30 mm, granatnikiem kal. 30 mm, karabinem maszynowym kalibru 7,62 mm i pociskami przeciwpancernymi Barier. Zapas amunicji wynosi zwykle 360 szt. dla działka 30 mm, 150 szt. do granatnika i 2000 szt. do kaemu.

W tej konfiguracji pojazd w najbliższym czasie będzie realizować testy poligonowe i badania związane z dalszym rozwojem i dopracowaniem konstrukcji. BTR-4MW ma być przeznaczony zarówno dla sił zbrojnych Ukrainy jak i na eksport. Z pewnością dostępne będą również inne wersje uzbrojenia z szerokiej ukraińskiej oferty a w przyszłości również warianty specjalne. 

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama