Siły zbrojne

Fot. Lockheed Martin / lockheedmartin.com

Koncepcja następcy F-22 wg Lockheed Martina [WIDEO]

Koncern Lockheed Martin postanowił przypomnieć o zbliżającym się 75-leciu swojego biura zaawansowanych programów technologicznych, wydając nowy spot promocyjny poświęcony jego historycznym i aktualnym osiągnięciom. Co więcej, w ujawnionym materiale filmowym pojawiły się też ujęcia przedstawiające nowe koncepcje bojowych maszyn latających. Wśród nich najwięcej zainteresowania wzbudziły animacje przedstawiające nowy typ myśliwca przewagi powietrznej - potencjalnego następcy F-22 Raptor. 

W swoim najnowszym klipie promocyjnym, opublikowanym 15 września br., Lockheed Martin nawiąz do przypadającej na 2018 rok 75. rocznicy utworzenia własnego wydziału zaawansowanych programów rozwojowych (Skunk Works). W materiale przypomniano o wkładzie, jaki sekcja ta wniosła nie tylko do dorobku amerykańskiego koncernu, ale i całych sił zbrojnych USA. W zestawieniu znalazły się wszystkie najbardziej udane i charakterystyczne konstrukcje Lockheed'a, na czele z legendarnymi samolotami U-2, SR-71 Blackbird i F-117 Nighthawk. Nie zabrakło też nawiązań do współczesności i aktualnie realizowanych programów, z wiodącym przykładem myśliwca 5. generacji, F-35 Lightning II.

Tym jednak, co szczególnie zwracało na siebie uwagę, były fragmenty ukazujące planowane nowe wdrożenia oraz prace nad kolejnymi propozycjami technologicznymi. Obok systemów bezzałogowych i autonomicznych, w zasięgu zainteresowania znalazły się przede wszystkim nowe koncepcje klasycznych samolotów bojowych. Główna uwaga w tym zakresie została skupiona na 6. generacji myśliwców przewagi powietrznej.

Choć wgląd w nowe projekty ograniczono jedynie do kilkusekundowych animacji i ujęć z testów aerodynamicznych, ogólne cechy nowej konstrukcji zostały odpowiednio wyeksponowane. Zgodnie z tym, przewidywany następca F-22 Raptor miałby dysponować smuklejszą, bardziej spłaszczoną sylwetką, jednocześnie zachowując układ płatowca znany z poprzednika. Zasygnalizowany w koncepcji kierunek wytyczono jednak w stronę lżejszej, bardziej zwrotnej maszyny o zmniejszonej wykrywalności.

Z sygnalizowanych wcześniej przez firmę Lockheed zamiarów budowy myśliwca 6. generacji wiadomo natomiast, że jej celem (podobnie, jak branżowych konkurentów) jest stworzenie samolotu ponaddźwiękowego o zwiększonym zasięgu, odpornego na najnowsze technologie walki elektronicznej oraz zdolnego do przenoszenia nowych typów uzbrojenia – w tym, broni laserowej. Absolutną nowością zastosowaną przy ich produkcji mają być specjalne technologie materiałowe, m.in. oparte na stopach i kompozytach zmiennokształtnych. W zasięgu rozważanych innowacji mają pozostawać również koncepcje podzespołów dysponujących zintegrowanym mechanizmem autoserwisowania w trakcie lotu.

Lockheed Martin to nie jedyny koncern poważnie myślący o rozwoju koncepcji myśliwca 6. generacji. Podobny projekt ma już w swoich zasobach także Northrop Grumman. Także w tym przypadku jednak zamysł nie wyszedł jeszcze oficjalnie poza sferę ogólnej koncepcji rozwojowej, popartej jedynie kilkoma animowanymi prezentacjami. Określone dotąd założenia dalszego rozwoju zakładają jednak zaproponowanie realnej konstrukcji samolotu najdalej do 2030 roku.

Poza kontynentem amerykańskim, badania nad 6. generacją myśliwców mają już trwać m.in. w Rosji, pomimo nadal niezakończonych prac w zakresie budowy pełnoprawnego myśliwca 5. klasy (Su-57). Biuro konstrukcyjne Suchoja przygotowało pierwsze schematy konstrukcyjne nowych maszyn jeszcze w ubiegłym roku. Przewiduje się, że oba programy będą w dalszym ciągu postępować równolegle, zakładając zaimplementowanie części nowych rozwiązań również w niższej generacji samolotów, do poziomu „5+”.

Czytaj też: USA - dron osiągający Mach 6 następcą SR-71?

Reklama

Komentarze (9)

  1. januszek 94

    Propaganda na forum - jak zwykle ogromna ? Czy poparta starciem tych wywołanych do tablicy USA - FR ! A już nie mówiąc o samych jednostkach latających ? su-27 ...... testują w strefie 51 i ???????????????? Dlaczego ? - ano po to ? - czy jest w stanie jakikolwiek samolot pokonać usa - - - jednostkę wyprodukowaną w czasach CCCP ? Ciągle jesteśmy w sferze wyimaginowanej rzeczywistości - starcia jako takiego nie - BYŁO ! Dalej ciągle uważamy że jako NATO - pokonamy FR , jej wojsko i uzbrojenie ? Myląc - ciągle możliwości od zamiaru - porównujemy AFGANISTAN - okupanta CCCP z obecną okupacją USA - oraz kilkunastu państw które szkolą się na wypadek współpracy w ramach NATO ! Co do samolotów i ich zastosowań - technikę zastępuje zdrowy rozum poparty obliczeniem na tych co mają w tym interes by chaos panował to tu - to tam ? KOSZT - to dalszy zakup zabawek - to od jednego to od drugiego ? Przychodzi czas na porównanie - CCCP ( ROSJA ) po 45r. sama wymyślała i produkowała sprzęt wojskowy do prowadzenia wojny ( niektóre elementy pozostają w gesti naszego Polskiego wojska i jeszcze długo pozostaną ) ? USA oraz inne kraje uczestniczące w wymyślaniu podobnych lub lepszych elementów ( biorąc jako całość ) same USA nie są w stanie takiego samego uzbrojenia wymyśleć jak CCCP ( Rosja ) ? Poruwnujemy i nic z tego nam in plus nie wychodzi - zawsze gdzieś z tyłu wychodzi iż jakiś komponent wymyślili inni a USA to zaakceptowało w swoich rozwiązaniach dodając do swojej armii ? Przykładów jest masa - kooperacji międzynarodowej ! Rosja już takiej kombinacji nie ma a jeśli to tylko ktoś kopiuje jej rozwiązania ( Chiny ) ! OBY - takie starcie tej techniki do zabijania - nie sprawdzono w REALU nad naszymi głowami i na naszej ziemi POLSKIEJ ?

  2. Terrierred

    :-0 Jeszcze F-35 na dobre nie wszedł do służby a już 6 generacja w projekcie? Mają łeb:-) Pewnie za 40 mln$/szt:-) Brać !

    1. sylwester

      lol a ty myślisz że taki projekt i opracowanie to 5 lat ? , przecież jeśli teraz zaczną opracowywać to końcowy projekt będzie za 20 lat a produkcja ruszy za 23 lata i to najszybciej , a nawet i 30 lat , więc najwyższy czas zacząć robić projekt nowej maszyny jak starszy typ wchodzi do produkcji To nie Polska że my zaczynamy szukac nowych rozwiązań gdy stary sprzęt już zdecydowanie odstaje i trzeba go wycofać

    2. NN

      W momencie, w którym wprowadza się broń trzeba już myśleć nad jej następcą. Inaczej zostaje się w tyle.

    3. B777

      I to jest właśnie prawidłowa strategia, przecież ten samolot nie wejdzie do produkcji wcześniej niż za 15-20 lat, koncepcyjny Raptor to.. 1981 rok, wejście do produkcji 1997

  3. fanklub Daviena

    Nie wierzcie w taki wygląd następcy F-22! Niemożliwe by następca F-22 był bardziej zwrotny! To ściema dla kacapów by ich wpuścić w błędne rozwiązania. Nasz najlepszy ekspert od wszystkiego, czyli Davien, nie raz przecież dowiódł ("sami Rosjanie mówili...") że zwrotność to przeżytek! Liczy się wcześniejsze wykrycie i rakiety o większym zasięgu! Dlatego myśliwiec VI generacji będzie wzorowany na najlepszym myśliwcu świata F-35 i będzie wyglądał następująco: będzie jak F-35, ale będzie dużo większy i bardziej pękaty, by pomieścić 32 rakiety AIM-120Z + 16 szt. JASSM-Double-ER. Na grzbiecie będzie miał spodek anteny z AWACS, oczywiście z szepczącym radarem AESA. A pod spodem będzie miał opuszczaną wieżyczkę z podwójnym uzbrojeniem: działem elektromagnetycznym oraz laserem.

    1. kil

      myślę ze bedzie wygladał jak An-2 produkowany w Mielcu (kiedys). Ale kadłub tez bedzie szmaciany jak skrzydła

    2. kpr.rez.

      Z całym szacunkiem dla Pana ale Davien dysponuje ogromną wiedzą co nie raz dowiódł na tym portalu. Jeśli chodzi o walkę manewrową myśliwców to zgadzam się z nim, że jest to przeżytek. Oczywiście ćwiczy się ten element ale prawdopodobieństwo takiej walki jest bardzo niskie. Podam przykład z wojsk lądowych - zmechu bo tam służyłem, trzydzieści lat temu. Ćwiczyliśmy walkę na bagnety (ciekawe czy i dzisiaj też są te elementy ćwiczone) ale, żaden nawet najgłupszy dowódca na poligonie nie wydał rozkazu "bagnet na broń" do ataku!!!

  4. Willgraf

    kontrakt dostanie Northrop nie Lockheed i szybko wdroży rozwinięcie koncepcji YF-23 Black Widow II & Grey Ghost

    1. uze

      Na reaktywację YF-23 pomijając już fakt, że jest to maszyna generacyjnie jak F-22 raczej nie ma szans. McDD, który był współtwórcą tej maszyny został wchłonięty przez Boeinga, który jak wiadomo współtworzył F-22 więc raczej nie będzie mu zależało żeby podkopywać swój produkt. Jeśli ma być kolejna generacja to nie może to być odgrzewany kotlet, tak się robi za Bugiem, nie za Atlantykiem.

    2. Qba

      Wątpliwe bo Northrop dostał budowę bombowce B-21 Raider

  5. Marek1

    Niestety coraz więcej wskazuje, że wielkim błędem było zakończenie produkcji F22 Raptor, co spowodowało bezpośrednio realizację kosmicznie drogiego projektu F35, zamiast kontynuować za POŁOWĘ wydanej na F35 kasy produkcję i modernizację F22.

    1. gts

      To juz nie wskazuje, to juz po prostu odbija sie czkawka wszystkim. Ciekawa jest informacja o tym ze ma byc to lzejszy samolot. Ja zas czytalem ze bedzie miec wiekszy udzwig, wiekszy zasieg. Wszystkie formacje jako glowne wady uzytkowanych maszyn nowej generacji F-35 i F-22 wskazuja wlasnie to ze za mala jest objetosc komor wewnetrznych oraz zbyt maly zasieg szczegolnie w F-35. Jak ja zwiekszyc zmniejszajac samolot? Nie wiem. Zarowno USAF jak i US Navy oczekuja samolotu, ktory ma miec porownywalne mozliwosci do F-15 /F-22 i F-14 jesli chodzi o te parametry. Zbyt duzo krytycznych uwag polecialo juz w strone "zminiaturyzowanych" samolotow, ktore mialy dac oszczednosci. Oszczednosci sa nikle za to mozliwosci spadly bardzo wyraznie, a najwieksze ciegi zbiera za to Hornet. Nie wiem, jakie beda wybory poszczegolnych formacji, ale ja stawiam na kategorie wagowa pokroju Tomcata i Grey Ghosta, bo USA musi miec samolot zdolny do walki z ciezszymi maszynami Rosji czy Chin. Co wiecej od samolotu pokladowego wymaga sie misji ochrony i mozliwosci dalekiego wypadu od lotniskowca na co nie pozwala malutki zasieg F-35. Co do filmiku, wprawne oko moglo zaobserwowac rowniez "SR-72", nastepce Blackbirda. Szkoda mi tego ze produkcja Raptora nie zostsnie wznowiona, no ale coz. Koszty w stosunku do uzyskanych mozliwosci byly wysokie, a technologia mocno posunela sie naprzod. Moze sue jednak zdarzyc ze nowa maszyna duzo nie bedzie sie roznic od F-22 czy YF-23 bo koszty programu koga wymusic oparcie konstrukcji na zbadanej juz koncepcji. Na 90% usterzenie ogonowe pionowe i poziome zostanie zastapione ukosnym jak w Grey Ghost, a w zwiazku z tym bedzie zapotrzebowanie na wektorowanie ciagu 3D i szerzej rozstawione silniki. Przekonamy sie pewnie co i jak za rok albo dwa.

    2. jbjk

      F22 to inny RODZAJ samolotu niż F35

    3. asd

      Tylko że na F35 zrzuciło się pół NATO.

  6. Na Sybir

    Ostatnim w miarę udanym produktem LM był F-16 40 lat temu ...!

    1. d.

      to ja Ci przypomnę, o ile oczywiście żyłejś już wtedy... nawet do samochodu marki Warszawa - a cóż to takiego, proste auta ! - wprowadzano kolejno ponad 2.000 zmian konstrukcyjnych. A teraz powiedz uczciwie ile to już dziesięcioleci Rosjanie męczą ten projekt myśliwca V generacji ? A jeszcze nie doszli do normalnej fazy produkcyjnej, czy też znajdują się na jej początku. - Czyli twierdzisz, że F-16 był od razu świetny ?

    2. Marcin

      F-16 to konstrukcja firmy General Dynamics . Tyle w temacie, sami ''znafcy'' a tego nie wiedzą

    3. Arek

      Dla ścisłości 40 lat temu F-16 był produktem firmy General Dynamics.

  7. Historyk

    Ruscy czego nie ukradną tego nie. Wymyślą. Zawsze wszystko kopiuja od amerykanow.Dlaczego jako pierwsi nie wymyslili jeszcze maszyny ktora by latala do tyłu?

  8. Cezar

    Rosjanie to potęga. Nie zakończyli prac na generacją 5 a już zaczęli prace nad generacją 6 :)

    1. NN

      Ależ oni mają długą tradycję takich cudów. W końcu są krajem, który wyprodukował najnowocześniejszy bojowy dwupłatowiec na świecie. Co prawda zaczynali go produkować, kiedy na świecie latały pierwsze odrzutowce a B-17 był w produkcji seryjnej od 3 lat... No, ale potężny Związek Radziecki wyprodukował najnowocześniejszy dwupłatowiec bojowy świata!

  9. Venom

    Hahaha ruscy jak zwykle zawsze są na czasie, tylko sprzęt z zsrr na składzie, trochę do tej wizji nie pasuje