TALIN (Tactical Advanced Land Inertial Navigator) to taktyczny system nawigacji inercyjnej oparty na opracowanych przez firmę Honeywell żyroskopach laserowych (z rezonatorem pierścieniowym) i przyspieszeniomierzach. Jego zadaniem jest precyzyjne i ciągłe dostarczanie informacje o pozycji i prędkości dla załogi taktycznych pojazdów wojskowych, takich jak czołgi, bojowe wozy piechoty i transportery opancerzone - także w przypadku zakłócenia sygnału nawigacji satelitarnej lub zniszczenia satelitów GPS. System nawigacji inercyjnej realizuje takie zadanie na podstawie analizy ruchu (prędkości i kierunku jazdy) oraz wysokości nad poziomem morza.
Czytaj więcej: Najnowsze informacje i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach
TALIN to rozwiązanie sprawdzone w działaniu, ponieważ do dzisiaj wprowadzono ponad 15 000 takich urządzeń na ponad 60 typach cywilnych i wojskowych platform lądowych w 20 państwach. Część z takich systemów brała dodatkowo udział w faktycznych operacjach bojowych.
Jest to również rozwiązanie znane w Polsce. Zostało ono bowiem zastosowane no polskich kołowych transporterach opancerzonych KTO Rosomak (które były wykorzystywane m.in. w Afganistanie) i samobieżnych wyrzutniach rakietowych Langusta. Mają być one również montowane na samobieżnych moździerzach RAK i wyrzutniach Homar.
Dodatkowo Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A. z Zielonki otrzymały know-how i prawa do produkcji elementów systemu TALIN (wersji 3000, 4000 i 6000) w ramach umowy offsetowej (w zakresie technologii produkcji systemu nawigacji inercyjnej do kołowych transporterów opancerzonych), zawartej w 2011 r. pomiędzy firmą Honeywell Regelsysteme GmbH a polskim Ministerstwem Gospodarki. Wartość offsetowa wszystkich zawartych w tej umowie zobowiązań wynosiła 49,5 mln euro.
Podkreśla się, że wybór systemu TALIN dla polskiej armii wynikał z:
- Pozytywnej oceny technologii i łatwości obsługi
- istniejącego w regionie systemu wsparcia technicznego;
- zamienności dzięki takim samym interfejsom użytkownika i przyłączom elektrycznym we wszystkich wersjach Honeywell TALIN;
- wspólnego interfejsu elektrycznego ułatwiającego i zmniejszającego koszty podłączania systemu Honeywell TALIN do innych typów pojazdów używanych przez polskie siły zbrojne;
- wysokiego poziomu niezawodności podczas działań bojowych;
- nieskomplikowanej obsługi technicznej, co przekłada się na zminimalizowanie kosztów zakupu części zamiennych i wsparcia logistycznego.
Firma Honeywell Regelsysteme GmbH wykonała wszystkie zobowiązania offsetowe wobec Polski w terminie. Potwierdziła to Najwyższa Izba Kontroli podczas sprawdzania sposobu realizowania umowy na KTO Rosomak w 2012 r.
Wersje systemu TALIN
Zestawy TALIN są reklamowane jako rozwiązanie do operacji w środowisku, gdzie działanie systemu GPS może być zakłócone lub przerwane. System nawigacji inercyjnej proponowany przez firmę Honeywell daje w tym przypadku możliwość prowadzenia nawigacji, producent podkreśla, że proces ten odbywa się z dużą dokładnością.
Proponowanych jest kilka wersji urządzeń TALIN, które różnią się wielkością, dokładnością i przeznaczeniem. Są one montowane przede wszystkim na czołgach i pojazdach wojskowych (w tym również lekkich pojazdach taktycznych) oraz w mobilnych systemach artyleryjskich.
TALIN-y są dostępne w pięciu wersjach (TALIN 500, TALIN 2000, TALIN 3000, TALIN 4000, TALIN 5000 i TALIN 6000), które różnią się m.in. dokładnością określania pozycji lub maksymalnym czasem wyrównywania dynamicznego i statycznego. Są wśród nich rozwiązania tanie, dla zwykłego użytkownika, jak też droższe, ale stosowane w tzw. systemach krytycznych. Przykładowo TALIN 500 i TALIN 2000 to systemy tańsze – stosowane na lekkich pojazdach taktycznych.
W skład każdego takiego systemu nawigacji inercyjnej wchodzą: główny blok systemu nawigacji INU, pulpit sterowania DCDU, czujnik ruchu VMS, antena GPS oraz okablowanie.
Serwis Specjalny Defence24: MSPO 2017 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach
Blok INU mieści się w jednym module ważącym mniej niż 6 kg, o rozmiarach 14 cm x 19 cm x 22 cm. Pomimo, że w środku znajdują się żyroskopy to nie ma wymagań odnośnie położenia modułu, co ułatwia jego montaż w bardzo ciasnych wnętrzach pojazdów bojowych. Dodatkowo nie ma potrzeby stosowania oddzielnej izolacji drgań pomimo, że TALIN-y są również wykorzystywane przez systemy artyleryjskie.
nic49
Pełny komplet nawigacji inercyjnej (VMS,DCDU,INU,antena GPS) jest dostarczany przez WZE S.A. dla KTO ROSOMAK od 2005 r.= a więc już ponad 12 lat . Ten sam system dostarcza WZE S.A. (lub dostarczyła) do programów RAK, LANGUSTA, DAGLEZJA,POPRAD, i innych. Planowane dostawy do BORSUK, ŻMIJA, modernizacja LEO itp. Dostarczono już ponad 600 kpl urządzeń. Wyremontowano kilkadziesiąt po uszkodzeniach bojowych w Afganistanie.
HP
Żyroskopy laserów laserowych to bardzo zacna technologia.
d
I Ty i Wojciu nie zawracajcie gitary. Znakomite niezakłócalne rozwiązanie rodem z rakiet, z którym warto się zapoznawać ponieważ jest przyszłością w każdym rodzaju wojsk. Wszystko wskazuje na to, że budowa Galileo czy GLONASS jako uniezależnienie się od GPS, były straconymi pieniędzmi. Sam GPS wystarczy w czasie pokoju, natomiast podczas wojny nic nie pomoże oprócz nawigacji inercyjnej
Wojciech
"na ... żyroskopach laserów laserowych" Brawo!