Siły zbrojne

Fot. Jerzy Reszczyński

"Spóźniona" oferta Autosana. Kownacki: CBA i SKW powiadomione

2 Regionalna Baza Logistyczna zdecydowała o zakupie autobusów firmy MAN Truck&Bus Polska, która jako jedyna złożyła ofertę w zakończonym postępowaniu. Jak informuje RMF FM, dostawą pojazdów zainteresowana była również spółka Autosan, jednak złożyła ofertę kilkadziesiąt minut po wymaganym terminie. Wiceminister obrony Bartosz Kownacki poinformował, że sprawą zajęły się już CBA oraz SKW, a wobec „osoby odpowiedzialnej” wyciągnięto konsekwencje. 

Jak informują polskie media, swoją ofertę w postępowaniu na dostawę autobusów pasażerskich dla wojska zamierzała złożyć również wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Autosan. Dokumenty złożono jednak, według doniesień RMF FM, 20 minut po wyznaczonym przez 2 Regionalną Bazę Logistyczną czasie, czyli po godz. 8:00, 28 lipca 2017 r. Co więcej, Autosan miał również nie skorzystać z prawa do odwołania się od decyzji o odrzuceniu jego oferty. 

Sprawą zajął się także resort obrony narodowej. Jak poinformował za pośrednictwem oficjalnego konta na Twitterze sekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki, "osoba odpowiedzialna za tę sytuację została zwolniona w trybie dyscyplinarnym. CBA i SKW powiadomione". Co więcej, polityk zaznaczył również, że "zarząd będzie dochodził roszczeń finansowych na drodze postępowania cywilnego". 

Informacje przekazywane przez wiceministra Kownackiego potwierdził w oświadczeniu zarząd spółki Autosan, podpisanym przez prezesa Michała Stachurę. Podkreślił również, że wzięcie udziału w postępowaniu uniemożliwiło złożenie oferty po terminie. "W stosunku do osoby odpowiedzialnej za zaistniały fakt Zarząd AUTOSAN sp. z o.o. wyciągnął konsekwencje w postaci zwolnienia dyscyplinarnego, skierował zawiadomienie do odpowiednich organów oraz będzie dochodził roszczeń finansowych na drodze postępowania cywilnego" - czytamy w oświadczeniu.

Zobacz też: Wojnicz: W przetargu na autobusy mogło dojść do działania przestępczego [Defence24.pl TV] 

Nowy zarząd i nowe kontrakty

31 maja br. na stanowisko prezesa zarządu Autosana powołany został Michał Stachura. Polska Grupa Zbrojeniowa podkreślała, że powodem zmian na tym stanowisku była konieczność wprowadzenia modyfikacji w modelu zarządzania przedsiębiorstwem oraz przeprowadzenia jego integracji z innymi spółkami wchodzącymi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, a także przygotowania zakładów do realizacji nowych zadań. Według przekazanych przez ministra Kownackiego informacji, nowy zarząd Autosana w ciągu 3 miesięcy zakontraktował "autobusy w liczbie 23 sztuk", co potwierdza oświadczenie zarządu.

Dodatkowo informujemy, że nowy Zarząd Spółki w przeciągu niespełna 3 miesięcy zakontraktował autobusy w ilości 23 szt. oraz czeka na rozstrzygnięcie przetargów, gdzie AUTOSAN sp. z o.o. złożyła najkorzystniejsze oferty na łączną ilość 27 szt. autobusów.

Oświadczenie Zarządu Autosan

Ponadto, nowe kierownictwo pozyskało w tym czasie zamówienia na dostawę dla Wojska Polskiego dwunastu kontenerów i finalizuje negocjacje dotyczące kolejnej partii w takiej samej liczbie. "Dodatkowo prowadzone są remonty nadwozi aut AUM 117 w ilości 27 szt. oraz przyczepek D662 w ilości 48 szt" - czytamy w oświadczeniu firmy Autosan.

Autobusy dla polskiego wojska

Ogłoszone w maju br. przez 2. Regionalną Bazę Logistyczną zamówienie składało się z dwóch część dot. dostawy autobusów pasażerskich dla wojska. Pierwsze zadanie zakładało dostarczenie sześciu 16-miejscowych autobusów pasażerskich (trzy w ramach liczby gwarantowanej oraz trzy w ramach opcji). Wartość tej części zamówienia wojsko oceniło na ponad 1,6 mln złotych. 

Druga część zamówienia zakładała natomiast dostawę 16 autobusów pasażerskich (min. 47 miejsc) - w tym osiem w ramach liczby gwarantowanej oraz kolejnych ośmiu w ramach opcji. W tym przypadku całkowitą wartość zamówienia oszacowano na ponad 15,3 mln złotych. Jeszcze w maju br. wojsko zmieniło jednak liczbę zamawianych w ramach drugiego zadania autobusów pasażerskich na 26 sztuk - 18 gwarantowanych oraz 8 w przypadku skorzystania z prawa opcji. Zwiększyła się również szacunkowa wartość zamówienia, która ostatecznie wyniosła ponad 24,8 mln złotych. 

2 Regionalna Baza Logistyczna 1 sierpnia br. poinformowała, że postępowania na dostawę autobusów pasażerskich w zakresie zadania nr 1 zostało unieważnione, decyzję argumentując brakiem złożenie oferty, która nie podlegałaby odrzuceniu.

Czytaj więcej: Nowy prezes zakładów Autosan

Także na początku sierpnia br. pojawiła się informacja dotycząca realizacji drugiej części zamówienia. Zgodnie z przekazanymi przez 2 Regionalną Bazę Logistyczną wynikami postępowania, najkorzystniejszą ofertę w tym zadaniu złożyła firma MAN Trucks&Bus Polska Sp. z o.o. z Nadarzyna. Wartość brutto złożonej przez firmę oferty wynosiła ponad 29,5 mln złotych. Główne kryterium wyboru stanowiła w tym przypadku cena (60 proc.). Według informacji 2 RBLOG miała to być jedyna złożona w tym postępowaniu oferta "w wyznaczonym przez Zamawiającego terminie".

Zobacz też: Współpraca PGZ, Raytheon i Autosana ws. Wisły. Podpisano list intencyjny [Defence24.pl TV]

Załączniki

Reklama

Komentarze (17)

  1. zeus89

    Afera z niczego. Większość nie przeczytała tekstu, a większość tych co go przeczytała nie rozumie lub go ignoruje. Firma ma inne zamówienia. MON mógł ustawić ofertę pod nich ale tego nie zrobił. Poza aferą wizerunkową nie ma tu nic innego.

  2. prodżekt menadżer

    Nikt nie wierzy w pojedynczego kozła ofiarnego. Gdzie był zarząd i nadzór 2 szczeble niżej? Nie analizowali portfolio otwartych projektów i stanu realizacji?

    1. dropik

      Wg rmf.fm ów człowiek z poprzedniego układu został zatrudniony we wrześniu 2016 r :D

  3. dropik

    to jest śmieszne. Najpierw kupili bankrutującą firmą po to by w niej produkować między innymi autobusy dla wojska, a potem zapomnieli złożyć oferty w "wygranym" przetargu. Janusze Biznesu 2.0 Oczywiście wytłumaczenie się zawsze znajdzie . Kownacki już zatwitował, że winny był pracownik związany z poprzednim układem. Jeśli ten przetarg zostanie anulowany to tzn powiedzenie "polski przetarg" zostanie utrwalone na stałe.

    1. Saracen

      Z poprzednim układem :) Przez 2 lata wymienili wszystkich do poziomu sprzątaczki ale standardowo muszą zrzucić winę na innych. Jak już zbankrutujemy to też nie będą poczuwać się do odpowiedzialności.

  4. Łukasz

    Jak się zarządza PGZ tak jak za komuny gospodarstwem rolnym (PGR) to nic dziwnego. A Prezesów, dyrektorów, kierowników i związkowców bez liku. Kapitał z produkcji autobusów trafi do właściciela w Niemczech. Uratowano z bankructwa fabrykę autobusów, a im się nie chciało nawet wysłać oferty na czas. A po co ? Lepsze od robienia jest nic nie robienie. Pieniądze i tak będą.

    1. dropik

      Man ma zakłady w Starachowicach i zapewne tam powstaną autobusy. Przynajmniej będą dobrej jakości.

  5. bob

    Jasne, przetarg ogłoszony w maju a oferta złożona 20 minut po terminie i winny tylko jeden pracownik, gdzie zarząd? Nie interesuj się przez kilka miesięcy co się dzieje z ofertą i to jest w porządku? Znaleźli kozła ofiarnego i robią szum medialny, a prawda jest taka że nie byli i nie są wstanie zrealizować tego zamówienia.

    1. yaro

      nie dziw się, sam prowadzę postępowania do ok 1.5 mln zł w informatyce i ogólnie przyjętą praktyką jest to, że oferty wpływają przed samym zakończeniem okresu oczekiwania, godzina, pół godziny. Przetargi są otwarte tzn. osoby które przynoszą te dokumenty jednocześnie zostają na otwarcie ofert często też wykonują zdjęcia ofert konkurencji. Podejrzewam, że pokutuje w nas opcją, że oferta złożona wcześniej zostanie otworzona i ktoś podeśle kopie do konkurencji żeby ta dała lepszą. Dla mnie osobiście te 20 minut spóźnienia to celowa robota tego Pana ale jednocześnie dziwię się, że na tak poważny przetarg wysłano z dokumentami jedną osobę --- dla mnie jest to jakaś porażająca niekompetencja.

  6. Victor

    Rozumiem, że teraz Autosan kupiony za pieniądze podatników ma dostawać zamówienia niezależnie od produktu, ceny i jakości.

    1. jkk

      tak, ale pod warunkiem, że się nie spóźni. Jak widać, to dosyć wyśrubowane żądanie.

    2. rafffff

      Jeżeli firma spóźnia się z ofertą, to n a pewno normalne to nie jest.

  7. Zirytowany

    Co z odpowiedzialnością zarządu?

  8. bbb

    w starachowicach(zakłady MAN) będzie praca a wojsko dostanie porządne autobusy

    1. xewd

      Autobusy już powstały. Czekają w fabryce w Turcji na nowego właściciela. Nie zdziwię się jak były pracownik Autosana znajdzie ciekawą posadę w pewnym niemieckim koncernie.

    2. 1B2

      Dokładnie, nie ma czego żałować produkty autosana jakieś rewelacyjne nie są.

    3. nie niedzielny

      Oby trafiły tylko do prawdziwego wojska...

  9. 1B2

    "że powodem zmian na tym stanowisku była konieczność wprowadzenia modyfikacji w modelu zarządzania przedsiębiorstwem" Widać model zarządzania wprowadzony bardzo dobrze od razu widać zmiany.

  10. Nie bardzo wiem po co wojsku tyle autobusów aż za 30 milionów? Szykują się na pielgrzymki?

    1. Zaleszczycki

      Samolotami będzie się ewakuować MON, pociągiem - generały, a autobusami - pułkowniki. Proste.

    2. fx

      Nie na poligon czy na inne ćwiczenia czy jak teraz do katastrof MPK pojadą. Wszystkie armie świata mają taki tabor bo to podstawa przemieszczania się wojska.

    3. box

      30mln za 26 przegubowcow to chyba w miarę normalna cena, chociaż pytanie po co wydaje się chyba dość zasadne, bo jeśli chodzi o transport na jakieś większe odległości to chyba lepsze były by jakieś autokary a nie autobusy miejskie (no chyba ze to tylko takie zdjęcie)

  11. Cezar

    CBA i SKW powiadomione bo ... oferta złożona po terminie? :))))))

  12. fds

    tam sa stare wygi ze spolek skarbu Państwa z czasow jak jej rozwalali. To taki złobek

  13. księgowy

    Czuję że będzie komunikat typu "oferta przekroczyła zakładany budżet".

  14. Tomek

    Nie mają w ofercie autokarów, których chce wojsko, więc po co chcą startować w przetargu? Przecież to kpina... Osoby oceniajace oferty nie powinny wiedzieć od kogo one pochodzą. Liczy się spełnienie wymagań, a nie miejsce produkcji.

  15. Na Sybir

    Oczywiście winni pokryją koszty niezrealizowanego przetargu,zapłacą wszystkie podatki oraz oczywiście pójdą do paki na kilka lat płacąc za ten"hotel" z własnej kasy...!

  16. CB

    Nasyłanie CBA i SKW na swoich własnych pracowników, to chyba lekkie przegięcie i nie do tego te służby powołano, żeby wykorzystywać je jako straszak i bat, To raczej też tylko próba odsunięcia od siebie odpowiedzialności. bo to przecież ministerstwo odpowiada za wszystkie zmiany i działania w PGZ. A z drugiej strony to się cieszę, bo przynajmniej choć część sprzętu będzie dobrej jakości. Szkoda tylko, że tak sprawnie jak kupują autobusy czy samoloty VIP, nie idzie zakup sprzętu ściśle bojowego.

  17. Olo

    Zamiast dochodzić przez CBA i SKW powinni mieć ludzi którzy pilnują tematów jak świętego graala. Jak widać tematu nie dopilnował ani zarząd PGZ, ani zarząd Autosana. A powinni mieć rękę na pulsie, czy oferta złożona i kiedy. Chyba że jest jak jest i zarządy mają gdzieś składanie ofert i wygrywanie przetargów, a zajmują się byciem i zarządzaniem i konsolidacją i synergią... I nie mają czasu na jakieś tam przetargi za 30 mln.