Podczas podpisania listu intencyjnego Minister Obrony Narodowej Antoni Macierewicz zwrócił uwagę na znaczenie dokumentu w kontekście przygotowań do realizacji programu obrony powietrznej średniego zasięgu Wisła. Podkreślił jednocześnie, że zapewnienie obrony przeciwrakietowej jest „najważniejszym celem obronnym” dla Polski.

Otwieramy w ten sposób już praktyczną współpracę z Raytheonem przy realizacji, czy też szansy na realizację, programu Patriot, programu Wisła, związanego z najważniejszym celem obronnym Rzeczpospolitej, jakim jest zapewnienie obrony antyrakietowej. Liczymy na to, że włączenie Autosanu do systemu Patriot, uczynienie z niego wielkiego centrum serwisowego dla produkcji Patriota na całym świecie, otworzy drogę dla sfinalizowania tego wielkiego przedsięwzięcia, jakim jest zapewnienie produkcji i realizacji dostawy do Polski zestawu obronnego, antyrakietowego systemu Patriot dla Polski w najbliższych latach.

Szef MON, Antoni Macierewicz

Szef MON zwrócił jednocześnie uwagę, że podpisanie listu intencyjnego „o niczym nie przesądza” a sprawa systemu Wisła nie jest zamknięta. Wskazał, że nadal trwają rozmowy, które często „nie są łatwe”. Jednocześnie zwrócił uwagę na znaczenie szybkiego pozyskania systemu obrony powietrznej w kontekście zmieniającego się środowiska bezpieczeństwa w bezpośrednim otoczeniu Polski.

To oczywiście o niczym nie przesądza, jeszcze nie chciałbym tworzyć takiego poczucia, że wszystko jest już załatwione, że wszystko jest już zamknięte. My wystosowaliśmy LOR (…) i jesteśmy w trakcie rozmów, które często nie są łatwe. (…) To, że jest to ostatni moment, kiedy trzeba to zrobić, to jest zupełnie oczywiste

Szef MON, Antoni Macierewicz

Szef MON ocenił też, że „uratowanie” zakładów Autosan miało istotne konsekwencje dla polskiej obronności. Jednocześnie ocenił decyzję o włączeniu tej spółki do PGZ jako słuszną w wymiarze społecznym.

Decyzja uratowania Autosanu (…) była decyzją nie tylko słuszną w wymiarze społecznym, co oczywiste, ale była decyzją mająca olbrzymie konsekwencje, pozytywne dla sfery obronności Rzeczpospolitej Polskiej.

Szef MON, Antoni Macierewicz

Z kolei Prezes Zarządu PGZ Arkadiusz Siwko zwrócił uwagę na znaczenie objęcia przez resort obrony narodowej nadzoru nad przemysłem obronnym. To z kolei pozwoliło na poprawę współpracy pomiędzy Siłami Zbrojnymi RP, a przemysłem. Jak zaznaczył Prezes Siwko, samo podpisanie listu „wpisuje się” w proces konsolidacji zbrojeniówki pod nadzorem MON.

Na początku urzędowania (…) Pan minister Antoni Macierewicz, minister obrony narodowej, objął swoim nadzorem przemysł zbrojeniowy, dotychczas będący rozproszony w różnych miejscach. To natychmiast dało efekt pełnej kooperacji pomiędzy przemysłem zbrojeniowym a Wojskiem Polski, i natychmiast dało możliwość utworzenia rzeczywistej konsolidacji przemysłu zbrojeniowego. Na przestrzeni roku wiele wydarzeń to potwierdzało, a dzisiaj jesteśmy uczestnikami i świadkami wydarzenia, które wpisuje się dokładnie w ten proces konsolidacji przemysłu obronnego pod nadzorem Ministerstwa Obrony Narodowej.

Prezes Zarządu PGZ, Arkadiusz Siwko

Jak podkreślił Arkadiusz Siwko, dokument pozwala „pozycjonować Autosan w formie dostawcy komponentów dla systemu Patriot dla 13 krajów świata”. Prezes PGZ zwrócił jednocześnie uwagę na znaczenie działań resortu obrony narodowej w kontekście umożliwienia wsparcia i pobudzenia gospodarki przez przemysł zbrojeniowy. Podkreślił jednocześnie znaczenie współpracy z Raytheon dla spółki Autosan.

Podpisany List Intencyjny dla Autosanu, zatrudniającego obecnie 350 osób, to ogromna szansa na stworzenie kolejnych miejsc pracy.

Prezes Zarządu Autosan sp. z o.o. Marek Opowicz

List Intencyjny podpisany pomiędzy Autosan sp. z o.o. oraz Raytheon Company oraz Polską Grupą Zbrojeniową S.A. dotyczy projektowania kontenerów Patriot, ich produkcji i integracji. Przewidywane zamówienia na kontenery mogą osiągnąć liczbę nawet kilkudziesięciu rocznie. Możliwe jest ich wykorzystanie w innych programach modernizacyjnych Sił Zbrojnych RP m.in. w zakresie systemów łączności, wozów dowodzenia, warsztatów remontowych, itp. Tylko w programie Wisła planowane jest wykorzystanie ponad 100 polskich kontenerów. Na ich podstawie zostaną zbudowane Kabiny Kierowania Walką i Kabiny Kierowania Ogniem, Ruchome Węzły Łączności oraz Wozy Remontowe.

List intencyjny został podpisany przez: Arkadiusza Siwko – Prezesa Zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A., Macieja Lwa-Mirskiego – Członka Zarządu PGZ, Johna Bairda – wiceprezydenta Raytheon IDS oraz Marka Opowicza – Prezesa Zarządu Autosan sp. z o.o.

Strona polska wystosowała wniosek Letter of Request w sprawie pozyskania ośmiu baterii Patriot z systemem IBCS, przekazany Amerykanom na początku września. Założono, że od trzeciej baterii może zostać dostarczony system radarowy nowego typu (dookólny). Jednocześnie zwrócono się do Stanów Zjednoczonych o dostarczenie rozszerzonej informacji o zestawie MEADS, branym pod uwagę w programie Wisła.

 

Reklama

Komentarze (7)

  1. LECH

    WRESZCIE RZAD, KTORY DBA O POLSKIE INTERESY !!!!

    1. dk.

      Pytanie, czy "polskie" w każdym wypadku oznacza także interes polskiego podatnika ? Obserwując dyktowane ceny, wyrażam wątpliwość.

    2. Bagateli14

      taaaak? a jaki offset dostaniemy za Wisłę?

  2. KPaul

    Dlaczego podwozia z Jelcza nie mogą być wykorzystane? Po co rozdrabniać produkcję podwozi. Chyba, że jest ryzyko, że Jelcz nie będzie się wyrabiał z zamówieniami.

    1. Gen65

      Bo Jelcz nie leży na podkarpaciu.... To chyba jasne...

    2. Wawiak

      Mowa jest o kontenerach (takie duże metalowe pudła), a nie podwoziach (rama z kółkami i silnikiem) :-/ BTW te "metalowe" pudła" muszą w tym zastosowaniu spełniać bardzo wyśrubowane wymagania np. jeśli chodzi o kompatybilność elektromagnetyczną.

  3. Willgraf

    co tam rakiety, systemy kontrolne..ciężarówki, opony, ciągniki siodłowe to sukces POLSKI i ten tzw. wkład 80% produktu krajowego...wystarczy tylko wywindować ceny za ciężarówki i ciągniki na maksa żeby udział w cenie był w stosunku 20 do 80% i po sprawie

    1. Krystian T

      chciałbym się mylić, ale faktycznie dostaniemy 50% system do produkcji w kraju, ale nie 50% kosztów programu Wisły. Wygląda na to,że efektory nie będą produkowane w Polsce, a my na pocieszenie będziemy produkować ciężarówki i kontenery. Choć być może w Polsce będzie możliwość serwisowania pocisków Patriot (być może). Liczę jednak,że w ostateczności wybierzmy MEADS bo to LM jest właścicielem oprogramowania.

  4. Rumcajs

    Jeżeli HSW będzie podwykonawcą a w przyszłości producentem systemów do programów ,,Wisła '' ,,Homar'' i jedynym dostawcą systemów artyleryjskich i dowodzenia oraz nowego BWP to chyba PGZ powinna być podporządkowana HSW a nie na odwrót.

  5. adamx

    MEADS i nic innego! Co to za system ktory moze tylko kierowac ogien w promieniu 120°. Rosja ma rakiety manewrujace iskander-m o zasiego ok.700 km ktore Moga "zatoczyc" kolo wokol systemu patriot i uderzyc od "tylu".

    1. kktomek

      Chciałbym widzieć jak obrotowy radar MEADS radzi sobie ze śledzeniem szybkiego i silnie manewrującego celu. Stałe anteny systemu Patriot mimo wad, mają też bardzo poważną zaletę - znacznie lepsze możliwości śledzenia celu w ostatniej fazie ataku, mało tego są bardziej odporne na zakłócanie. Doświadczeni przeciwlotnicy wiedzą, jak trudne jest naprowadzanie na szybki cel. Antena obrotowa ma zalety, może śledzić cele w zakresie 360st - logistycy się cieszą, tyle, że nie jest bez wad i trzeba o tym uczciwie napisać. AN/MPQ-65 to antena ścianowo-sektorowa, Raytheon nie zrobił tego przez przypadek...

    2. Davien

      Iskandery-M nie są pociskami manewrującymi ale balistycznymi o zasięgu do 500km(oficjalnie). Mylisz z Iskanderami -K czyli 3M14 na podwoziu lądowym.

  6. rafik

    Czyli co? przepraszam że tak zapytam głosem laika, amatora....co takiego produkuje teraz Autosan że jego wejście do grupy Patriot jest takim niesamowitym epokowym wydarzeniem poprawiającycm zdecydowanie bezpieczeństwo naszego kraju? autokary? beda autokarami wozić obsługę baterii? a może po wymontowaniu siedzeń bea tam wozic zapasowe rakiety? no bo chyba tych rakiet nie bedzie robił Autosan?....

    1. =t=

      Nic nie produkuje. List jest INTENCYJNY. Jeżeli wygra Raytheon, zrealizuje obietnicę z listu i Autosan dostanie coś do robienia. Klasyczny polityczny taniec, taki list może podpisać każdy, konsorcjum MEADS też takie podpisywało. Akurat Raytheon ma tu pod górkę bardzo, bo Lockheed Martin, producent pocisków PAC-3MSE do systemu Patriot, F16 i Blackhawków, a także radaru do systemu MEADS, ma sporo większą paletę możliwości współpracy, aniżeli Raytheon. Dam ci przykład - nasze F16 już przechodzą pierwszą modernizację, a za 5 lat zaczną dochodzić wieku, kiedy powinny przejść pierwsze poważne remonty. Ponieważ F16 kupowali geniusze, dostaliśmy "wspaniały" offset, ale nie zagwarantowaliśmy sobie, że polskie zakłady lotnicze, tak jak to robią z migami, mogły w stosownym czasie remontować efy... teraz, między wisłą a śmigłowacami, może coś da się z tym zrobić...

    2. AntyHiacynt

      Mają spawać kontenery na rakietki. No jakie zaufanie i przekazanie super technologii dla naszego przemysłu zbrojeniowego, ho ho. Tyle potrafimy.

  7. defender

    To nie jest współpraca, tylko list intencyjny, takich listów podpisano przez ostatnie lata kilkanaście z różnymi spółkami.