Reklama

Siły zbrojne

Problemy F-35A. Czasowe ograniczenie lotów

Fot. U.S. Air Force/Airman 1st Class Alexander Cook
Fot. U.S. Air Force/Airman 1st Class Alexander Cook

Dowództwo amerykańskiego 56. Skrzydła Myśliwskiego, stacjonującego w bazie Sił Powietrznych Luke zakazało czasowo lotów samolotów F-35A Lightning II. Przyczyną zakazu są powtarzające się raporty pilotów, zgłaszających problemy podobne do występujących przy niedotlenieniu.

Dowództwo amerykańskiej jednostki Sił Powietrznych, 56. Skrzydła Myśliwskiego, wydało czasowy zakaz lotów samolotów F-35A. Przyczyną uziemienia Lightningów II są raporty pilotów, zgłaszających objawy podobne do niedotlenienia. Odnotowano pięć takich incydentów w trakcie ostatniego miesiąca, miały one miejsce w pięciu różnych maszynach, służących w różnych jednostkach stacjonujących w bazie Luke. Symptomów niedotlenienia pilotów maszyn Lightning II nie stwierdzono u personelu latającego innych jednostek, wyposażonych w F-35A.

W każdym przypadku wystąpienia wspomnianych problemów rozpoczynał działanie awaryjny system podawania tlenu, a piloci zdolni byli do wykonania lądowania.

W celu wyjaśnienia tych incydentów powołano zespół inżynierów, techników i specjalistów medycyny lotniczej, mających określić źródło problemów. Obecnie nie jest wiadomo, czy przyczyną objawów niedotlenienia była awaria pokładowego systemu generowania tlenu.

Wstrzymanie lotów ma charakter krótkotrwały, obowiązuje do poniedziałku 12 czerwca. Czas ten zostanie wykorzystany do zapoznania personelu latającego z charakterem wspomnianych incydentów, przypomnieniem procedur awaryjnych i analizę danych zebranych podczas lotów, w których doszło do niepokojących objawów.

Czytaj też: Amerykanie znoszą ograniczenia dla F-22A Raptor.

Przypomnijmy, że ponad sześć lat temu problemy związane z niedotlenieniem pilotów uziemiły na pięć miesięcy samoloty F-22 Raptor. Wówczas okazało się, że ich przyczyną była wadliwa konstrukcja jednego z zaworów tlenowych w kombinezonie pilota, który w określonych warunkach zaciskał się ponad przewidziane normy.

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (5)

  1. Gracz

    Ten problem powtarza się od dłuższego czasu w treningowych t-45 i wciąż nie znaleziono przyczyny - ostatnio nawet strajkowali instruktorzy co w wojsku jest ewenementem

    1. Auslander

      zamiast tlenu medycznego daja tlen techniczny ;) i to wszystko.

  2. Lodzia

    Może czas najwyższy wyeliminować pilota w samolocie i posadzić go na ziemi w bunkrze via łącze satelitarne?

  3. Palmel

    Samoloty mają za słabe komputery

  4. nick

    HEh a w rosji by powiedzieli pilotowi to otwórz okno bo zaduch

    1. paka

      w amerykanskich okna sa zaspawane i stad ten problem...

  5. yaro

    A nasi fan boye piszą o gotowości bojowej tych samolotów .... Ciekawe ile by nalatali w prawdziwych warunkach bojowych ...

    1. Davien

      Biorac pod uwage ze problem wystapił tylko na kilku samolotach w jednej bazie , a w innych nie to znowu nie doczytałeś:)) Cała reszta nie ma tych problemów, ale jak zwykle wiesz lepiej:))

    2. vvv

      bo maja taka gotowosc. samych f-35 roznych wersji jest juz wyprodukowano kilkaset a prawdopodobnie pierwsze uzycie bojowe zrobili izraleczycy nad terytorium syrii pokazujac bezsilnosc rosyjskiej opl

    3. say69mat

      Gdyby 'gieroje' mieli tylko tego typu problemy ;)))

Reklama