Reklama

Siły zbrojne

Pierwszy patrolowy ATR-72MP dla włoskich sił powietrznych

Fot. Leonardo
Fot. Leonardo

Koncern Leonardo-Finmeccanica dostarczył włoskim siłom powietrznym dwa z czterech zamówionych w 2014 roku samolotów patrolowych P-72A bazujących na platformie ATR 72. Maszyny zastąpią w zadaniach morsko-patrolowych wysłużone Breguet Atlantic.

Samolot patrolowy P-72A (ATR 72MP) bazuje na dobrze znanej w komunikacji lotniczej platformie pasażerskiej ATR 72-600. Główne zadania maszyn tego typu to patrolowanie linii brzegowej i strefy ekonomicznej Włoch, misje poszukiwawczo-ratownicze oraz wsparcie przy analizie i eliminacji skutków klęsk żywiołowych oraz katastrof.

Samolot P-72A (oznaczenie producenta to ATR 72MP) bazuje w dużym stopniu na rozwiązaniach wykorzystanych przy opracowaniu dla tureckiej marynarki wojennej samolotu ATR-72ASW, przeznaczonego do zwalczania okrętów podwodnych. W wersji morsko-patrolowej ATR-72MP wyposażenie do wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych zastąpiono sprzętem rozpoznawczym i komunikacyjnym C4I (Command, Control, Communications, Computers, and Intelligence).

Dane zbierane są przez głowicę optroelektroniczną Star Safire HD, Radar AESA typu Seaspray 7300 firmy Leonardo oraz system samoobrony i rozpoznania elektronicznego Elettronica’s ELT800V2 ESM, który współpracuje z wyrzutniami flar i dipoli. Jest to system zbliżony do stosowanego w samolocie C-27J Spartan. Całość danych integruje i przetwarza opracowany przez Leonardo system ATOS (Airborne Tactical Observation and Surveillance), na którym może pracować do czterech operatorów posiadających niezależne konsole. Maszyna posiada możliwość przesyłu danych zgodne ze standardami Link 11 i Link 16. P-72A zdolny jest do lotów patrolowych trwających do 6,5 godziny.   

We Włoskim lotnictwie P-72A zastąpią kilkudziesięcioletnie samoloty Breguet Atlantic, które od dawna nie były w stanie w pełni podołać obecnym potrzebom. Stało się to szczególnie widoczne od początku kryzysu związanego z masowym napływem uchodźców. P-72A mają wypełnić tę lukę. Pierwsze dwa samoloty zostały właśnie dostarczone, a kolejna para trafi do służby nie później niż w połowie 2017 roku. 

Reklama

Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (1)

  1. Marek

    Czyli zrezygnowano z możliwości zwalczania okrętów podwodnych, które miał ATR-72MP na rzecz sprzętu do wykrywania pontonów i wzywania na miejsce promów zapewniających wygodniejsze niż pontonem dotarcie do Południowej Europy?

    1. Franek

      Nie, to ATR-72MP został zakupiony. Zastąpiony zostanie stary Breguet Atlantic

Reklama