Reklama

Siły zbrojne

MON ujawnia oferty w przetargu na samoloty VIP

Inspektorat Uzbrojenia poinformował o wpłynięciu ofert w programie pozyskania samolotów dla VIP. W przetargu na małe samoloty tej klasy są to dwie oferty, a na średnie cztery oferty. 

Jak informuje Inspektorat Uzbrojenia w dniu 14 października 2016 r., wpłynęły dwie oferty na dostawę samolotów „małych” do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP). Pochodzą one od francuskiej spółki Dassault Aviation, która proponuje samoloty Falcon 7X i amerykańskiego producenta samolotów, który oferuje maszyny G550. Oba typy mogą pomieścić 16 pasażerów. IU zakłada, że zawarcie umowy nastąpi jeszcze w tym roku, natomiast dostawy samolotów nastąpią w 2017 r. W sumie Polska planuje kupić dwie maszyny tej klasy. 

Falcon 7x
Falcon 7x, fot. A.Hładij/Defence24.pl

Dassault Aviation oferuje sprzedaż dwóch samolotów za 453,43 mln PLN netto. Pierwsza maszyna może trafić do Polski do 31.04.2018 roku, natomiast druga do 31.08.2018 roku. W przypadku oferty Gulfstream Aerospace Corp. samoloty mają kosztować 440,57 mln PLN, a termin dostawy obu maszyn jest planowany na dzień 15.08.2017 roku. 

Gulfstream G550
Gulfstream G550, fot. Gulfstream Aerospace

Jednocześnie, także w dniu 14 października 2016 r., do Inspektoratu Uzbrojenia wpłynęły cztery wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na dostawę samolotów „średnich” do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP). Firmami lub zespołami zainteresowanymi dostarczeniem Polsce maszyn z liczbą miejsc pasażerskich nie mniejszą niż 65 (w przypadku samolotów nowych) oraz nie mniejszą niż 132 (w przypadku samolotu używanego) są Glomex MS s.r.o. (Republika Czeska) z Lufthansa Technik AG (RFN), Boeing, polski Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. oraz Aerospace International Group s.r.o (Republika Słowacka) z „ASSA-POLAND” Zdzisław Kondrat (Polska). Nie podano jakiego typu maszyny chcą dostarczyć Siłom Powietrznym RP poszczególni oferenci. 

W pierwszej kolejności komisja przetargowa ma dokonać  analizy i oceny złożonych wniosków, a następnie zaprosić wykonawców spełniających wymagania do udziału w postępowaniu do złożenia ofert wstępnych. Dopiero w następnym etapie zostaną ostateczne zdefiniowanie wymagania techniczne samolotów oraz warunki umowy. Po przeprowadzonych negocjacjach komisja zamawiającego zaprosi wykonawców do złożenia ofert, po czym dokona ich analizy i oceny, a następnie z wykonawcą, którego oferta okaże się najkorzystniejsza, zawrze umowę dostawy - co ma nastąpić w I kwartale 2017 roku. Polska planuje pozyskać trzy maszyny średniej wielkości dla VIP, z czego jeden samolot będzie używany, a dwa fabrycznie nowe. 

Zakup samolotów VIP jest realizowany na bazie uchwały Rady Ministrów z 30 czerwca 2016 roku. Łącznie na ten cel w okresie 2016-2021 trafić ma 1,7 mld złotych, spoza limitu wyznaczanego przez minimalny poziom wydatków na obronę 2 proc. PKB zgodnie z wymogami polskich przepisów. Co bardzo istotne, w wypadku niewykorzystania w danym roku, środki finansowe ze specjalnej rezerwy będą mogły przechodzić na rok następny, nie zostaną więc "utracone" z punktu widzenia MON.

Czytaj też: Inspektorat Uzbrojenia określił wymagania dla samolotów VIP

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (36)

  1. hr

    ... jak długo UE będzie się zgadzać na to że dopłaty bierzemy z UE a zakupy robimy u Ósmanów.

    1. duży_drop

      O czym ty bredzisz? Co ma UE do zakupów w przetargach?

    2. killthetroll

      Brednie! EU i firmy z jej państw od czasu prywatyzacji i podpisania umowy stowarzyszeniowej wyjęły z Polski (i wszystkich innych byłych demoludów) biliony euro! Biliony!!! A po drugie co to za prostacki język? Gdyby nie ci kowboje to byś pewnie nie zaistniał albo chlał politurę z płynem silnikowym gdzieś za Uralem. Skoro tacy źli to dlaczego pół świata (twoja rodzina też) dałaby wiele żeby dostać zieloną kartę.

    3. Observator

      Jak długo Polska będzie się zgadzać na to że 90% z dopłat wraca do kluczowych państw Unii?

  2. gts

    Szczerze powiedziawszy nie ma tu swoich typow. Wiadomo ze chodzi nam o rozwiazaniu pokroju Airbusa CJ albo Boeinga BJ. Jesli chodiz o male samoloty, dla mnie liczylaby sie chyba obszernosc wnetrza, ale ten Gulfstrem tez jest bardzo dobra maszyna.. Co do wypowiedzi na temat LM. Nie cierpie tej firmy - dla mnie samo zlo odkad rozpanoszyla sie jak osmiornica i objela swoimi mackami Bialy Dom, Pentagon i Departament Obrony... odkad zaczalem czytac zagraniczne artykuly w roznych portalach mam co raz wieksze i niedoparte wrazenie ze LM to struktura mafijna... a odkad czytam o domniemanych powiazaniach z panem D'Amato to jestem o tym wrecz przekonany. Szkoda ze Sikorsky nie poszedl do Boeinga, a do tych cwaniakow... Ciekawe czy nie powtorzymy przetargu na Smiglowce w przyszlym roku tak zeby Caracal wzial wersje specjalistyczne a BH pozostale... pewnie Swidnik dostanie jeszcze mniejsze. Z tego co widac podejrzewam taka "kombinacje alpejska" Okrety tez zostaly uwalone i nie widac nic na horyzoncie, chociaz ich format przedstawial wiele do zyczenia zwlaszcza w kategorii uzbrojenie/wypornosc. Porownanie do rosyjskich Bujanow wypadalo bardzo niekorzystnie. Zreszta po porazce kolejnego tworu LM czyli LCS okrety obrony wybrzeza to fanaberia i sezonowa ciekawostka. Uczmy sie od Damena modulowosc i nowoczesnosc, a sensory i uzbrojenie do wyboru do koloru. Co do orki - na baltyk ciekawie ksztaltuje sie Saab, ale bez rakiet manewrujacych jest takim samym golasem jak produkt niemiecki. I tu chyba jestesmy uzaleznieni od DCNS i ofert na Scorpene. Tylko niestety jak pisalem wczesniej Francuzikow trzeba mocno pilnowac bo to nie gorsi kombinatorzy od kowbojow. W tym wszystkim zal kilku rzeczy sposob w jaki to wszystko jest zalatwiane, odsuniecie programow w czasie i niestety uleganie jakims lobbystom, bez pokrycia w rzeczywistosci...

  3. Willgraf

    Lockheed Martin najbardziej korumpująca firma USA i [przy tym bardzo agresywna...firma która skorumpowała pół Pentagonu swoim mackami tak ,że doprowadziła ,że USA nie posiadają prawdziwego nowoczesnego myśliwca V generacji...to ta firma zniszczyła koncern Northrop Grumman (YF-23) - ta firma to zagrożenie bezpieczeństwa każdego kraju - ta firma powinna być trzymana jak Dżuma z dala od polityków- EFEKT świętoj..wy Macierewicz uległ lobbystom LM to SKANDAL który niedługo wybuchnie w całym Świecie nie tylko Polsce...będziesz Macierewicz bohaterem wiadomości Wikileaks..uwalenia budowy polskiej fabryki śmigłowców i rakiet manewrujących ,których nigdy nie dostaniemy z USA a jak dostaniemy to za dwa razy większą kasę i bez licencji

    1. bmc3i

      To dlaczego nie uległ lobbystom - niestety - i nie zamówił MEADS LockMartu, lecz pozostał przy Patriotcie Raythona?

  4. zabik

    Francyz wyglada jak mini tu154 I jest brzydki. Gulfik jest piekny. Dlatego VIPy na swiecie nie leca na tych slimakow tylko te cool. Co z tego ze ekstra silnik jak slabszy I pewnie wieksza awaryjnosc

    1. Nomad

      Za to większość w Europie to różne wersje Falconów. 550- jest dłuższa, szerokości mają podobne. Cokolwiek wybiorą z tych dwóch będzie dobrze :) W średnich wolałbym Airbusa CJ

  5. sojer

    Używane ze 132 miejscami?! O ile wiadomo, że Boeing zaoferuje 737-800 BBJ w konfiguracji na 65 miejsc to pozostali zapewne mają jakieś używki z firm leasingowych, gdzie z przodu chcą zamontować salonkę, a reszta samolotu bez zmian... Airbus wycofał się w proteście? Gdyby wygrał Airbus z A319 ACJ to nie mógłby narzekać, że rząd jest faszystowski i nie lubi Francuzów.

    1. Davien

      Airbus zapewne nawet nie startował, więc jak się miał wycofać?

    2. Nomad

      Jest konsorcjum czesko - niemieckie. Podejrzewam, że właśnie z ofertą na Airbusa CJ.

  6. G

    Brac 550 i tyle a jesli chodzi o airbusa to francuzi zachowuja sie jak obrazone dzieci. I co chca pokazac? Wezmiemy boeinga i tyle heh:)

    1. Max Mad

      Pewnie to że jak ktoś zachowuję się jak prostak to będzie jak prostak traktowany. A Gulfstream należy do General Dynamics nie Boeing.

    2. Nomad

      Ale chwileczkę, chwileczkę - jest tam konsorcjum czesko - niemieckie, które zapewne oferuje właśnie Airbusa CJ :) bo patrząc po ich ofercie - to takie elementy właśnie m.in. oferują. Szczerze mówiąc nie wiem, czy czesi swojego Airbusa 319 nie kupowali też od firmy zajmującej się przekształcaniem zwykłego liniowca w samolot VIP...

  7. KrzysiekS

    Na pewno będzie z USA bo wszystko ma być z USA pytanie czy już nie możemy mieć własnego zdania?

    1. Konvi

      Zauważ Panie mądry że oferta Gulfstream'a jest tańsza i szybciej mogą dostarczyć samoloty, więc co ma ten twój komentarz za sens?

  8. dropik

    niech kupią samolot z Mielca: JumboSkyTruck się nazywa. ;)

  9. antośświr

    Kupuja sobie samoloty zeby miec czym szybko uciec jak juz bedzie wojna. Politycy sobie uciekna a nas zostawia samych sobie z niezakupionymi helikopterami i nasza "niezwyciezoną armią" i obrona terytorialna.

  10. Kiks

    Przecież nie ma pieniędzy przez 500+ dla pisowskiej patologii.

  11. krajan

    Jeśli narodowy przewoźnik wybrał Boeing 737 to dla VIP należy kupić samolot tego samego producenta ale w wersji kontynentalnej Sądzę że dwa stanowczo wystarczy Poza prezydentem i premierem oraz rządowymi delegacji pozostali mogą swobodnie latać z ludem Bożym

  12. Max Mad

    Biorąc pod uwagę datę do której ma być dostarczona maszyna, "przetarg" został ustawiony pod jednego producenta. Czyli lobbying amerykański znowu stanął na wysokości zadania. Ehhh wszystko po staremu.

    1. Przeor

      Niestety masz rację, aczkolwiek raczej byłbym za Learjetem. Czy kiedykolwiek doczekamy się Polskiej myśli - politycznej ?

  13. Soplica

    Mitsubishi ma ciekawe samoloty, Mitsubishi Regional Jet

  14. niemiec

    a do samolotów średnich, Airbusa nie ma ?

    1. mike

      Airbus nie ma - ale Mielec już zaczął je strugać, jak nie dadzą rady to Świdnik im pomoże...

    2. HA

      Bardzo to dziwne. Połowa, a może i więcej rządów EU używa A319 w konfiguracji salonki. Wyposażenie robi się w Hamburgu, a nie gdzieś na końcu świata w ... Słowacji.

    3. f36

      Zdziwiony? Airbus ma ten bananaland głęboko gdzieś... to zbyt poważna firma by tracić czas na tych dyletantów.

  15. Tomek72

    "...Nie podano jakiego typu maszyny chcą dostarczyć Siłom Powietrznym RP poszczególni oferenci..." - i to już mi się nie podoba. Przecież to nie powinna być żadna tajemnica

    1. hula_gula

      No bo Antoni jeszcze nie skonsultował sie z p. d'Amato

  16. nastawniczy z Łodzi Fabrycznej

    Falcon X7 jest zdecydowanie lepszy od Gulfstreama G550, ma większą pojemność i większy zasięg. Oferta amerykańska mogłaby być interesująca gdyby połączyć ją z zakupem kilku samolotów ELINT na bazie G550 . Takie maszyny ma np. Izrael. To jest system, którego potrzebujemy jak Kania dżdżu, zwłaszcza w kontekście straszenia nas Iskanderami. No, ale wydaje mi się, że to zbyt trudne zadanie dla nowych koryfeuszy MON. Jak znam życie wybiorą oczywiście Gulfsteama i nie obędzie się bez wielkiego zadęcia.

    1. Qba

      To oczywiste skoro Falcon nie spełnia wymaganego terminu dostawy.

    2. mwa

      No popatrz a wiki podaje zasięg 7X -11 tyś. km. G550 - 12,5 tyś km. Podaj swoje źródło

  17. skipper

    Moim zdaniem niech latają liniowymi .Im mniej wyjazdów tym mniej kompromitacji w postaci wycieczek krajoznawczych i taniej ,przede wszystkim bezpieczniej .Lokalnie- są pociągi.Zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na ORK-ę bo ta już jest praktycznie skreślona z PMT

    1. man

      Ale Bronek już nie jest wodzem i nie będzie skakać po fotelach.

  18. henio

    Falcon jest szybszy pojemniejszy mniej paliwozerny lepszy standart i wyposzarzenie. I wcale nie jest brzydszy wpisz w przeglądarke.

    1. Vox

      Ale Airbus nie jest klientem pana D'Amato dla którego pracuje Macierewicz.

  19. Warol

    szkoda, że ITWL nie wystartował z ofertą jakiegos nowego samolotu (dopiero by go zrobili..) z datą dostawy 30 lutego 2017. Wygraliby w przedbiegu z tak szybkim terminem realizacji..

  20. Eryk

    Oferta na małe samoloty to ; Cena samolotów francuskich to 453 433 535 zł netto. Dassault deklaruje dostawę pierwszego samolotu 31 kwietnia 2018, a drugiego 13 sierpnia tego samego roku. Gwarancja na strukturę płatowca Falcona 7X to 20 lat, na silniki i na systemy pokładowe – 5 lat, a na wnętrze i malowanie – 2 lata Amerykanie wycenili swoją ofertę na 440 566 395,22 zł netto. Obydwa samoloty mogą dostarczyć 15 sierpnia 2017. Gwarancja na strukturę płatowca Gulfstreama 550 to 10 lat, na silniki i na systemy pokładowe – 5 lat, a na wnętrze i malowanie – 2 lata

    1. QB

      To nie dostarczy, bo nawet w 2018 roku nie ma 31 kwietnia.

  21. pit

    To tyle co dwa Caracale

  22. gg

    Powinniśmy strzelic focha i odrzucić ofertę francuska.

    1. Qba

      Nawet nie spełnia terminu dostawy w 2017 roku

    2. widelec

      Oferta francuska: - sprzedamy wam samolot za pół miliarda, a w offsecie wszystkie dzienniki w starej europie, przez cały czas trwania kadencji będą pisać jaka ta Polska fajna, demokratyczna, oświecona i w ogóle żetem.

    3. widelec

      Oferta francuska: - sprzedamy wam samolot za pół miliarda, a w offsecie wszystkie dzienniki w starej europie, przez cały czas trwania kadencji będą pisać jaka ta Polska fajna, demokratyczna, oświecona i w ogóle viva polonia.

  23. gwazi

    31.04.2018- bardzo interesująca data :-)

    1. Qba

      Szczególnie że termin dostawy jest w 2017 roku

  24. zLoad

    Ja bym bral amerykanskie a nie bawil sie w przetargi. Sa kraje powazne i te ktore sprzedaja Tupolewy

  25. Luke

    Zdecydowanie jestem za G550 i jakiegos Boeing bo beda tansze ale sie bie obraze jak bedzie Falcon czy Airbus!

Reklama