Uczestników Konferencji Śmigłowcowej, prelegentów, dyskutantów, gości oraz publiczność powitał prezes Narodowego Centrum Studiów Strategicznych Jacek Kotas. 

Konferencja jest okazją do szerokiej dyskusji dotyczącej modernizacji i rozwoju parku śmigłowców wojskowych, używanych przez Siły Zbrojne RP. W jej ramach prezentowane są opinie i doświadczenia ekspertów, konstruktorów i użytkowników śmigłowców, w tym wnioski z ich wykorzystania operacyjnego w warunkach bojowych. Odbędą się też specjalne panele, poświęcone konkretnym programom modernizacyjnym. 

Czytaj więcej: Prezes NCSS: Konferencja śmigłowcowa pomocą w rekomendacji ws. wiropłatów dla armii

Udział w konferencji biorą gen. bryg. pil. Dariusz Wroński, były dowódca 25. Brygady Kawalerii Powietrznej, 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych oraz Szef Wojsk Aeromobilnych, ekspert Defence24.pl kmdr. por. rez. Maksymilian Dura, gen. dyw. (Maj. Gen.) Valentyn Pistriuha – Szef Wojsk Aeromobilnych Dowództwa Wojsk Lądowych Ukrainy, który omówił doświadczenia z użycia śmigłowców bojowych i transportowych w trakcie operacji antyterrorystycznej w Donbasie, płk rez. prof. dr hab. inż. Ryszard Szczepanik, Dyrektor Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, który zaprezentował dorobek i potencjał ITWL.

W trakcie konferencji odbył się równiez panel z udziałem niezależnych ekspertów, użytkujących oferowane Siłom Zbrojnym RP śmigłowce bojowe oraz wielozadaniowe.

Zakończył się panel, w ramach którego głos zabrali przedstawiciele producentów, którzy brali lub biorą udział w postępowaniach na śmigłowce dla Wojska Polskiego: (Finmeccanica PZL-Świdnik, Airbus Helicopters, Bell Helicopter, Boeing, Lockheed Martin PZL Mielec, Turkish Aerospace Industries). Odbyła się również sesje pytań i odpowiedzi dla uczestników konferencji.

Ostatnim punktem programu był panel przedstawicieli firm przemysłowych, zaangażowanych w program śmigłowca uderzeniowego dla wojsk lądowych "Kruk". 

Spotkanie odbyło się warszawskim hotelu Sofitel Victoria, przy ulicy Królewskiej 11. Patronat medialny nad Konferencją Śmigłowcową objął portal Defence24.pl. Wydarzenie było transmitowane na żywo na stronach Defence24.pl.

 

Reklama

Komentarze (20)

  1. może sokoły

    a nie lepiej byłoby Sokoły/Głuszce kupić jak i tak Caracale są takie sobie? Sokoły były by tańsze a możliwości podobne.

    1. Sky

      http://www.defence24.pl/290124,opoznienie-w-dostawie-smiglowcow-gluszec-i-vip Głuszce i Sokoły też operujemy. Jedno nie wpływa na drugie.

    2. bender

      mozliwosci niestety nie sa podobne, skad w ogole pomysl, ze sa?

    3. kolejarz

      Chłopie o czym ty rozmawiasz!!!!!!!!!!! Jak można porównać malucha do poloneza!!!! A program Głuszec został przerwany a dlaczego ? bo to jedno wielkie nieporozumienie.

  2. Rizo

    Bierzemy Black Hawki, za francuski złom dziękujemy.

    1. zdziwiony

      A ktoś nam je zaoferował.

  3. zxcv

    Tak się zastanawiam czemu delegacja PZL Mielec cały czas mówiła o Uh 60, a nie o S 70. A co do całej imprezy to jestem pozytywnie zaskoczony.

    1. QDark

      Również to zauważyłem. Mało tego, został wprost zapytany o ubogość wersji. Więc zaczął kręcić jak to nasi m.in. udoskonalają śmigłowce i te zmiany są wprowadzane etc..

    2. Alex

      Nie rozumiem dlaczego kazdy ma problem z S 70. Jezeli chcesz kupic UH 60 to musisz rozmawiec z rzadem USA, a nie z fabryka. Pozatym po co nam awionika z UH 60 jezeli w BH ma byc wiekszosc naszego sprzetu

  4. sko

    Świetny pomysł-wydać 1/10 wszystkich środków na modernizację armii, żeby kupić 50 śmigłowców. Putin się przestraszy i będzie się z ich powodu moczył w nocy ! Bo nam modernizować się nic nie opłaca, "koszt-efekt", jesteśmy bogaci ! OBRONA KOSZTUJE ! Więcej niż marne grosze ! Dotyczy Mi, BWP, T72.. Współczesna, zaawansowana modernizacja za 1/3 ceny nowego na 10 lat. Lub za 1/2 ceny na 20 lat. To znaczy "koszt efekt"- muszą być parametry. Nam też się opłaca modernizować !

  5. zxxc

    Niech szef PZL Świdnik opowie jak realizowane są dostawy części i serwis do Sokoła.

  6. a

    Caracal to stara maszyna z wyczerpanym pakietem modernizacyjnym !!! ( dla zwolenników dlaczego nie modernizujemy T 55 a nawet PT-91 ...- bo to się nie opłaci w relacji koszt do zysk- i nie podołają wyzwaniom pola walki...) a nowa maszyna ma służyć co najmniej 40 lat ... i po co maszyna która już na starcie jest przestarzała ??? - a offset to ochłap z którego nie uzyskamy żadnych korzyści technologiczno -przemysłowych a pozbędziemy się kluczowych dla przemysłu i potencjału obronnego mozliwości budowy na swoim obszarze kompletnej maszyny i to jest najgorsze z wyników tego skandalicznego przetargu ( a słynny koncowy montaż połowy z zamawianych maszyn to propagandowa ściema do której dołożymy )

  7. Afgan

    To co wojsku zaoferowały Świdnik i Mielec w postępowaniu na śmigłowce to jakaś porażka !!! Te firmy powinny się wstydzić że zaoferowały armii takie buble !!! Caracal nie jest doskonały ale mając taką konkurencję nie dziwie się że wygrał.

  8. wqq

    No cóż ktoś podjął jakąś decyzję o zakupie a teraz dokonuje się prawdopodobnie SĄD nad słusznością wyboru .Otóż mocno jestem zainteresowany wynikami tegoż SADU .Prawdopodobnym jest że ów ekpercki SĄD dojdzie do tych samych wniosków co wskazał IU czyli CARACAL . Dlaczego a no dlatego że to jest zwykły kompromis między kosztami , walorami eksploatacyjnymi terminami dostaw i ofsetem .Cała dyskusja jest w zakresie śmigłowca transportowego i SAR jałową i spowodowaną pobudkami politycznymi politycznymi a nie merytorycznymi .Chociaż z drugiej strony gdyby temat pozyskania śmigłowca SAR i transportowego był podjęty 2 3 lata wcześniej mogłoby to zupełnie inaczej wyglądać .Warto dyskutować na temat platformy dla programu KRUK bowiem transportowce nie pozostawiają nam zbyt dużego pola do wyboru przy założonych uwarunkowaniach politycznych , finansowych .

  9. MIŚ

    Zawsze mnie bawili naganiacze typu przedstawiciela pzl Świdnik. Rozbawilo mnie pytanie o to czemu francuzi latają na francuskich heli, a amerykanie na amerykańskich. Czyżby pan naganiacz nagle nam chcial stworzyć ulude, ze aw149 to polski śmigłowiec? Kocham takich ludzi. Nie maja nic do zaoferowania ale handlują kłamstwem nie dopowiadajac pewnych rzeczy. Caracal i BH stary, to drodzy państwo kupcie niesprawdzony i bez certyfikatów. Caracal i BH bez produkcji w Polsce, to kupcie w Świdniku, który nie potrafi nawet przeprowadzić krajowej modernizacji. Strach pomyśleć co by sie stalo gdyby otworzyli linie produkcyjna w Polsce. Zaznacze, ze tez nie bylaby Polska, a brytyjsko- wloska, bo caly offset byłby lokowany w Świdniku czyli fabryce AW. Gromkie brawa dla pana w niebieskim garbiturku( bardzo nowoczesny kolor i kroj powiem wam. Najczęściej używali go akwizytorzy w firmie efect jak bylem studentem. Dlugo tam nie popracowalem bo ten dresscode mi po prostu nie pasuje. Zalatuje brakiem fachowosci

  10. qwerty

    o ile zrozumiałem płk. rez. Berezowskiego, byłego szefa Wojsk Aeromobilnych, wojsko nigdy nie chciało jednej platformy do wszystkiego, zdając sobie sprawę z bezsensu takiego pomysłu. Zdziwiło mnie też, że jak mówił francuski generał, Tigery odnosiły poważne uszkodzenia od ognia małokalibrowego z ziemi, choć wszystkie powróciły do baz. Chyba nie są aż tak dobrze opancerzone, jak na śmigłowiec pola walki

  11. Wierzba

    Czy ktoś mi może wytłomaczyć dlaczego nie bierze się pod uwagę rozwiązania AH1/UH1? Z mojego laickiego punktu widzenia było by to najlepsze rozwiązanie dla naszych żołnierzy. Oczywiście także była by potrzeba większych śmigłowców takich jak mi17 z Ukrainy i śmigłowców bardziej specjalistycznych (np. ZOP) i tu chyba najlepiej było by postawić na UH60 jako najbardziej sprawdzony.

  12. Sky

    Prowadzący postuluje produkcję Grota 2 jako realny projekt który możemy wykonać i który powinien być "naszym zadaniem". Dobre sobie. Życzeniowe myślenie na jeszcze bardziej abstrakcyjnym poziomie niż projekt Andersa.

  13. wanad

    ile kosztują te słynne już na cały swiat dialogi techniczne, konferencje , z których oczywiscie nic nie wynika bo sa to cały czas ruchy pozorne !

  14. Daro

    Frankofilskie trole, Caracal to złom z którego już powoli rezygnuje Armia francuska. A jak mówimy o śmigłowcach na kolejne 20-30 lat to jest to najgłupszy wybór na świecie. Stary sprzet i jeszcze nie produkowany w kraju nawet w małym wymiarze. Montownia to tylko żart który podraża zakup i jak już tak chcemy kupować to nie bawmy się w dowcipy a la montownie i inne puste deklaracje.

    1. olo

      Człowieku z tych 3 nie ma lepszego choć nikt nie twierdzi że jest super. Polski nie stać w tej ilości na nic lepszego a d tego tylko Caracal jest uzbrojony i w większości wersji na już a nie za kilka lat. Ja też chciałbym NH-90 bo to jest optymalna maszyna ale jest kilka ale. Dużo droższy od Caracala,mniejszy offset a także kolejka chętnych a nasi żołnierze potrzebują sprzętu na wczoraj. Dobrze ze zmniejszyli do 50 w większości specjalistycznych bo za kilka lat dokupią te 20-30 maszyn typowo transportowych typu Chinuk.

    2. asdf

      amerykanie też z Bh, to tez jest złomem, a o AW 149 to nie wspomnę, bo tego cuda nikt nie używa.

    3. zxcv

      O dziwo nawet śrubki z AW 149 tez nie produkujemy, ale to panu tez nie przeszkadza.

  15. hip

    Wygląda na to, że CARACAL jest już zatwierdzony to dobrze, bo za dwa lata nie mielibyśmy czym latać. Najlepszy wybór jaki mógł nam się trafić, bo nasze firmy mogłyby wyprodukować najdroższą na świecie fregatę-patrolowiec z działami na kamienie.

    1. Sky

      Ewentualnie - bez dział, patrz: S70i. ;)

    2. say69mat

      No to mamy przechlapane ... dlaczego??? To proste, w przypadku pokoju, wszystko jest o'k, nie ma problemu. W przypadku kryzysu militarnego mamy sprzęt, którego zdolność operacyjna uzależniona jest wyłącznie od zasobów naszego kraju. Oraz infrastruktury remontowej naszych francuskich Przyjaciół, we ... Francji. W przypadku zniszczenia infrastruktury produkcyjno - remontowej w naszym kraju. Caracal nie może być, ze względów oczywistych, serwisowany na lotniskach naszych sąsiadów. Czy też w oparciu o zasoby i infrastrukturę US Army w Europie. Ponieważ śmigłowce dla wojska kupuje się wyłącznie po to, aby były w stanie zabezpieczyć mobilność sił zbrojnych w warunkach konfliktu militarnego. Uważam, że nie tyle kupiliśmy wartościowy śmigłowiec, ile dosłownie ... żabę ;)))

    3. koko

      Z czego kolega tak wnioskuje???

  16. tadek

    generalnie okazuje się że CARACAL miał spowodować zapaść w wojskach aeromobilnych z powodu olbrzymich kosztów,długich terminów dostawy..i swych niewielkich możliwości..to wyglądało niemal jak celowy sabotaż..rozwoju sił zbrojnych..

    1. vvv

      chyba mowisz o w-3 i AW i ich opóżnień 3 letnich i 3x wiekszych kosztów serwisowania

    2. MIŚ

      Czym kolega moze poprzeć swoja tezę? Analizując pana wypowiedz podpiąłbym ja raczej pod zakup AW149 jako powtórkę z modernizacji sokola, oraz koszty likwidacji chorób wieku dziecięcego tej maszyny. Jak mozna sabotażem nazwać zdolność do serwisu w polskich zakładach, koszty użytkowania wersji specjalistycznych na poziomie ponad dwukrotnie niższym niz koszt utrzymania na godzinę lotu odpowiednika w wersjach BH?

    3. Sky

      Ciężko powiedzieć, czy przez przypadek włączyłeś jakąś inną konferencję, najpewniej organizowaną przez związkowców ze świdnika/mielca, czy po prostu masz bardzo, bardzo wybiórczy słuch - do tego stopnia, że słyszy to, co w ogóle nie zostało powiedziane.

  17. Kurgan

    Panowie, a gdzie CAIC, AVIC i HAMC ? Gratuluje i życzę dobrej zabawy ...

    1. Qba

      Jak to gdzie, w Chinach

  18. tadek

    już dawno temu pisałem ...pierwsze powinny być kupione ,,SMIGŁOWCE UDERZENIOWE"..nikt nie reagował ,a ,,fachowcy " tegoż portalu nadużywali ironicznych wypowiedzi..a tu masz sam gen.WROŃSKI popiera takie rozwiązanie..

    1. LOL

      A wiesz o tym, że kolejność zakupów nie jest dyktowana czyimś "widzimisię", ale stanem i resursami wymienianych maszyn? Wiesz o tym, że jak nie podpiszemy w najbliższym czasie kontraktu na "wielozadaniowe", to za2 lata zostaniemy praktycznie bez możliwości ZOP?

  19. zxxc

    Czy będzie można obejrzeć w przyszłości poszczególne wystąpienia na You Tube? Nie mogę teraz ich wysłuchać.

  20. tom

    bez rozpoznania satelitarnego i systemu OPL - śmigłowce nie dolecą nawet do celu a właściwie granicy odpalenia swoich pocisków