Reklama

Siły zbrojne

Dwunastka chętnych na pancernego Pegaza

Wóz M-ATV, takich samych używają obecnie polskie Wojska Specjalne. Fot. U.S. Army
Wóz M-ATV, takich samych używają obecnie polskie Wojska Specjalne. Fot. U.S. Army

Inspektorat Uzbrojenia ujawnił listę firm, które zgłosiły się do postępowania na Wielozadaniowy Pojazd Wojsk Specjalnych.

Wojsko chce pozyskać 15 wozów z opcją na kolejnych 90, co łącznie daje 105 egzemplarzy. To dokładnie tyle, ile planowano pozyskać dla Wojsk Specjalnych jeszcze w roku 2016 w pierwszym etapie postępowania. Kolejnych 175 miała wówczas otrzymać jeszcze Żandarmeria Wojskowa. Potem zakładano, że liczba wszystkich pojazdów wzrośnie z 280 do „kilkuset” egzemplarzy.

Zgodnie z aktualnymi założeniami pojazdy Pegaz mają mieć następujące cechy:

- bojowość, umożliwiającą przemieszczenie grup zadaniowych w rejon działania;
- wsparcie ogniowe, umożliwiające rażenie posiadanymi środkami ogniowymi;
- wysoką mobilność;
- zapewnienie ochrony załogi przed oddziaływaniem środków rażenia przeciwnika, w tym skutków wybuchu min i IED;
- wielozadaniowość, dysponowanie środkami wykrycia przeciwnika oraz systemami ostrzegania i osłony;
- wsparcie dowodzenia, umożliwiające prowadzenie łączności z podwładnymi i przełożonym, a także z współdziałającymi komponentami lotniczymi i morskimi;
- cechy transportowe, stanowiące platformę kołową do transportu sprzętu i ludzi.

Do podstępowania zgłosiły się następujące podmioty:

  • AMZ Kutno S.A.;
  • ZETOR Engineering Slovakia a.s.;
  • Iveco Defence Vehicles S.p.a.;
  • Rosomak S.A. wspólnie z OSHKOSH DEFENSE. LLC.;
  • - GRIFFIN GROUP S.A. Defence sp.k.;
  • General Dynamics European Land Systems-Mowag GmbH.;
  • Konsorcjum: Huta Stalowa Wola S.A. (lider) i TATRA EXPORT s.r.o.;
  • URO Vehiculos Especiales S.A.;
  • Cegielski-Poznań S.A. wspólnie z firma ARQUUS;
  • Siltec Sp. z o.o.;
  • Thales Polska sp. z o.o.;
  • OTOKAR Otomotiv ve Savunma Sanayi A.S.

Ostateczny termin składania ofert był ustalony na 8 października. Co ciekawe  pierwotnie, po ogłoszeniu konkursu ustalono go na 5 lipca i trzykrotnie przekładano, na: 30 sierpnia, 30 września i wreszcie termin październikowy. Dotychczas nie podano oficjalnie terminu przewidywanego rozstrzygnięcia konkursu i podpisania kontraktu. Wiadomo tylko, że dostawy mają zostać przeprowadzone w ciągu 24 miesięcy od jego podpisania.

Reklama
Reklama

Komentarze (13)

  1. MateuszS

    Rosomak SA siebie, HSW sobie... ot takie tam układy PGZ :) Czyżby spółki PGZ nie mogły dogadać się i współpracować ? PEGAZ ma mieć około 10t.... To spółki takie jak Jelcz i Roaomak SA nie ogarną podwozia 4x4 z niezależnym zawieszeniem? HSW, Obrum i Bumar nie są w stanie stworzyć nadwozia? Do tego silnik i skrzynia biegów z Jelcza 6x6, Tarnów SA - moduł uzbrojenia. .. co zostaje? Łączności - WB... no bez przesady. A jak nie są w stsnie ogarniać tak prostych tematów razem - to do ciężkiej XXXXXXX - niech ustalą między sobą która firma będzie robić licencyjnie te PEGAZY - a nie płacić 3 razy za tłumaczenia i składania papierów..

    1. LMed

      Lekka przesada. Przy takim podejściu , to ze szwagrem w garażu też można by było spróbować.

    2. fcuk

      Bo ma być JLTV. Dlatego Rosomak dołączył do wyścigu z nowym koniem.

    3. Marek

      To czemu odpadł?

  2. Vdv

    dobrze by bylo aby polskie firmy na tym zarobily. Ale pomijajac to mi podoba sie thales, jak tam ich ten samochodzik sie nazywa. Kurcze sie porobilo ze nie ma polskiej firmy ktora przyslowiowego tarpana zrobic dobrze nie potrafi.

    1. dokk

      Jest niestety dosyć drogi. Z przyczepką i zdalną wierzą około 2mln. Dołączenie w ostatnim momencie Rosomaka+Oshkosh, wróży JLTV, który jako golas kosztuje bańkę

    2. Marek

      Rosomak odpadł

  3. KrzysiekS

    Ma być z USA wygra Rosomak S.A. wspólnie z OSHKOSH DEFENSE. LLC z JLTV.

    1. ryba

      tyle że rosomak lewo zipie z rosomakami a ty im jeszcze chcesz roboty dołożyć

  4. men

    Poszukałem w sieci info o przemyśle motoryzacyjnym w RP, panie/panowie praktycznie jeśli chodzi o komponenty to produkujemy(prawda-podmioty prywatne/zagraniczne), wszystko co potrzebne aby "złożyć" dowolny Mustang/Pegaz, mamy szereg projektów z których najbardziej sensowny wydaje się na Mustanga Patriot/Huzar z Cegielskiego, zaprojektować cały typoszereg (2-3 osiowe, różne rozstawy osi, zabudowy) i tłuc w setkach/tysiącach szt, odciążając z niektórych zastosowań Rosomaki, to samo z Mustangiem, zakontraktowana jest już Żmija na płycie i podzespołach L200, pociągnąć to dalej i mamy typizację pdst parku wozów osobowo-terenowych, a jeszcze tłuc to dla pozostałych służb...…….no cóż marzenia piękna rzecz

  5. dany12-k

    PRZY 15 SZTUKACH Z OPCJA NA 90 - NIE MA CO TRZEBA BRAĆ Z PÓŁKI

  6. skal

    żadnych iveco, żadnych amz, To ma być platforma bojowa.

  7. EUropa

    Wszystko zalezy co potrzeba - czy porzadny i sprawdzony pojazd czy "cos", ale polskie i produkowane w Polsce!? Jezeli ma byc najlepszy wybor dla zolnierzy jako jedyne kryterium to MOWAG, IVECO LMV lub ten Kangur. Jezeli ma byc polska mysl techniczna, polska firma itd. to... nie mam pojecia :)

  8. fcuk

    Czyli będą JLTV. Ciekawa jest konkurencja, między HSW, a Cegielskim. Oni zdaje się mają ten sam pojazd. Składaną w Polsce Tatrę Patriot.

  9. Ryszard 56

    Brać tylko najlepsze

  10. Dany

    Ktoś jeszcze z nami chce rozmawiać? Przecież pewnie za kilka dni konkurs będzie unieważniony...

  11. Markus

    HSW ma własną ofertę i Rosomak własną? A co na to PGZ? Przeciez po to stworzono PGZ, aby nie było konkurencji polsko-polskiej?

  12. Jan

    Aby Polska firma produkująca w Polsce wygrała

  13. robol

    zgodnie z tradycją obecnie rządzących będzie ponowne unieważnienie. i tyle.