Reklama

Wojna na Ukrainie

Ukraińcy przerobili brytyjski czołg lekki

Irlandzki FV101 Scorpion.
Irlandzki FV101 Scorpion.
Autor. Irish Defence Forces/Wikipedia

Do ukraińskiej Gwardii Narodowej trafił przerobiony eks-brytyjski czołg lekki FV101 Scorpion, w którym uzbrojenie główne zostało zamienione na wielkokalibrowy karabin maszynowy. Pojazd został prawdopodobnie pozyskany w ramach prywatnej inicjatywy.

Ukraina stała się nową ojczyzną dla wielu typów brytyjskiego uzbrojenia, zwłaszcza pojazdów powstałych w ramach platformy CRVT, których trafiło tam około 200. Nastąpiło to głównie dzięki różnego typu zbiórkom i prywatnym inicjatywom, w ramach których kupowano wozy znajdujące się w demobilu lub w firmach prywatnych. Z takiego źródła pozyskano także zapewne poniższy czołg lekki/ pojazd rozpoznawczy FV101 Scorpion. Co ciekawe, na tego typu wóz powstała wiosną zeszłego roku zbiórka organizowana przez Międzynarodowy zespół Armored Turtle. Czy jest to ten sam czołg? Nie wiadomo.

Opisywana konstrukcja została przerobiona przez nowych właścicieli (zdjęcie opublikował 1. batalion „Forpost” należący do 1. Brygady Gwardii Narodowej „Burewij”), którzy w miejsce krótkolufowej armaty L23A1 kal. 76 mm umieścili wielkokalibrowy karabin maszynowy KPWT kal. 14,5 mm. Oprócz tego dodane zostały na pojeździe m.in. urządzenia zakłócające. Powodem zmiany uzbrojenia głównego jest zapewne brak dostępnej amunicji do już archaicznego uzbrojenia jak armata L23A1.

Reklama

FV101 Scorpion to brytyjski czołg lekki/zwiadowczy opracowany w na przełomie lat 60. i 70. XX wieku przez firmę Alvis. Uzbrojenie główne znajduje się w obrotowej wieży umiejscowionej w tylnej części pojazdu. Jest nim krótkolufowa armata L23A1 kal. 76 mm, której uzupełnienie stanowi uniwersalny karabin maszynowy L43A kal. 7,62 mm (licencja FN MAG). Kadłub Scorpiona jest wykonany ze spawanego aluminium, zapewnia załodze ochronę przed pociskami kal. do 14,5 mm w jego przedniej części i przeciwko pociskom przeciwpancernym 7,62 mm z pozostałych stron. Jednostkę napędową stanowi 5,9- litrowy silnik wysokoprężny Cummins BTA o mocy 190 KM, pozwalający na rozpędzenie czołgu do nawet 82,5 km/h. Wyprodukowano łącznie 3000 tego typu pojazdów, z czego połowę stanowiły wozy eksportowe. Obecnie znajdują się one na wyposażeniu armii takich krajów jak Wenezuela, Chile, Nigeria, Indonezja .

Czołg lekki FV101 (zdjęcie poglądowe).
Czołg lekki FV101 (zdjęcie poglądowe).
Autor. Megapixie/Wikipedia
Reklama

WIDEO: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (1)

  1. oko

    Pod względem tego typu innowacyjności- przeróbek podziwiam Ukraińcow. W Polsce przy naszym zacofaniu komunistycznym jest to nie do pomyślenia. Zapewne przez 15 do 2 lat trwałyby projekty , analizy i odbiory , aż w końcu projekt by się zestarzał i zostałby porzucony .

Reklama