Reklama

Wojna na Ukrainie

Rosyjski odpowiednik Raka z gumową osłoną

2S23 Nona-SWK.
2S23 Nona-SWK.
Autor. Vitaly V. Kuzmin/Wikipedia

Rosyjscy żołnierze z 55. Górskiej Brygady Strzelców Motorowych zamontowali na swoim samobieżnym moździerzu 2S23 Nona-SWK dodatkowe osłony będące… kawałkami gumy.

Zdjęcia, które przedstawiają wspomniany pojazd, zostały wykonane w rejonie Awdijiwki, której okolice dalej są miejscem zaciekłych walk. Jak widzimy, wóz otrzymał nad przedziałem silnika osłonę przeciwko dronom, która przy okazji została przykryta siatką maskującą. Jednak „głównym bohaterem” jest tutaj to, co zostało nałożone przy pomocy śrub na pancerz kadłuba oraz wieży opisywanego samobieżnego moździerza. Są to duże kawałki gumowych pokryć (możliwe, że w jakiś sposób zbrojone), pokrywające większą część osłony zasadniczej pojazdu.

Reklama

Czy tego typu osłony przeciwko, chociażby dronom FPV mają sens? Poniekąd tak, mają one szanse (podobnie jak inne improwizowane pancerze) zakłócić proces formowania się strumienia kumulacyjnego, co w przypadku i tak słabej głowicy bojowej może uchronić pancerz zasadniczy przed przebiciem. Z drugiej strony tego typu konstrukcje mają zasadę działania „na dwa uda” albo się uda i zadziała, albo nie uda i załoga przekonuje się o tym dobitnie.

2S23 Nona-SWK to radziecki/rosyjski samobieżny armatomoździerz kal. 120 mm bazujący na 2S9 Nona-S, jednak osadzony na podwoziu transportera opancerzonego BTR-80 (w miejsce wcześniejszego gąsienicowego BTR-D). Jego donośność określa się na 7100-8800 metrów w zależności od typu używanego efektora. Dodatkowo możliwe jest użycie amunicji z napędem rakietowym, wtedy zasięg ostrzału wzrasta do 12 km. Za napęd pojazdu odpowiedzialny jest chłodzony wodą silnik wysokoprężny V8 KamAZ-7403 o mocy znamionowej 260 KM. System centralnego pompowania opon w pojeździe pomaga jeździć w różnych warunkach terenowych oraz w awaryjnych sytuacjach utraty ciśnienia w kołach. Maksymalna prędkość drogowa pojazdu to 80 km/h, natomiast maksymalny zasięg operacyjny to około 500 km. Prędkość pojazdu w wodzie wynosi do 10 km/h.

Czytaj też

Rosyjskie 2S23 Nona-SWK.
Rosyjskie 2S23 Nona-SWK.
Autor. Ministry of Defence of the Russian Federation/Wikipedia
Reklama
Reklama

Komentarze (4)

  1. papa lebel

    Lepiej pomyśleliby nas skonstruowaniem bomby gumowej jak Japończycy w czasie II WS :)))

  2. Leon

    Tu się nie ma co śmiać. Niech nasz przemysł pomyśli o wykonaniu zabezpieczeń przeciwdronowych na już wyprodukowane Raki i Kraby. Do tego jak w Szwedzkich transporterach opancerzonych CV90 powinno założyć się maskowanie multispektralne (od Lubawy) . A druga sprawa, nasi żołnierze chwalą Koreańskie czołgi K2, które oczywiście są dużo lepsze niż archaiczne i używa się ich znacznie przyjemniej, ale okazuje się że K2PL nie będą przekonstruowane odnośnie oddzielenia magazynu amunicji i silnego wzmocnienia boków, więc może okazać się że czołgi za miliardy a wieże czołgowe jak latały z T72 tak będą latać z K2, bo przecież liczy się sztuka sprzętu, bo czasu nie ma na przekonstruowanie....tymbardziej jeśli okaże się że ze względu na duże koszty czy inne "ważne" powody nie zainstalują systemu hardkill

    1. Majster

      Akurat odnośnie K2 to trochę bzdury waść mówisz. Fakt - nie będzie wydłużenia kadłuba, nie będzie paneli wydmuchowych na pociskach w kadłubie. Ale to tyle. Wzmocnienie boków jest jak najbardziej do zrobienia bez wydłużenia kadłuba. Koreańczycy to prezentują na K2 PIP które pewnie będzie bardzo zbliżone do K2PL. Jeśli się uda wymusić żeby nie zrezygnowali z systemu hard-kill to będzie niezły czołg. Leopard 2 do dzisiaj nie ma pełnej izolacji i mieć jej nie będzie. Tak na prawdę obecnie tylko M1 ma pełną izolację. A zmiana konstrukcyjna to trochę frajernik, bo koszta takiej operacji będą zabójcze. I tak umiejscowienie amunicji jest lepsze niż w Ruskich miotaczach wież, jest mniejsza szansa że coś walnie w taki magazyn.

    2. Davien3

      Majster nie da sie bez nie dość ze poważnego zwiększenia masy to całkowitego przekonstruowania kadłuba, bo tak sobie nie dospawasz płyt pancerza Nasz K2PL ma miec dodatkowe ERA ZSMU na wieży i ASOP czyli to co miał K2NO a tam masa siegneła juz 61,5 tony i była graniczna dla wytrzymałosci zawieszenia Leopard 2 ma znacznie bezpieczniej przechowywana amunicje od K2 Obecnie pełna izolacje ma jedynie M1 i Leclerc XLR Natomiast co do K12vs T-72 w umieszczeniu amunicji to owszem, ale jak w nią trafią, co przy cieniutkich bokach kadłuba jest łatwe to też będziesz miał latającą wieże, czego tak łatwo nie osiagniesz w Leo2 gdzie magazyn amunicji w kadłubie jest cieżko opancerzony a nie zwykły stojak jak w K2 Co prawda ruskie czołgi maja jeszcze gorzej.

  3. młodygrzyb

    Ciekawe że jak ukraińcy takie "gumowe" elementy jako osłony zamontowali na Leopardzie 2 to jakoś nie budziło zainteresowania. To są tak jak na "ukraińskim" Leopardzie nie gumy ale "taśmy" z górniczych taśmociągów. Proponuje zapoznać się z czego one obecnie się składają. Wbrew pozorom to skuteczna osłona przeciw dużej gamie zagrożeń.

    1. Davien3

      młodygrzyb bo na Leo2 takie osłony w porównaniu z solidnym pancerzem moga cos dac, na delikatnym BTR mają taki sam sens jak Kontakt-5 czyli zerowy.

    2. Buczacza

      Ale gdzie jakiś tam Ukraińcom do 1 armady wszechświata. . Przecież cały świat z podziwem i nie skrywaną atencją. Patrzy na nie mające analoga wyposażenie, wyszkolenie,dowodzenie i uzbrojenie.

  4. rED

    Jeśli to osadzono na BTR to pancerz ma raczej nawet osłonięty gumą ma bardzo słabą odporność.