- Wiadomości
Rosyjski odpowiednik Raka z gumową osłoną
Rosyjscy żołnierze z 55. Górskiej Brygady Strzelców Motorowych zamontowali na swoim samobieżnym moździerzu 2S23 Nona-SWK dodatkowe osłony będące… kawałkami gumy.

Autor. Vitaly V. Kuzmin/Wikipedia
Zdjęcia, które przedstawiają wspomniany pojazd, zostały wykonane w rejonie Awdijiwki, której okolice dalej są miejscem zaciekłych walk. Jak widzimy, wóz otrzymał nad przedziałem silnika osłonę przeciwko dronom, która przy okazji została przykryta siatką maskującą. Jednak „głównym bohaterem” jest tutaj to, co zostało nałożone przy pomocy śrub na pancerz kadłuba oraz wieży opisywanego samobieżnego moździerza. Są to duże kawałki gumowych pokryć (możliwe, że w jakiś sposób zbrojone), pokrywające większą część osłony zasadniczej pojazdu.
Czy tego typu osłony przeciwko, chociażby dronom FPV mają sens? Poniekąd tak, mają one szanse (podobnie jak inne improwizowane pancerze) zakłócić proces formowania się strumienia kumulacyjnego, co w przypadku i tak słabej głowicy bojowej może uchronić pancerz zasadniczy przed przebiciem. Z drugiej strony tego typu konstrukcje mają zasadę działania „na dwa uda” albo się uda i zadziała, albo nie uda i załoga przekonuje się o tym dobitnie.
#Ukraine/#Russia 🇺🇦🇷🇺:
— 𝕻𝖗𝖆𝖎𝖘𝖊 𝕿𝖍𝖊 𝕾𝖙𝖊𝖕𝖍 (@praisethesteph) March 13, 2024
120mm 2S23 Nona-SVK self-propelled mortar on a BTR-80 chassis, in the armament of the 🇷🇺#Russian 55th Mountain Motor Rifle Brigade, near #Avdiivka, #Donetsk oblast.
The hull and turret of the Nona-SVK is fitted with pieces of rubber, serving as improvised… pic.twitter.com/s6tQxcxReG
2S23 Nona-SWK to radziecki/rosyjski samobieżny armatomoździerz kal. 120 mm bazujący na 2S9 Nona-S, jednak osadzony na podwoziu transportera opancerzonego BTR-80 (w miejsce wcześniejszego gąsienicowego BTR-D). Jego donośność określa się na 7100-8800 metrów w zależności od typu używanego efektora. Dodatkowo możliwe jest użycie amunicji z napędem rakietowym, wtedy zasięg ostrzału wzrasta do 12 km. Za napęd pojazdu odpowiedzialny jest chłodzony wodą silnik wysokoprężny V8 KamAZ-7403 o mocy znamionowej 260 KM. System centralnego pompowania opon w pojeździe pomaga jeździć w różnych warunkach terenowych oraz w awaryjnych sytuacjach utraty ciśnienia w kołach. Maksymalna prędkość drogowa pojazdu to 80 km/h, natomiast maksymalny zasięg operacyjny to około 500 km. Prędkość pojazdu w wodzie wynosi do 10 km/h.
Zobacz też

Autor. Ministry of Defence of the Russian Federation/Wikipedia
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]