Reklama

Wojna na Ukrainie

Rheinmetall buduje w Rumunii centrum serwisowe zachodniego sprzętu wojskowego dla Ukrainy

Autor. Rheinmetall/Twitter

Niemiecki koncern zbrojeniowy Rheinmetall buduje w Rumunii centrum serwisowe zachodniego sprzętu wojskowego przeznaczonego dla Ukrainy. Punkt napraw, który ma zostać uruchomiony w kwietniu, będzie obsługiwał m.in. czołgi Leopard 2 i Challenger, a także wozy bojowe Marder - oznajmiła w poniedziałek ukraińska agencja Ukrinform za niemieckim portalem ntv.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Centrum powstaje nieopodal miasta Satu Mare w północno-zachodniej części Rumunii, niedaleko granic z Węgrami i Ukrainą. Głównym celem działalności ośrodka będzie "utrzymywanie gotowości operacyjnej zachodnich systemów bojowych użytkowanych na Ukrainie i zapewnianie im wsparcia logistycznego" - powiadomił Rheinmetall, cytowany przez Ukrinform.

Czytaj też

Jak dodano, innymi rodzajami uzbrojenia, które mogłyby być serwisowane w pobliżu Satu Mare, są m.in. haubice samobieżne i wojskowe samochody ciężarowe.

Reklama

W czerwcu ubiegłego roku Rheinmetall wraz z innym niemieckim przedsiębiorstwem Krauss-Maffei Wegmann (KMW) utworzył podobne centrum serwisowe w Janowie na Litwie. Naprawiane są tam pojazdy litewskich sił zbrojnych oraz wojsk państw NATO stacjonujących w krajach bałtyckich - przypomniał portal ntv.

Czytaj też

27 marca minister obrony Niemiec Boris Pistorius poinformował, że na Ukrainę przybyło 18 czołgów Leopard A6 wraz z amunicją i częściami zamiennymi. W oświadczeniu na Twitterze podano, że prócz czołgów ukraińska armia otrzymała także 40 wozów bojowych Marder.

Źródło:PAP
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (9)

  1. wert

    gebelsy w linii mają ponad 250 Leo z czego sprawnych jest połowa. Bardzo dobrze że robią centrum nie w Polsce. Poczekamy zobaczymy jak będą śpiewać gdy przyjdzie poczekać kilka miesięcy na remont np przekładni. Minął rok wojny, przywrócenie produkcji części wyniosło ZERO. Ile to PzH 2000 wyremontowano na Litwie? Z 18 szt mniej niż połowa jest operacyjna, reszta stoi i czeka. Krab jest przynajmniej 2x lepszy. Niedawno 10 szt było w remoncie, odbudowano nawet tego pierwszego "bezpowrotnie" straconego. Bardzo dobrze się stało. Litwa i Rumunia zapewniła gebelso eksterytorialność "zakładów" remontowych, nie mają tam wstępu

    1. Zenek2

      żenującego nazewnictwa używasz. Miesięczny ban dobrze by ci zrobił.

    2. Jakub_75

      Co ci się nie podoba? Coś obraźliwego napisał?

    3. Chyżwar

      @Jakub_75 Zatem monopol na "żenujące nazewnictwo" mają mieć wykształciuchy? Typowe dla waszego środowiska...

  2. QVX

    Położywszy na bok politykę popatrzmy, jak wygląda perspektywa remontu dla poszczególnych typów uzbrojenia z racji dostępności części. z. 1. Leo 2 - raczej dobrze, bo może są jakieś zapasy, jak również pozostaje kanibalizacja. Jedyny problem widzę tutaj w tym, że "narodowe" wozy mogą mieć pewne różnice, ale może da się je w razie braku odpowiednich części "zgermanizować". Marder - chyba podobnie (zapasy i kanibalizacja). Leo 1 - kanibalizacja prawdopodobnie pozostała, choć może zapasy będą u dawnych użytkowników. Challenger 2 - tu najlepsze, bo RM dostał całą dokumentację do modernizacji do standardu Ch3., a części - pójdą z demontażu z wozów do modernizacji.

  3. szczebelek

    Jak mnie to nie dziwi, że Niemiec musi po swojemu 🤣🤣🤣

    1. X

      To całkiem tak jak my ;))) Nauczyli się od "nailepszyh"

  4. LMed

    Że ci Rumuni się nie boją geszeftow z gebelsami na swoim terenie? Hehe.

  5. QVX

    Widać, że planiści NATO na poważnie wzięli się za logistykę. Uruchomiono Rumunię i wstawiono serwis sprzętu "niemieckiego" (Chally 2 i tak ma być modernizowany przez RM, więc poszedł tu), a w Polsce będzie serwis reszty pewnie. Do Rumunii pewnie przejdzie z Litwy serwis PzH2000 i dojdzie RCH-155.

  6. raczek

    Nie wiem czym sie tu podniecac centrum serwisowe to takie na chwile jesli wojna sie skonczy to Ukraina sama zechce to serwisowac a po drugie co za sprzet Leopardy Marder oraz samochody ciezarowe my nie mamy tyle ludzi zeby to zabezpieczyc niemry za dobrze nie beda placic bo jakby placili to by w niemczech uruchomili serwis

  7. nico

    Typowe szkopskie podejście. Plac pomocników Putina.

  8. QVX

    @ein Chodziło tylko o serwis PzH2000 (niejasne jest, czy ten z Litwy przejdzie do Rumunii), który koniecznie miał zajmować halę w HSW z gwarancją eksterytorialności. Żądanie dziwne i takie miało być, żeby ukryć to, że nie ma zapasu części zamiennych (obecnie serwis PzH2000 bazuje głównie na częściach z kanibalizacji kilkudziesięciu PzH2000 BW od lat wyłączonych z użytku przez brak funduszy na serwis w epoce Merkel).

  9. rwd

    Powinniśmy odpowiedzieć zakazem tranzytu niemieckiego sprzętu przez terytorium Polski. Skoro inwestują w Rumunii, to niech jeżdżą przez Rumunię.

    1. Ein

      Wiesz, że najpierw Niemcy chcieli to ulokować w Polsce? Nie wiesz? A wiesz jaką dostali odpowiedź? Nie wiesz? No widzisz, nic nie wiesz.

    2. gregorx

      Masz jeszcze jakieś inne rady rodem z piaskownicy? Zresztą, ktoś naprawdę liczył że przy tak ostentacyjnie antyniemieckiej retoryce obecnych władz Niemcy będą szukali w Polsce partnerów do współpracy zbrojeniowej?

    3. rwd

      Opcja niemiecka jak zwykle czujna. Jak zwykle to jest nasza wina, bo Niemcy nam już wszystko wybaczyli.

Reklama