Wojna na Ukrainie
Pierwsi ukraińscy piloci F-16 przeszkoleni w USA
U.S. Air Force ogłosiło, że ukończono szkolenie pierwszych ukraińskich pilotów F-16. Ze względów bezpieczeństwa nie podano ani dokładnej daty jego zakończenia ani liczby nowych lotników.
Amerykańskie samoloty F-16 mają trafić na Ukrainę z Holandii, Belgii, Danii, czy Norwegii. Siły powietrzne tych państw, poza dostarczeniem maszyn, zaoferowały pomoc w przygotowaniu ukraińskich pilotów i techników do korzystania z myśliwców 4. generacji.
Jak podaje portal Army Recognition, który powołuje się na słowa Erin Hannigan, rzeczniczki Powietrznej Gwardii Narodowej Stanów Zjednoczonych, pierwsze takie szkolenie zostały ostatnio ukończone w Stanach Zjednoczonych. Według Politico, nowo wyszkoleni piloci będą teraz kontynuować ćwiczenia w Europie.
Pierwsza grupa ukraińskich pilotów rozpoczęła szkolenia w bazie lotniczej Gwardii Narodowej Morris w Tucson w Arizonie w październiku ubiegłego roku. Szkolenia prowadzone są przez 162. Skrzydło Powietrznej Gwardii Narodowej.
Czytaj też
Rzecznik ukraińskich sił powietrznych Ilia Jewłasz informował już na początku maja, że niektórzy piloci kończą przygotowania do służby na amerykańskich samolotach 4. generacji. Twierdził również, że od miesięcy szkolony jest także personel naziemny.
Załoga F-16 zazwyczaj składa się z jednego pilota, chociaż istnieją wersje dwumiejscowe, takie jak TF-16N, F-16B, F-16D i F-16F. Na Ukrainę ma trafić około 60 myśliwców.
Jak podawała Agencja Reutersa powołując się na wysokie rangą ukraińskie źródło wojskowe, pierwsze myśliwce F-16 mają trafić do użytku ukraińskich sił powietrznych na przełomie czerwca i lipca tego roku.
Oprócz szkolenia w Stanach Zjednoczonych, inni ukraińscy piloci przechodzą ćwiczenia w Danii. Ponadto, Rumunia utworzyła ośrodek szkoleniowy F-16 dla ukraińskich lotników.
Czytaj też
Na początku tego tygodnia holenderskie Ministerstwo Obrony ogłosiło również, że pierwszych 10 ukraińskich wojskowych ukończyło szkolenie w zakresie obsługi technicznej F-16 w Holandii.
eee
A jakby przekazali/sprzedali Ukraincom phantom strike'i do migów 29 i f 16, Bo im sie wszystko chce i opłaca. A jakby nasi miga 29 z fantomistrikowali i dodali awioniki etc i nowe kamery flir, tzn IRIST , to by było....nieźlei
Ralf_S
Taaa... Kupić Phantom Strike do smokera to nie problem. Potem wystarczy wymienić całe okablowanie, generator prądu i awionikę w kokpicie, łącznie z HUDem. Potem kilka testów i już za pięć lat (przy dobrych wiatrach...) będą latać bojowo :]
Ralf_S
BTW - to tak jakbyś chciał wstawić matrycę LCD do ruskiego TV Rubin ;)