NATO-wski sprzęt w ukraińskim muzeum

Autor. 47. Brygada Zmechanizowana
W Kijowie, w Muzeum Wojny Rosyjsko-Ukraińskiej, na terenie Narodowego Uniwersytetu Obrony, Ukraińcy rozstawili sprzęt przekazany przez państwa NATO jako eksponaty.
Autor uważa, że sytuacja jest osobliwa — dlaczego sprzęt wojskowy, który jest jedynie uszkodzony i nadal można go naprawić po odesłaniu do Polski lub innych państw NATO, trafia do muzeum jako eksponat? Wiemy, że Ukraina cierpi na braki w sprzęcie ciężkim, przez co jej wojskom lądowym coraz trudniej odpierać ataki przeciwnika. Sprzęt nadający się do naprawy powinien zostać odesłany, tak jak widoczny czołg podstawowy M1A1SA-UKR.
A damaged Ukrainian M1A1 SA was turned into a monument in Kyiv(Presumbly, because of a lack of spare parts), it was formerly in service with 47th Mechanized Brigade, 2025. pic.twitter.com/yg67EFzRap
— T-90K (@T_90AK) June 28, 2025
Wizualne oględziny pojazdu wskazują, że wóz nadaje się do remontu. Oczywiście, do tego potrzebne jest zaplecze przemysłowe i wóz trzeba byłoby odesłać prawdopodobnie do USA, ale możliwe, że naprawy mogłyby zostać wykonane w Polsce, w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych S.A., gdzie wraz z General Dynamics Land Systems budowane jest centrum serwisowe dla czołgów tego typu. Zresztą, tyczy się to nie tylko widocznego czołgu.
🇺🇦#Ukraine’s Defense University museum now displays Western gear: #M1A1 Abrams, #F16, #Bradleys, #Marders, #M109 & #Krab SPGs. All were damaged & decommissioned, then cosmetically restored. The F-16 is likely a retired 🇺🇸#US frame.
— Conflicthistory and News (@news_and32812) June 29, 2025
TG: https://t.co/j26pgYFdus pic.twitter.com/lDuSEpOtj6
Na zdjęciach widoczny jest choćby bojowy wóz piechoty M2A2ODS-SA czy armatohaubica samobieżna Krab. Oba pojazdy, wizualnie, wydają się być zdatne do naprawy — o ile pozwolono by zadziałać zakładom przemysłowym. Zresztą, pojazdy w gorszym stanie były remontowane, a wręcz odbudowywane, jak czołg Merkawa Mk4, który formalnie został zniszczony w Libanie, a następnie odbudowany i przywrócony do służby w Cahalu około trzy lata temu.
Czytaj też
Władze Ukrainy powinny przekazać ten sprzęt do remontu państwom-producentom, zamiast tworzyć z niego atrakcję muzealną. Warto też zadać pytanie, kto jest faktycznym właścicielem tego sprzętu. Przypomnę, że Ukraina go nie kupiła, lecz otrzymała w ramach pomocy wojskowej, więc w przypadku czołgów M1A1SA-UKR czy bojowych wozów piechoty M2A2ODS-SA formalnym właścicielem pozostaje rząd USA.
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie