Wiadomości
Holandia modernizuje śmigłowce morskie
19 grudnia minister obrony Królestwa Niderlandów Christophe van der Maat poinformował Tweede Kamer, izbę niższą tamtejszego parlamentu o zamiarze modernizacji całej posiadanej floty śmigłowce NH90.
Królestwo Niderlandów w 2000 r. zamówiła dwadzieścia NH90 w odmianie morskiej, które miały zastąpić używane przez Koninklijke Marine wiropłaty Westland Lynx. Tuzin z nich reprezentowało wersję pokładową NFH (NATO Frigate Helicopter) a osiem wersję transportową TNFH (Tactical NATO Frigate Helicopter). Spośród nich jeden z nich został utracony w 2020 r. w wyniku katastrofy, do której doszło na wodach w pobliżu Aruby.
Niderlandy były pierwszym krajem, który otrzymał wiropłaty w wersji pokładowej NFH, która przeznaczona jest do realizacji zadań rozpoznawczych i patrolowych, zwalczania okrętów podwodnych/nawodnych, misji desantowych oraz akcji poszukiwawczo-ratowniczych. Wersja TNFH przeznaczona jest do transportu ładunków i ludzi zarówno nad obszarami morskimi, jak i lądem.
Czytaj też
Zgodnie z przekazanymi informacjami program modernizacji niderlandzkich NH90 ma rozpocząć się w 2028 r., kosztować 661,6 mln EUR i wydłużyć ich żywotność o kolejne 15 lat. Konieczne prace realizowane będą w ramach planowych remontów realizowanych w połowie okresu ich eksploatacji MLU (Mid Life Upgrade). Natomiast konieczność modernizacji wynika z faktu, że kilka systemów oraz urządzeń pokładowych pochodzi z lat 90. ubiegłego wieku i wymaga wymiany. Tak jak na przykład łącze danych Link 11, które zostanie zastąpione przez Link 22.
W ramach modernizacji MLU zaplanowano zarówno uaktualnienie oprogramowania, jak również modyfikacje sprzętowe, w tym jak wspomniano nowe urządzenia łączności, ulepszony system sonarowy, integracja nowszych torped Mk 54 oraz systemu ESM (Electronic Support Measures) służącego do nadzoru elektromagnetycznego i nasłuchu. Zmodernizowanych zostanie również szereg systemów pomocniczych, takich jak sprzęt szkoleniowy i symulatory, system planowania oraz analizy misji jak również urządzenia diagnostyczne.
Czytaj też
Planowane prace mają zostać podzielona na dwa etapy. W pierwszym opracowany zostanie zakres MLU i przetestowane zastosowane rozwiązania na jednym z niderlandzkich NH90. Po jego pozytywnym zakończeniu, rozpoczęty zostanie drugi etap, który polegać będzie na doposażeniu pozostałych 18 śmigłowców z wykorzystaniem pakietów modernizacyjnych.