Reklama

Siły zbrojne

WAT kupuje bezzałogowy system powietrzny nowej generacji

Zdj. podglądowe: BSP FlyEye. Fot. Grupa WB
Zdj. podglądowe: BSP FlyEye. Fot. Grupa WB

Wojskowa Akademia Techniczna prowadzi postępowanie bezzałogowy statek powietrzny nowej generacji, wraz z mobilnym systemem kierowania BSP. Bezzałogowiec, wraz z niezbędnym wyposażeniem i trenażerem, ma zostać dostarczony jeszcze do końca listopada br.

Jak czytamy w dokumentacji przetargowej, przedmiotem postępowania jest dostawa zestawu bezzałogowego statku powietrznego nowej generacji, na który będzie składał się sam bezzałogowiec z wyposażeniem oraz mobilne stanowisko sterowania nim.

Postępowanie przetargowe dzieli się na dwa zadania. Pierwsze dotyczy pozyskania platformy BSP z niezbędnym wyposażeniem. Bezzałogowiec, o długości maksymalnej do 2 metrów i z rozpiętością skrzydeł do 4 metrów, powinien posiadać silnik elektryczny, zapewniający minimum 2-godzinny lot, przy zasięgu min. 25 km. Maksymalna jego masa startowa będzie wynosiła powyżej 10 kilogramów, przy czym mógłby on startować z ręki lub wyrzutni. Pieczę nad BSP powinny sprawować maksymalnie dwie osoby.

Redakcja Defence24.pl zwróciła się z prośbą o komentarz do Wojskowej Akademii Technicznej w sprawie okoliczności zakupu.

Zakup zestawu bezzałogowego statku powietrznego nowej generacji wpisuje się w podniesienie potencjału dydaktycznego Katedry Rozpoznania Obrazowego w zakresie szkolenia podchorążych na kierunku geodezja i kartografia o specjalności rozpoznanie obrazowe oraz prowadzenia kursów doskonalących dla żołnierzy zawodowych w obszarze rozpoznania obrazowego na rzecz Ministerstwa Obrony Narodowej. Jednocześnie zakup bezzałogowego statku powietrznego nowej generacji podniesie potencjał naukowy Katedry Rozpoznania Obrazowego, która prowadzi badania naukowe związane z rozpoznaniem obrazowym zarówno z pułapu satelitarnego jak i lotniczego.

Ewa Jankiewicz, rzecznik prasowy WAT

Bezzałogowiec będzie więc służył do wsparcia prowadzonych przez WAT badań oraz szkolenia podchorążych. Wróćmy do parametrów. Wysokość operacyjna lotu powinna wynieść nie mniej niż 800 metrów nad poziomem gruntu, zaś zakres temperatur otoczenia, w jakim będzie pracował bezzałogowiec, będzie opierał się na przedziale od -10°C do 40°C.

Głowica BSP powinna posiadać kamerę światła dziennego, rejestrującą obraz w rozdzielczości HD oraz kamerę termowizyjną, razem zapewniające cyfrową transmisję obrazu w czasie rzeczywistym, a także umożliwiać zapis i przetwarzanie obrazu na pokładzie platformy BSP. Dodatkowym elementem wyposażenia ma być wbudowany lokalizator GPS oraz zapasowy akumulator.

Reklama
Reklama

Poza samym statkiem powietrznym, zakres pierwszego zadania obejmuje też 2 notebooki z oprogramowaniem i sprzętem do sterowania bezzałogowcem, dodatkowy laptop służący za trenażer, zestaw środków łączności oraz zasilania, zestaw plecaków do transportu BSP, narzędzia oraz materiały eksploatacyjne do konserwacji i serwisowania komponentów. Zamówienie obejmie także szkolenia z obsługi platformy dla minimum 3 osób.

Przechodząc do zadania drugiego, będzie nim dostawa mobilnego stanowiska kierowania i kontroli systemu BSP nowej generacji. Na jego podstawę złoży się czteromiejscowy bus z napędem na cztery koła o DMC wynoszącej maksymalnie 3499 kg, z silnikiem 1,9 l. o mocy 136 koni mechanicznych. W środku pojazdu powinien znajdować się stolik roboczy, blat serwisowy w zabudowie oraz m.in. ognioodporna szafka na baterie.

Realizacja zadania pierwszego powinna się zamknąć do dnia 30 listopada 2021 roku, natomiast drugie w ciągu 12 miesięcy. Termin składania ofert upływa 3 sierpnia br. o godzinie 9:00, a po upływie godziny zostaną one otwarte.

Do kryteriów udzielenia zamówienia w ramach zadania pierwszego zalicza się cenę (waga 60%) oraz okres gwarancyjny, wynoszący maksymalnie 24 miesiące (waga 40%). Z kolei kryteria w zadaniu drugim są bardziej rozbudowane i dotyczą ceny (waga 60%), gwarancji na części mechaniczne pojazdu (waga 10%) i na perforacji nadwozia (waga 10%) oraz terminu realizacji zamówienia (waga 20%).

Współpraca: Piotr Jaszczuk

Reklama
Reklama

Komentarze (8)

  1. sw

    Kupuja a nie opracowują ??? Na aliexpress ???? Po co oni są ???

    1. Dyrdymał

      To chyba parodia. To w końcu po co ta uczelnia jeśli nie wnosi swojego wkładu w obronność???

  2. student

    Dziwne. Kupują model z półki zamiast albo opracować własny (dodatkowo szkolenie i doświadczenie badawczo-konstruktorskie w gratisie) albo wykorzystać to co już opracowali (chyba że to nie były opracowania w technologii "nowej generacji". Wtedy pojawiają się kolejne pytania ;/

  3. Popo

    WAT - czy ktoś jes t w stanie sensownie wyjaśnić po co to istnieje? Cały sprzęt, który mamy jest albo ruski albo jankeski. Kogo oni tam kształcą? To nie jest hej ja serio pytam.

  4. Slayer

    Co tam jest od o nowej generacji ???

  5. WERD

    To ma być uczelnia? śmiechu warte, kształcącą analfabetów? nie wiedzą czego używa WP?

    1. Jabadabadu

      Łuuuuczelnia raczej, od łuku, bo podobne na calym świecie opracowują własne rozwiązania. No tak, zapomniałem, że WAT jest obecnie tylko nazwą-cieniem dawnej wyższej uczelni technicznej szczycącej się opracowaniami na poziomie gen. Kaliskiego i innych. To już nawet nie wstyd, to śmiech.

  6. Sidematic

    WAT a nie ma u siebie w zapasach kilku własnych modeli BSP???? To co z nich za uczelnia techniczna?

    1. Popo

      Dokładnie.

  7. Bizon

    WAT powinien rozpocząć dialog techniczny i fazę analizy koncepcyjnej tak żeby świeżo upieczeni absolwenci mogli tuż przez rychłą emeryturą zakończyć fazę wstępna projektu

  8. men

    Kupuje? myślałem że opracowuje, do szkolenia podchorążych? to po co ten cyrk przecież wiedzą co w WP "lata"