USA wprowadzają sankcje CAATSA wobec Turcji

8 kwietnia 2021, 07:39
s-400
Fot. mil.ru
Reklama

Departament Stanu USA poinformował o nałożeniu na podstawie ustawy Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act (CAATSA) sankcji na tureckie Prezydium Przemysłu Obronnego (SSB). Powodem do nałożenia sankcji był zakup przez Ankarę rosyjskiego systemu przeciwlotniczego S-400 Triumf.

Ustawa o przeciwdziałaniu przeciwnikom Ameryki poprzez sankcje CAATSA została wprowadzona w 2017 roku jako element walki z Iranem, Rosją oraz Koreą Północną, który umożliwia karanie podmiotów angażujących się w „znaczące transakcje” z tymi trzema państwami.

Za taką transakcje został uznany przez Turcję zakup rosyjskiego systemu przeciwlotniczego S-400 Triumf w sierpniu 2017 roku. Zdaniem USA zakup może bezpośrednio zagrozić bezpieczeństwu amerykańskiej technologii, w tym myśliwców 5. generacji F-35. Amerykańscy eksperci uważają, że radary zainstalowane w rosyjskiej broni nauczą się dostrzegać i śledzić te myśliwce, przez co ich niewykrywalność stałaby się wątpliwa. Dlatego też, gdy Turcy nie rezygnowali z umowy z Rosją, w lipcu 2019 r. USA wykluczyły Turcję z konsorcjum produkującego myśliwiec F-35 i odmówiły sprzedaży samolotów. 

W grudniu 2020 roku administracja Donalda Trumpa zmieniła wytyczne w sprawie stosowania niektórych sankcji przewidzianych w ustawie CAATSA umożliwiając tym samym rozszerzenie ich na Turcję. Projekt ten został przegłosowany przez obie izby parlamentu większością gwarantującą odrzucenie ewentualnego weta głowy państwa. Teraz sankcje przeciwko tureckiemu Prezydium Przemysłu Obronnego (SSB) i jej wyższemu kierownictwu zaakceptował Departament Stanu USA.

Wśród nałożonych sankcji na SSB, czyli państwową agencją odpowiedzialną za zapewnienie przemysłowi obronnemu niezbędnych produktów i technologii można wymienić, po pierwsze, zakaz wydawania przez wszelkiego rodzaju departamenty i agencje rządowe USA specjalnych licencji i zezwoleń na podstawie ustawy o reformie kontroli eksportu z 2018 r., ustawy o kontroli eksportu broni, ustawy o energii atomowej z 1954 r. ani żadnej innej ustawy, która wymaga uprzedniej zgody rządu USA jako warunku eksportu lub reeksportu towarów lub technologii do SSB. Po drugie, wprowadzono zakaz udzielenia pożyczek i kredytów na rzecz SBB ze strony amerykańskich podmiotów, w tym przez Export-Import Bank of the United States (EXIM Bank).

Amerykańskimi sankcjami zostało objęte również ścisłe kierownictwo SSB: Ismaila Demira (prezesa SSB), Faruka Yigita (wiceprezesa SSB), Serhata Gencoglu (szefa działu obrony powietrznej i przestrzeni kosmicznej SSB) oraz Mustafę Alpera Deniza (kierownika programu SSB 's Regional Air Defense Systems Directorate). Cała czwórka została objęta zakazem wjazdu na teren USA, zaś wszelkie nieruchomości i ich udziały w majątku, który znajduje się w USA zostały zablokowane. Ponadto Departament Stanu zakazał prowadzenia wszelkich transakcji walutowych oraz transferów kredytów lub płatności między instytucjami finansowymi, które podlegają jurysdykcji Stanów Zjednoczonych i wiążą się z interesem osób objętych sankcjami.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 39
Reklama
ito
czwartek, 8 kwietnia 2021, 21:27

Skuteczniejszym sposobem wepchnięcia Turcji w objęcia Rosji i chin byłoby chyba tylko stwierdzenie "wypad z NATO". A wydawało się, ze Trump porusza się w polityce jak słoń w składzie porcelany.

Milutki
piątek, 9 kwietnia 2021, 00:21

Ale NATO to m.in Turcja więc nie może wypaść z NATO. Niektóre inne kraje, np. Polska, są do NATO dokoptowane, Sojusz istniał bez nich, może też istnieć po nich,

Davien
piątek, 9 kwietnia 2021, 10:42

NATO bez Turcji może spokojnie istnieć, nikt tego zakłamanego kraju w nim nie potrzebuje. Ale jestescie zbyt wielkimi tchórzami by sami odejść.

Milutki
piątek, 9 kwietnia 2021, 21:38

Sojusz może też istnieć bez USA , ale jakie to istnienie

Davien
niedziela, 11 kwietnia 2021, 01:11

Milutki, dawno powinni was z NATO wywalic byłby spokój. I nie martw się USA w NATO bedzie ,a TUrcja watpliwe.

Oto
niedziela, 11 kwietnia 2021, 15:50

Davien, Turcja jest zdecydowanie ważniejszym partnerem NATO niż twój kraj, który jeszcze niedawno kolegował z Rosjanami w Układzie Warszawskim przeciw NATO.Twoje narzekania i krzyki nie zmienią tego faktu.

ito
piątek, 9 kwietnia 2021, 18:34

Oczywiście, może istnieć. Krótka powtórka z historii: Gallipoli. I wszelkie działania na Morzu Czarnym idą się ciurlać. Gruzja jako sojusznik- RiP. Całe Bałkany w ciężkich kłopotach. VI flota może sobie pływać na zachód od Kasos. W Syrii nagle nie Ruscy a Amerykanie muszą uważac na turkmeńską "demokratyczną opozycję". Bomba. Po prostu ekstra osiągnięcie.

Davien
niedziela, 11 kwietnia 2021, 01:13

Ito, Turcja zrywająca Montreux??? Az takim... Erdogan nie jest choc w Rosji by piali z zachwytu:)) A co do historii to jak Turcja chce powtówki z IWŚ kiedy jedynie cudem nie skończyli jak Austro Węgry to niech zaczepiają USA, ale tym razemnikt im nie pomoże. Aha, jaka Turcja w Syrii?:)) I jakie tureckie okrety poza Bosforem?

ito
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 16:44

"jaka Turcja w Syrii" Ano Davienku żeby siać propagandę tez trzeba MYŚLEĆ- a tego ci brakuje. A poczytaj sobie artykuły w portalu, na którym jesteś to słów kilkoro o działalności Turcji w Syrii się dowiesz. Nie "jakimś cudem" tylko dzięki tureckiemu wojsku przetrwali kierowane przez Brytyjczyków (podpowiem: eks najlepszy przyjaciel, w tym czasie agresor) powstanie arabskie, i napaść grecką. Dla anatolijskich Greków rzecz skończyła się bardzo boleśnie. Brytyjczykom powstanie arabskie wyszło bokiem.

Tomek
czwartek, 8 kwietnia 2021, 20:56

Dziwię się, że ustawa CAATSA została wprowadzona jako element walki z Iranem, Rosją oraz Koreą Północną, ale pominęła Chiny. Wychodzi na to, że gdyby Turcja zakupiła system OPL z Chin (jak to pierwotnie miało być), to sankcji by nie było.

Davien
piątek, 9 kwietnia 2021, 10:43

Bo by nie było, Turcja juz raz kupiła HQ-9 i jedyna reakcja NATO było to że nie będą zintegrowane z NATO-wskim systemem OPL.

trzcinq
czwartek, 8 kwietnia 2021, 17:25

Hehe nauczą się wykrywać przez co wartość F-35 stanie się wątpliwa :) dobre bo karmi nas się informacjami jakoby S-400 były do kitu :) prawda zawsze na jaw wyjdzie. Kwestia czasu panowie

LOLOK
czwartek, 8 kwietnia 2021, 16:57

rozumiem ze sie obawiali o f35 ze costam te radary S400 moga nauczyc sie sledzic ale zostali wywaleni z tego programu i zakaz zakupu na f35 ale snkcjie nalozone na defakto jednego z naJsilniejszych soJusznikow NATO to raczej same USA sie oslabia i straca wiarygodnosc w oczach innych sojusznikow i teraz Turcji tylko pozostaje zmienic sojusznika typu Rosjia Iran Chiny a w tedy to oslabi pozycjie USA

trzcinq
czwartek, 8 kwietnia 2021, 15:45

Dobre bez kitu. USA wprowadza sankcje na Turcje z powodu zakupu przez nich całkowicie nieskutecznych systemów opl S-400 :) piąteczka panowie

Andrettoni
czwartek, 8 kwietnia 2021, 14:21

Sankcje są równie skuteczne co naloty dywanowe. Niby coś niszczą, ale Chiny, Rosja, Iran i Turcja jakoś się nie poddają z ich powodu - zamiast tego zacieśniają współpracę.

Olo
czwartek, 8 kwietnia 2021, 13:59

Sankcjonowanie personelu świadczy o miernocie intelektualnej i bezradnosci sankcjonującego. Szef każe a podlegly mu pracownik czy urzędnik musi. I gdzie tu wina szarych ludzi?

mzs
czwartek, 8 kwietnia 2021, 10:11

To by było na tyle wstawania z kolan przez Erdogana. Jak widać nowa administracja amerykańska przyjęła jeszcze ostrzejsze podejście do tureckiego satrapy. Sankcje, widmo kryzysu walutowego i załamania gospodarki powinny dać do myślenia obywatelom aby, jak w Rosji, nie skończyli z dożywotnią kadencją obecnego prezydenta.

HeHe
czwartek, 8 kwietnia 2021, 12:51

Wygląda jednak na to, że Erdogan już dawno wstał z kolan a "widmo kryzysu walutowego i załamania gospodarki" to syrenie śpiewy fanów Ameryki które notabene nie przestraszyły Erdogana i z pewnością sankcje nałożone na Prezydium Przemysłu Obronnego nie zmuszą go do zmiany kursu w polityce zagranicznej :)

yar
czwartek, 8 kwietnia 2021, 14:24

Ale Erdogan tak samo jak Putin nie będą żyli wiecznie...

Milutki
czwartek, 8 kwietnia 2021, 10:10

Odpowiedzią Turcji będzie dalsza współpraca własnego przemysłu militarnego z przemysłami innych państw poza USA. Jeżeli USA sprzeda F-35 Grecji to Turcja stworzy system do zwalczania tego samolotu i każdy bantustan na świecie będzie mógł go kupić

czwartek, 8 kwietnia 2021, 11:59

Cóż za zmiana tonu;))) sankcje będą działać także w stosunku so podmiotów robiących interesy z USA, także te, jak w przypadku Iranu, będą miały wybór: albo US, albo Turcja. Zgadnij kogo wybiorą?;))))) Pozostanie wam współpraca z Koreą Płn. i transfer przepisów kulinarnych "1000 potraw z niczego". Baj, baj Erdogan, następny pucz już się uda;)))

Milutki
czwartek, 8 kwietnia 2021, 20:45

Nie widzę takiej informacji aby sankcje miały objąć wszystkich robiących interesy z Turcją, zakazy obejmują instytucji USA. Rosja i Chiny nie kupują od USA więc ich takie działania nie ruszają, Turcja jeżeli zajdzie potrzeba będzie współpracować z nimi

Davien
piątek, 9 kwietnia 2021, 10:46

I co wam to da? Poza całkowitym odcieciem od NATO i dalszym upadkiem Turcji. Och zapomniałęm o apetycie Rosji na Bosfor i Dardanele:)

Milutki
piątek, 9 kwietnia 2021, 21:37

Ale traktat NATO nie wymusza kupowania broni od USA albo posiadania broni tylko amerykańskiej, gdyby tak było kraje Europy Środkowej w tym Polska do dzisiaj nie weszłyby do NATO

Davien
niedziela, 11 kwietnia 2021, 01:17

Milutki, sankcje na was nałożyły USAza złamanie sankcji na Rosję. a dla NATO USA sa znacznie wazniejszym partnerem od Turcji. Jakos jak chcieliscie HQ-9 to nie było żadnych sankcji, nic, odpowiedz sobie dlaczego, i dlaczego nie ma wymogu w NATO kupowania broni z USA jak ci się uroiło. Turcy też by nie weszli do NATO z tym twoim "wymogiem":))

czwartek, 8 kwietnia 2021, 17:07

Z Chinami, Rosją, Iranem, z szeregiem (mniejszym lub większym) państw azjatyckich, afrykańskich, południowoamerykańskich. Nie wyobrażam sobie, żeby np. Indie były gotowe dostosowywać swoje interesy do amerykańskiego widzimisię - to byłoby poniżej ich godności. Łatwo nie będzie, ale jeśli Turcy zdecydują się na obronę swojej suwerenności, to dadzą radę. Wszystko zależy od wytrzymałości i poczucia godności Turków. PS. Erdogan nie dokonał puczu - pucz chcieli przeprowadzić Amerykanie.

Davien
piątek, 9 kwietnia 2021, 10:48

Indie palcem nie ruszą dla prowincjonalnej z ich punktu widzenia Turcji bo USA jest dla nich wazniejszym klientem:) I to Erdogan sfingował ten "pucz" by sie pozbyc opozycji.

Milutki
czwartek, 8 kwietnia 2021, 16:26

No to Chiny i Rosja sprowadzą amerykańskie sankcje na samych siebie za to że sami od siebie kupują broń i nie będą wtedy mieli oporu aby sprzedawać broń do Turcji. Aaa, Chiny i Rosja już są objęte amerykańskimi sankcjami tzn. nie mogą kupować amerykańskiej broni, no to współpracę z Turcją już mogą rozpocząć

Fanklub Daviena i GB
czwartek, 8 kwietnia 2021, 13:15

Tego z kim współpraca się lepiej opłaca. Czyli nie z USA bo jak widać choćby w Polin, przyjaźń z USA to gigantyczne straty... :D

HeHe
czwartek, 8 kwietnia 2021, 12:41

W przypadku Iranu to amerykańskie sankcje okazały się bezskuteczne i przecież dlatego Amerykanie byli zmuszeni usiąść do rozmów z Iranem na temat przyszłości JCPOA wycofując zarazem część swoich wojsk bazujących w Zatoce Perskiej :)

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 19:09

Jakich rozmów?? Iran usłyszał twarde warunki USA i albo sie zgodzą albo sankcje zostają. A wojska wycofuja na podstawie umowy z rządami Iraku i Afganistanu. Aha Iranowi znowu cos się rozsypało w Natanz:)

Falcon
czwartek, 8 kwietnia 2021, 11:00

"Turcja stworzy system do zwalczania F-35". No przecież, bo Turcja to potęga technologiczna na miarę USA czy Japonii.

No skąd
czwartek, 8 kwietnia 2021, 15:28

Nie masz pojęcia o Turcji

tolek
czwartek, 8 kwietnia 2021, 11:18

no to teraz Turcja moze sie podzielic technolagia z Iranem i poprosic USA o opuszcznie baz Turcji

gegroza
czwartek, 8 kwietnia 2021, 14:08

A USA w zamian wspomoże Kurdów :)

czwartek, 8 kwietnia 2021, 17:09

Oczywiście, że mogą to zrobić, ale konsekwencje mogą być nie do oszacowania dla stosunków US-Turcja.

Davien
piątek, 9 kwietnia 2021, 10:49

A to mogą byc jeszcze gorsze?:)

Milutki
czwartek, 8 kwietnia 2021, 16:28

Jeżeli Turcja na poważnie weźmie się za komunistów to nic im nie pomoże. Nawet teraz to co jest w północnej Syrii to tylko wyczekiwanie przez Turcję najbardziej dogodnego momentu do zniszczenia ich doszczętnie

Davien
piątek, 9 kwietnia 2021, 10:51

A czym sie za nich weżmiecie jak wasze lotnictwo i armia ladowa bez USA leża i kwiczą bo nawet nie beda miały czym latać :) A efektem tych waszych działań może byc teraz rozbiór ale Turcji.

Tweets Defence24