Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Ulepszone NH90 dla francuskich specjalsów

Rys. Airbus Helicopters
Rys. Airbus Helicopters

Do francuskiego 4. pułku specjalnego (4e RHFS) trafi 10 śmigłowców NH90 TTH (Tactical Troop Helicopter) Caiman w najnowszej wersji TFRA 2 przeznaczonej dla wojsk specjalnych. Zakup ten był „od dawna oczekiwany”, ale komentowany jest jako kolejna forma wsparcia dla francuskiego przemysłu obronnego. W programie oprócz NHIndustries (joint venture Airbusa, Leonardo i Fokkera) wezmą udział też takie francuskie firmy jak Thales czy Safran.

Umowę dotyczącą opracowania i dostaw specjalnej wersji śmigłowca transportowego NH90 TTH podpisała 12 października z NATO Helicopter Management Agency (NAHEMA) i będąca producentem NHIndustries wraz z partnerami biorącymi udział w programie, takimi jak Thales, Safran i GKN Aerospace. Bazą dla nowej wersji oznaczonej TFRA 2 i opartej na wymaganiach francuskiego Dowództwa Operacji Specjalnych COS (Commandement des Opérations Spéciales) będą maszyny zamówione w NHIndustries 29 września 2020 roku przez DGA (fr. Direction Générale de l'Armement - Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia).

Nowe funkcjonalności mają zapewnić znaczny wzrost zdolności operacyjnych śmigłowca i uczynią z NH90 środek transportu zdolny do działania w trudnych warunkach, takich jak tereny piaszczyste, śnieg lub mgła. Maszynę w wersji TFRA 2 wyróżniać będą też: ulepszony kokpit załogi, nowy system szybkorozłącznych drzwi składanych i nowe mocowania lin desantowych, zapewniające żołnierzom możliwość opuszczania śmigłowca przez tylną rampę pod osłoną ognia prowadzonego z obu burt przez strzelców pokładowych. Uzupełnienie istniejącego wyposażenia NH90 stanowić będą nowej generacji cyfrowa mapa 3D, składane stopnie do wsiadania na pokład i dodatkowe punkty kotwiczenia lin desantowych na suficie.

Częścią nowej konfiguracji TFRA 2 będzie elektrooptyczny system nowej generacji EuroFLIR™ firmy Safran z wyświetlaczami i elementami sterującymi dla pilotów, komandosów, strzelców pokładowych i loadmasterów. Dzięki temu dane wyjściowe będą w czasie rzeczywistym umożliwiać aktualizację planowania misji przewożonego pododdziału na podłączonych ekranach lub tabletach aż do momentu opuszczenia przez desant pokładu śmigłowca.

W drugim etapie unowocześnienia przewiduje się instalację systemu obserwacji w rozproszonej aperturze (Distributed Aperture System - DAS) złożonego z kamer na podczerwień wyświetlających obraz 3D w nowym cyfrowym wyświetlaczu montowanym na hełmach pilotów, zapewniającego wsparcie ich pracy podczas lotów przy słabej widoczności, tym samym znacznie poprawiającego zdolności operacyjne NH90 w trudnych warunkach.

Maszyny te mają trafić do 4ème Régiment d'Hélicoptères des Forces Spéciales (fr. 4. pułk śmigłowcowy sił specjalnych), gdzie wypierają sukcesywnie znacznie starsze Pumy, Cougary. Wszystkie zmodyfikowane NH90 TFRA 2 Caiman mają zostać dostarczone do w latach 2025-2026.

Reklama
Reklama

Komentarze