Reklama

Polityka obronna

Fot. Policja.pl

Trzech chętnych na dostawę nowych śmigłowców dla Policji

Walka o kontrakt na trzy jednosilnikowe śmigłowce dla Policji rozstrzygnie się najprawdopodobniej pomiędzy Wytwórnią Sprzętu Komunikacyjnego „PZL – Świdnik” S.A. ze Świdnika, Bell Helicopter Textron Inc z Fort Worth z Texasu oraz Heli Sp. z.o.o. Invest Sp.L. z Warszawy. Te trzy podmioty złożyły wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na dostawę wspomnianych maszyn.

Policja zamierza zakupić trzy nowe śmigłowce wielozadaniowe. Ich dostawa planowana jest do 14 grudnia 2018 r. Chodzi o maszyny wyprodukowane nie wcześniej niż w 2017 r. Śmigłowce mają mieć napęd jednosilnikowy, turbinowy i będą przeznaczone do wykonywania zadań statutowych Policji.

Policja chce pozyskać śmigłowce w konfiguracji wyposażenia umożliwiającego wykonywanie lotów w warunkach (VFR – visual flight rules) obejmujących zarówno dzień jak i noc, a także opcjonalnie w nocy przy użyciu gogli noktowizyjnych NVG. Stąd też kabina oraz oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne maszyny musi być przystosowane do wykorzystania systemu noktowizji minimum III generacji z autogatingiem klasy B. Śmigłowiec ma być również wyposażony w tzw. glass cocpit.

Przy załodze składającej się z jednego i/lub dwóch pilotów śmigłowce muszą mieć możliwość transportu co najmniej 3 pasażerów w przedziale pasażerskim. Wiropłaty powinny posiadać możliwość przewożenia użytecznego ładunku wewnętrznego o minimalnym ciężarze 350 kg, przy pełnych instalacjach eksploatacyjnych, obejmujących w tym przypadku paliwo, oleje, płyny, etc. Nowe policyjne śmigłowce mają dysponować prędkością przelotową, przy której uzyskuje się maksymalny zasięg, nie mniejszą niż 220 km/h. Jednocześnie muszą dysponować zasięgiem co najmniej 500 km, bez zastosowania dodatkowych zbiorników i przy zachowaniu rezerwy paliwa na 20 minut lotu. 

Czytaj też: Policyjne lotnictwo wyjdzie z zapaści? MSWiA: Planujemy zakup czterech śmigłowców 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (9)

  1. Julek

    W Świdniku stoją od lat 2 nowe śmigłowce PZL W-3A Sokół, nigdy nie odebrane przez Bumar (Polski Holding Obronny). Są własnością Bumaru, czyli pośrednio państwa. Ich zakup (łącznie z przeglądem / remontem po długotrwałym postoju) zamiast 2 Black Hawków kosztowałby może 25% tych pieniędzy. Za resztę można by kupić pozostałe śmigłowce i cały zakup zamknąłby się w kwocie niższej niż obecnie państwo zapłaci za Black Hawki. Wiem, co zaraz powiedzą malkontenci, ale od razu informuję, że w polskich warunkach Sokoły zrobią te samą robotę co Black Hawki, ale po dużo niższych kosztach i korzystając z części produkowanych w Polsce (łącznie z silnikami). Pojemność kabiny na 10 policjantów z wyposażeniem jest w polskich warunkach wystarczająca.

  2. Edi

    Warto by dodać że tylko Airbus złożył ofertę, przekracza ona budżet i przetarg został unieważniony.

  3. Polish blues

    Czy ktoś może wie, jakie maszyny mogą zaproponować poszczególni oferenci? Czy ktoś wie, ile helikopterów ma do dyspozycji policja w tej chwili? Wielkość przetargu jakoś nie powala.

    1. Davien

      Swidnik zapewne SW-4, Bell to któras z nowych wersji Jetrangera, a Trzeci mozliwe że jakiś AIrbus ale poza świdnikiem to praktycznie nic pewnego.

    2. Qba

      Airbus H125, H130, Bell 207, 407, 507, Leonardo AW119.

    3. Edi

      SW-4 nie spełnia wymagań

  4. SpartanDG

    O Boże....Czy tam nikt o niczym nie myśli.Trzy śmigłowce i jak widać będą kolejne z innej wytwórni.Jaki sens, a gdzie logistyka.Powinien być wspólny zakup śmigłowców zarówno dka Policji i Straży granicznej.Dodatkowe śmigłowce dla służby leśnej i straży pożarnej czy GOPR. Powinny to być max. Trzy rodzaje śmigłowców, które są montowane w Polsce i serwis może być wykonany też w Polsce albo u producenta, albo WZL w Łodzi. Widziałbym bym tu trzy typy śmigłowców.Nasz Sokół i Puszczyk... bo tak naprawdę prawa do nich ma Augusta Westland i do zadań specjalnych Black Hawk S70i .Po 10 dla Policji i Straży geanicznej.Wtedy WP jest całkowicie odciążone od tych zadań a ma wsparcie z innych służb i o to chodzi.

  5. KOSA

    TO JAKAS PARANOJA ? !!!! KUR ZAPIAŁ ZNOWU PROWIZORKA ? W Polskiej policji latają; MI 17(mi 8) BELL MI 8 Sokoły ( śmigłowce kania gdzieś w Świdniku do remontu ) wg policji maja 12 maszyn i każde z innej parafii jak to mówią . Gdzie podejście systemowe profesjonalne? Ile jakich śmigłowców; ILE W SUMIE? Jakich klas? nic cisza? tylko prowizorka zakup 3 maszyn? a może trzeba zrobić tak jak zrobiono w LPR ? Jak kupują śmigłowce dla wojsk specjalnych to może połączyć z zakupem dla Policyjnych Specjalsów ? Program wymiany całej floty nikt nie pomyśli ? LPR Ma śmigłowce EC 135 . Może ujednolicić flotę w segmencie służb i stworzyć proponowaną od dawna AGEDĘ do spraw Śmigłowców dla wszystkich służb. W 2015 r 4szt. śmigłowców EC 135 KOSZTOWAŁY 114 ML ZŁOTYCH . Ja proponowałbym zakup 4 EC 135, 4 EC 145 i 4 śmigłowce dla Specjalsów (MH-60K. mam nadzieję, że tę maszynę wybiorą dla wojsk Specjalnych). Mi 17(mi8) oddać dla wojsk lotniczych pozostałe maszyny bell mi 2 sprzedać. Sokoły też przekazać dla Wojska. !!! Ujednolicony system szkolenia pilotów !!! pomyśleć o staży pożarnej i o Straży Granicznej. NADMIENIĘ UH-72A Lakota, są wojskową wersją helikopterów Eurocopter EC145. UH -72 Lakota zastępują w US ARMY Śmigłowce UH-1 H/V Iroquois i OH-58 A/C Kiowa . Dlaczego u nas znowu prowizorka ? Czemu znowu cały system nie działa ? W naszym wojsku lata jeszcze jakieś 50 mi2 Które trzeba będzie za kilka lat zastąpić . Kiedy jak nie teraz ? dlaczego nie uczymy się od innych ? NIE MAM SŁÓW. KOSA

  6. CB

    A to będą te śmigłowce, za które po znajomości zapłaci MON, a nie MSWiA?

    1. qwert

      Nie to nie to nie mieszaj. Na MSWiA kasa idzie z budżetu na obronność nie z budżetu MONu !!!!! Zawsze tak było że część kasy z obronności państwa szła na inne cele. Z budżetu na obronność dopiero jest wydzielana kasa dla MONu.

  7. Polak Patriota

    Czyli idziemy w kanał: małe serie śmigłowców różnych typów i producentów, koszmar logistyczny i serwisowy. A śmialiśmy się z Francuzów.

  8. Zbulwersowany podatnik

    Czy nie powinniśmy ujednolicić floty dla zmniejszenia kosztów? Za parę lat kolejny przetarg i kolejne (innego typu?) maszyny? Dziwie się też że każde województwo nie posiada chociaż jednego śmigłowca sprawującego dozór w przestrzeni powietrznej. Przecież potrzeb jest od groma, od meczów piłkarskich przez inne imprezy masowe aż po wypadki samochodowe czy pościg.

  9. cdee

    kupić SW-4. To zaprojektowany i produkowany w Świdniku smigłowiec. Nauczmy sie chronic i bronić swego

    1. Mickey

      Tylko SW-4 jest Włoski :V

    2. Davien

      Kupic to maszyne najlepszą dla policji .

    3. Qba

      Nie spełnia wymagań.

Reklama