Siły zbrojne
Transportowce NATO w walce z koronawirusem
Pilne pozyskiwanie materiałów ochronnych dla służby zdrowia z państw pozaeuropejskich (Chiny, Korea Południowa) i ich transport do najbardziej potrzebujących krajów w Europie, stanowi jeden z priorytetów walki z obecną pandemią koronawirusa. NATO aktywnie wspiera tego typu działania strategicznym transportem, a wszystko w ramach programów SALIS i SAC. Tym samym, tylko w tym tygodniu specjalne samoloty wylądowały już na Słowacji i w Rumunii z w sumie niemal 100 tonami zaopatrzenia.
NATO ściśle współpracuje z państwami członkowskimi, pomagając w działaniach mających na celu przeciwdziałanie szerzącej się pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Przykładowo, do Słowacji dotarł transportowy AN-124 z transportem 48 ton materiałów medycznych dla tamtejszej służby zdrowia. Jego lot do Bratysławy z chińskiego miasta Tiencin ładunkiem maseczek na twarz, rękawiczek oraz kombinezonów ochronnych odbywał się w ramach programu SALIS, gdzie czarterowane są ciężkie maszyny transportowe Antonowa.
Jednak to nie jedyne działanie podobnego typu, gdzie zaangażowane są wojskowe maszyny. Kolejne 45 ton niezbędnego sprzętu ochronnego ma być w tym tygodniu przerzucone z Korei Południowej do Rumunii. W przypadku tej misji zastosowany został samolot C-17 Globemaster. Przy czym, Globemaster, który poleciał po materiały do Azji jest częścią programu Strategic Airlift Capability (SAC). W jego ramach, państwa natowskie operują trzema maszynami tego typu i dzielą się kosztami utrzymania.
Trzeba przypomnieć, że NATO zarządza całym programem Strategic Airlift International Solution (SALIS). Na początku 2019 r. poinformowano, że została zawarta umowa w ramach Strategic Airlift Interim Solution z Antonov Logistics Salis, na okres od 1 stycznia 2019 roku do końca roku 2021 r. Dotyczyła ona stałego oddelegowania do misji na rzecz NATO i UE dwóch samolotów An-124-100. W jej ramach, na stałe stacjonujących na niemieckim lotnisku Lipsk/Halle. Ale jak zaznacza NATO, program pozwala na dostęp do maksymalnie pięciu maszyn tego rodzaju w celu wsparcia operacji państw członkowskich, NATO oraz UE. Oprócz AN-124, umowa z Antonov Logistics Salis, ma umożliwiać wykorzystanie samolotów An-225, An-22 oraz Ił-76 w zależności od dostępności. Konsorcjum państw SALIS składa się z Belgii, Czech, Francji, Niemiec, Węgier, Norwegii, Polski, Słowacji i Słowenii.
SAC jest definiowane jako kolejna inicjatywa mająca na celu zapewnienie państwom członkowskim NATO, a także ich partnerom dostępu do możliwości jakie oferuje strategiczny transport powietrzny. Pierwsza maszyna C-17 została dostarczona do SAC w lipcu 2009 r., a drugi i trzeci samolot Globemaster odpowiednio we wrześniu i październiku 2009 r. Bazą kluczową dla SAC jest Pápa Airbase zlokalizowana na Węgrzech. Uczestnikami SAC są Bułgaria, Estonia, Węgry, Litwa, Niderlandy, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowenia, Stany Zjednoczone oraz partnerzy spoza NATO w postaci Finlandii i Szwecji.
JR
Juri
"samolotów an-225".A ja myślałem że w użyciu jest tylko jedna sztuka.
SN
Trochę się mylisz , druga ma zaraz latać , prowadzą w niej remont i wyposażają w nowoczesnà awionikę
Drugi gotowy jest w 80%. Po podpisaniu umowy z chińczykami w 2016 nic się nie dzieje. Więc szybko to eufemizm.
Jarek
Po słowie "samolotów" autor wymienił 3 maszyny "An-225, An-22 oraz Ił-76"
Marek
Gdyby lwia część członków NATO nie olewało potrzeb NATO, zakres działań byłby znacznie większy. My także nie jesteśmy święci. Po co było likwidować WAM?
Robert
Jeszcze w PRL-u będąc w służbie zasadniczej w Łodzi dostałem skierowanie na ostry dyżur na WAM. Lekarz dyżurny był pod telefonem. Stawiłem się na oddziale. Pielęgniarka zadzwoniła do lekarza. Lekarz przeprowadził wywiad telefoniczny. Wywiad zakończył się po pierwszym pytaniu: w jakim stopniu jest pacjent. Znane z kawałów o lekarzach pytanie: Co panu jest ? Nawet nie padło. Od tego czasu nie mam dobrego zdania o wojskowej służbie zdrowia.
Krawiec
BO to produkcja 40letnich emerytów , którzy w tym zaawansowanym wieku mają na tyle siły żeby przyjmować w gabinetach prywatnych kolejne 20 lat
Marek
A ja wręcz przeciwnie. Zauważyłem, że lekarze, którzy ukończyli WAM bardzo poważnie podchodzą do swoich obowiązków pracując w cywilnych przychodniach.
Adam
Dlaczego Polska nie korzysta z nich do przetransportowania maseczek?
Troll z Polszy
Korzysta
Matnet
do nie przystąpiła o programu ciężkich transportowców powietrznych NATO? I nie płaciła na nie składek?
Fanklub Daviena
Może korzystała, ale Izrael się ostatnio pochwalił, że Mossad przez podstawione osoby przejął 4 mln masek w innych krajach i wywiózł do Izraela. Ciekawe jakie to były kraje?...