Technologie

Węgry: uzbrojone śmigłowce H145M w komplecie [WIDEO]

Fot. MO Węgier
Fot. MO Węgier

W 86. Bazie Śmigłowcowej Szolnok wylądowały śmigłowce wielozadaniowe Airbus Helicopters H145M o numerach bocznych 19 i 20. Są to ostatnie z 20 śmigłowców zamówionych przez Węgry w 2018 roku. Oba śmigłowce wyposażone są w system HForce, belki do podwieszania uzbrojenia i systemy samoobrony, ale pozbawione są głowic optoelektronicznych.

Korzystając z dobrej pogody śmigłowce przyleciały 25 marca 2021 roku z odległych o ponad 800 km niemieckich zakładów firmy Airbus Helicopters w Donauwörth. Ponieważ nie zostały jeszcze oficjalnie przyjęte na uzbrojenie sił powietrznych Węgier, oprócz pełnych oznaczeń państwowych i numerów taktycznych nosiły też tymczasowe, niemieckie rejestracje cywilne, co świetnie widać na zdjęciu.  Wraz z ich przybyciem do Szolnok została zakończona realizacja umowy z 2018 roku, która opiewała na 20 lekkich śmigłowców. H145M stanowią element szerszego programu modernizacji lotnictwa węgierskich sił zbrojnych, w ramach którego zamówiono również 16 znacznie cięższych maszyn wielozadaniowych H225M Caracal, których dostawy rozpoczną się w 2023 roku.

Oba typy śmigłowców dostarczane są przez koncern Airbus Helicopters i wyposażone są w system HForce i mają zastąpić nie tylko wielozadaniowe Mi-8 i Mi-17, ale częściowo również szturmowe Mi-24, które mają pozostać w służbie co najmniej do roku 2025. Do tego czasu Mi-17 i Mi-24 wystarczy  resursów, przedłużonych dzięki remontom przeprowadzonym w rosyjskich zakładach w 2018 roku. 

Węgierskie śmigłowce H145M to obok Serbskich najnowocześniejsze i najbardziej „bojowe” z maszyn tego typu, dzięki zastosowaniu modułowego systemu HForce poziomu 2. Poziom pierwszy zapewnia jedynie możliwość użycia głowicy optoelektronicznej i systemów samoobrony.  Standard zastosowany w węgierskich maszynach określany jako poziom 2, umożliwiają również użycie uzbrojenia niekierowanego. Mogą je stanowić zasobniki z pociskami niekierowanymi oraz uzbrojeniem lufowym od karabinów 7,62 mm po działka lotnicze kalibru 20 mm. Obecnie trwają prace nad wersją poziom 3, dostosowaną do naprowadzania pocisków kierowanych ppk Spike firmy Rafael.

Docelowo uzbrojenie kolejnych poziomów będzie też obejmować pociski naprowadzane na odbity promień lasera oraz rakiety powietrze-powietrze i sterowanie bezzałogowcami. Dzięki modułowej strukturze systemu możliwe jest zawsze podniesienie zabudowanego systemu HForce do wyższego standardu. Węgry są pierwszym państwem, które odebrało uzbrojone śmigłowce H145M z systemem HForce poziomu 2 z głowicami optoelektronicznymi WescamMX-15, co miało miejsce jesienią 2019 roku. Warto jednak zaznaczyć, że nie wszystkie węgierskie H145M w wersji uzbrojonej wyposażone są w głowice optoelektroniczne.

System HForce może być stosowany na różnych typach maszyn firmy Airbus Helicopters, ale jako pierwsze taka możliwość otrzymały lekkie śmigłowce wielozadaniowe H145M, ze względu na duże zainteresowanie jakim się cieszą. W ostatnim czasie śmigłowce te weszły na uzbrojenie sił zbrojnych Niemiec, Tajlandii, Serbii i właśnie Węgier. Tylko dwa ostatnie z wymienionych krajów posiadają maszyny wyposażone w HForce.

H145M to lekki śmigłowiec wojskowy, opracowany na bazie rodziny H145/EC145. Przy maksymalnej masie startowej wynoszącej 3,7 tony może być używany do wielu zadań, w tym do transportu oddziałów, obserwacji, ewakuacji rannych, poszukiwania i samodzielnego niszczenia celów, a także ewakuacji medycznej. Charakteryzuje się m.in. zastosowaniem fenestronu (wentylatora ogonowego), nowej przekładni i mocniejszych silników Arriel 2E (667 kW każdy) sterowanych układem elektronicznym FADEC.

Reklama
Reklama

Komentarze