Technologie

Tylko dwa seryjne Su-57 w 2021 roku

Fot. uacrussia.ru
Fot. uacrussia.ru

Rosyjskie siły powietrzno-kosmiczne otrzymają w tym roku jedynie dwa seryjne samoloty bojowe 5. generacji Su-57, dowiedziała się agencja RIA Nowosti od anonimowego przedstawiciela rosyjskiego przemysłu. Maszyny dołączą do "drugiego" samolotu seryjnego dostarczonego w roku ubiegłym.

Informacja zaprzecza doniesieniom z końcówki ubiegłego roku, kiedy zakłady United Aircraft Corporation (UAC) dostarczały siłom zbrojnym Federacji Rosyjskiej drugi samolot seryjny i zapowiadały przekazanie w tym roku kolejnych czterech. Tym bardziej jest to też zaprzeczenie rewelacjom z lutego tego roku, kiedy to władze Kraju Chabarowskiego, autonomicznej jednostki administracyjnej w której znajdują się zakłady produkcyjne firmy Suchoj, informowały o planach dostarczenia aż pięciu samolotów.

Przypomnijmy, że pierwszy Su-57 miał zostać dostarczony jeszcze w grudniu roku 2019, ale maszyna ta rozbiła się zanim została dostarczona, co doprowadziła do zmian w zarządzie zakładów, które musiały sfinansować z własnych środków poniesioną stratę. Dlatego drugi seryjny egzemplarz był de facto pierwszym przyjętym na uzbrojenie. Su-57 ukończone w tym roku będą więc seryjnymi egzemplarzami numer 3. i 4., chociaż prawdopodobnie nie uwzględnia tego numerologia stosowana na samolotach. Zdaniem rosyjskich spotterów lotnictwa jedyna funkcjonująca obecnie maszyna nosi bowiem numer 01, a kolejne będą nosić zapewne 02 i 03. Odróżnia je to od serii wykonanych wcześniej 10 prototypów, które noszą wyższe numery.

Reklama
Reklama

Źródło cytowane przez RIA Nowosti podaje także, że pierwszy samolot przekazany wojsku nadal pozostaje w Państwowym centrum Testowym, a zatem wbrew zapowiedziom sprzed pół roku, wcale nie trafił jeszcze do jednostki liniowej. Podobnie może się stać z maszynami dostarczonymi w tym roku. Wydaje się, że biorąc pod uwagę niewielką liczbę Su-57 lepiej za ich pomocą prowadzić testy i szkolenie niż symbolicznie jedynie przezbrajać jeden z pułków.

Według grudniowej informacji do pierwszego nierozbitego samolotu w 2021 roku miały dołączyć cztery maszyny, a w latach 2022-2024 17 kolejnych wyposażonych w docelowe silniki. Wolumen produkcji ma być szerszy w latach 2025-2028, kiedy miałyby powstać 54 kolejne egzemplarze. Wygląda na to, że harmonogram dostaw Su-57 może ulec istotnemu zakłóceniu, szczególnie jeśli Rosjanie nie chcę budować aż pięciu samolotów z tymczasowymi silnikami AL-31F1.

Komentarze