Technologie

Turcja buduje ciężkie bezzałogowce. Następny krok - maszyny naddźwiękowe

Fot. SSB/TAI
Fot. SSB/TAI

Obecnie w różnych fazach budowy jest 5 seryjnych egzemplarzy bezzałogowca klasy MALE TAI Aksungur, które mają trafić na uzbrojenie tureckiego lotnictwa w 2021 roku. Jak przekonuje dyrektor generalny koncernu Turkish Aerospace Industries, Temel Kotil, wprowadzenie tych maszyn do służby uwolni moce badawcze i rozwojowe niezbędne w pracy nad naddźwiękowym bezzałogowcem bojowym Göksungur, który ma towarzyszyć myśliwcom 5. generacji TAI TF-X.

Zgodnie z informacjami jakich udzielił Temel Kotil telewizji CNN Türk 25 maja, priorytetem w zakresie programów bezzałogowych jest dla koncernu TAI ukończenie badań i przyjęcie na uzbrojenie sił powietrznych Turcji bezzałogowców Aksungur. W ostatnich dniach z jednego z prototypów dokonano pierwszego zrzutu bomby szybującej KGK-82, która trafiła w cel odległy o 30 km o czym informował Ismail Demir, szef dyrektoriatu tureckiego przemysłu obronnego (SSB).

Aksungur to dwusilnikowy, dwukadłubowy bezzałogowiec klasy MALE, który potwierdził już w praktyce możliwość pozostawania w powietrzu przez 49 godzin na wysokości operacyjnej ponad 12 tys. metrów. Aksangur był też testowany z lekkim uzbrojeniem MAM-L o masie 22 kg i z ładunkiem 12 sztuk pozostawał w powietrzu przez 28 godzin. Bardzo dobre osiągi i duże zainteresowanie ze strony sił zbrojnych spowodowało, że jak poinformował Temel Kotil, koncern TAI rozpoczął już produkcję 5 pierwszych egzemplarzy seryjnych. Maszyny mają zostać dostarczone do końca bieżącego roku.

Równocześnie od 2019 roku trwają prace związane z rozwojem znacznie bardziej zaawansowanej maszyny odrzutowej Göksungur, która ma spełniać rolę „lojalnego skrzydłowego” dla powstającego obecnie samolotu wielozadaniowego 5. generacji TAI TF-X nazywaną w Turcji TAI MMU (Milli Muharip Uçak - Narodowy Samolot Bojowy). Maszyny Göksungur mają wspierać TAI MMU w działaniach operacyjnych, dlatego zaplanowano, że osiągną prędkość naddźwiękową, pułap do 15 tys metrów i będą posiadały obniżoną sygnaturę radarową. Na uzbrojenie tych maszyn wejdą krajowe pociski powietrze-powietrze rodziny Göktug: krótkiego zasięgu Bozdoğan naprowadzane na podczerwień oraz radarowo naprowadzane dalekiego zasięgu typu Gökdoğan.

Zgodnie z planami koncernu TAI MMU ma zostać ukończony i oblatany do 2029 roku, natomiast Göksungur miałby powstać znacznie szybciej, oferowany jako samodzielna platforma uderzeniowa. Zgodnie z deklaracjami dyrektora generalnego koncernu TAI, prace nad bezzałogowcami Göksungur będą realizować doświadczone zespoły które wcześniej pracowały przy programie Aksangur. Projekt będzie skoordynowany z pracami nad TAI MMU.

Reklama
Reklama

Komentarze