Reklama

Technologie

Trwa budowa Bell 360 Invictus. Pierwszy lot w 2022 roku?

Fot. Bell
Fot. Bell

Na koniec 2022 roku planowany jest pierwszy lot śmigłowca Bell 360 Invictus, który powstaje w należących do koncernu Bell Textron zakładach Amarillo Asembly Center w Teksasie. Firma chwali się dość zaawansowanym montażem ponad 50% kadłuba, ale też gotową do testów przekładnią główną i innymi kluczowymi elementami układy napędowego. Prace trały od października ubiegłego roku i jak przekonuje producent, nie spowolniła ich pandemia Covid-19.

Koncern Bell zaprezentował najnowsze zdjęcia zmontowanego już w znacznym stopniu kadłuba maszyny, do którego niedługo zostanie dołączona belka ogonowa, co pozwoli na instalację przekładni, wału, śmigła ogonowego i innych istotnych elementów. Celem jest jak najszybsze rozpoczęcie prób, które mają pozwolić na pierwszy lot prototypu pod koniec nadchodzącego roku. Równolegle z budową struktury nośnej testowane są kluczowe elementy układu napędowego.

Zbudowane już łopaty wirnika głównego, przekładnia, obudowa, przeguby łączące i wiele innych elementów przechodzi testy z wykorzystaniem Drive Systems Test Lab (DSTL).  Pozwala to nie tylko na przeprowadzenie wielu kluczowych prób pierwszym lotem, ale nawet przed zmontowaniem śmigłowca. Wszystkie dane są dostępne dla zespołu i mogą być nie tylko analizowane, ale również wpływają na wprowadzane w czasie rzeczywistym modyfikacje projektu, co jest możliwe dzięki zastosowaniu specjalnych, cyfrowych metod przetwarzania, transmisji i wymiany danych w sposób bezpieczny. Widać zresztą efekty takich prac w samym projekcie Bell 360 Invistus, który w najnowszych grafikach nie posiada belki zwieńczonej wentylatorem ale klasycznym śmigłem ogonowym. Prawdopodobnie jest to jednym z powodów, dla których belka nie została jeszcze połączona z główną częścią kadłuba.

W podobny sposób działa Systems Integration Lab (SIL), którego wykorzystanie pozwala firmie Bell na zintegrowanie kluczowych dla lotu komponentów, oprogramowania i systemów misji w celu testowania, weryfikacji i walidacji funkcjonalności przed rozpoczęciem lotu na rzeczywistym śmigłowcu. Takie metody zmniejszają ryzyko techniczne i pomagają w bezpiecznym, szybkim i wydajnym wykonywaniu programu prób w locie.

Bell 360 Invustus, powstaje w ramach projektu US Army pod kryptonimem FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) a jego konkurentem jest Raider Z firmy Sikorsky Aircraft. Obie maszyny wykorzystują wiele unikatowych rozwiązań. Wzbudzają również zainteresowanie nabywców spoza USA. Propozycja współpracy przy produkcji Bella 360 Invictus stanowi jeden z elementów oferty firmy Bell w polskim programie śmigłowca uderzeniowego Kruk.

Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama