Reklama

Technologie

Słowackie F-16 z radiostacjami Rohde & Schwarz

Fot. Rohde & Schwarz
Fot. Rohde & Schwarz

Myśliwce Lockheed Martin F-16 Block 70 które trafią do sił powietrznych Słowacji będą wyposażone w radiostacje firmy Rohde & Schwarz typu R&S MR6000R/L. Aby zwiększyć lokalne wsparcie i możliwości obsługi sił powietrznych, Słowacja zamówi również uniwersalne testery radiowe R&S URTS należące do systemu R&S®M3AR.

Jak informuje spółka, Rohde & Schwarz dzięki współpracy z koncernem Lockheed Martin wyposaży 14 samolotów F-16 Block 70 Viper mających trafić do Słowackich Sił Powietrznych będą wyposażone w radiostacje definiowane programowo (ang. Software Defined Radios - SDR) AN/ARC-238. Jest to sygnatura, pod jaką w amerykańskiej nomenklaturze funkcjonują radiostacje Rohde & Schwarz MR6000R/L, należące do rodziny R&S®M3AR.

Nasze radiostacje powietrzne definiowane programowo zmieniają zasady gry dla wszystkich sił powietrznych latających F-16. Jesteśmy dumni, że nasze sprawdzone rozwiązania i zaangażowanie w jakość oraz odpowiedzialność zostało dostrzeżone przez koncern Lockheed Martin.

Stefan Pleyer, wiceprezes ds. segmentu awioniki w firmie Rohde & Schwarz

Lotniczy system łączności pokładowej AN/ARC-238 składa się z dwóch modułów nadawczo-odbiorczych. Jeden zdalnie sterowany, zainstalowany jest w komorze awionicznej, natomiast drugi obsługiwany bezpośrednio z panelu sterowania, zainstalowany jest w kokpicie. System ten obejmuje zakres częstotliwości od 30 do 400 MHz i obsługuje NATO-wskie algorytmy zmian częstotliwości (ang. frequency hopping)  (TRANSEC) HAVE QUICK II oraz SATURN łącząc funkcjonalności obu, przy jednoczesnym zapewnieniu pełnej ochrony komunikacji głosowej i transmisji danych przez możliwymi próbami przechwycenia przez systemy przeciwnika. Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest zwarta konstrukcja i niewielka masa.

Od roku 2019 radiostacje AN/ARC-238 oferowane są w ramach wyposażenia samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16 Viper w najnowszych wariantach oznaczonych Block 70/72, ale również jako element programów modernizacji starszych maszyn do standardu F-16V.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze