Amerykańska agencja DSCA (Defense Security Cooperation Agency) odpowiedzialna m. in. za programy FMS opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Kuwejtu 8 fabrycznie nowych śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache Guardian oraz modernizację kolejnych 16 AH-64D do standardu AH-64E. Maksymalną wartość pakietu wraz z zapasowymi silnikami, wyrzutniami pocisków kierowanych, zapasowymi zbiornikami paliwa oraz służącymi do sterowania bezzałogowcami MUM-TI (Manned-UnManned Teaming International) oszacowano na 4 mld dolarów. Sprzedaż będzie możliwa po notyfikacji Kongresu.
Oprócz modernizacji 16 i dostawy 8 nowych śmigłowców Apache Guardian Kuwejt będzie mógł pozyskać m. in. 22 nowe i 36 zmodernizowane silniki T700-GE 701D, 8 zmodernizowanych optoelektronicznych układów celowniczych AN/ASQ-170 M-TADS i AN/AAR-11 MPNVS i17 radarów kierowania ogniem AN/APG-78 Longbow. Będą to również systemy ostrzegawcze AN/AAR-57 CMWS, AN/AVR-2 i APR-48B M-RFI, radiostacje AN/ARC-231 lub MXF-4027, systemy nawigacyjne GPS EGI, IFF typu APX-119 lub APX-123, łącze Link 16 wraz z IDM-401, Hełmy lotnicze z systemami celowniczymi oraz noktowizyjnymi i wiele innych.
Dodatkowo warto wymienić systemy MUM-Ti (Manned-UnManned Teaming International) wraz z odpowiednim datalinkiem, umożliwiające sterowanie bezzałogowymi systemami latającymi, stacje naziemne, dodatkowe zbiorniki paliwa, wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych Hydra 70 typu M260, 30 mm działka lotnicze M230E1 i belki dla pocisków AGM-114 Hellfire typu LGMA M299.
Kuwejt chce też uzyskać sprzęt pomocniczy i obsługowy, symulatory wraz z pakietem szkoleniowym i wsparciem technicznym oraz logistycznym. Całość za pośrednictwem U.S. Army zrealizują koncerny Boeing, Lockheed Martin, General Electric, Longbow Limited Liability Corporation, Raytheon Technologies.
Zawarcie umowy będzie możliwe po uzyskaniu potwierdzenia decyzji ze strony Kongresu USA, co nie powinno stanowić problemu. Tego typu aprobatę uzyskała na przykład, sprzedaż śmigłowców Apache Guardian do Egiptu a także Bangladeszu i Filipin. Co istotne, pandemia nie ma znaczącego wpływu na realizację zamówień dotyczących śmigłowców AH-64E Apache Guardian, gdyż zakłady w Mesa na pustyni Arizony nie wstrzymywała prac w odróżnieniu od zakładów produkujących ciężki śmigłowce CH-47F Chinook. Źródłem ewentualnych opóźnień mogą być natomiast dostawcy istotnych komponentów, co jest obecnie analizowane przez koncern Boeing.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie