Mielec sprzeda Black Hawki do Rumunii

12 października 2021, 13:42
smurd
Wizualizacja śmigłowca Black Hawk w barwach rumuńskich służb ratowniczych. Rys. PZL Mielec
Reklama

Rumuńskie media, w tym serwis Economica.net, poinformowały o wygraniu przez należące do firmy Lockheed Martin zakładów PZL Mielec przetargu na śmigłowce dla służb podległych rumuńskiego MSW. Oznacza to, że polska fabryka dostarczy minimum cztery a maksymalnie nawet 12 maszyn do naszego południowego sojusznika.

Ogłoszenie o przetargu Rumuni opublikowali 7 maja 2020 roku, a rozstrzygnięcie przetargu nastąpiło 17 września br. Dotyczył od umowy ramowej, która ma trwać 4 lata. Zgodnie ze wcześniejszymi założeniami technicznymi obejmuje ona maksymalnie 12 maszyn, z czego cztery maszyny mają być przystosowane do działania nad morzem a osiem ma służyć do działania nad lądem. Odbiorcą ma być państwowa służba ratownicza SMURD (Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare). Maszyny mają być zdolne do wykonywania zadań ewakuacji medycznej, poszukiwawczo-ratowniczych a także gaszenia pożarów.

Cały kontrakt ma potencjalną wartość niemal 272,86 mln EUR, jednak zamówienie podstawowe obejmuje cztery śmigłowce o wartości 93,5 mln EUR, a pozostałe będą mogły ewentualnie zostać zakupione później. Oferta Mielca otrzymała w czasie postępowania 97 punktów. Zgodnie z otwartymi na początku tego roku ofertami w tym przetargu, w którym należący do Lockheed Martina zakład rywalizował z Airbus Helicopters i Leonardo.

Reklama
Reklama

Serwis Economica.net powołując się na rumuńskie władze podał zestawienie ofert. Oferta Leonardo obejmowała 12 śmigłowców: 4 morskie i 8 lądowych za 299 mln EUR. Oferowane ceny jednostkowe były następujące:

  • 26,05 mln EUR, bez VAT za morski śmigłowiec
  • 24,35 mln EUR bez VAT za śmigłowiec wielozadaniowy lądowy. 

Airbus Helicopters Romania zobowiązał się do dostarczenia 8 śmigłowców: 3 morskich i 5 lądowych. Oferowane ceny jednostkowe były następujące:

  • 32,99 mln EUR, bez VAT za morski śmigłowiec
  • 31,59 mln EUR bez VAT za lądowy śmigłowiec wielozadaniowy 

Polacy zaproponowali dostarczenie 12 śmigłowców za 272,84 mln EUR: 4 morskie i 8 lądowe. Oferowane ceny jednostkowe były następujące:

  • 22,77 mln EUR, bez VAT za śmigłowiec morski
  • 22,72 mln euro, bez VAT za wielozadaniowy śmigłowiec lądowy.

Polska oferta była więc najtańsza. Skądinąd wiadomo, że obejmowała osiem śmigłowców w wersji cywilnej S-70M i cztery dostosowane do działań morskich. Mielec oferował też współpracę w programie z lokalnymi firmami rumuńskimi w tym firmą Romaero.

Tymczasem oferta Airbusa, dotąd dominującego na rumuńskim rynku i sprzedającego na nim śmigłowce rodziny Puma, została z miejsca odrzucona. Wynikało to z tego, że w celu zmieszczenia się w zakładanych ramach finansowych programu obejmowała ona mniej śmigłowców niż Rumuni wymagali. 

Oferta Leonardo była bardziej konkurencyjna i obecnie Włosi złożyli nawet obecnie odwołanie zarzucając, że nie umożliwiono im dostosować ich ostatecznej oferty finansowej, tak jak ich zdaniem powinno to być w przypadku prowadzenia konkurencyjnej procedury negocjacyjnej.

Program zakupu ciężkich lub średnich śmigłowców wielozadaniowych dla rumuńskiego MSW był prowadzony nie tylko ze środków własnych Rumunii, ale także w ramach europejskiego programu operacyjnego.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 211
Reklama
Gucio77
środa, 13 października 2021, 21:46

Dobrze że sprzedają będzie praca. Niestety nie są to polskie zakłady bo w czasach kiedy były polskie zrobiły wszystko aby nie mieć produktu tylko jechać na tym co powstało za PRL. Ja mam w głowie taki termin "polska szkoła zarządzania" taka praktyka która spowoduje że nawet na pustyni wody nie sprzedadzą.

Głupek
środa, 13 października 2021, 13:23

Własne śmigłowce to robi Rosja. Często spadają ale własne!

środa, 13 października 2021, 16:44

to lepiej zeby nie spadaly i nie wlasne ...

BUBA
czwartek, 14 października 2021, 17:21

Dobrze powiedziane

Stryj Helmut
środa, 13 października 2021, 10:12

A to oni robią morską wersję?

Davien
środa, 13 października 2021, 17:37

Nie, ale tu nie kupuja maszyn dla wojska ale dla MSW więc raczej nie potrzebują Seahawka. A na zwykły SAR S-70 dobrze sie nadaje.

Gnom
czwartek, 14 października 2021, 12:04

Nie mniej poczytaj czego oczekiwali Rumuni (wg autora artykułu) i co zaoferował Mielec.

Davien
sobota, 16 października 2021, 23:16

No popatrz Gnomie kupili maszyny SAR dla swojego MSW, wiec jak widać chyba nie doczytałęs:) A te morskie to zwykły SAR a nie coś więcej, poczytaj dokładnie .

Gnom
niedziela, 17 października 2021, 16:11

Co nie zmienia faktu, ze zgodnie z przepisami lotniczymi musza spełnić określone wymagania do lotu powyżej określonego czasu nad wodą. Długotrwałe działania nad morzem mają swoja specyfikę.

Davien
niedziela, 17 października 2021, 17:19

Zgadza się ale łatwo dostosować śmigłowce S-70i do wymagań jakie ma morskie SAR. To nei ZOP czy CSAR.

Gnom
poniedziałek, 18 października 2021, 16:12

Jak się w życiu nic nigdy nie zaprojektowało, a tym bardziej musiało to poddać certyfikacji (czyli dla takich jak ty) wszystko jest łatwe.

Hoł hoł hoł
środa, 13 października 2021, 08:34

"Polacy zaproponowali,... Polska oferta..." ;)))

Kryniu
środa, 13 października 2021, 13:19

Dokładnie. To też mnie śmieszy. To tak jakby nazwać obozy koncentracyjne "Polskie":) Ta sama logika

logika "Polskiego" polonisty zza Buga
czwartek, 14 października 2021, 09:59

A mnie śmieszy jak radzieckie Mi-2 produkowane w Mielcu uważa się za polskie. To tak samo jakby PRL uznawać za wolny kraj, a nie radziecką strefę wpływów. A czy Mi-2 był gdzieś jeszcze produkowany oraz ile wyrobów z PRLu poszło na wschód i dlaczego ZSRR za nie wszystkie "płacił".

Mielecki
czwartek, 14 października 2021, 23:05

W Mielcu nie produkowano śmigłowca Mi2

środa, 13 października 2021, 23:06

Davi ci napisze że to prawda US on nie porusza kwestii oczywistego świństwa i pomówień wobec Polski

adam
środa, 13 października 2021, 08:24

Zamiast sie cieszyc z tego ze jest sukces i bedziemy produkowac śmigłowce na eksport to wy narzekacie. Kraj wiecznych malkontentów. Jednak to prawda ze najwiekszym wrogiem Polaka jest drugi Polak. Co z tego ze to nie są śmigłowce polskie, przeciez my nie mamy własnego przemysłu przez 45 lat zacofania spowodanego komunizmem w Polsce.

stary wojak
środa, 13 października 2021, 14:22

Oj Adasiu jakiś ty młody.Przez 45 lat to w Polsce zbudowano przemysł,unowocześniony przez Gierka,i rozwalony przez Balcerowicza.

Marek
wtorek, 19 października 2021, 12:49

I ten rozbudowany, nowoczesny przemysł Gierkowski doprowadził nasz kraj do katastrofy?

gregorx
środa, 13 października 2021, 15:05

Przemysł? Kupa nierentownych, przestarzałych zakładów budowanych wedle radzieckich wzorców uprzemysłowienia rodem z lat 30. Śmiech na sali. Towarzysz Gierek swoimi koncepcjami "wielkiego skoku" opartego o kredyty zaciągnięte w czasie krótkotrwałej koniunktury na węgiel w lat 70, doprowadził Polskę prosto do gospodarczej ruiny w latach 80... PRL zdechł a sierotki po nim dalej snują bajki rodem z dziennika telewizyjnego...

Konkretnie
środa, 13 października 2021, 13:58

Ja się cieszę, że w Polsce ktoś będzie miał pracę i jakaś kasa tutaj zostanie, ale pisanie, że Polacy wygrali oraz że to polska fabryka jest trochę dęte. Nazywajmy rzeczy po imieniu. Tylko tyle i aż tyle.

Davien
środa, 13 października 2021, 17:39

Tak,to Polska fabryka, gdzie pracuja Polacy tyle ze należąca do firmy zagranicznej.

Prawda cię trollu zaboli
środa, 13 października 2021, 23:06

Sam obłudniku w to nie wierzysz co piszesz a piszesz w interesie nie Polski a USA

Herr Wolf
środa, 13 października 2021, 13:35

Te 45lta to była odbudowa kraju po wojnie i produkcja własnych heli samochodów statków pociągów itd itp.

nn
poniedziałek, 18 października 2021, 13:57

W Polsce nie produkowano pociągów, Iwan,ale tabor kolejowy tj.wagony różnych typów, spalinowozy,elektrowozy,zestawy szynowe.I nadal się produkuje, sami chcieliście kupic Darty ale dieniek zabrakło,kupujecie zestawy kół,bo wasze już nie chcą wpuszczać do Europy.Tak z ciekawosci: czy norka z Montany to nieudolne tłumaczenie z rosyjskiego słowa kręt?

Eobert
środa, 13 października 2021, 15:32

Tak? A jakie były własne heli?

Herr Wolf
czwartek, 14 października 2021, 06:22

Po co zajmujesz miejsce i czas nic nie wnoszącymi wpisami.! Zajmij się czytaniem..

Monkey
środa, 13 października 2021, 17:02

@Eobert: W3 Sokół.

Davien
środa, 13 października 2021, 17:41

Po pierwsze w-3 sokół to polsko-sowiecka konstrukcja choć w istocie to głównei Polska wersja weszła do produkcji zamiast rosyjskiej. Po drugie śmiglowiec jest srednio udany. Po tzrecie powstał na zamówienie ZSRS by zastapic Mi-4. Czysto polski jest dopiero SW-4 ale to juz pózniejse czasy.

Gnom
czwartek, 14 października 2021, 12:02

Jednak za wcześnie cię pochwaliłem kilka postów niżej. W-3 to POLSKA KONSTRUKCJA wykorzystująca elementy produkowane nie tylko w Polsce. Wykorzystywanie elementów od różnych producentów jest w końcu normą w przemyśle, nawet w twym boskim USA. A czy W-3 jest "średnio udany" na tle Bell 412, lub AS 365 pochodzących z tego samego okresu zapytaj Czechów, czy Hiszpanów, którzy używali obu konstrukcji. Jedyna prawda w twym poście to to, że W-3 powstał by w bloku wschodnim zastąpić Mi-4 i zapewne skutecznie by to zrobił, tylko blok się rozpadł, a nowa władza w III RP nie miała głowy, kasy, a przede wszystkim chęci by podtrzymywać i rozwijać swój przemysł lotniczy. Dlatego, poza Głuszcem, W-3 to nadal śmigło z lat 80, tyle że z elementami współczesności (FADEC, zresztą też wprowadzony z Głuszcem).

Davien
sobota, 16 października 2021, 23:19

W-3 to pOlska konstrukcja przy której pracowali tez Rosjanie, nie ejst to pierwotny, czysto rosyjski projekt powiększonego Mi-2, Ale jak widać dalj bijesz pianę jak zwykle. A co do tej mitycznej sprzedaży W-3 to przypomne ci że Rosja nawet nie certyfikowała tej maszyny a too oni mieli być głownym odbiorcą.

Gnom
poniedziałek, 18 października 2021, 19:53

O którym okresie piszesz? Sądzisz, że w tym czasie Rosja pałała miłością do RP?

Monkey
środa, 13 października 2021, 22:30

@Davien: Śmigłowiec SW-4 niestety jest jeszcze mniej udany niż Sokół. Co jest zresztą bardzo smutną sprawą. Być może sprawdzi się lepiej jako bezzałogowiec.

środa, 13 października 2021, 17:49

a co miał wspólnego Mi-3 i W-3?

Davien
czwartek, 14 października 2021, 10:44

NIc, projekt rosyjski został odrzucony na rzecz projektu wykonanego prawie w całosci przez Polaków.

i tyle w temacie
środa, 13 października 2021, 08:16

To nie jest Polska a amerykańska fabryka

skryba
środa, 13 października 2021, 07:53

Jaka "polska" fabryka? Mielec to amerykańska fabryka ,dziś zlokalizowana w Polsce.Pytanie: kto sprzedał i za ile polską fabrykę PZL Mielec firmie LM?? Dziś Mielec rywalizuje ze Świdnikiem (pardon - z Leonardo!!), i tak wygląda "polskie" piekiełko, zorganizowane przez polskich (??) polityków.

ad
środa, 13 października 2021, 14:05

ciekawe co dzisiaj by robiła ta "polska" fabryka gdyby jej nie sprzedano? produkowała by An2 wersję morską czy skończyłaby jak FSO i setki pegeerów? takie opinie jak twoja wygłaszają ludzie, którzy nie mają pojęcia o realiach prywatyzacji i realiach ekonomicznych Polski po 1989 roku

gregorx
środa, 13 października 2021, 15:20

Nic by nie robiła, pewnie już by jej nie było. Na wiele lat przed prywatyzacją Mielec był trwale nierentowny z głównym produktem (M28) zamawianym w ramach kroplówki dla zakładu przez WP. Popyt na małe samoloty transportowe o zdolnościach STOL jest, wbrew pozorom bardzo ograniczony. To nisza. Większość potencjalnie zainteresowanych jest zwyczajnie zbyt biedna by takie (nowe) maszyny kupować. Ale "przemysłowych patriotów" nie przekonasz...

SAS
czwartek, 14 października 2021, 09:41

Jak kulą w płot. Małe samoloty transportowe to jest przyszłość. To właśnie te biedne kraje kupują i będą te samoloty kupować, bo teraz je stać. Świat nie stał w miejscu.

K.
czwartek, 14 października 2021, 18:16

No to jest problem , bo M28 "trochę" podrożał po przejęciu Mielca .

dropik
środa, 13 października 2021, 06:40

dzisiejsze s70i to nie są te same które oferowano w naszym przetargu. Nadal to jednak mały śmigłowiec

dim
środa, 13 października 2021, 02:15

Zdumiewające, że nawet na taki temat, jak sprzedaż BH do Rumunii, znajdują się krytykanci. Dobry lekarz pilnie wskazany i myślę tak serio. Solidne analizy na początek, czegoś Waszym organizmom ostro brakuje - wytłumaczenie najbardziej optymistyczne.

Pewny
wtorek, 12 października 2021, 23:51

Brawo !!! Kolejne zamówienie dla Mielca. Bawią mnie negatywne komentarze frustratów. Brawo Mielec

T-info
środa, 13 października 2021, 16:32

Serio? Brawo dla w eksportowania 12 szt cywilne wersji BH z Amerykańskiej fabryki w Polsce w Mielcu dokładnie.

Oszołom
czwartek, 14 października 2021, 11:38

A my mamy 4 szt tego cuda a niebawem i 8

gość
niedziela, 17 października 2021, 15:02

Nie. nie mamy. WP kupiło S-70i, czyli wersję wojskową, ale zubożoną (jej sprzedaz nie wymaga zgody Kongresu). RUmunom zaoferowano S-70M, czyli cywilną wersję UH-60M.

Jojo
wtorek, 12 października 2021, 23:06

Mielec sprzeda??

willy - willy
wtorek, 12 października 2021, 21:21

Jak to brzmi "Mielec sprzeda". A to Lockheed właśnie.

Paweł P.
wtorek, 12 października 2021, 23:07

A podatki w PL – zarobimy na jednego czy dwa.

Herr Wolf
środa, 13 października 2021, 13:36

Jakie podatki chyba od niewolników!!! Zakład dostaje jeszcze kasę od nas..!

Amen
środa, 13 października 2021, 18:45

Pierwsze słyszę, żeby dostawali kasę z Rosji????

bender
wtorek, 12 października 2021, 19:43

Gratulacje dla Polskich Zakładów Lotniczych Sp. z o.o. Jak się doczytałem na ich stronach mają tego samego prezesa od 2005 roku, czyli sprzed sprzedaży udziałów LM. Doczytałem się też, że razem z Siecią Badawczą Łukasiewicz robią prototyp zbiorników paliwowych dla ESA za 4 razy więcej kasy niż zamówienie podstawowe dla Rumunii. Projekt ma być gotowy w przyszłym roku.

Wsa
środa, 13 października 2021, 19:19

To juz dawno nie sa PZL a filia amerykanskiej firmy. PZL xostawili w nazwie po to aby takie matoly wierzyly w ta mitycxna polskosc zakladow. Pocztytaj o strukturze wlascicielskiej tego tworu. Jsk zrozumiesz co tam napisali dostapisz oseiecenia.

jsyl
środa, 13 października 2021, 08:13

to nie są polskie zakłady, polskie są kartofle obok tych zakładów

czarno to widzę
środa, 13 października 2021, 03:35

To nie jest niestety polska firma, ale amerykańska w Polsce. Czyli to nie Polacy sprzedali Rumunom S-70i tylko Amerykanie. Chociaż dobre i co.

Obywatem
wtorek, 12 października 2021, 18:54

Zaraz zaraz obrońcy s70 wielokrotnie pisali, że nie ma cywilnych s70 a tu w tekście piszecie Rumuni kupują 4 sztuki cywilnych s70,czyli jednak s70 jest cywilnym śmigłowcem

Owybatem
środa, 13 października 2021, 10:15

S70i jest cywilnym ponoć śmigłowcem

jurgen
środa, 13 października 2021, 09:40

nie udawaj naiwniaka - S70iM to wersja cywilna. Certyfikacja wersji M jako cywilnej nastąpiła dopiero jakieś pół roku temu (zresztą głównie na potrzeby cywilnych postępowań w USA). Natomiast S70i to helikopter wojskowy od samego początku i nadal tak jest. Możesz sobie wygooglać certyfikaty. Sprawa wyjaśniana już wielokrotnie - także w artykułach na d24, jeśli tylko do tej strony się ograniczasz.

PL
środa, 13 października 2021, 16:40

@jurgen: +1. Swoją drogą, że też Ci się chce wyjaśniać to po raz 2153? Mnie już opadło wszystko, łącznie z płetwami :-(

Davien
środa, 13 października 2021, 07:57

Bo do niedawna nie było, S-70M to maszyna powstała w tym roku. S-70i to smigłowiec wojskowy. A cywilne S-70 były od dawna o wersja S-70C z S-70i nie majaca nic wspólnego.( choć z S-70i mozna zrobic s-70C, ale nie odwrotnie)

T-info
środa, 13 października 2021, 06:07

Jest to cywilna wersja. Nie wiem kto używa tego jeszcze w wojsku prócz Polski no i Rumunii niebawem

BadaczNetu
środa, 13 października 2021, 00:46

S-70i nie jest certyfikowany na rynek cywilny, ale odmianą UH-60M Black Hawk oferowaną na eksport

gość
niedziela, 17 października 2021, 15:06

S-70i to zubożona wersja UH-60M, z podzespołami z UH-60L, których sprzedaz nie wymaga zgody Kongresu.

Pzl
wtorek, 12 października 2021, 23:55

S70m jest cywilny, s70i wojskowy

T-info
środa, 13 października 2021, 16:33

To jak mój TD 2 L napęd na 4

gnago
wtorek, 12 października 2021, 18:50

Miara upadku PZL Mielec , z setek sztuk rocznie do kilkunastu. Nawet licząc tylko rolnicze dromadery. Co ciekawe jakimś "cudem" nikt nie kupuje?

SAS
środa, 13 października 2021, 10:35

A kto kupował te setki sztuk i za ile?

Gnom
czwartek, 14 października 2021, 11:52

Do czasu "pro polskich sankcji" Regana głównie USA, gdzie prawie wyparł z rynku nowych samolotów Trusha. Sporo kupili Grecy do gaszenia pożarów (cieszyły się dobra opinią i są w ich armii). Trochę Jugosławia przed rozpadem. Znalazłoby się jeszcze trochę. Ale nie sojuz bo ten kupował An-2.

Davien
sobota, 16 października 2021, 23:25

Do USA wysłano nieco ponad 200 Dromaderów z 759 wyprodukowanych i nie wyparł wcale Trush Commandera których w USA powstało 2000 i ciagle sa tam uzywane i produkowane Dromaderów uzywa wiele państw , nawet w siłach zbrojnych.

Gnom
niedziela, 17 października 2021, 16:28

Ile owych największych Trushy (bo dla tych M-18 był konkurencją) wyprodukowano do 1980 roku, poszukaj i porównaj z ilością Dromaderów. Dla mniejszych dopiero w końcu lat 80 zaczynały powstawać M-21 (z wielkimi oporami ze strony Okęcia). Sądzisz, że wyprodukowanie ponad 750 Dromaderów pomimo sankcji i gróźb USA za współpracę z krajem objętym sankcjami (typowe dla USA), przy konieczności wymiany części elementów objętych sankcjami to nie jest sukces Mielca - jest jak najbardziej.

kapusta
środa, 13 października 2021, 00:02

Miara upadku ruskich trolli: zamiast chwalić się zapowiadanymi setkami T-14 Armata i Su-57 muszą udowadniać, że milionowe kontrakty polskich zakładów to porażka, bo za komuny "było lepiej"...

kmdr
środa, 13 października 2021, 16:12

Problem w tym, że tym co za komuny było lepiej teraz jest jeszcze lepiej.

kmdr
wtorek, 12 października 2021, 22:05

To jest miara upadku kraju.

Trzcinq
środa, 13 października 2021, 10:18

Dokładnie tak. I jedni i drudzy po jednych pieniądzach. Którzy lepsi? To wybór między złem takim i złem owakim.

Gewsa
wtorek, 12 października 2021, 16:39

Dlaczego LM sprzedaje S70i po cztery sztuki?

X
środa, 13 października 2021, 08:30

Tyle wchodzi na paletę.

sdfghjk
wtorek, 12 października 2021, 21:11

Ja też sprzedaję deski na paczki a nie pojedynczo.

say69mat
wtorek, 12 października 2021, 19:53

Zapytaj u źródeł: Lockheed Martin Corporation 6801 Rockledge Drive Bethesda, MD 20817 U.S.A. (301) 897-6000

jurgen
środa, 13 października 2021, 09:41

heheh :) dobre

wania
wtorek, 12 października 2021, 16:27

tyle mielca w tym co kotek naplakal

kwestia dyskusyjna
wtorek, 12 października 2021, 20:24

robimy w Mielcu lepsze śmigłowce niż te ruskie starocie to wystarczy :)

mick8791
środa, 13 października 2021, 12:19

Dokładniej to Lockheed Martin robi.

baba
środa, 13 października 2021, 12:06

"Ruscy" robią całość u siebie. Ile jest mielca w BH?

Prostownik
środa, 13 października 2021, 10:18

Nie sądzę kolego ale jak ci lepiej a lekarz nie widzi przeciwskazań to pocieszaj się dalej

Vvv
środa, 13 października 2021, 09:30

Czy spawanie belki ogonowej i montaż gotowych modułów jest „robieniem” bo jak tak to ja produkuje meble z ikei bo sam je składam

rtr
środa, 13 października 2021, 14:50

Człowieku co Ty Wiesz o montażu statków powietrznych.. Spawanie belki ogonowej hahahahaa no po prostu ubaw po pachy..Zresztą o produkcji w PZL Mielec Wiesz tyle samo..Dramat ale klawiatura wszystko przyjmie

abc
środa, 13 października 2021, 09:18

Jakie my jakie robimy? Porównywanie fabryki z montownią, zastanawiam się kto taki idiotyzmy wypisuje. Płatny troll lockheeda? zwyczajny głupek?

BUBA
środa, 13 października 2021, 08:28

Nie szalej, do Mi-24 czy Mi-8 Bieda Hawkowi S-70i jest bardzo daleko. Ma lepszy komfort pracy ale nie wytrzymałość na ostrzał......................................................................................................... ............................................................................................................................................................. Rosjanom w Afganistanie zdarzało sie przywalić łopatam wirnika Mi-24D w ziemię i wracali do bazy czy z odstrzelona jedna łopatą również Mi-24D wracał do bazy.............................................

Davien
środa, 13 października 2021, 17:52

BUBA, a jaka wytrzymałość na ostzrał maja zwykle transortowe Mi-8?? Bo jak porónujesz wersje specjalne to porównuj z HH-60, MH-60M czy UH-60L/M DAP ale tu rosyjskie odpowiedniki leżą i kwiczą, głosno.

Gnom
czwartek, 14 października 2021, 11:49

Najpierw powiedz jaką odporność na ostrzał ma zwykły UH-60M, który oprócz prostych mat kevlarowych nie ma nic z opancerzenia (fotele pomijam, bo to mają praktycznie wszyscy na śmigłach wojskowych), w porównaniu z typowym lekkim pancerzem kompozytowym na Mi-8 z literką M używanym dziś w lotnictwie w Rosji. UH-60M to może wyłapać co najwyżej odłamki. Widziałeś "zabezpieczenia" instalacji w liniowych UH-60M z wnętrza ich kabiny desantowej - faktycznie powalają, ale śmiechem. Zdziwiłbyś się jakie są różnice opancerzenia i zabezpieczenia instalacji ruskich śmigieł do operacji specjalnych, to nie MH-60 jest tu tuzem i to pomimo znacznego podniesienia jego masy startowej w stosunku do zwykłych UH-60M - i tak mu tej masy brakuje.

Davien
sobota, 16 października 2021, 23:31

Wieksza od S-70i pane Gnom i to tyle, ale rozumiem że dla ciebie wszystko co z USA to szmelc a wszystko co z Rosji to cud techniki:) Aha, Mi-8M to oznaczenie Ukraińskich modernizacji Mi-8 Rosja nie dysponuje wersja nazwana Mi-8M

Gnom
poniedziałek, 18 października 2021, 19:55

Gdy wprowadzano M do oznaczenia Mi-8 to Ukraina była jedną z republik ZSRR. Poszukaj i doczytaj. A zmodyfikowana w Zaporożu wersja Mi-8 latająca wcześniej z TW-2 nazywa się Mi-8-MSB lub MSB-W gdy jest uzbrojona.

BUBA
środa, 13 października 2021, 22:18

Dużą odporność a porównujemy transportowe Mi-8 z lat 80 użwane w Afganistanie do najnowocześniiejszczego produktu L.M. Mielec. Też transportowego. Nie porównuje do niego Mi-8 AMTSz używanego przez Rosjan w Syrii..................................................................................................................... .............................................................................................................................

Davien
czwartek, 14 października 2021, 10:50

BUBA, zwykłe transportowe Mi-8 nie maja opancerzenia, nie myl z wersjami specjalnymi. Mi-8T nie sa opancerzone i w Afganistanie spadały bez większego problemu. A UH-60M to odpowiednik Mi-8AMT i popatrz też ten Mi-8 nie ma opancerzenia, a UH-60M ma.

BUBA
niedziela, 17 października 2021, 11:39

I co z tego ze nie sa opancerzone, na Youtube zobaczysz film z Syrji jak stary Mi-8 po trafieniu przez MANPADS leci paląc się i ląduje awaryknie - paliła sie cala przestrzeń załadunkowa. Mi-8 niepopancerzony daje większe mozliwości przeżycia niż S-70i montowany w Mielcu. Choćby wirnik cywilnego śmigłowca Mi-8 jest bardziej wytrymaly na ostrzał i bez jednej łopaty poleci..... .........................................................................................................

Davien
niedziela, 17 października 2021, 17:29

Taak ładna szansa przeżycia w wypalonym przedziale transportowym:))

BUBA
niedziela, 17 października 2021, 23:56

Piloci przeżyli, w S-70i nie maja szans przy takim pożarze......................................................................

Gnom
piątek, 15 października 2021, 15:21

Od kiedy we współczesnej Rosji do zadań desantowych używa się Mi-8T? Jak sięgasz do czasów początków afganu, czyli pierwocin UH-60, to proponuję zobaczyć jak ówcześnie były "opancerzone" standardowe śmigłowce desantowe USA i co nimi było. Standardowy dziś rosyjski śmigłowiec transportowo-desnatowy rodziny Mi-8 (zwany na świecie Mi-17) ma opancerzenie zewnętrzne kabiny załogi, dodatkowe wykładziny zabezpieczające, piankę w zbiornikach itp, itd. Mylisz cywilne Mi-8 z wojskowymi i jak to zapewne nie mylisz tego przypadkowo.

Davien
sobota, 16 października 2021, 23:35

Gnomie, a od kiedy do zadań desantowych uzywasz zwykłych UH-60M?? A standardowy smigłowiec Rosji w dziedzinie transportu wojskowego to Mi-8MT czyli zmodernizowany Mi-8T przez wymianę silników i dodanie zewnetrznych zasobników na wyposazenie. A opancezrenie to ma Mi-8AMTSh ae jak widac nawet nie rozrózniasz wersji swojego ulubionego śmigłowca:))

Gnom
poniedziałek, 18 października 2021, 19:56

To do czego jest podstawowy śmigłowiec transportowo-desantowy US Army jak nie do dostarczania desantu na pole walki?

Andrzej polskiego brzegu
środa, 13 października 2021, 13:34

Ale BUBA wieloma nie wracali, bo duszmani nawet jak nie mieli Stingera czy iinnych takich to zestrzeliwali Mi- od spodu, od dupy strony. po przelocie nad atakowanym celem. Dlatego Azerowie nie szaleli ostatnio nawet zmodernizowanym via RPA....

BUBA
środa, 13 października 2021, 22:22

Ile spadło UH-1 w Wietnamie a jest to świetny wół roboczy do dziś. Oczywiscie po głebokiej modernizacji jako UH-1Y Venom...................................................................

Davien
czwartek, 14 października 2021, 10:55

UH-1N w Wietnamie pojawiły się pózno i słuzyły jako maszyny wsparcia dla sił specjalnych. Najwiecej spadało wczśneijszych jednosilnikowych wersji masowo uzywanych w tej wojnie. Az nich UH-1Y nie zrobisz.

BUBA
niedziela, 17 października 2021, 11:42

Podobnie jak Caracal wywodzi się z Pumy, UH-1Y to dalekie roziniecie pierwszych UH-1. To się nazywa rozwój danej technologji. Czyli niedługo minie 45 lat produkcji F-16.................... ...............................................................................................................

Davien
niedziela, 17 października 2021, 17:31

Nie, UH-1Y nie ma nic wspólnego z UH-1, to wersja rozwojowa dwusilnikowego UH-1N. Caracal nie wywodzi sie z Pumy ale z Cougara

BUBA
poniedziałek, 18 października 2021, 00:00

Nie sprawdzasz w Wikipedii?.................................... ..................................................................................... The Eurocopter AS532 Cougar (now Airbus Helicopters H215M) is a twin-engine, medium-weight, multipurpose helicopter developed by France. The AS532 is a development and upgrade of the Aérospatiale SA 330 Puma in its militarized form.............................................................................

Netanyahu
wtorek, 12 października 2021, 21:12

Nie znam się na śmiglakach ale czy napewno?

ktos
środa, 13 października 2021, 09:28

Nooo wczesniej produkowali Mi-2 i Sokoly bedace modyfikacja Mi-2 wiec chyba jednak te S-70 sa nowsze.

Davien
środa, 13 października 2021, 17:54

Akurat Sokół z Mi-2 nie ma nic wspólnego, to czysto rosyjska wersja miała byc powiekszonym Czajnikiem a do produkcji weszła polska, z pomoca Rosjan wersja z Mi-2 nie mająca nic wspólnego.

Gnom
czwartek, 14 października 2021, 11:42

Pojąłeś wreszcie - szacun. Ale doczytaj o tym ile zmodyfikowano z radzieckiego Mi-2 aby w ogóle można go było produkować w Świdniku i by latał. Dlatego dziś MSB ma kłopoty z uruchomieniem produkcji zmodernizowanego Mi-2 pomimo pozyskania praw i dokumentacji od Mila. Sporo jest na ten temat danych w necie warto przeczytać. Podobnie było z "licencją" na An-28, który też sporo różni się konstrukcyjnie (choć nie zewnętrznie) od oblatanego w Kijowie. Szukaj, zdobywaj wiedzę, tak jak zdobyłeś ja wreszcie o W-3, powodzenia i szczery szacun za doczytanie wreszcie o W-3.

Davien
sobota, 16 października 2021, 23:37

Gnomie, wszystkie Mi-2 były produkowane w Polsce i jak zakończono produkcję to okazało sie ze nawet Mil nie ma planów tej maszyny wiec jakim cudem MSB mógł pozyskac plany od Mil-a.....

Gnom
poniedziałek, 18 października 2021, 19:57

Mil miał plany Mi-2 bo go zaprojektował, tyle, że miał dokumentacji produkcyjnej, która stworzono w Swidniku ani zmian jakie do uruchomienia produkcji należało wprowadzić. A MSB kupił plany i prawa od Mila, bo strona polska nie doprowadziła do końca procesu przejęcia praw. I tyle.

kapusta
środa, 13 października 2021, 00:06

z całą pewnością. no chyba że ktoś nie wierzy w elektronikę, komputery, wytrzymałość materiałową czy ekonomię to wtedy podobne.

Nie inż.
wtorek, 12 października 2021, 19:31

No tak jak we wszystkim dziś. Globalizacja.

kmdr
wtorek, 12 października 2021, 22:07

Nie nowa forma niewolnictwa. Nie wozi się na plantacje, plantacje kupuje się za śmieszne pieniądze na miejscu.

BUBA
wtorek, 12 października 2021, 18:57

@wania. Z Mielca... z Mielca nie z Uralu

rudy
wtorek, 12 października 2021, 17:51

Oczywiście powinniśmy produkować w Spółce Skarbu Państwa Mielec narodowe superśmigłowce, mysliwce i co tam sobie kto wymyśli. Ale na razie to samochodu na baterie nie potrafimy. O umiejętności sprzedania czegokolwiek nawet nie wspomnę. Natomiast ten wraży amerykanski Mielec daje pracę, zarobek i płaci podatki. Zapraszam do Mielca. Tutaj juz nie tęsknimy za starymi czasami.

jkkk
środa, 13 października 2021, 14:49

racja 100% Mielec leży w Polsce a nie Usa . Podatki pracownicy są nasi.

Gnom
czwartek, 14 października 2021, 11:37

O dochodów pracowników i owszem - ale od dochodów firmy to polecam ostatnio opublikowane dane co do podatków dochodowych płaconych przez firmy zagraniczne w Polsce.

Vvv
środa, 13 października 2021, 09:32

A środki i zyski sa wypompowywane na zachód. Rozumiem ze garstkaosob ma prace bo nigdzie indziej ich nie chcą jest argumentem za tym ze MON ma kupować z mielca bo inaczej Amerykanin zamknie zaklad? To ja w takim razie otworze budkę z kebabem i zatrudnię 3 januszy i będę oczekiwać wyłącznej umowy na cathering dla całej armii bo tez mam KRS i płace podatki!

RealMax
wtorek, 12 października 2021, 23:24

Caracale byłyby produkowane w zakładach w 90 % należących do Polski. Polacy nie chcieli, to Węgrzy klaszczą uszami mimo, że dostali tylko 49 % udziałów w zakładach Airbusa na Węgrzech.

War
wtorek, 12 października 2021, 16:13

Brawo! Tylko polskie smiglowce z polskich firm dla naszych przyjaciol!!!!!

Omg
wtorek, 12 października 2021, 20:07

To nie są polskie śmigłowce. To tak jakbyś nazwał obóz w Treblince, że jest polski....

Tom
środa, 13 października 2021, 09:26

Polskie czyli panstwowe ? Nie da sie nic w panstwowej firmie wyprodukować bez licencji, co by moglo konkurowac z jakimkolwiek produktem zachodnim. Macie jakis przyklad ?

Grzegorz
wtorek, 12 października 2021, 20:23

Ja robię te śmigłowce jestem Polakiem i Mielec jest w Polsce.Podatki płacę też w Polsce

kmdr
wtorek, 12 października 2021, 22:26

A Twój pracodawca jest? Zyski transferuje gdzie? Wkład mięsny to usłyszałem od przedstawiciela włoskiego właściciela firmy. Idiota myślał że nie rozumiem. To mu puściłem Staropolską Wiązankę i kazałem dobrze przetłumaczyć. Tłumaczka zrobiła się czerwona, a ten buc aż siny się zrobił. Poszedłem do kadr złożyłem wymówienie. I tyle mnie widzieli.

Andrzej polskiego brzegu
środa, 13 października 2021, 13:28

a widzisz gdzie w biedronce np. Kto pracuje? Pracodawca portugalski, rozumiem nigdy Ciebie tam nie widzieli...a co do tematu helikopterowego to kmdr Wie? jak ja spec z netu...o starcie Agosty jako licencjowanego montowacza Bell ( z usa) i z tym AgostaBell wskoczyli na fregaty NATO zinmej wojny?! Od "cywili" do jak najbardziej bojowych, przeciwpodwodnych miotaczy torped!! DLACZEGO tak WIELU na forum NIEZADOWOLONYCH z podobnego eskperymentu jak Agosta dawniej??? Przeszkadza CO!?

kmdr
czwartek, 14 października 2021, 02:49

Przeszkadza wciskanie staroci! Agusta-Bell AB-212ASW bo pewnie o ta konstrukcję chodzi. Produkcja od wczesnych lat 70-tych po lata 90-te. Mamy 2021r nie zauważyłeś, że zdjęcia są podobne, za bardzo podobne. Zmiana awioniki tu już nic nie da. To już za stare jest. Pisze o modernizacji Sokoła zaraz jest, że chcę pudrować trupa. A z tymi śmigłowcami Bella to już rozkopanie grobów, ale zwolenników nie brakuje. Niech wejdą z konstrukcją do programu FARA , a nie z konstrukcjami serii Z i Y. No u Nas są jeszcze dwie litery alfabetu do końca, ale już ku... bez przesady.

Udo
wtorek, 12 października 2021, 21:21

Jakbyś pracował w fabryce vw, to byś mówił że vw to polskie auto?

bender
środa, 13 października 2021, 10:07

Skoro licencyjny Fiat 125 był polski, skoro licencyjna Patria AMV czyli Rosomak jest polski, to czemu licencyjny S-70i nie może być polski?

kapusta
środa, 13 października 2021, 00:14

częściowo polskie. tak samo jak F-35 jest częściowo amerykańskie, brytyjskie czy izraelskie. czemu tak trudno zrozumieć że "nasze" oznacza też "moje"? mentalność komunizmu czy jak??

JSM
wtorek, 12 października 2021, 21:14

Ale właścicielem ciebie, fabryki i praw intelektualnych są Amerykanie.

Daniel
środa, 13 października 2021, 12:57

Odwrócę trochę logikę. Myślisz, że jak coś jest państwowe - to jest nasze?:) Przecież Ty z tego nic nie masz, "dywidenda" ląduje w kieszeni wybrańców. Tylko część z tego idzie na inwestycje w zakład. Zdajesz sobie sprawę, że naszych samolocików nigdzie byśmy nie sprzedali? A rozwój takiego zakładu i know-how to jest bardzo drogi i długi temat? Nie zasponsorowałbyś badań kupowaniem 50 śmigłowców po zawyżonych cenach, bo nie miałbyś czego kupić. Łamiesz prawo i przede wszystkim (co pokazują podobne przypadki w 2 i 3RP) palisz kasę bez efektu. Efekt jest taki, że Amerykanie i Włosi to ratunek, jaki spotkał te zakłady. Ludzie tam pracujący i lokalne samorządy z pewnością nie narzekają.

Łysy
środa, 13 października 2021, 10:53

Może u was można być właścicielem osoby. W Polsce - nie.

Wsa
środa, 13 października 2021, 08:53

Nieprawda. To Polska firma z polskimi pracownikami i poldki projekt smiglowca. Nastepca Sokola.

Davien
środa, 13 października 2021, 17:59

Akurat S-70i nie jest w ogóle polskim projektem. To smigłowiec będący okrojona wersją UH-60M opracowany w firmie Sikorsky zanim jeszcze kupili Mielec.

X
środa, 13 października 2021, 08:31

Dokładnie.

Davien
środa, 13 października 2021, 08:00

Czyli wg ciebie Opel to nie Niemiecka Firma, MTU także... Ech milcz juz lepiej i nie zasmiecaj forum...

kajmat
czwartek, 14 października 2021, 01:59

Opel aktualnie jest firmą francuska. A pozostając przy samochodach, to jak gdzieś kupią MANy TGE, albo VW Crafter, to nikt nie trąbi, że to sukces polskich firm, choć te powstają wyłącznie we Wrześni.

Davien
sobota, 16 października 2021, 23:40

Kajmat, ale powstaja nie w polskich załadach ale w wybudowanej przez VW czy MAN-a fabryce w Polsce. A Mielc i Swidnik to były Polskei firmy i są dalej ale z zagranicznym włascicielem. A Opel dalej jet uwazany za firme niemiecka, MTU takze mimo ze własciciele sa z zagranicy( przy MTY to Brytyjczycy.)

Victor
wtorek, 12 października 2021, 19:42

I dlatego Orban kupił na Węgry Caracale Airbusa. Czyli bez komentarza.

Damian
wtorek, 12 października 2021, 19:03

Lockheed Martin jest polski?

io
środa, 13 października 2021, 00:01

TAK

Iron111
wtorek, 12 października 2021, 18:49

To nie są polskie śmigłowce... Produkowane owszem przez polską firmę.

środa, 13 października 2021, 09:38

Mielec nie jest polską firmą! Pracują w niej Polacy. Ale to nie to samo, co własność. To są pracownicy najemni.

Vvv
środa, 13 października 2021, 09:33

Nie przez Polska firmę. Rozumiem ze Carrefour to tez Polska firma?

Davien
sobota, 16 października 2021, 23:42

A jakie markety przejał carrefour? Czy wybudował sobie nowe od podstaw? Ale rozumiem ze Biedronka dla ciebie nie jest poska firmą:))

IronJa111
środa, 13 października 2021, 00:18

parafrazując: marchew z Biedronki też nie jest polska! Produkowane owszem przez polskiego rolnika, wożone przez polskiego kierowcę do polskiego sklepu z polskimi pracownikami, ale firma zarejestrowana w Portugalii więc ewidentnie to marchewka niepolska!

Davien
sobota, 16 października 2021, 23:42

Biedronka jest zarejestrowana w Polsce bo to polska siec marketów którą wykupił Jeronimo Martins.

środa, 13 października 2021, 12:43

moze marchewka jest polska, ale najwieksza marze ze sprzedazy ma Biedra a rolnik tuli biede i jedynie co moze zrobic to sobie protestowac.

Monkey
wtorek, 12 października 2021, 16:04

Airbus znów dużo droższy niż konkurencja, a do tego trochę pieniędzy trafi do Polski. Oczywiście to nie jest to samo, gdyby sprzedawał zakład nie tylko leżący na terenie RP, ale do tego będący polską własnością, ale cieszy mnie chociaż tyle.

Vvv
środa, 13 października 2021, 09:34

Nie zostanie nic w Polsce bo Mielec to tylko prymitywna montownia a zysk idzie do LM. S-70i ma 1/3 możliwości caracala ale co tam

Herr Wolf
wtorek, 12 października 2021, 18:33

Gdy by był polski airbus to 90% zysku zostało by w Polsce a i my i rumuny latali by porządnymi maszynami..

Gnom
czwartek, 14 października 2021, 11:35

Wątpliwe, raczej byłoby jak z większością firm zachodnich w Polsce - spójrz do ostatnio upublicznionych wartości podatków dochodowych płaconych przez firmy zachodnie w Polsce. Niektórzy "liderzy" z obrotami w miliardach (także liczonych w euro) płacą po kilkanaście tysięcy złotych, a "liderują" tu firmy francuskie. Nawet ja płacę więcej podatku od nich.

Monkey
środa, 13 października 2021, 17:11

@Herr Wolf: Przecież oni mają własny zakład w Rumunii i przegrali…

...
środa, 13 października 2021, 09:28

Mowisz o zakladach remontowych? Bo to plus skrecanie modulow mialo byc w pl a aurbus mial dostac Lodz

Herr Wolf
środa, 13 października 2021, 13:38

Nie o zakładach produkcyjnych..!

War
środa, 13 października 2021, 08:56

Latamy porzadnymi polskimi smiglowcami a nie zlomem z UE.

jurgen
wtorek, 12 października 2021, 16:03

no i super

Herr Wolf
wtorek, 12 października 2021, 18:33

Dla LM

mxxa
wtorek, 12 października 2021, 15:50

A która armia świata kupuje te cywilne śmigłowce dla własnego wojska ??? Bo te szanujące się to biorą UH-60

BadaczNetu
wtorek, 12 października 2021, 23:38

To napisz może czym się różni UH60 od S70i. Konkretnie z podaniem źródła.

Davien
środa, 13 października 2021, 18:01

Tak na początek: brakiem wszystkiego co jest zastrzerzone przez Kongres USA:))

Gnom
czwartek, 14 października 2021, 11:30

Czyżby twa "wiedza" się skończyła i pozostały zaklęcia?

Victor
wtorek, 12 października 2021, 19:44

Nasza

Herr Wolf
wtorek, 12 października 2021, 18:34

Szanująca się kupują airbus kamowa czy mila

Davien
środa, 13 października 2021, 08:01

Wolfik, Kamow i Mil to tylko dla takich jak wy biedaków z Rosji i podobnych satrapii:))

y
środa, 13 października 2021, 08:00

A na Airbusie to już się przejechała Australia. I nie tylko ona. I teraz Australia kupuje amerykańskie śmigłowce...

Davien
środa, 13 października 2021, 18:03

Australia to sobie zażyczyła własna wersję Tigera i jak widac nie za bardzo im wyszło, podobnie jak np z Collinsami.

kapusta
środa, 13 października 2021, 00:20

wymjeń proszę te "szanujące się" kraje, żebyśmy wiedzieli z kogo brać przykład

Bania
wtorek, 12 października 2021, 21:39

Mil i Kamow to szajs dla desperatów lub ubogich.

Edda
środa, 13 października 2021, 08:56

Czyli dla nas jak znalazl.

Herr Wolf
środa, 13 października 2021, 06:24

Jeżeli mi8 to taki szajs to porównaj jego możliwości i osiągi do bh!

Davien
środa, 13 października 2021, 18:04

Ka-27 i jego wersje sa gorsze od Sh-60/Sh-70, podobniejak wersje secjalne Mi ustepują wersjom specjalnym BH na całej linii A Mi-8 przy znacznie większej masie jest tez sporo gorszy od UH-60:)

Daniel
środa, 13 października 2021, 13:22

Proponuję porównać do CH-53 lub AW101:)

Davien
środa, 13 października 2021, 18:06

No z Ch-53 to pojechał pan. Akurat ani Rosja nie ma jego odpowiednika, ani USA nie ma odpowiednika Mi-26. Choc dość znaczące jest ze jak Chiny postanowiły sobie zbudować ciezki smigłowiec to wybrały maszyne w stylu właśnie Ch-53K a nei Mi-26 i to z ukraińskimi silnikami.

Gnom
czwartek, 14 października 2021, 11:29

I dlatego, że ma to być H-53 to będa go robić z MIlem - ciekawa koncepcja. A może dlatego, że jankesi rozwiązali właśnie na H-53 problem wielołopatowego wirnika nośnego (jak na Mi-26) dlatego ów "chińczyk" będzie jak H-53. Możesz wyjaśnić swe, jak zwykle zbędnie pokrętne proamerykańskie rozumowanie.

Davien
sobota, 16 października 2021, 23:47

Gnomie ja widac wiesz lepeij od Chińczyków co robia:)) I tak robia go przy pomocy Rosjan ale jest to maszyna wzorowana na Ch-53K a nei na Mi-26. Aha, zawsze mi sie zdawało że wirniki smigłowców maja więcej niz jedną łopatę, a tu wg Gnomka nie, tylko Mi-26 miał taki:)) Ale rozumiem że w tym stadium rusofilii masz problemy z mysleniem:))

Gnom
poniedziałek, 18 października 2021, 16:53

No to ile opanowanie 8 łopatowego wirnika zajęło USA?

Insider
wtorek, 12 października 2021, 16:46

A w którym cywilizowanym kraju MSW jest wojskiem? lolz

W3-PL
wtorek, 12 października 2021, 17:15

A jak na Ukraine DLA gwardii upchano h225 , Bo wirnik odpada I wycofane z platform wiertniczych przecena do 5 MLN USD....przed remontem to ok?

Victor
wtorek, 12 października 2021, 19:43

I dlatego Węgry kupiły Caracale. Pewnie że względu na te odpadające wirniki.

Levi
środa, 13 października 2021, 09:30

A moze cos w doniesieniach o 'aktywnej promocji' cos jednak bylo na rzeczy...

W3-PL
wtorek, 12 października 2021, 23:34

Wirnik stracili Nie raz a Dwa, z tego powodu stracili rynek na Filipiny, . Turcja jak I Chile nie chce kolejnych cougar 215 airbusa. Straszne

kmdr
wtorek, 12 października 2021, 22:29

A słyszałeś o czymś takim jak wkupywanie się w łaski?

SAS
wtorek, 12 października 2021, 16:39

No i co? Sprzedaż Mielca Amerykanom okazała się sukcesem gospodarczym, solidny produkt w dobrej cenie na który jest popyt międzynarodowy.

mick8791
środa, 13 października 2021, 12:26

Jeżeli już to sukcesem biznesowym, a nie gospodarczym! Nie używaj sformułowań, których znaczenia nie rozumiesz! Poza tym jakiegoś wielkiego zainteresowania tym cywilnym S70 produkowanym w Mielcu nie ma i nikt się po niego drzwiami i oknami nie dobija... Raz na jakiś czas udaje im się sprzedać tu i ówdzie kilka sztuk.

SAS
czwartek, 14 października 2021, 12:19

Więc czekam na objaśnienie. Tak właśnie - gospodarczym dla regionu, dla polskiego przemysłu. Śmigłowce z Mielca to aktualnie prawie całość polskiego eksportu zbrojeniowego. Biznesowy dla kogo? Amerykanie spokojnie obeszli by się bez Mielca lokując się choćby i w Rumunii.

Wsa
środa, 13 października 2021, 08:57

Sukcrsem gospodarczym dla kogo? USA?

Herr Wolf
wtorek, 12 października 2021, 18:35

No bo ma niewolników i 99% kasy..

Davien
środa, 13 października 2021, 08:03

Wolfik, nikt nie zatrudnia w Mielcu takich jak ty Rosjan wiec skąd niby tam niewolnicy:))

W3-PL
wtorek, 12 października 2021, 23:49

Na podstawie parku samochodowego policji Moskwyj prawisz?

wielbiciel sprawdzonch rozwiązań
wtorek, 12 października 2021, 16:24

'służb podległych rumuńskiego MSW'

pewny
wtorek, 12 października 2021, 16:10

U was w Rosji to w ogóle same UH i Apache …

C
wtorek, 12 października 2021, 16:07

I po co ten zgryźliwy komentarz, Rumuni kupili te śmigła do zastosowań cywilnych, a nie dla wojska.

W3-PL
wtorek, 12 października 2021, 17:08

Turcy kupili, Nie caracale, dawniej klienci airbusa. NATO ta przegrana, gdzie klepali airbusa od dawna

Davien
środa, 13 października 2021, 08:04

Kupili i wywalili wszystko poza kadłubem. A kupili tylko dlatego że sami produkują elementy do Blackhawków.

Andrzej polskiego brzegu
środa, 13 października 2021, 13:54

Co ja mam z wygrzebku internetowego. Lista CZTERECH (4) dostarczonych z Mielca. Jacy rozrzutni, z wszystkich wywalili silniki?! Ten "ich" dopiero dostanie Turcja w tym 2021 roku, tak? 70-3990 EM-706: Polis PZL Mielec SP-YVF: PZL Mielec msn 0030 70-3992 EM-707: Polis PZL Mielec SP-YVA: PZL Mielec msn 0031 70-3995 EM-708: Polis PZL Mielec SP-YVB: PZL Mielec msn 0032 70-4000 EM-709: Polis PZL Mielec SP-YVC: PZL Mielec msn 0033

Davien
środa, 13 października 2021, 18:14

Wszystkie T70 w Turcji mają licencyjne silniki T-700 produkowane w Turcji, i licencyjna awionike, wszystko na poziomie UH-60M A te 4 S-70i to tylko wrzorzec do licencyjnej produkcji kadłubów na podstawie licencji kupionej od AMERYKANÓW. Ile to można powtarzać..... Aha, Turcja nie mogłaby skłądac S-70i takich jak w Polsce bo dostałą CAATSA w tym roku, nawet z Mielca by jej kadłubów teraz nie wysłali:))

Gnom
czwartek, 14 października 2021, 11:25

Skoro jest CAATSA skąd zatem biorą elementy elektroniki do swoich systemów? Nie produkują w Turcji żadnych elementów do do systemów nawigacji, owych "żyroskopów laserowych" - a produkują własne systemy nawigacji inercjalnej (!), nie produkują procesorów do komputerów misji, do monitorów itp, itd. - a produkują własne komputery misji, SMS itp, itd. To wszystko podlega ITAR, zatem i CAATSA. To jak to jest o "wszechwiedzący" z owymi sankcjami USA nałożonymi na Turcję? Gdyby były tak ścisłe nie powstałby żaden Turecki pocisk kierowany, śmigłowiec, czy inne uzbrojenie, ba nawet silnik, bo i do niego potrzebują importu komponentów krytycznych. To wszystko licencja z USA i dostawy komponentów z USA, zatem ...?

Davien
sobota, 16 października 2021, 23:48

Produkuja akurat w Turcji na licencji wiec coś nie tak chyba Gnomie ci wyszło. CAATSA dziecko nie działąja wstecz, jak widac znowu nie masz pojecia co usiłujesz komentowac:))

Gnom
poniedziałek, 18 października 2021, 19:51

Co produkują (o nic nie wiedzący o niczym) mikroprocesory z komputerów i monitorów, chipy 1553, moduły do laserowych systemów nawigacji - opanuj się i dowiedz czegoś i o technice i ograniczeniach eksportowych. Cały problem S-400 tp tylko sposób na przyblokowanie ambicji tureckich i walnięcie ich po kieszeni i dostępie do technologii własnie za owe ambicje samodzielności politycznej i technologicznej.

Jan Kowalski
wtorek, 12 października 2021, 16:02

z tego wynika, że kupili dla MSW, nie dla wojska... nie nasze zmartwienia, bo my nie potrzebujemy śmigłowców jak widać (sarkazm)....

Victor
wtorek, 12 października 2021, 19:46

Potrzebujemy. Więc kupujemy też po cztery tylko w przeciwieństwie do Rumunii nie robimy przetargów. Żeby było przejrzyście.

W3-PL
wtorek, 12 października 2021, 23:39

Pisze przecie, airbusa drogiego Nie chce z kolei Rumunia

Davien
środa, 13 października 2021, 18:15

Rumunia produkuje smigłowc Airbusa u siebie. A w pzretargu Airbus przegrał bo zaoferował za małó maszyn i tylko dlatego.

Monkey
środa, 13 października 2021, 22:32

@Davien: Dlatego został wykluczony już na starcie. A zobacz na cenę. Myślisz, że jakby byli w stanie wyprodukować wymaganą, czyli większą ilość śmigłowców to byłoby taniej? Naprawdę???:-)))

Davien
sobota, 16 października 2021, 23:51

Jak widać nie byli w stanie zaoferowac taniej bardziej zaawansowanych maszyn od S-70i. I spokojnie byliby w stanei wyprodukowac więcej maszyn ale cena za całość byłaby za duza do możliwosci Rumunów, tak prostych rzeczy nie pojmujesz??:)

Jan Kowalski
wtorek, 12 października 2021, 23:26

widzisz ja napisałem że to sarkazm żeby nie było wątpliwości a ty nie i teraz nie wiem - ale zakładam że z tym wzmocnieniem o 4 sztuki to jednak żart, bo tego poważnie traktować chyba nikt nie może po uwaleniu kilkudziesięciu Caracali i obiecaniu najpierw poważnych zakupów innych śmigłowców zamiast nich co potem zmieniono na śmigłowce uderzeniowe, które też nie doleciały... no tak ale mamy 4 pseudo Black Hawki (w przypadku armii Monaco mówiłbym nawet o nasyceniu sprzętem)... a przejrzystość, to tak - uczciwość i transparentność to znak firmowy tego rządu (sarkazm)...

Andrzej polskiego brzegu
środa, 13 października 2021, 13:16

no to ja od dawna o Tym, gdziekolwiek staje "cywil" s70i przeciw airbusom, wygryza nawet Carcala z wielkim "M" jak military, dla gawiedzi. Za innego prezydenta i premiera, monterzy z PZL Mielca wygrali w przetargu w Brunei

Tweets Defence24