Reklama

Technologie

Modernizacja BWP-1 coraz bliżej. Pozostało 3 uczestników

Fot. 16 Pomorska Dywizja Zmechanizowana
Fot. 16 Pomorska Dywizja Zmechanizowana

Zgodnie z informacjami udzielonymi przez Inspektorat Uzbrojenia, w dialogu technicznym dotyczącym programu modernizacji bojowych wozów piechoty BWP-1 wyselekcjonowano spośród 12 zgłoszeń 3 podmioty, które zdolne są do realizacji tego typu prac. Modernizacja pojazdów, których w wojsku pozostaje nadal około tysiąca, ma dotyczyć przede wszystkim uzbrojenia, łączności oraz układu zasilania elektrycznego.

W ramach prowadzonej przez Inspektorat Uzbrojenia analizy rynku dla zadania dotyczącego modernizacji BWP-1 dokonana została wstępna kwalifikacja uczestników w oparciu o złożone deklaracje możliwości przeprowadzenia kompleksowej modernizacji bojowych wozów piechoty.
Ostateczna kwalifikacja zostanie przeprowadzona w oparciu o udzielone odpowiedzi obejmujące szczegółowe informacje dotyczące wymagań funkcjonalno-technicznych, spośród nw. podmiotów:
1. Rafael Advanced Defense Systems Ltd.
2. CMI Defence Polska Sp. z o.o.
3. Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. wraz z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi S.A. 

Mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia

Jak wynika z powyższej informacji która trafiła do redakcji Defence24.pl, spośród 12 podmiotów które zgłosiły się do dialogu odrzucono ¾. Na polu walki pozostały więc trzy najsilniejsze i najbardziej obiecujące propozycje. Izraelski koncern Rafael Advanced Defense Systems posiada w swej ofercie zarówno systemy wieżowe jak i pociski Spike. Różnego typu załogowe i bezzałogowe systemy uzbrojenia tej firmy zintegrowano na różnego typu pojazdach, w tym również rodziny BMP-1/2. Również John Cockerill Defence posiada znaczne doświadczenie w zakresie oferowanych przez siebie modułowych systemów wieżowych, instalowanych na różnych platformach kołowych i gąsienicowych.

Trzeci „finalista” to Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. wraz z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi z Poznania, które od lat realizują remonty bojowych wozów piechoty BWP-1 oraz rozpoznawczych BWR-1D i BWR-1S. Ostatnie z wymienionych platform zostały w ostatnich latach z powodzeniem głęboko zmodyfikowane przez poznańskie zakłady w obszarach podobnych do tych wymienionych w planach dotyczących BWP-1 (oczywiście uwzględniając rozwiązania specyficzne dla wozów rozpoznawczych), poza uzbrojeniem. Ta ostatnia kwestia może zostać rozwiązana dzięki współpracy z PGZ np. poprzez rozwiązania prezentowane w ostatnim czasie przez HSW, lub też w kooperacji z innym podmiotem oferującymi odpowiednie uzbrojenie.

Zawężenie liczby rozpatrywanych propozycji wskazuje na sprecyzowanie kluczowych zagadnień i wymagań w programie modernizacji BWP-1, co jest dobrym sygnałem i może sugerować dość szybkie przejście do fazy związanej z opracowaniem prototypu i zawarciem umowy. Jest to o tyle nagląca potrzeba, że polskie bojowe wozy piechoty nie zostały zmodernizowane od wprowadzenia do służby i obecnie nie przystają do potrzeb współczesnego pola walki. Nie zmienia to faktu, że modernizacja jest jedynie rozwiązaniem pomostowym do czasu całkowitego zastąpienia BWP-1 przez BWP Borsuk, co może potrwać do kilkunastu lat od uruchomienia produkcji seryjnej.

Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama