- Wiadomości
Amerykanie wybrali wykonawców bezzałogowych wozów bojowych
U.S. Army poinformowało o wyborze dwóch finałowych oferentów w programie pozyskania nowych bezzałogowych wozów bojowych - w wersji lekkiej i średniej (Robotic Combat Vehicle — Light and Medium), którzy mają zbudować prototypową partię swoich pojazdów. Zwycięzcami postępowania zostały odpowiednio spółki QinetiQ North America i Textron.

Jak pisze Defense News, Combat Capabilities Development Command U.S. Army i Next Generation Combat Vehicle Cross-Functional Team miały zdecydować się na skierowanie do obu tych spółek zamówienia na budowę czterech prototypów w obu wersjach — QinetiQ lekkiej, a Textron średniej. Obecnie trwają szczegółowe negocjacje, które mają zakończyć się planowo w połowie lutego podpisaniem umowy z National Advanced Mobility Consortium.
Dostarczone przez obie firmy prototypy zostaną poddane kompleksowym badaniom i tekstów, które mają mieć na celu określenie ich realnej przydatności w operacjach bojowych na lądzie. Według wstępnych założeń próby fabryczne mają odbyć się pod koniec 2021 roku. Ostateczna decyzja co do ich wykorzystania na obecnym i przyszłym polu walki ma być podjęta przez amerykańską armię w 2023 roku.
Roboty mogą zrewolucjonizować sposób prowadzenia operacji bojowych na ziemi. Niezależnie od tego, czy daje to zwiększoną siłę ognia pieszego patrolu, narusza pozycję bojową wroga, czy zapewnia zwiad [chemiczny, biologiczny, radiologiczny, nuklearny i wybuchowy], przewidujemy, że pojazdy te zapewnią dowódcom więcej czasu i przestrzeni na decyzje oraz zmniejszą ryzyko dla żołnierzy.
Na międzynarodowym salonie przemysłu obronnego AUSA 2019 Textron we współpracy z Howe & Howe i FLIR Systems zaprezentowały swoją propozycją, jaką jest RCV Ripsaw M5, która jest konstrukcją bazującą na dotychczasowych doświadczeniach tej spółki w zakresie bezzałogowych platform lądowych z wykorzystaniem najnowszych technologii i nowinek. Co ciekawe, firma deklaruje opracowanie wariantu lekkiego i średniego tej konstrukcji.
Czytaj też: Bradley "pojazdem-matką" dla robotów bojowych
QinetiQ we współpracy z Pratt & Miller zaprezentował natomiast Expeditionary Modular Autonomous Vehicle, który został zaprojektowany w otwartej architekturze modułów sterowania z wykorzystaniem doświadczeń spółki w tym zakresie oraz z zaawansowaną platformą opracowaną przez Pratt & Miller.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS