Reklama

Technologie

Dwumiejscowy J-20 potwierdzony [FOTO]

Krążące od kilku lat pogłoski na temat dwumiejscowego chińskiego samolotu 5. generacji J-20 „Potężny Smok” ostatecznie się potwierdziły. Maszyna z podwójną kabiną została nagrana na płycie lotniskowej bazy lotniczej przylegającej do zakładów Chengdu Aircraft Corporation.

Samolot pozbawiony malowania został sfotografowany, kiedy prowadzono jego próby szybkiego przemieszczania się po powierzchniach lotniskowych. Tym samym pogłoski o tworzeniu dwumiejscowej maszyny okazały się prawdziwe, chociaż wszystkie wyciekające do tej pory na ten temat grafiki okazały się fałszywe, ponieważ kształt przedniej części kadłuba okazał się nieco inny. Samolot ma z przodu rurkę pitota, która nie znajdowała się na wcześniej pokazywanych zdjęciach. Możliwe, że jest ona zainstalowana jedynie na samolocie testowym a na seryjnych jej już nie będzie, jednak poprzednie „fotografie” pokazywały samolot, nie dość że bez tego urządzenia pomiarowego to jeszcze w locie. Tymczasem najwyraźniej projekt jest dopiero na etapie prób naziemnych.

Jako, że nie ma żadnych oficjalnych danych na temat dwumiejscowego J-20 przekazywanych przez Chińczyków, trudno jest mówić dzisiaj o poziomie zaawansowania programu (poza tym że są to prawdopodobnie końcowe testy naziemne) ani do czego tak naprawdę taki samolot ma służyć. Dwumiejscowy J-20 jako samolot szkolny, lub szkolno-bojowy wydaje się marnotrawstwem zasobów. Przykładowo amerykańskie samoloty wielozadaniowe 5. generacji – F-35A/B/C i F-22A – powstały bez wersji dwumiejscowych. Szkolenie do nich odbywa się na zaawansowanych symulatorach i samolotach szkolenia zaawansowanego. Jeśli Chińczycy zdecydowali by się na stworzenie szkolno-treningowego J-20 oznaczałoby to, że ich zaawansowanie techniczne jeśli chodzi o bazę symulatorową stoi na niższym szczeblu niż amerykańskie.

Reklama
Reklama

Dwumiejscowy „Potężny Smok” nie musi być jednak maszyną szkolną, a kolejną po jednomiejscowej, wersją bojową. Szczególnie, że niedawno ChRL zaprezentowała nową wersję samolotu szkolenia zaawansowanego JL-10II, która miała powstać wyłącznie w celu szkolenia pilotów J-20.

Nowy J-20 może więc być np. samolotem wielozadaniowym (jednomiejscowy J-20 jest maszyną przewagi powietrznej), gdzie drugi członek załogi może służyć jako operator uzbrojenia precyzyjnego dalekiego zasięgu, albo być platformą do różnych wersji specjalistycznych. Drugi członek załogi może być operatorem różnego rodzaju sprzętu, np. systemów walki elektronicznej czy towarzyszących bezzałogowców. „Podwójny” J-20 mógłby być także samolotem dowodzenia albo maszyną przewagi powietrznej wyposażoną w pociski bardzo dużego zasięgu, wymagających „opieki” operatora. Tak jak miało to miejsce w myśliwcach F-14 Tomcat używających pocisków Phoenix.

Reklama
Reklama

Komentarze (14)

  1. Trzcinq

    Chiny mają ponad 200 J-20 i nawet amerykanie przyznają ze jest to jedyny samolot V generacji prócz ich zabawek. Niebawem J-31 oraz docelowy silnik dla nich dedykowany. Takie są fakty a teraz sobie piszcie co wam się żywnie podoba.

    1. Clash

      3500

    2. Davien

      To raczej wy Rosjanie powinniscie się martwić jak nie wiem co:) Bo z Chin do Rosji blisko.

    3. prawnik

      A t en dedykowany silnik to z Moskwy :) tak jak od kilkudziesięciu lat

  2. Komentator

    Davien, miszczu widziałeś ty kiedyś zdjęcia lub rzuty tych samolotów? Jak ci Chińczycy "kopiowali" tego MiG-a że wyszedł im zupełnie inny samolot? Chcieli skopiować płat delta, wyszedł trapezowy. Chcieli skopiować proste tradycyjne stateczniki pionowe, wyszło skośne usterzenie płytowe. Chcieli skopiować układ średniopłata, wyszedł górnopłat. Nawet wlotów powietrza do silników nie potrafili skopiować pod kadłubem i przez pomyłkę przenieśli je na boki kadłuba. Całe "podobieństwo" J-20 do MiG-a 1.44 to dwa silniki (tutaj "kopiowanie" się udało, umieścili je z tyłu kadłuba, a nie na goleniach podwozia) i układ "kaczka".

    1. Fanklub Daviena i GB

      Trapezowy o małym wydłużeniu (czyli inny niż w F-104) formalnie też się zalicza do delty. Dlatego "kopiami" MiG-21 wg metodologii Daviena są też F-16 czy F-22... :D

    2. Davien

      Funku, wg twojej mitologii to MiG-21 jest kopia F-102 Delta Dagger

  3. Szkoda wyjaśniać

    Piękna maszyna jak to dopracują to tylko USA będzie w stanie stawić im wyzwanie i to jest przerażające

    1. wow

      Naprawdę wierzysz w chińszczyznę?

    2. Inżynier

      Ja nie,bo Chiny mają na dziś dobrych hakerów i cyberwojska a reszta leży...taka jest prawda...

    3. ta piekniś

      A co tam widać? Jakiś płatowiec przypominający nieco F-22, nie da się wyciągnąć żadnych wniosków co to jest warte

  4. Sailor

    Czy Chińczycy robią już lepsze silniki od rosyjskich czy nadal jest to kiepska podróbka kiepskich silników? Jeżeli nie to to dyskusja jest bezprzedmiotowa.

    1. Dawo

      Myślę, że są już porównywalne. Za 10 lat o rosyjskich nikt już w Chinach nie będzie pamiętał.

  5. Johnieb

    My powinniśmy zakupić F15ex lub f15 2040.. Które Boeing planuje produkować do tego właśnie roku.. Super sprawdzona konstrukcja, do tego jest myśliwiec przewagi powietrznej, a właśnie taki działa odstraszająco i przede wszystkim cena... Za ex-a to ok 125mln USD , a koszt ma spaść do ok 60mln.. Przy 143 mln za sztukę f35 i to że samolot jest problematyczny w obsłudze.. Moim zdaniem wybór powinien być oczywisty..

    1. panimaju

      Bo z F-15 rosyjskie samoloty w ogóle są w stanie nawiązać walkę powietrzną. Dlatego ta agitacja.

    2. Fanklub Daviena i GB

      No tak... Jest cały artykuł amerykańskiego pilota oblatywacza, z niezliczonymi godzinami wylatanymi na F-15, F-16, F-18, który jako pierwszy Amerykanin został skierowany do testowania niemieckich MiG-29 przeciw maszynom amerykańskim. Przez 4 bite kartki drobnym drukiem opisuje w artykule powielanym przez lotnicze czasopisma jaki to MiG-29 jest be a jakie amerykańskie cacy (lepsza ergonomia, przyjemniej chodzą stery, lepsza widoczności itp. itd.). A pod koniec tekstu dwa, ale za to jakie zdania: "Bez względu z jakiej sytuacji taktycznej zaczynali jego amerykańscy koledzy w F-15, F-16, F-18, najdalej po 1,5 minuty wychodził im na ogon i nie przegrał ani jednego starcia" i "MiG-29 jest maszyną prymitywną, ale skupiającą w sobie wyzyskanie wszystkich słabości amerykańskich maszyn"... :D

    3. ciekawy

      Ile są warte twoje walki kołowe pokazały ćwiczenia tajskich Gripenów z chińskimi J-11 gdzie wszystkie J-11 zostały zestrzelone w BVR przez Gripeny z niskim SPO.

  6. ®

    Przypomnę że Chińczycy mają już tego prawie 200 sztuk.

    1. droma

      mają w ichnej tivi komuchowej oni mają ,ale zniszczoną do impetu glebę w zonach ekonomicznych to tak ...

  7. POlski patriota którego nie można kupić

    A u skośno okich wszystko zgodnie z planem. Powoli do przodu. Szkoda, ze tak cicho się o nich zrobiło bo mają duże postępy

    1. hahahaha

      u nas lepiej - alleluja i do przodu !

  8. Bania

    To jest samolot wizualnie przypominający 5 generację.I tylko tyle.Albo aż tyle..

    1. Trzcinq

      Pentagon uważa co innego. Warto byś im wytłumaczył że się mylą. Podobnie rzecz ma się z bronią w hipersoniczną. Pozdrawiam

    2. ®

      Żeby tylko Pentagon znów nie był zaskoczeny jak w Afganistanie.

    3. Co za ludzie

      Warto żebyś zapoznał się z tym co uważa Pentagon na temat tych samolotów i sam sobie to wytłumaczył np na podstawie artykułu z defence24. Pozdrawiam

  9. hihi

    A my kupimy nowe myśliwce Jf-17 od Pakistanu. Niech no ktoś ze znawców na forum porówna Mastera w wersji bojowej do tego Pakistańczyka i powie coś mądrego. Bo Polska jak słyszę powinna mieć 10 eskadr nowoczesnych samolotów czyli jakie 160 sztuk.

    1. Pytajnik

      Od kraju zwanego kiedyś "trzecim światem" kupimy samoloty bojowe? Nie może to być.

    2. Kf

      A skąd weźmiesz pilotów?

    3. yes

      Kupujecie samoloty od Pakistanu? To już upadek lotnictwa Rosji...

  10. ®

    Polska jakie samoloty produkuje?

    1. X

      Różne, w skali 1:72

    2. Eskowar

      Polskę w żaden sposób nie można równać z taką potega jak Chiny .. ale szkolno bojowe lekkie myśliwce są w naszym zasięgu.. no cóż.. powinniśmy pójść drogą Turcji która postawiła w 70 % na swoj przemysł zbrojeniowy

    3. y

      Poszukaj w internetach. Tam jest wszystko opisane. I znajdziesz, że jednak produkuje!

  11. CDV

    Na Su-57, choć Rosjanie próbują go sprzedać komukolwiek (nawet sojusznikom USA), nie ma żadnych klientów zagranicznych. Chiny J-20 nawet nie oferują na eksport, wiedzą że i tak nikt by tej tandety nie chciał i tylko by się ośmieszyli z ofertą eksportu.

  12. asd

    A silnik WS-10 do J-20 ulepszony czy dalej działa tylko 30 godzin ?

    1. Fanklub Daviena i GB

      A F-35A potrafi z prędkością naddźwiękową przelecieć dalej niż 32km (F-25B jeszcze mniej a F-35C nie potrafi tego wcale...)?

    2. ruski nielot

      Spoko loko Su-57 nie przeleci z żadną prędkością nawet kilometra.

    3. Jaki

      Pełna prawda. Do tej pory chinole nie potraifią podrobić ruski silnik. A podobno wszystko potrafią. Jeżeli tak to ja chcę kurtkę franca z psów w rozmiarze xl z tamtych czasów.

  13. Pilot Wojskowy

    Taki z niego 5- tej gen.jak z su-57 he he he

    1. T-info

      Hehehe a widzisz.. amerykanie myślą co innego hehehe

    2. Sarmata

      @ T-info - wszyscy, czy niektórzy?

    3. Buczacza

      Taki z niego piąta generacja jak z F-35.

  14. 123

    Fajny bombowiec.

    1. Nie inż.

      No. Ruscy takiego długo nie będą mieć

    2. Fanklub Daviena i GB

      Z czym fajny? Że zabiera tylko 2 cięższe podwieszenia (2x2000 funtów w wersji A i zaledwie 2x1000 funtów w B) i to jeszcze przy mocno ograniczonych wymaganiach wymiarowych, więc nawet AGM-88 HARM nie wchodzi? :D

    3. Anr

      W Rosji możecie sobie pomarzyć o takim.